اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۹۷۴
مسئولین اجرایی استان ها در راستای تحقق شعار سال:

اقدام و عمل جهادی از جنس اقتصادی

مسئولین اجرایی استان ها، شهرستان ها و شهرها مختلف کشور، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می توانند به توجه به موارد زیر اقدام و عمل جهدی در حوزه اقتصادی داشته و در راستای تحقق شعار سال گام های مؤثری در جغرافیای مدیریتی خود بردارند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد / محمد نوری

مسئولین اجرایی استان ها، شهرستان ها و شهرها مختلف کشور، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می توانند به توجه به موارد زیر اقدام و عمل جهدی در حوزه اقتصادی داشته و در راستای تحقق شعار سال گام های مؤثری در جغرافیای مدیریتی خود بردارند:

1. ایجاد ستاد فرماندهی تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه و پیگیری لازم در راستای اجرای سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در تمام حوزه های مورد انتظار.

2. تعامل مناسب با سایر مسئولین اجرایی منطقه و ایجاد هم افزایی لازم در تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه های مختلف اجرایی.

3. شناسایی و جلب حمایت مالی و... افراد دارای سرمایه مناسب که بومی منطقه بوده و در حال حاضر بنا به دلایل متعدد درمناطق دیگر سرمایه گذاری کرده اند.

4. شناسایی و حمایت از طرح های ابتکاری و ویژه افراد نخبه و مبتکر منطقه که با اندک سرمایه ای می توانند آن را به تولید انبوه رسانده و گامی در راستای تقویت بنیه اقتصادی منطقه خود بردارند.

5. پرهیز از ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی در منطقه که نمونه مشابه آن با ظرفیت بیشتری در مناطق همجوار در حال فعالیت می باشند.

6. رکود حاکم بر اقتصاد کشور موجب تعطیلی یا نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی شده است، از اقدامات مؤثری که در حوزه تولید می توان در این شرایط انجام داد، اینکه حمایت مالی از واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال در جهت احیاء آنها می باشد تا این واحدها از حالت تعطیلی خارج شده و ظرفیت تولید گذشته خود را باز یابند که این امر موجب کاهش نرخ بیکاری و تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه خواهد شد.

7. ظرفیت شناسی برای ایجاد شغل های مزیت دار در منطقه، به طوری که با ایجاد یک شغل، در کنار آن شغل های مرتبط (زنجیره ای) نیز ایجاد و زمینه اشتغال بیشترب برای افراد بومی منطقه گردد.

8. با توجه به وجود فعالیت های کشاورزی در اکثر مناطق کشور، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و جانبی در حوزه کشاورزی، اقدام مفید و مؤثری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

9. شناسایی و حمایت از ظرفیت های گردشگری در منطقه و توسعه آن با جلب مشارکت بخش خصوصی، می تواند درآمد زایی مناسبی برای منطقه ایجاد نماید. بالاخص اگر در منطقه ظرفیت آب درمانی نیز وجود داشته باشد، می توان با ایجاد فضای مناسب در حوزه گردشگری سلامت، اقدام مناسبی در حوزه توریسم درمانی خلق نمود.

10. با توجه به برنامه ریزی دولت برای گسترش خود اشتغالی در روستاهای بزرگ و تخصیص اعتبار مناسب در این خصوص، مسئولین شهری می توانند با شناسایی ظرفیت های نهفته در روستاهای خود از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال و رونق تولید در روستاها بهره برداری مناسب نمایند.

11. تمرکز بر به سرانجام رساندن طرح های کشاورزی، تولیدی، صنعتی و ... که بیش از 80% پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل پایانی عملیاتی شدن خود را به انتظار نشسته است.

12. کشت و تولید گیاهان دارویی ظرفیتی است که در اکثر مناطق کشور امکان تحقق آن وجود دارد و با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان از تسهیلات ویژه ای برخورداند، می توان با شناسایی ظرفیت کشت این گیاهان، متناسب با جغرافیای هر منطقه، از امکانات و حمایت های دولت در این حوزه بهره برداری کرد.

13. مطالعه و برنامه ریزی در خصوص طرح های اولویت دار و اقتصادی در منطقه و پرهیز از هزینه کرد بر روی طرح های بلند مدت که بازه زمانی طولانی برای ثمر دهی آن با ید در نظر گرفت.

14. تلاش در زمینه بالا بردن امنیت غذایی با زمینه سازی (برنامه ریزی، حمایت، تخصیص منابع و...) لازم در سطوح مختلف نیازمندی های کشور و همچنین ظرفیت سازی در این خصوص در جغرافیای مدیریتی خود.

15. با توجه به اهمیت کشاورزی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، حمایت و پشتیبانی لازم از طرح های کشاورزی صورت گرفته و زمینه سازی جهت رونق بخش کشاورزی در سطح منطقه انجام شود. به گونه ای که از واردات محصولات کشاورزی بی نیاز شده و خود صادر کننده اقلام و تولیدات کشاورزی شویم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات