سیاسی >>  انتخابات >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۷۹۴۰

اخلاق انتخاباتي مردم

تبليغات يعني بيان گويا و صريح و شفاف و رساندن سخن خود به مردم و جلب نظر و رضايت و در نهايت راي گرفتن از مردم پاي صندوق هاي راي. قطعا بيان نظر و ارائه راهکار بدون نقد وضع موجود ميسر نخواهد بود و صد البته که نقد منصفانه کاري است بس دشوار. نقد منصافه و حرکت بر پايه عدل و انصاف عملي است کمياب که اين روزها هم کمتر کسي بدان پايبند است. طرفداران نامزدها بايد در نقدهاي خود مواظب باشند که از تخريب و تهمت و دروغ بستن و بدون علم سخن گفتن پرهيز نمايند و آخرت خود را به دنياي ديگران نفروشند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / رسول رضابور

انسان موجودي است اجتماعي و در عين مشارکت در جريانات اجتماعي بايد به برخي خصوصيات اخلاقي نيز پايبند باشد و اهميت رعايت مسايل اخلاقي در اجتماع دوچندان است. جامعه بدون اخلاق جامعه انساني نيست و يکي از نازل ترين جوامع بشري خواهد بود.

اگر مولفه هاي شرعي را تابع وحي بدانيم، مولفه هاي اخلاقي تابع فطرت انسان اند و نيازي به ابلاغ آن ازسوي خدا نيست و هر انساني فطرتا مولفه هاي اخلاقي را درک مي کند و وحی برای به کمال رساندن اخلاق فطری آمده است.

رعايت مولفه‌هاي اخلاقي از سوي انسان ها دراجتماع موجب بالندگي و سلامت هر جامعه است و موجبات حيات طيبه انسان را فراهم خواهد کرد. بدين سان اخلاق در جامعه امري اجتناب ناپذير است و مساله اخلاق در جريانات و اتفاقات اجتماعي بيشتر ظهور پيدا مي‌کند. به بياني ديگر در جريانات اجتماعي است که مشخص مي‌شود هر اجتماعي چه اندازه از مولفه‌هاي اخلاقي بهره مند و بدان پايبند است.

انتخابات يکي از مهمترين اتفاقات هر اجتماعي است و رعايت اخلاق در انتخابات از سوي مردم نشانگر بهره‌مندي اجتماع از مولفه‌هاي فطري و اخلاقي است.

در ذيل به بيان برخي نکات ضروري از اخلاق انتخاباتي اجتماع اشاره مي رود.

- در نظر داشتن رضايت الهي

شرکت در انتخابات يعني تصميم‌گيري براي چند سال آينده کشور خود و نسل هاي بعدي. تصميمي که مي‌تواند آينده خود را آباد و يا خراب نمايد و هر فرد عاقلي در قبال هر تصميم خود چه درست و چه غلط عندالله بايد پاسخگو باشد. انسان اگر با توکل به خدا و با توسل به تحقيق خود از نامزدهاي انتخابات به حکم عقل، انتخاب خود را انجام دهد عندالله ماجور است و اگر با انتخاب ايشان فرد اصلحي هم برگزيند ثوابش دوچندان خواهد بود.

ولي اگر خداي ناکرده با فروش راي خود به ديگران و با حب و بغض و بدون تحقيق و پرس و جو انتخابي انجام دهد علاوه بر به مخاطره انداختن آينده خود فرداي قيامت عندالله هم پاسخي نخواهد داشت.

- تبليغ نامزد منتخب با رعايت ادب اسلامي

هر نامزد انتخاباتي طرفداراني دارند که با آغاز تبليغات انتخاباتي شروع به تبليغ کانديداي مورد نظر خود خواهند کرد، نکته مهم در اين مساله نوع حمايت و تبليغ کانديداي مورد نظر است. اخلاق انساني مي طلبد که هر فردي در تبليغ نامزد مورد حمايت خود از اصول انساني خارج نشود و با رعايت ادب در گفتار و کردار به تبليغ نامزد مورد حمايت خود بپردازد.

طرفداران نامزدها از مشاجرات بي مورد و پرخاشگري با طرفداران نامزدها خودداري نمايند و با رعايت ادب اسلامي و متانت به تبليغ برنامه‌هاي انتخاباتي نامزد مورد حمايت خود بپردازند و اين مساله را مدنظر داشته باشند که تبليغات انتخاباتي تمام شدني است و آنچه مي ماند ادب وشخصيت هر فرد است که سالها در اجتماع در کنار هم زندکي مي کنند.

- پرهيز از انجام اعمال غير قانوني

قانون شکني عملي است ناپسند که انجام آن از هيچ کس پذيرفته نيست و قانون شکني از کساني که نامزد شده‌اند تا در جايگاه واضع قانون قرار بگيرند به مراتب عملي قبيح تر است و هر عاقلي با تامل مي‌تواند متوجه باشد که اگر نامزد مورد حمايت او در ابتداي راه قانونگذاري خلاف قانون عمل کرده و قانون شکني مي‌کند اگر پايش به صندلي سبز بهارستان باز شود چه بلايي سر قانون ومردم خواهد آورد!

لذا سزاوار است مردم و مبلغين نامزدها اين مطلب را مد نظر داشته باشند که از چه کسي حمايت مي کنند. شايد عده‌اي به خاطر منافع زودگذر قانون شکني نامزد مورد حمايت خود را ناديده بگيرند، ولي بايد بداند که اين نامزد بالقوه توانايي دور زدن و قانون شکني را دارند و اگر در اين موقعيت اين چنين قانون شکني مي‌کند در موقعيت بالاتري قوانين را به راحتي دور خواهد زد.

- پرهيز از تخريب و تهمت و دروغ و....

تبليغات يعني بيان گويا و صريح و شفاف و رساندن سخن خود به مردم و جلب نظر و رضايت و در نهايت راي گرفتن از مردم پاي صندوق هاي راي. قطعا بيان نظر و ارائه راهکار بدون نقد وضع موجود ميسر نخواهد بود و صد البته که نقد منصفانه کاري است بس دشوار

نقد منصافه و حرکت بر پايه عدل و انصاف عملي است کمياب که اين روزها هم کمتر کسي بدان پايبند است. طرفداران نامزدها بايد در نقدهاي خود مواظب باشند که از تخريب و تهمت و دروغ بستن و بدون علم سخن گفتن پرهيز نمايند و آخرت خود را به دنياي ديگران نفروشند. همه مسايل سياسي تمام مي شود و مسئوليت ها و پست ها و جايگاهها به اتمام مي‌رسد و در صحراي محشر اين انسان است که بايد عندالله پاسخگوي اعمال خود باشد و در آن روز ديگر خبري از نماينده مجلس و نامزد مورد حمايت نيست که از او حمايت نمايد.

به هر ترتيب رعايت ادب و اخلاق در بحث انتخابات زيبنده هر ايراني است که با تدبيرو هوش و درايت و تحقيق و بدون مشاجرت و جر و بحث هاي بيهوده و تهمت و دروغ و آبروريزي رقباي انتخاباتي و هوادارانشان پاي صندوقهاي راي حاضر شود و عملي را که مي تواند به سبب آن کسب ثواب نمايد را تدبيل به گناه ننمايد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات