اقتصادی >>  بانک >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۱۰

برقرار نشدن سوئیفت بانک‌ های بزرگ ایرانی

مقامات هندی با اشاره به مذاکره تهران و دهلی‌نو برای تأسیس شعب بانکی در کشورهای یکدیگر و احیای اتحادیه پایاپای آسیایی، از گلایه تجار این کشور به علت برقرار نشدن سوئیفت بانک‌های بزرگ ایرانی خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس؛ درحالی‌که صادرکنندگان همچنان با مشکلات پرداخت مواجه هستند، با توجه به لغو تحریم‌های تجاری ایران، مذاکرات میان هند و ایران برای گشایش شعباتی در کشورهای یکدیگر پیشرفت‌هایی داشته است.

یک مقام ارشد هندی حاضر در این مذاکرات گفت چندی پیش، هیأتی از بانک مرکزی ایران به هند سفر کردند و در جریان ملاقات با وزیر دارایی هند، درخواست‌هایی برای گشایش 3 شعبه بانکی در هند ارائه کردند که وزارت دارایی در حال تصویب این درخواست‌ها است.

این مقام هندی گفت هر دو طرف مذاکراتی در مورد احیای سیستم اتحادیه پایاپای آسیایی برای تسهیل روند پرداخت‌ها میان نهادها و صادرکنندگان میان 2 کشور برگزار کردند.

این مذاکرات به این دلیل صورت گرفت که هرچند تحریم‌های تجاری ایران لغو شده است اما تحریم‌های ثانویه آمریکا همچنان پابرجاست. در نتیجه، گزینه انجام تراکنش‌ها به دلار هنوز برای تاجران فراهم نیست.

این مقام هندی افزود: «این امر نه تنها مشکلاتی برای بانک‌ها ایجاد کرده بلکه برای شرکت‌های بیمه نیز مشکل ایجاد کرده است چراکه عامل ریسک در آن دخیل است. حتی شرکت‌های بیمه بین‌المللی در این مورد نگران هستند. از اینرو، مذاکرات برای احیای اتحادیه پایاپای آسیایی در جریان است.»

مقر اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران واقع شده است و این اتحادیه توسط ایران به منظور یکپارچه کردن تراکنش‌های تجاری میان کشورهای عضو تاسیس شد. این اتحادیه توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه در سازمان ملل تایید شد.

در عین حال، بانک مرکزی هند هنوز به تمامی بانک‌ها اعلام نکرده است که پرداخت‌ها به ایران می‌تواند از طریق ارزهایی نظیر یورو و نه فقط روپیه انجام شود.

وزارت تجارت هند به بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است تا مقاماتی به بانک‌ها اعزام کند و آنها نسبت به اینکه پرداخت‌ها به ایران می‌تواند به ارزهای خارجی صورت بگیرد، مطلع سازد.

مقام آگاه دیگری در این‌باره گفت : «وزارت تجارت اکنون با بانک مرکزی این کشور در این مورد در ارتباط است. انتظار می‌رود که در اسرع وقت به تمامی بانک‌ها اطلاع داده شود و در نتیجه پرداخت‌ها به جریان می‌افتد.»

به نوشته این گزارش، صادرکنندگان هندی از عدم راه افتادن سوئیفت در تمامی بانک‌های ایران که این امر پرداخت‌ها را دشوار می‌سازد، شکایت می‌کنند.

آجای ساهای مدیرعامل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند در این‌باره گفت: «برای بانک‌هایی که متصل بودند، سوئیفت دوباره شروع به کار کرده است اما برای دیگر بانک‌های ایرانی شامل برخی از بانک‌های بزرگ ایران، این تسهیلات هنوز در دسترس نیست که مشکلاتی ایجاد می‌کند.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عبدالله منتقد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
حالا آقای روحانی هی بیا و دهان آمریکا این شیطان بزرگ را پاک کن ! شما که گفتید در روز اول اجرای برجام همه تحریم ها لغو می شود ! پس این وعده ها په شد ؟ نفرین ابدی بر تو باد .
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات