تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۷۲

يادگار «خميني» آمد

پایگاه بصیرت / مهشيد ستوده
(روزنامه اعتماد - 1394/09/22 - شماره 3413 - صفحه 2)

«وصي خود فرزندم «حسن خميني» را قرار دادم تا در صورت امكان به آنچه مورد نظرم است عمل نمايد ان‌شاءالله خداوند به ايشان پاداش خير دهد.» نخستين بند از وصيتنامه پدري است كه ٢٣ سال پيش خطاب به فرزند ارشدش نوشت. فرزند ارشد حالا مي‌خواهد براي انتخابات بيايد. همان فرزند هفت ساله‌اي كه دست در دست مادر در راهپيمايي تاسوعا و عاشوراي سال ٥٧ شركت كرده بود حالا در روزهاي آينده مي‌رود تا نخستين حضور يك «خميني» در رقابت‌هاي انتخاباتي را رقم بزند. روحاني ٤٣ ساله‌اي كه سال‌هاست صفت «يادگار امام» را با خود همراه دارد حالا به توصيه جدش نمي‌خواهد شانه خالي كند. «مستقل» وارد رقابت انتخاباتي مي‌شود كه يك سالي براي آمدن به آن دعوت شده بود. انتخاباتي متفاوت كه مي‌رود تا خيلي چيزها را تغيير بدهد.

مردي كه در روزهاي آتي به ساختمان وزارت كشور مي‌رود تا براي آمدن ثبت‌نام كند خاطره روزهاي زيادي را در ذهن دارد. خاطره گريه‌هاي حضرت امام پس از نماز صبح، دشواري‌هاي روزها و شب‌هاي كودكي در عراق، بازي فوتبال در زيرزمين منزل امام در پاريس در روزهاي تبعيد، روزهاي جنگ در ١٥ سالگي و گفت‌وگوي تلفني با امام از جبهه، روزي كه در سالگرد درگذشت پدرش با هجمه تندروها مواجه شد و خيلي روزهاي ديگر. سيد حسن خميني كه در روزهاي آينده براي ثبت‌نام به وزارت كشور مي‌رود شايد گنجينه‌اي كوچك‌تر از اسراري باشد كه خودش با بغض پدرش را با اين عنوان ياد كرد. اطرافيانش مي‌گويند هنوز براي پدربزرگش هم بغض مي‌كند.

او همان است كه به توصيه جدش هم راه طلبگي را رفت. گفته است اگر روحاني نمي‌شد روزنامه‌نگار مي‌شده است اما به توصيه جدش عمل كرد و روحاني شد. حالا هم با آمدن به عرصه انتخابات به يك توصيه ديگر جدش عمل مي‌كند. مي‌خواهد در موقع لزومي كه زمانش فرا‌رسيده و بايد مسووليت قبول كند بيايد و قبول مسووليت كند. مسووليت سياسي كه خيلي‌ها به محقق شدنش دل بسته بودند و او حالا نخستين قدم را براي تحقق اين موضوع برداشته است. مردي كه مي‌رود تا براي انتخابات خبرگان رهبري اعلام كانديداتوري كند تركيبي از خيلي شخصيت‌هاست. كمتر شخصيتي است كه با اين حجم از شخصيت‌هاي تاثيرگذار از كودكي تا به امروز در مراوده بوده باشد. يك سوي گود خاندان خميني بوده‌اند كه بيشترين تاثير را گذاشته‌اند و يك سوي گود پدربزرگ مادري‌اش آيت‌الله سلطاني. كمي آن‌طرف‌تر ريشه‌اي هم از خاندان صدر وجود دارد و بعد هم موسوي بجنوردي.

سيد حسن خميني با خيلي از شخصيت‌هايي كه براي اين نظام «موثر» شناخته مي‌شوند ارتباط نزديك داشته و از هر‌يك بهترين آموزه‌ها را داشته و همين است كه او را در خاندان خميني و حتي در جمهوري اسلامي از نگاه خيلي‌ها «ويژه» كرده است. خميني ٤٣ ساله اما شرايط نمايندگي مجلس خبرگان رهبري را دارد. تدريس خارج اصول سيد حسن خميني از سال تحصيلي ٩٠ـ١٣٨٩ شروع شده و هم‌اكنون در محل مدرسه دارالشفاي قم ادامه دارد و كلاس درس وي از كلاس‌هاي پررونق حوزه قم است. اگر تا ديروز حايل سياست، مانع از اين مي‌شد كه پدر و پدربزرگش به قم سر بزنند و با اين عالم و آن عالم به ‌گفت‌وگو بنشينند، اما اكنون او اين فاصله را حس نمي‌كند؛ چرا كه سيدحسن هيچ عنوان و سمت سياسي در اختيار ندارد، شاگرد شاگردان «آيت‌الله خويي» است و حتي از علماي مستقل از حكومت نيز مستقيم و غيرمستقيم در فقه و اصول سود جسته است.

امروز نواده امام در قم است تا آرزوي پدربزرگش را به واقعيت مبدل و حوزه قم را بيش از پيش درك كند. نزديك به ٣٠سال از هجرت دايمي امام از قم به تهران گذشته است كه سيدحسن پاي در مسير بازگشت گذاشته و از جماران به قم رفته و بيشترين ايام هفته را در اين شهر به بحث و تدريس مي‌پردازد. او اما هم اينك گام در وادي تازه‌اي گذاشته است. او پنج سال پيش، تدريس خارج اصول فقه را در حوزه علميه آغاز كرد. در تعريف حوزويان تدريس اين درس به‌منزله نيل به اجتهاد تلقي مي‌شود. پنج روز هفته را در قم به تحصيل و تدريس مي‌گذراند و دو روز پاياني هفته را به تهران مي‌رود تا به رتق و‌فتق امور حرم امام و موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني و بيت امام‌راحل بپردازد.

خبر از آمدن از زبان برادر كوچك

خبر آمدن يادگار امام براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري را كوچك‌ترين برادرش داد. همان برادري كه در جاي جاي وصيتنامه پدرش كه مورد خطاب قرار گرفته در كنار سيد حسن خميني است. كوچك‌ترين فرزند سيد احمد خميني حامل خبر قطعي شدن تصميم بزرگ‌ترين فرزند او براي ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبري بود. حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدعلي خميني»، در سخناني در مراسم گراميداشت ارتحال پيامبر اسلام (ص) در كانون توحيد، با اشاره به نكاتي پيرامون انتخابات پيش‌رو، اظهار كرد: انتخابات يك فريضه سياسي است و شركت همه در آن ضروري است. تحريم انتخابات، سياست درستي نبوده كه هيچ‌وقت هم نتيجه نداده است.

بنده در اين سال‌ها هميشه بر اين نكته تاكيد داشته‌ام، اگرچه بعضي وقت‌ها برايم هزينه نيز داشته است. خوشبختانه امروز كسي طرفدار تحريم نيست و چشم‌انداز حضور حداكثري، چشم‌انداز روشني است. به گزارش ايسنا، وي افزود: همان‌طور كه مستحضريد در ماه‌هاي اخير دعوت‌هاي مختلفي از مجموعه بيت‌امام (ره) جهت شركت در انتخابات صورت گرفته كه جا دارد از همه ايشان تشكر و قدرداني كنم. بيت امام(ره) به خوبي مي‌دانند كه اگر محبتي نسبت به ايشان صورت مي‌گيرد به بركت امام (ره) است. همه ما صفرهايي هستيم كه با عدد وجودي امام (ره) ارزش و احترام پيدا مي‌كنيم و هر قدر از راه و رسم و انديشه امام(ره) فاصله بگيريم، به همان اندازه از چشم مردم مي‌افتيم. اگر هويتي داريم از امام (ره) است و اگر كاري بايد بكنيم خدمت است و وظيفه.

وي ادامه داد: بنده ضمن تشكر از همه كساني كه به‌طور خصوصي يا عمومي از اين حقير جهت حضور در انتخابات دعوت كرده‌اند و به اين كمترين با حسن‌ظن نگريستند، اعلام مي‌كنم كه به جهت مصالح و مفاسدي كه انديشيده‌ام در انتخابات پيش رو ثبت‌نام نخواهم كرد و نيز خبر دارم كه برادر بزرگوارمان جناب حاج حسن آقاي خميني به تبع دعوت‌هاي گسترده‌اي كه توسط گروه‌ها و اقشار مختلف از ايشان صورت گرفته و با توجه به مشورت‌هايي كه با بزرگان و صاحبان انديشه انجام داده است تصميم‌شان را گرفته‌اند و براي انتخابات خبرگان ثبت‌نام خواهند كرد. سيدعلي خميني تصريح كرد: در خانواده امام(ره) اگرچه از ابتداي شروع انقلاب تفكرات و انديشه‌هاي مختلفي وجود داشته اما نقطه اشتراك همه ايشان استقلال از گروه‌هاي سياسي است. لذا جناب حاج حسن آقا نيز به‌طور‌مستقل در انتخابات شركت خواهند كرد. البته طبيعي است كه همه علاقه‌مندان به امام (ره) از اين نوع حضور خوشحال خواهند شد.

عمل به توصيه و دعوت امام و يار امام

سيد حسن خميني با آمدنش به انتخابات مجلس خبرگان رهبري به توصيه يك نفر و دعوت يك نفر ديگر عمل كرد. اول از همه به توصيه جدش عمل كرد. توصيه‌اي كه امام در لفافه به فرزندش مرحوم سيد احمد خميني گفته بود و سيد احمد خميني نيز آن را به فرزند ارشدش منتقل كرده بود. فرزندش هم همين چند ماه پيش آن را علني كرد. توصيه به آمدن در وقت لزوم بود. سيد حسن خميني در اين مورد گفته بود: « امام به ابوي ما گفت كه «نمي‌گويم در جمهوري اسلامي كاري را قبول نكن، اگر لازم شد همه كار بكن و هر مسووليتي را قبول كن؛ اما اگر ديگران هستند بگذار آنها انجام دهند. وي افزود: «بنابراين، اگر روزي لازم شد كه من كاري را انجام دهم در اينجا شانه خالي كردن كار غلطي است، زيرا مصلحت سنجي شخصي و عافيت طلبي با انديشه امام و آرمان‌هاي ما سازگار نيست. »

دعوت اما از سوي آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني صورت گرفته بود. اين نخستين دعوت رسمي از يادگار امام بود تا براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري كانديدا شود. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از يادگار امام دعوت كرده بود تا در انتخابات پيش رو كانديدا شود. حالا سيد حسن خميني با تصميمي كه براي كانديدا شدن در انتخابات پيش‌روي خبرگان گرفته است هم به توصيه پدربزرگش عمل كرد و هم دعوت يكي از نزديك‌ترين ياران پدربزرگش را بي‌جواب نگذاشت.

نخستين خميني در ميان رقابت‌ها

در هفته جاري كه سيد حسن خميني براي ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان رهبري وارد ساختمان وزارت كشور در خيابان فاطمي شود مجموعه‌اي از نخستين‌ها را به نمايش مي‌گذارد. سيد حسن خميني نخستين فرزند از خانواده خميني‌هاست كه براي حضور در يكي از اركان تصميم‌گيري نظام اعلام آمادگي مي‌كند. او اما از لحاظ محبوبيت هم شايد «نخستين» در خاندان خميني باشد. همان «خميني» كه در جاي جاي وصيت نامه پدرش مخاطب توصيه‌ها قرار گرفته است حالا با تصميمي كه گرفته است پس از سال‌ها دوري از ميدان رقابت‌هاي انتخاباتي تصميم به حضور در انتخابات مجلسي گرفته است كه خيلي از بزرگان از اهميت و تفاوت آن سخن گفته بودند.

«تفاوت»ها همان چيزي هستند كه فرزند ارشد سيد احمد خميني را در اين سال‌ها محبوب كرده است و صفت «يادگار امام» را به او بخشيده است. سيد حسن خميني حالا مي‌رود تا نخستين «خميني» باشد كه وارد يك رقابت انتخاباتي مي‌شود. او كه از ٣٩ سالگي تدريس درس خارج فقه را آغاز كرده است حالا با داشتن شرايط به استقبال نمايندگي مجلس خبرگان رهبري رفته است. آمدنش آنقدر تاثيرگذار بود كه با وجود انتشار خبر آمادگي براي انتخابات در روزهاي تعطيل كشور خبر نه تنها با سرعت پيچيد كه موج تخريب‌ها را هم آغاز كرد. تخريب‌هايي كه شايد مي‌رود تا سيد حسن خميني را در تصميمي كه گرفته است راسخ‌تر كند.

حضوري كه يك انتخابات را متفاوت مي‌كند

حضور نخستين خميني در انتخابات مجلس خبرگان رهبري با مجموعه‌اي از بازتاب‌ها همراه است. انتخابات مجلس خبرگان رهبري حالا با شروع زمزمه‌هايي از احتمال كانديدا شدن برخي ديگر از چهره‌هاي تاثيرگذار، اين انتخابات را بيش از اندازه رقابتي مي‌كند. رقابتي بودن اين انتخابات با برگزار شدن همزمانش با انتخابات مجلس خبرگان رهبري شدت مي‌گيرد و با محبوبيت سيد حسن خميني بالاتر هم مي‌رود. انتخاباتي كه با حضور بسياري از بزرگان از جمله آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني مي‌رود تا انتخاباتي متفاوت از ساير انتخابات‌هايش باشد.

چهره‌هاي جوان و تاثيرگذاري در راه آمدن به اين رقابت هستند كه به احتمال بالايي مي‌توانند نتيجه جديدي براي اين انتخابات را رقم بزند. تركيبي كه پيش از اين براي مجلس خبرگان بعدي انتظارش مي‌رفت با تركيبي كه حالا انتظارش مي‌رود تفاوت‌هاي بي‌شماري پيدا كرده است. حالا يادگار امام پس از سال‌ها تلاش براي دوري از ميدان سياست مي‌خواهد تابوي سابق را بشكند و وارد گود شود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=32237

ش.د9404567

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات