صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۸۰۲۸

اخبار ویژه روزنامه‌های 9 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

روایت شرق از 3 دستگی در میان اصلاح‌طلبان

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید اصلاح‌طلبان به سه دسته تقسیم شده‌اند و در مجلس هم کاری نمی‌توانند بکنند.

روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: حتی اگر این مجلس شبیه به مجلس ششم باشد چنین رویدادی بعید به نظر می‌رسد. این فصل دیگری است که درک سیاست را پیچیده‌تر می‌کند و به همان نسبت اصلاح‌طلبان را در صحنه سیاست تقلیل می‌دهد.

این روزنامه می‌افزاید: اکنون مسئله این است که نمایندگانی که از طرف اصلاح‌طلبان به مجلس می‌روند، کمتر به اختلافات دامن می‌زنند و بیش از آنکه به خاستگاه خود وفادار باشند، با دولت همراه‌اند. شاید همین موقعیت متضاد با اصلاح‌طلبان خارج از مجلس، آنها را با مشکل مواجه کند. اصلاح‌طلبان داخل مجلس مکان‌مندند و اصلاح‌طلبان خارج مجلس زمان‌مند. از این پس نمایندگان باید به وضعیت‌های پیش آمده واکنش نشان دهند و اصلاح‌طلبان مستقل به گفتمان خود پایبند بمانند. اصلاح‌طلبان، دیگر باور دارند که از ایده‌ها و مواضع دوران چپ بسیار فاصله گرفته‌اند؛ اما چیزی را که باور ندارند، چرخش جدی‌شان از دوم خرداد است و اگر بخواهند آن را بپذیرند، با منافع و موقعیت‌شان ناسازگار است؛ از همین رو این باورمندی یا ناباوری از اصلاح‌طلبان سه دسته می‌سازد: آنها که با صدای بلند فکر می‌کنند و به جد خود را در حاشیه نگاه داشته‌اند، آنها که صدای بلند خود را می‌شنوند؛ اما اعتنا نمی‌کنند و سعی دارند تا صدایشان را در همین منظومه با صداهای دیگر همساز و متوازن کنند. دسته سوم صدایی ندارند و با حضور در مکان‌ها صاحب صدا می‌شوند.

کلام محسن صفایی فراهانی به وضوح این معنا را تأیید می‌کند: «باید در حد خود از مجلس توقع داشته باشیم. اگر مجلسی خلق کنیم که زبان گویای مردم باشد، بزرگ‌ترین دستاورد رخ داده است.» این نکته بسیار مهم و کلیدی حرف‌های او است؛ اما مهم‌تر از آن این است: «من نه امروز و نه هیچ روز دیگری نمی‌خواهم نماینده شوم؛ حتی در زمان میانی مجلس ششم می‌خواستم استعفا بدهم؛ زیرا گفتم ما کارایی نداریم. ولی خاتمی گفت جواب مردم را چه می‌دهی؟»

شرق ادامه می‌دهد: سخنان صفایی فراهانی بیش از آنکه به شخص یا نهادی برگردد، به وضعیتی برمی‌گردد که مانند مداری سیاست را در بر گرفته است. ناگفته نماند که از مجلس ششم حرف می‌زنیم؛ مجلسی که متراکم از ایده‌ها و آرمان‌هایی بود که تحقق آنها در آن زمینه و زمانه بعید و دور از دسترس بود. مجلس ششم حتی مجلس پنجم نبود؛ مجلسی مصلحت‌اندیش که مصلحت دولت دستور کارش بود. قیاس مجلس پنجم و ششم روشنگر وضعیت کنونی ما است؛ زیرا این دو مجلس، شاخصی هستند برای تحلیل و تبیین اصلاح‌طلبان کنونی که از آن دوران مصلحت‌اندیشی نیز فاصله گرفته‌اند. نتیجه‌ای است که از دل آن بیرون می‌آید و آینده سه گروه اصلاح‌طلب را رقم می‌زند. اینکه چه گفتمانی را دنبال می‌کنند، گفتمانی در مدار و منظومه شرایط موجود یا خارج از این مدار. دستیابی به هر دو دیر و دور است.

اعتماد: در مدیریت اقتصادی دولت ناموفق است

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد، دولت را در مدیریت اقتصادی «ناموفق» ارزیابی کرد.

اعتماد از قول محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: دولت در حوزه دیپلماسی بسیار خوب عمل کرده اما در سیاست‌گذاری‌‌های داخلی دستاورد چندانی نداشته است.

به گفته یوسفی «دولت در بعد سیاست‌‌های داخلی موفقیتی نداشت و سیاست‌‌های دولت در یک کلام متناقض و باری به هر جهت بوده است.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه می‌دهد: «در نتیجه به نظر می‌رسد حتی موفقیت‌‌های بین‌المللی هم در سیاست‌‌‌های اقتصادی ناموفق باشند؛ چرا که این سیاست‌‌ها نه تن‌ها درک درستی از مشکلات ندارند، بلکه به جای حل معضلات تولید و اشتغال، متغیر‌هایی تعریف شدند که جنبه اساسی و کلیدی برای اقتصاد ندارد. بنابراین با هر نوسانی در روابط بین‌المللی شکنندگی اقتصاد نمایان می‌شود. »

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر این، نباید فراموش کرد که رشد اقتصادی می‌تواند مثبت یا منفی باشد ولی این به تن‌هایی نشان دهنده واقعیتی نیست. این تن‌ها یک متغیر است و باید توضیح داده شود که این متغیر چه تأثیری بر زندگی واقعی، تولید و اشتغال دارد. »

یوسفی می‌افزاید: «رشد می‌تواند بد یا خوب باشد و بالطبع کشور نیاز به رشد خوب دارد هرچند با توجه به شرایطی که گفته شد رشد خوبی پیش‌بینی نمی‌کنم. رشد بد می‌تواند ناشی از گسترش فعالیت‌‌های دولت و افزایش هزینه‌‌های نظامی و دولتی باشد. حتی فساد و بروکراسی هم می‌تواند موجب رشد اقتصادی باشد که بیشتر از راه تجارت و واسطه‌گری باشد. رشد خوب ناشی از کار و تولید است و باید بتواند ریشه در داخل داشته باشد و مانند یک درخت مستحکم باشد. رشد بد گذرا است و در ایران چنین رشدی طبیعی است چون وابسته به نفت هستیم ولی این رشد گذرا است. ما در یک قرن گذشته همواره رشد داشتیم ولی این رشد تاکنون موجب صنعتی شدن ما نشده است. »

پسا برجام که لایحه بودجه و برنامه توسعه پنج ساله نمی‌خواهد!

اولین سال پس از برجام و بدون تحریم با بلاتکلیفی لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه مواجه است و همین سرعت‌گیر اقتصاد خواهد بود.

خبر آن‌لاین در این‌باره نوشت: نامعلوم بودن وضعیت بودجه سال آینده، برنامه‌ریزی برای بخش خصوصی را دشوار و تقریباً ناممکن می‌کند، آن هم در نخستین سال بدون تحریم اقتصاد ایران. کوروش پرویزیان، دبیر کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با اشاره به بلاتکلیف ماندن چند موضوع مهم اقتصادی گفت: «سال آینده اولین سالی است که کشور هیچ تحریمی را متحمل نیست و در واقع آغاز برنامه‌ریزی و فعالیت پرشتاب و همه‌جانبه دولت و بخش خصوصی برای جبران عقب‌ماندگی‌های دوران تحریم است ولی متأسفانه دو لایحه مهم و تعیین‌کننده کشور یعنی بودجه و برنامه ششم بلاتکلیف مانده‌اند و همین نامشخص بودن سرنوشت این دو، فعالیت‌های بخش خصوصی را نیز دچار نوعی تعلیق می‌کند.»

وی ادامه داد: «اقتصاد کشور همچنان تا حدود زیادی وابسته به دولت است و بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی از جهت‌گیری‌های دولت تأثیر می‌پذیرد. به عنوان مثال، اعتبارات عمرانی تعیین شده در بودجه به بخش خصوصی این پیغام را می‌دهد که چه میزان می‌توانند روی پروژه‌های دولتی برای کسب درآمد حساب باز کنند.»

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: «بلاتکلیف ماندن بودجه سال 95 ضربه سختی به فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال آینده وارد می‌آورد و حکم سرعت‌‌گیر را در مسیر بخش خصوصی در نخستین سال بدون تحریم‌ها دارد».

پرویزیان درباره لایحه برنامه ششم توسعه نیز گفت: «اینکه در نخستین سال لغو تحریم‌ها، کشور دچار خلأ برنامه باشد هم از آن دسته فرصت‌سوزی‌های عجیب است.»

یادآور می‌شود دولت لایحه بودجه را با 42 روز تأخیر و در آستانه انتخابات تقدیم مجلس کرد.متأسفانه با وجود این تأخیر، دولت ارائه لایحه برنامه توسعه 5 ساله را هم با چند ماه تأخیر و همراه لایحه بودجه 95 به مجلس ارائه کرد و گفته می‌شود مایل است تا بررسی آن را تا تشکیل مجلس بعدی به تأخیر اندازد.

رونق در تبلیغات وزارت راه و رکود در بازار مسکن

در حالی که مقامات وزارت راه و شهرسازی درباره رونق مسکن در سال آینده تبلیغات می‌کنند، گزارش بانک مرکزی از تداوم رکود در این بخش حکایت می‌کند.

روزنامه‌های شرق و شهروند در گزارش‌هایی از قول وزیر راه و معاون وی تیتر زدند «رونق مسکن از سال 95 - آخوندی اعلام کرد» و «وزیر راه: سال آینده سال رونق خرید و فروش در بازار مسکن است». اما روزنامه آرمان با اشاره به سخنان وزیر و معاون وی نوشت: در حالی که مسئولان و فعالان بازار مسکن امیدوارند بالاخره این بخش از اقتصاد از خواب سه ساله بیدار شود و معاملات در آن بار دیگر رونق بگیرد، برآوردها نشان می‌دهد در همین بخش حدود 69 هزار میلیارد تومان سرمایه راکد است. اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه مسکن رونق خواهد گرفت شاید اکنون دیگر تکراری به نظر برسد. با وجود این، در دو روز گذشته مسئولان بار دیگر این اظهار نظرات را تکرار کردند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «سال آینده سال رونق مسکن است.» همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نشانه‌هایی برای خروج مسکن از رکود در نیمه دوم سال آینده وجود دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی پنج هزار میلیارد تومان سرمایه بانک مسکن را افزایش می‌دهد.

همچنین روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: آخرین گزارش بانک مرکزی، تداوم قدرت‌نمایی رکود در بازار مسکن را تأیید کرد. بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل حاکی از افزایش تعداد معاملات به میزان 5/6 درصد و کاهش متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی به میزان یک درصد است.

همچنین شرق از قول محمود عدالت‌خواه کارشناس مسکن نوشت: تفسیری که در مورد رونق در بخش مسکن انجام شده، نادرست بوده است؛ زیرا در حال حاضر مسکن با تولید مازاد روبه‌روست. ابتدا باید تکلیف تولید مازاد روشن شود. در واقع باید این مسکن‌های مازاد اجاره داده شود یا به فروش رود که این امر امکان ندارد مگر اینکه به اندازه کافی حباب‌های قیمتی خانه‌ها کاهش پیدا کند. چطور می‌توانیم از رونق صحبت کنیم، در حالی که خریداران واقعی مسکن (نه افرادی که قصد واسطه‌گری و کسب سود بیشتر با خرید و فروش مسکن دارند) بودجه لازم را ندارند؟

این کارشناس می‌افزاید: دولت باید تلاش کند تکلیف خانه‌های خالی را با کاهش دادن قیمت‌ها در حالی که نه دستوری بلکه به صورت کمک نکردن بیهوده با سرمایه‌های ملی مشخص کند. در واقع با بستن مالیات بر خانه‌های خالی کاری کند تا این خانه‌ها یا به اجاره یا به فروش روند. به اعتقاد من، وزارت مسکن همچنان با سیاست‌های قبلی قصد دارد مشکلات بازار مسکن را حل کنند. این سیاست اکنون جوابگو نیست؛ این سیاست زمانی جوابگو بود که خانه کم بود و مردم توانایی خرید مسکن را داشتند اما در عین حال برای کسب ارزش افزوده بیشتر دست به خرید آن می‌زدند. در شرایط کنونی، رکود در بازار مسکن جدی است. بخشی از این رکود ناشی از مازاد تولید است، زیرا پیش‌تر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با سود همراه بوده و سرمایه و نیروی کار زیادی به این بخش وارد شده است. باید این نوع رویکرد تغییر کند و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن مانند باقی بخش‌های عادی اقتصاد شود.

لایحه بودجه 95 ناهمخوان با واقعیت‌های اقتصادی

چرا بودجه سال 95 با واقعیات اقتصاد ایران همخوانی ندارد؟ سایت تابناک ضمن طرح این پرسش نوشت: بودجه سال 95 بالاخره بعد از یک و نیم ماه تاخیر به مجلس رسید، هر چند که یکی از دلایل تاخیر در بودجه واقعی دیده شدن اعداد و ارقام موجود در لایحه از سوی دولت عنوان شده بود، اما نگاه اجمالی به کل لایحه نشان می‌دهد موارد گفته شده نه تنها رعایت نشده بلکه در جاهایی نیز فاصله معناداری نیز با واقعیت‌های موجود دارد.

به نظر می‌رسد در تنظیم لایحه امسال بودجه، با خوش‌بینی بسیار زیادی به آن نگاه شده است، اعداد و ارقام موجود در بودجه به وضوح حکایت از این موضوع دارد، یکی از موارد که نشان از غیرواقعی بودن و نگاه خوشبینانه دولت به آینده است، پیش‌بینی قیمت نفت در بودجه است، به طوری که قیمت نفت حدود 30 الی 40 دلار در لایحه گنجانده شده است، در حالی که هم‌اکنون نفت ایران در حدود 21 دلار معامله می‌شود.

اما موضوع دیگری که برعکس درآمدهای نفتی با یک عینک تنگ‌نظری به آن نگاه شده و اتفاقا عمده تکیه‌گاه دولت در تحقق درآمدها به حساب می‌آید، بالا گرفتن سهم مالیاتی در شرایط رکودی است که اقتصاد و بازار کشور در حال تجربه کردن آن می‌باشد.

به نظر می‌رسد، دولت با این تصور چنین ارقامی را در نظرگرفته که به دلیل لغو تحریم‌ها، اقتصاد دچار رونق خواهد شد، و در واقع یکی از مبناهای به کارگیری چنین تصمیمی به نوعی مرتبط به موضوع تحریم‌ها بوده است، اکنون ارقام غیرواقعی موجود در بودجه دستمایه انتقادات برخی نمایندگان از بودجه شده است، نماینده‌های عضو کمیسیون‌های اقتصادی مجلس ایرادات زیادی را بر آن وارد دانسته‌اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با تشریح نکات منفی لایحه بودجه 95 و در انتقاد از برخی موارد این لایحه گفت: یکی از ویژگی‌های قانون بودجه 94 دو سقفی بودن آن است و براساس ماده واحده قانون بودجه همان سال، در صورتی که وضعیت تحقق درآمدهای دولت در شش‌ ماهه نخست سال جاری مناسب باشد، دولت می‌تواند 162 هزار و 500 میلیارد ریال به مصارف عمومی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که وضعیت تحقق منابع در شش‌ماه نخست سال مناسب نبوده بنابراین دولت در سقف اول قانون عمل می‌کند، از این رو اگر بخواهیم رشدمنابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال 95 را نسبت به سقف اول قانون بودجه سال 94 در نظر بگیریم، رشدی 31/5 درصدی را نشان می‌دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس نهم با اشاره به اینکه پایان اسفند‌ماه 1394، مهلت قانونی قانون برنامه پنجم توسعه به پایان می‌رسد، اذعان داشت: در صورت عدم تمدید قانون مذکور وضعیت تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده مبهم خواهد بود زیرا به استناد تبصره 2 ماده 117 قانون معنون دولت باید به نحوی عمل کند که در پایان برنامه پنجم توسعه (سال 1394) نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 8 درصد برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌های صورت گرفته منجر به کاهش صادرات نفت شده و این امر تغییر رفتار مصرفی متقاضیان نفت کشور را در پی داشته است، اظهار کرد: از این رو یافتن بازارهای جدید برای نفت با وجود مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی و همچنین روند نزولی قیمت جهانی نفت، به نظر می‌رسد منابع حاصل از نفت‌خام که در بودجه دیده شده است، غیرواقعی جلوه می‌کند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: از طرفی به استناد ماده 1 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر دولت مکلف به ارائه جدول بدهی‌ها و مطالبات خود، همراه با لایحه بودجه سال 1395 به مجلس بوده است؛ لیکن دولت این موضوع را رعایت نکرده از سوی دیگر در بند (و) تبصره 5 به دولت اجازه انتشار اسناد تسویه خزانه داده شده اما سقفی برای آن در نظر گرفته نشده که این امر ابهامی دیگر در بودجه است.

*********************************

روزنامه جام جم **

واکنش غرب به انتخابات 7 اسفند

برگزاری پرشور انتخابات 7 اسفند، واکنش مقامات غربی را به همراه داشت. در همین ارتباط، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی با اشاره به انتخابات ایران نوشت، آرزوی آینده‌ای بهتر برای تمام ایرانی‌ها دارم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم دیروز به‌طور تلویحی مشارکت مردم ایران را در انتخابات، بالا ارزیابی کرد. مارک تونر در پاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات در ایران اذعان کرد: صادقانه بگویم ،پیش از آن‌که به اینجا بیایم از این موضوع آگاه شدم که مشارکت بزرگی صورت گرفته است.

با حضور پرشور و حماسی آحاد ملت ایران در انتخابات 7 اسفند اکنون روشن است که باید برنده اصلی این انتخابات را نه جناح‌های سیاسی، بلکه مردمی دانست که با حضور پرشکوه و آگاهانه خود در این انتخابات، به خواست رهبر معظم انقلاب برای حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی «آری» گفتند و با حضور خود به همه تردیدافکنی‌ها و بهانه‌جویی‌هایی که درباره برگزاری انتخابات مطرح بود، پایان دادند.

رهبر معظم انقلاب روز جمعه پس از حضور در انتخابات، توصیه کردند: «همه مردم ایران، هر کس که ایران را و جمهوری اسلامی را و شکوه، عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند... نتیجه حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است و ما دشمنانی داریم که چشم طمع دوخته‌اند و انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که دشمن را مأیوس و ناامید کند.» این دعوت به حضور گسترده که پیش از این در دیگر بیانات معظم‌له نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، سبب شد تا موج حضور مردم در انتخابات، باعث شود رسانه‌های خارجی از میزان حضور انتخاباتی رأی‌دهندگان ابراز شگفتی کنند.

هر برگه رأی، پاسخی محکم به دشمن

بر همین اساس، شخصیت‌ها و نهادهای مختلف از حضور باشکوه مردم در انتخابات 7 اسفند قدردانی کردند. آیت‌الله مکارم شیرازی دیروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم در انتخابات گفت: دشمنان تلاش داشتند مشکلاتی را برای کشور به وجود آورند، اما ملت ایران با نشان دادن رشد عقلانی و تعهد خود به اسلام و انقلاب اسلامی، با حضوری پرشور پاسخ مناسبی به دشمنان دادند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی افزود: مردم ایران در این انتخابات، آرام پای صندوق‌های رأی رفتند و نام نامزد مورد نظر خود را داخل صندوق‌های رأی انداختند که بسیار کار ارزشمندی بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: استقلال در برگزاری انتخابات و انجام آن بدون حادثه و مشکل، نشانه رشد فکری و سلامت کشور و ملت است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز در جلسه این مجمع عنوان کرد: رقابت‌ها تمام شد و دوران وحدت و همکاری فرارسیده است. احتیاج به هماهنگی مثال‌زدنی داریم که این انتخابات طلیعه و مقدمه‌ آن بود. نباید به مباحث اختلاف‌برانگیز دامن زده شود. پس از انتخابات، دوران تلاش برای ساختن کشور است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: هر برگه رأی شما پاسخی محکم و ناامیدکننده به دشمن بود و چشم طمع دشمن را کور کرد تا بار دیگر دقت، بصیرت و حضور پرشور شما، برگ زرینی بر کتاب سترگ انقلاب اسلامی اضافه کند و این عمل دینی، سیاسی و انقلابی شما بی‌شک اجری عظیم خواهد داشت. احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی و ستادهای نامزدها و ائتلاف‌های فعال در انتخابات نیز با صدور بیانیه‌هایی از مشارکت مردم در انتخابات قدردانی کردند.

نوبت به منتخبان رسیده است

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز با قدردانی از حضور پرشور مردم در انتخابات گفت: میزان مشارکت بالای 60 درصدی مردم را باید ناشی از همدلی و همزبانی مردم با رهبری و مسئولین نظام دانست. وی در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: مردم با توجه به مشکلات اقتصادی و کم‌وکاستی‌ها با حضور یکپارچه در انتخابات تمام برنامه‌ریزی‌های دشمنان را خنثی و با بصیرت مطالبات خود را به نحو شایسته‌ای پیگیری کردند.

نگاه‌ها به مطالبات مردم از مجلس دهم

با پایان ماراتن انتخابات 7 اسفند و موکول شدن تنها بخشی از کرسی‌های بهارستان به برگزاری مرحله دوم انتخابات، حالا چشم‌ها به منتخبان مردم در مجلس دوخته شده که چگونه می‌توانند مطالبات مردم و رهبری را پاسخ گویند.

رهبر فرزانه انقلاب، چهارشنبه هفته گذشته در دیدار مردم نجف‌آباد تاکید کردند: «ملت ایران مجلسی می‌خواهد که متدین، متعهد، شجاع، فریب نخور، مقاوم در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و طمع‌ورزی‌های استکبار، مدافع عزت و استقلال ملی، علاقه‌مند واقعی به پیشرفت کشور، معتقد به حرکت علمی استعدادهای جوان، معتقد به اقتصاد درونزا، آشنا با درد مردم و مصمم به حل مشکلات مردم باشد و مرعوب آمریکا نشود و به وظایف قانونی خود عمل کند.» بر این اساس، از منتخبان مردم در مجلس انتظار می‌رود که ضمن تحقق این مطالبات و توجه به تاکیدات پیشین رهبر انقلاب بر ضرورت اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از نفوذ دشمن، برنامه‌های خود را برای تبدیل مجلس دهم به مجلسی در تراز انقلاب، ارائه کرده و آن را عملیاتی کنند.

ترقی تاکید کرد:‌ حال نوبت منتخبین است که مطالبات مردم را که عمدتا اقتصادی و فرهنگی است دنبال کرده و راهکار خروج از رکود را فراهم کنند.

حل مشکلات کشور با همدلی دولت و مردم

مرتضی بانک، رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه هم در رابطه با حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفند گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات نشان داد که تعیین سرنوشت از اهمیت بالایی برخوردار است و کشور اگر بخواهد در آینده پیشرفت کند و مردم قدمی در این راستا بردارند، این امر باید از طریق صندوق رای اتفاق بیفتد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این‌که مشکلات احتمالی در آینده یکی از نگرانی‌های جامعه محسوب می‌شود، افزود: دیپلماسی شهروندمدارانه نشان داد که همدلی مردم با دولت می‌تواند آسایش، آرامش و امید را برای آنان نوید بخشد.

لبیک به ندای رهبر انقلاب

محمود میرلوحی، سخنگوی ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان از انتخابات هفتم اسفند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ نظام جمهوری اسلامی نام برد که از دغدغه‌ها و امیدها نشأت ‌گرفت. وی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: میزان مشارکت نزدیک به 70 درصد در کل کشور و در تهران بین 50 تا 55 درصد، نسبت به انتخابات‌های اخیر مجلس بی‌نظیر است.

محمدرضا تابش، نماینده مجلس نیز مشارکت مردم در انتخابات را لبیک به ندای رهبری عنوان کرد و گفت: مردم با حضور چشمگیر نشان دادند که خواستار تعامل مثبت با دنیا و تحقق مطالباتشان در عرصه‌های داخلی هستند.

سردار رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز حضور مردم را نشان‌دهنده مقبولیت نظام سیاسی برشمرد و به مهر گفت: با وجود فضای مسمومی که بیگانگان فراهم کرده بودند، مردم به تمام جوسازی‌ها بی‌اعتنایی کردند.

*********************************

روزنامه ایران**

تعلیق «قانون روادید» امریکا به نفع ایران

«فری بیکن» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: «گروه‌های طرفدار ایران در نهایت موفق شدند کاخ‌ سفید را وادار کنند اقدامات ضدتروریستی خود را به حالت تعلیق درآورد.» براساس این گزارش، دولت اوباما بتازگی اعلام کرده قصد ندارد قوانین ضدتروریستی مصوبه نمایندگان کنگره امریکا که اکثریت آنان را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند، به اجرا درآورد. «وزارت امنیت داخلی امریکا» در دستورالعمل منتشره اخیر خود اعلام کرد: «اجرای این قوانین ممکن است به منافع اقتصادی ایران آسیب برساند.» گفته می‌شود باراک اوباما برای پایان دادن به هفته‌ها اختلاف میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها درخصوص لایحه بودجه، این قانون را که مورد انتقاد ایران قرار گرفت، امضا کرد.

برنامه غافلگیر کننده «سیما»

بخش خبری ساعت 14 شبکه یک «سیما» در اتفاقی بی‌سابقه، روز گذشته تصویر و سخنان دبیرکل «نهضت آزادی» را روی آنتن فرستاد. به گزارش «ایران»، ابراهیم یزدی در پاسخ به سؤال خبرنگار «سیما» در یک حوزه رأی‌گیری روز هفتم اسفند، دیدگاه‌های خود پیرامون ضرورت مشارکت مردم را بیان کرد.

موگرینی: آرزوی آینده‌ای بهتر برای ایرانی‌ها دارم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در «توئیتی» با اشاره به انتخابات ایران نوشت که آرزوی آینده‌ای بهتر برای تمام ایرانی‌ها دارم. «فدریکا موگرینی» صبح دیروز در توئیت خود با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در 7 اسفند نوشت: «انتخابات ایران را دنبال می‌کنم و آرزوی آینده‌ای بهتر برای تمام ایرانی‌ها دارم.»

*********************************

روزنامه خراسان **

آفتاب یزد مدعی شد :

در شهر قم قبل از انتخابات شبنامه هایی علیه علی لاریجانی در قم پخش شده بود که درآن به این سوال که «چرا به لاریجانی رای ندهیم » پاسخ داده شده بود .

پارسینه مدعی شد :

گفتگوی خبرنگار باشگاه خبرنگاران با ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی در روز رای گیری از صداو سیما پخش شد. سایت 7 صبح نیز این مسئله را یک اتفاق بی سابقه در بخش خبری ساعت 14 تلویزیون عنوان کرد .

تابناک نوشت

آخرین گروه شکارچیان اسپانیایی در تاریخ 26 بهمن ماه سال جاری توسط شرکتی به مدیریت الف - ش، به قصد شکار در شیرگاه و لفور وارد استان مازندران شدند. این گروه از شکارچیان، دیروز این استان را به مقصد اسالم ترک کردند تا شانس خود را برای کشتار حیات وحش ایران در گیلان نیز امتحان کنند. این گزارش توسط فارس منتشر شده است.

آفتاب نوشت

محمدرضا شجریان به دلیل بیماری، کنسرت نوروزی خود در کشور ارمنستان را لغو کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

حزب‌الله: لبنان امارت سعودی‌ها نیست

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله، جمعه در سخنانی اعلام کرد: ما به عنوان شهروندان لبنانی می‌خواهیم که لبنان فقط برای لبنانی‌ها باشد و در کشورشان آزادانه و سربلند زندگی کنند و وابسته و دلبسته به هیچ کشوری نباشند. شیخ قاسم گفت: لبنان هیچگاه امارت عربستان یا هر کشوری دیگر نبوده و نیست و برخی افراد نباید تصور کنند حزب‌الله می‌خواهد لبنان را وابسته به کشوری خاص کند. وی اعلام کرد: عربستان با اعلام انصراف از تصمیم ادعایی خود مبنی بر کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان، درپی تخریب وجهه لبنان و حزب‌الله است.

اولاند هو شد!

کشاورزان خشمگین از کاهش قیمت محصولات کشاورزی در فرانسه، روز شنبه رئیس‌جمهور کشورشان را در ورود به نمایشگاه کشاورزی هو کرده و خواستار استعفای وی شدند. به نوشته فیگارو، در حالی که کشاورزان خشمگین فرانسوا اولاند را بی‌وقفه هو می‌کردند، وی خطاب به آنها اعلام کرد: «من خشم و عصبانیت شما را درک کرده و می‌شنوم. من به اینجا آمده‌ام تا فریادهای شما را که فریادهای درد و رنج است بشنوم». کشاورزان فرانسوی از چندی‌پیش در اعتراض به کاهش قیمت محصولات کشاورزی اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی می‌کنند.

ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به مساجد هلند

در روزهای گذشته نزدیک به 10 مسجد در هلند نامه‌های تهدیدآمیز دریافت کردند. براساس اعلام شورای مساجد در هلند

(آر ام ام ان)، مقامات این مساجد لحن نگارش و محتوای این نامه‌ها را «تهدید‌آمیز و چندش‌آور» خوانده‌اند. در همین راستا، این شورا از مساجد کشور خواست با هوشیاری این مسائل را پیگیری کرده و با مشاهده هر گونه مساله‌ای، پلیس را در جریان بگذارند. سخنگوی پلیس نیز با اشاره به این حادثه گفت: پلیس این مساله را با جدیت پیگیری می‌کند و تحقیقات در این باره در حال

انجام است.

رونمایی اون از سلاح جدید

آژانس خبری مرکزی کره‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور در «آزمایش موفق یک موشک‌انداز دوش‌پرتاب ضد تانک که با هدایت لیزری اهداف خود را در فواصل دور شکار می‌کند» شرکت کرده است. در این گزارش آمده است: کیم جونگ اون رضایت کامل خود را از ساخت این سلاح ابراز کرده است که می‌تواند زره‌پوش‌ها و تانک‌هایی را که دشمنان به آن افتخار می‌کنند به آسانی منهدم کند. این در حالی است که آمریکا اخیرا به ارائه پیش‌نویس تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ‌یانگ به خاطر تداوم برنامه‌های اتمی و موشکی خود دست زده است.

سرنگونی پهپاد جاسوسی عربستان در تعز

امارات بامداد شنبه از کشته شدن یکی دیگر از سربازان شرکت‌کننده خود در عملیات ائتلاف سعودی در یمن خبر داد. نیروهای مسلح امارات اذعان کرده‌اند 56 تن از افسران و سربازان این کشور از زمان آغاز عملیات ائتلاف تحت امر عربستان در یمن کشته شده‌اند. همزمان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند پهپاد جاسوسی این ائتلاف متجاوز را در استان تعز سرنگون کنند.

5 کشته در تیراندازی واشنگتن

تیراندازی در یکی از مناطق روستایی ایالت واشنگتن، جمعه به کشته شدن 5 نفر از جمله فرد ضارب منجر شده است. مقام‌های مسؤول می‌گویند یک فرد مسلح 4 نفر را در خانه‌ای واقع در یکی از مناطق روستایی واشنگتن به ضرب گلوله به قتل رساند و سپس خودش را کشت. معاون رئیس کلانتری شهرستان «ماسون» در واشنگتن گفت که فردی در تماس با این کلانتری اعلام کرده بود اعضای خانواده‌اش را به قتل رسانده است.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات