تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۵۷

ماه عسل شورای همکاری با تل آویو

اقدام شورای همکاری به اعتقاد تحلیل گران نشانه های روشنی از تلاش سعودی ها برای ایجاد هرج و مرج در جامعه لبنان و گسترش بحران برای ضربه زدن به جبهه مقاومت از طریق مشغول کردن حزب الله به داخل است و ممکن است با همکاری عوامل داخلی خود همچون جریان المستقبل صورت گیرد. همه این حوادث علاوه بر این که وحدت جهان اسلام را نشانه رفته، خوش خدمتی آشکار به رژیم صهیونیستی است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسن احمدی
شورای همکاری خلیج فارس در اقدامی غیر منطقی نام حزب الله لبنان را در فهرست آنچه تروریسم خوانده است، قرار داد. این اقدام شورای همکاری، شگفتی بسیاری از محافل را برانگیخته است. حزب الله لبنان به گواه دوست و دشمن بزرگترین مانع و سد راه تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی است و در این راه هزینه های مادی و معنوی بسیاری را پرداخته است .
کشورهای عربی که زمانی داعیه جنگ با صهیونیسم را داشتند و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان را، به سبب ایستادگی در مقابل رژیم اسرائیل، افتخار عرب می دانستند، اکنون چه اتفاقی افتاده است که مهم ترین گروه مقابل اسرائیل را در فهرست تروریسم ادعایی خود قرار داده اند؟
برای پاسخ بدین سوال اگر چه مرور تاریخ مبارزاتی حزب الله لبنان در دفاع از حیثیت جهان عرب در مقابل رژیم اسرائیل و مواضع منفعالانه و گاه جانبدارانه کشورهای شورای همکاری از رژیم صهیوینستی خالی از فایده نیست، اما نگاهی هرچند سطحی به وقایع چند سال اخیر، به خصوص در سوریه، عراق  و یمن بسیاری از حقایق را آشکار می کند.
ماه عسل شورای همکاری خلیج فارس با تل آویواولین نکته این که تصمیم اخیر شورای همکاری، اگر چه به نام شورای همکاری خلیج فارس گره خورد اما این صرفا با فشار عربستان سعودی اتخاذ شده تا چنین وانمود شود که عربستان سعودی در این موضوع تنها نیست و گرنه کشورهایی مانند عراق و الجزایر با این تصمیم مخالفت کردند و تونس نیز حرف خود را در این باره پس گرفته است.
به نقل از العالم،  "خمیس الجهیناوی" وزیر امورخارجه تونس گفت: تصمیم وزرای کشورهای عضو شورای همکاری علیه حزب الله موضع تونس نیست.
وزیر امورخارجه تونس با تأکید بر روابط بسیار خوب تونس با لبنان و ایران، خاطرنشان کرد که «موافقت وزیر کشور تونس با بیانیه وزرای امورداخلی کشورهای عربی در راستای اجماع عربی بوده و ارزش دیگری ندارد.»
همچنین وزیر کشور عراق، محمد سالم الغبان، در واکنش به این موضوع گفت: ما از مطلب درج شده در بیانیه پایانی نشست وزیران کشور عرب در تونس در مورد حزب الله شوکه شدیم.»
وی افزود: «بیانیه مزبور در بردارنده مسائل سیاسی بود که تنها ویژگی آنها بحران آفرینی در منطقه است. ما به عنوان نهاد امنیتی به این نشست رفتیم و می بایست میان نهادهای امنیتی کشورهای عرب در برابر دشمن مشترک یعنی داعش هماهنگی و همکاری به وجود آید.»
نکته دوم این که به گفته وزیر کشور عراق، نشست شورای همکاری خلیج فارس در تونس، به بررسی نحوه رویارویی با تروریسم و گروهک تروریستی داعش اختصاص داشت، اما اقدام عربستان و همراهانش در زدن اتهام تروریسم به حزب الله لبنان، آشکارا پشتیبانی عربستان از داعش را نشان می دهد. ناشی گری عربستان تا جایی است که اکنون که سعی دارد خود را در مبارزه با داعش جا بزند و در این جهت ماه گذشته چند نفر از سران تکفیری ها را اعدام کرد، اما ناگهان تصمیمی کاملا به نفع داعش می گیرد و این نشان از بحران تصمیم گیری در بین سعودی ها است.
در واقع این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که جبهه تروریست ها در سوریه و عراق با شکست سنگینی دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع نقش موثر حزب الله در مبارزه با تروریست های مستقر در سوریه را نشان می دهد.
از این رو «عبد اللطیف الزیانی»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، مدعی شده «اقدامات حزب الله در سوریه، یمن و عراق با ارزش‌ها، اصول، اخلاق و قوانین بین‌الملل منافات دارد و تهدیدی برای امنیت ملی کشورهای عربی است» و این حقیقتی است تلخ که امنیت ملی کشورهای عربی چگونه با سرنگونی تروریست ها در سوریه و عراق گره خورده است.
مساله سوم این که عربستان سعودی و امارات که در معرکه گیری 2-3 ساله اخیر علیه ایران و حزب الله خود را تنها می بینند و حتی ناتوان از همراه کردن کشورهای دوست خود هستند، سعی کرده اند با طایفه ای جلوه دادن حوادث غرب آسیا بخصوص در سوریه، عراق و یمن و بازی با احساسات برخی ملت ها و دولت های منطقه، آن ها را با خود همراه سازند و این بار نیز با آگاهی از نقش پررنگ حزب الله در مبارزه با تروریسم، سعی در همین سیاست تفرقه افکنانه در لبنان دارند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.
اوج سیاست های تفرقه افکنانه در جمله «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن بود که در اظهاراتی گستاخانه خطاب به سید حسن نصرالله مدعی شد: «به سید حسن نصرالله پیشنهاد می کنم پیشتر از آن که ایرانی باشد، هویت عربی خود را حفظ کند.»
در مقابل این جنگ روانی طایفه گری برخی اعراب، ملت لبنان که جانفشانی های حزب الله را در دفاع از سرزمینشان و مبارزه با رژیم صهیونیستی دیده اند نسبت به این اقدام ناشیانه سعودی ها واکنش نشان دادند. حتی برخی دول عربی و نویسندگان مستقل نیز این اقدام را ناشیانه خوانده اند به گونه ای که رای الیوم نوشت که" گر بشنویم نتانیاهو دبیر کل اتحادیه عرب شده است، جای تعجب نخواهد داشت"روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود اقدام اخیر اعضای شورای همکاری خلیج فارس علیه حزب الله لبنان را بزرگترین هدیه به رژیم صهیونیستی دانست و پیش بینی کرد که پیوستن اسرائیل به اتحادیه عرب بسیار نزدیک است - »
یا چنان که گذشت برخی کشورهای عربی همچون الجزایر، تونس، عراق، لبنان و مجمع عمومی احزاب عربی ... مخالفت خود را با این اقدام شورای همکاری اعلام کرده اند.
گروههای مقاومت فلسطین نیز اقدام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در تروریستی معرفی کردن حزب الله لبنان را محکوم کردند و آن را همسو و همنوا شدن با رژیم اسرائیل دانستند.
نکته آخر این که عربستان سعودی  با اعمال فشار بر شورای همکاری خلیج فارس و با نشان دادن کینه خود نسبت به حزب الله، سعی دارد ناکامی های متعددی را که از عرصه میدانی در سوریه و عراق گرفته تا یمن و بحرین و حتی دخالت های غیرمنطقی و قیم مابانه در روند انتخاب رییس جمهوری در لبنان داشته است، جبران کند و اندک تنفس مصنوعی به خود بدهد.
عربستان با این اقدام درصدد ضربه زدن به حزب الله و تهییج افکار عمومی علیه حزب الله است تا هم روند انتخاب رییس جمهوری در لبنان را مطابق امیال سیاسی خود پیش برده و هم با درگیر کردن لبنانی ها با چالش های داخلی، از توان حزب الله در مبارزه با تروریسم تکفیری بکاهد و در واقع آنها را به خود مشغول سازد تا اهداف شومش را در سوریه و یمن پیش ببرد. چنانچه ادعای سعودی ها مبنی بر دخالت حزب الله در یمن نیز نشان از قدرت حزب الله و ضعف ارتش ائتلاف طوفان قاطعیت دارد که با بمباران یکساله هنوز نتوانسته اهداف خود را در یمن محقق سازد.
اقدام شورای همکاری به اعتقاد تحلیل گران نشانه های روشنی از تلاش سعودی ها برای ایجاد هرج و مرج در جامعه لبنان و گسترش بحران برای ضربه زدن به جبهه مقاومت از طریق مشغول کردن حزب الله به داخل است و ممکن است با همکاری عوامل داخلی خود همچون جریان المستقبل صورت گیرد. همه این حوادث علاوه بر این که وحدت جهان اسلام را نشانه رفته، خوش خدمتی آشکار  به رژیم صهیونیستی است، چرا که حاشیه امنی را برای این رژیم ایجاد نموده و ظرفیت های جهان اسلام را صرف نزاع های درونی می کند.
در پایان توجه به تحلیل روزنامه الاخبار لبنان نکته مهمی در بر دارد. الاخبار در تحلیل اقدام شورای همکاری می نویسد: «اسرائیل در طی سال‌های اخیر در جریان بمباران شهرها و مناطق مسکونی لبنان و فلسطین به شدت از سوی جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری تحت فشار و مورد انتقاد قرار گرفته است و تصمیم عربستان و هم پیمانانش، همان چیزی است که اسرائیل برای مشروعیت بخشی به حملات ضد بشری خود احتیاج دارد، تروریستی خواندن دشمنان؛ تا از این مسیر تمام اقدامات جنایتکارانه خود را تحت لوای مبارزه با تروریسم پوشش دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات