اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۸۴۳

اقتصاد کشور نیازمند فرماندهی

در سال‌های گذشته کم‌ وبیش اقداماتی از سوی مجموعه قوا در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است، اما آن طور که انتظار می‌رفت اقدام درخوری صورت نگرفت، به همین دلیل رضایتمندی رهبری نیز در این باره حاصل نشد.
پایگاه بصیرت / سیدمحمدحسین میرمحمدی
اقتصاد کشور نیازمند فرماندهی
رهبر معظم انقلاب طبق سنت حسنه‌ای که ابداع خودشان بوده است، هر ساله در آغاز سال جدید در حرم مطهر رضوی اولویت اول کشور را برای مسئولان و مردم تبیین می‌کنند، امسال و چند سال اخیر نیز مبحث اقتصاد در رأس دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و یکی از موضوعات اساسی کشور بوده است، از همین رو معظم‌له امسال را هم سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند.

ایشان چند سالی است که اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مطرح و بر آن تأکید می‌کنند، در این مدت کارشناسان در زمینه اقتصاد مقاومتی مطالعاتی را انجام داده‌اند و راهکارهایی ارائه شده است تا مجموعه نظام بتواند الگوی اقتصاد مقاومتی را در کشور عملیاتی کند. همچنین اقتصاد مقاومتی به‌مثابه یک الگوی موفق در کشورهای در حال مقاومت ارائه شود.

در سال‌های گذشته کم‌ وبیش اقداماتی از سوی مجموعه قوا در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است، اما آن طور که انتظار می‌رفت اقدام درخوری صورت نگرفت، به همین دلیل رضایتمندی رهبری نیز در این باره حاصل نشد.

حضرت آقا در ابتدای امسال نیز به موضوع اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل اشاره داشتند، راهکارهایی نیز در این باره تبیین کردند تا از این طریق کشور در مسائل اقتصادی مقاوم‌سازی شود. مسئله اقتصاد همواره از سوی دشمنان و استکبار جهانی مورد تهدید بوده و است؛ لذا اگر کشوری از نظر اقتصادی مقاوم‌سازی نشود، قطعاً در آینده تهدیدات علیه آن بیشتر خواهد شد. الگویی که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند می‌تواند نسخه شفابخشی برای مسائل کشور و الگوی مناسبی برای کشورهای در حال مقاومت منطقه باشد.

محور اصلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید است، تولید، صرفه‌جویی، بهره‌وری و سیاست‌هایی که در مجموعه این موضوع طراحی و ابلاغ شده است، می‌تواند راهکار مناسبی برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باشد. تولید در کشور به دو بخش کشاورزی و صنعت تقسیم می‌شود، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌محور می‌توانند در این دو بخش وارد عمل شوند و تولید را در کشور در هر دو بخش عملیاتی کنند.

تقویت تولید ملی، جلوگیری از خام‌فروشی، جلوگیری از حرکت واردات و صادرات کشور به سمت مصرف‌گرایی، حمایت از واحدهای کوچک و بزرگ تولیدی به‌ منظور ارتقای کیفیت محصولات، استفاده از ظرفیت‌های مردمی، ظرفیت‌سازی در نقاطی که پتانسیل وجود دارد از جمله راهکارهای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی هستند.

ظرفیت‌های بسیاری از ابعاد مختلف در کشور وجود دارد. آنچه ضرورت دارد این است که باید مدیریت واحد و هماهنگی برای این کار ایجاد شود.

بنده معتقدم ضرورت دارد قرارگاه‌هایی مانند قرارگاه اقتصاد مقاومتی که بنابر تأکید حضرت آقا در دولت ایجاد شده است و فرماندهی آن را هم معاون اول رئیس‌جمهور بر عهده گرفتند، در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها با مسئولیت استانداران و فرمانداران ایجاد شود، به بیان دیگر، عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی عزم و اراده همه‌جانبه مردم و مسئولان را می‌طلبد.

در راستای موضوع مهم عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، حمایت از واحدهای تولیدی، برداشتن موانع دست و پا‌گیر از سر راه کسب‌وکار، الزام بانک‌ها برای حمایت از واحدهای تولیدی، ایجاد گشایش از طریق صندوق توسعه ملی در راستای حمایت‌های سرمایه‌ای از کسب‌وکارهای منجر به تولید و به ویژه تولیدات منجر به صادرات و اقداماتی از این دست می‌تواند در جهت هر چه بیشتر عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار باشد.

رویکرد اقتصادی در کشور باید بیشتر به حمایت از تولیدات منجر به صادرات باشد، اگر این اتفاق بیفتد قطعاً سرمایه فروشی که همان فروش نفت و گاز به مثابه سرمایه کشور است، کاهش می‌یابد.

در اقتصاد مقاومتی نظام ارزآوری کشور بر اساس تولید فکر، تولید خلاقیت، تولید ایده، تولید محصول و تولید صنعتی پایه‌گذاری می‌شود؛ لذا اگر اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود باید بتوانیم از این طریق ارزآوری را در کشور تقویت کنیم، اگر قرار است در مدت زمانی محصولاتی را از کشور صادر کنیم، باید از مواد معدنی و سرمایه‌های ملی به صورت فرآوری شده استفاده کنیم و محصولات آنها را صادر کنیم و تا جایی که ممکن است از خام‌فروشی جلوگیری کنیم، کشور باید دست از خام‌فروشی بردارد. قوانین باید به گونه‌ای باشد که خام‌فروشی برای واحدهای تولیدی هزینه‌ساز باشد و هر چه که مواد خام وارد چرخه تولید و فرآوری شود امکانات بیشتری در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

شاید اولین و مهم‌ترین اقدام این است که دولت مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف کند، دولت باید واردات را به حداقل ممکن برساند، نظام تعرفه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که واردات به صرفه نباشد، از آنجا که تولید در کشور نسبت به تولیدات خارجی ارزان‌تر است و به دلیل اینکه قیمت ارز در کشور قیمت واقعی نیست، تولیدکننده نمی‌تواند محصول خود را به قیمت مناسب صادر کند؛ لذا دولت باید اقدامات حمایتی از واحدهای تولیدی صورت دهد.

عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی تنها از جانب دولت و مجلس نیست، مردم هم در این زمینه می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند. همدلی و همزبانی که شعار سال ۹۴ بود امسال هم می‌تواند تداوم داشته باشد. همدلی و همزبانی دولت و ملت در بخش اقتصاد مقاومتی می‌تواند جلوه ویژه‌ای پیدا کند. وحدت بین مردم و مسئولان در اقتصاد مقاومتی و در تمام مسائل کشور قطعاً نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت.

به نظر من امروز ظرفیت‌های طبیعی امکانات مناسبی را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد، وجود معادن فراوان، وضعیت جوی گوناگون و مناسب، موقعیت جغرافیایی کشور، وجود بازارهای گسترده در اطراف کشور و بازارهای فرامنطقه‌ای، کشورهایی که با ما ارتباطات چندجانبه دارند و انواع و اقسام ظرفیت‌های فراوان دیگری که کشور جمهوری اسلامی ایران دربر دارد بستر و زمینه مناسبی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در اختیار مسئولان قرار داده است.

نکته مهم دیگر اینکه مسئولان باید دلالی را پرهزینه و کم‌سود کنند، سرمایه‌های کشور نباید به سمت دلالی سوق پیدا کند، سرمایه‌های کشور نباید به سمت واردات کالاهای تجملی سوق یابد، سرمایه‌های کشور نباید به سمت تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری برود. این مسیرها باید به گونه‌ای طراحی شوند که هر کس که بخواهد به سمت این مسیرها حرکت کند، انگیزه اقتصادی خود را از دست بدهد.

در موضوع تولید، یک تولیدکننده اگر بداند مجلس، دولت و مجموعه نظام عملاً و حقیقتاً حامی او هستند و تولیدکننده در کشور ارج و قرب دارد، قطعاً بهتر و بیشتر می‌تواند مسیر خود را ادامه دهد، یکی از اقدامات این است که تولیدکنندگان مطرح و موفق در هر منطقه‌ شناسایی و معرفی شوند، حتی در نمازجمعه و محافل رسمی تولیدکننده معرفی و از او تقدیر شود. باید کسانی که محصول و برند ایرانی را به جهان معرفی می‌کنند معرفی، تشویق و حمایت شوند. باید حمایت از تولید و تولیدکننده ایرانی به یک جریان در کشور تبدیل شود.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند برای هدایت این موضوع باید یک قرارگاه و مرکز فرماندهی تعیین و تشکیل شود. فرماندهی هم ایجاب می‌کند که اقدامات مربوطه به سرعت تصمیم‌سازی و اجرایی شود؛ چرا که فرماندهی و مدیریت با هم متفاوتند. اینکه رهبر معظم انقلاب عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را بر عهده یک مرکز قرارگاهی با یک فرمانده قرار دادند از این جهت است که ما در شرایط جنگ نرم به سر می‌بریم؛ جنگ نرمی که فرهنگ، دانش، جوانان و به ویژه اقتصاد ما را به مثابه یک نقطه چالشی هدف گرفته است، در شرایط فعلی از میان روش‌های موجود کلاسیک و روش‌های سریع زمان جنگ باید به روش‌های سریع و بهنگام روی آوریم. در یک مجموعه فرماندهی زمانی که فرمانده تصمیمی اتخاذ می‌کند قطعاً همه افراد زیرمجموعه در مقام سربازان تحت امر فرمانده موظفند آن تصمیم را عملیاتی کنند.

امروز اقتصاد مدیریتی نیازمند مدیریت نیست، نیازمند فرماندهی است با فرماندهی و اقدامات مناسب و بهنگام است که ما می‌توانیم در جنگ اقتصادی به پیروزی برسیم و نگذاریم که دشمنان ما به اهداف خود دست پیدا کنند، با داشتن یک برنامه مشخص و راهبردی که همان اقتصاد مقاومتی است، با داشتن نیروهای انسانی و با اقدامات سریع، حساب شده و بهنگام اقتصاد مقاومتی قطعاً عملیاتی خواهد شد. همان‌طور که در دولت قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل شده باید قرارگاه‌هایی هم در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شود، قرارگاه اقتصاد مقاومتی باید در جای جای کشور فرماندهی خود را مستقر کند.

*نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات