تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۸۱
نبی حبیبی در یازدهمین کنگره حزب اعلام کرد

آمادگی مؤتلفه برای گفت‌وگوی ملی

(روزنامه شرق - 1394/07/25 - شماره 2424 - صفحه 6)

دوسالی می‌شود که پیر مؤتلفه دیگر نیست؛ پیری که معتدل بود و منصف. اگر کسی بخواهد نشان از اعتدال و انصاف «حبیب‌الله عسگراولادی» را جویا شود، سال‌های پایانی عمر «حبیب» به خوبی نشانگر آن است. حالا سه سال بعد از آخرین مجمع عمومی و دو سال پس از درگذشت پیر مؤتلفه، صبح پنجشنبه نخستین مجمع عمومی حزب «مؤتلفه اسلامی» برگزار شد؛ آن هم در مجتمعی که می‌توان آن را یکی از سیاسی‌ترین سالن‌های اجتماعات تهران دانست؛ مجتمع «آدینه».

آخر هفته گذشته، «آدینه» شاهد یک گردهمایی سیاسی دیگر بود. در یازدهمین مجمع عمومی حزب «مؤتلفه اسلامی» میهمانانی از همه طیف‌ها دعوت بودند؛ از «محمدرضا عارف» رئیس بنیاد امید ایرانیان، گرفته تا آیت‌الله «علم‌الهدی»، امام‌جمعه مشهد. به غیر از اعضای «مؤتلفه»، «سعید مهدوی‌کنی» پسر آیت‌الله مهدوی‌کنی، سفرای سوریه، فلسطین و چین، «مصطفی میرسلیم» رئیس ستاد برگزاری مجمع عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، «محمدحسن طریقت‌منفرد» وزیر سابق بهداشت، «یحیی آل‌اسحاق»، «حسام‌الدین آشنا» مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، «محمدرضا باهنر» نایب‌رئیس مجلس و «سید محمد حسینی» وزیر ارشاد دولت «احمدی‌نژاد»، از جمله میهمانان صبح پنجشنبه «آدینه» بودند. در ابتدای این مراسم «مصطفی میرسلیم» رئیس ستاد برگزاری یازدهمین مجمع عمومی حزب مؤتلفه به اعضا خوشامد گفت و کلیپی از پیر فقید «مؤتلفه» پخش شد تا در آستانه دومین سالگرد در‌گذشت«حبیب‌الله عسگراولادی» یادی شده باشد از آن معتدل منصف.

پس از آن «محمدنبی حبیبی»، دبیر کل حزب، به ارائه گزارش کار سالانه و مواضع حزب پرداخت.

همچنین در این مجمع از «میرمحمد صادقی» و «توکلی بینا»، به‌عنوان تنها اعضای باقی‌مانده از شورای مرکزی 12نفره حزب مؤتلفه تقدیر شد. پس از سخنرانی «حبیبی»، آیت‌الله «علم‌الهدی»، امام‌جمعه مشهد، به‌عنوان میهمان ویژه پشت تریبون رفت؛ اما این مراسم به‌غیر از حضور میهمانان و سخنرانی‌های آنان، برنامه‌های دیگر درون‌حزبی هم داشت؛ از جمله «بررسی و تصویب مفاد تغییرات مرام‌نامه و اساسنامه»، «انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه» و «تصویب خط‌مشی سه‌ساله»؛ که این موارد در نوبت عصر و پشت درهای بسته بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. طبق آنچه گفته شد، خط‌مشی سه‌ساله حزب در ستاد برگزاری آن تدوین شده بود که در نشست نوبت عصر مجمع، به رأی گذاشته و تصویب شد.

تابع نظرات جامعتین

پس از برگزاری تشریفات مراسم، «محمدنبی حبیبی» پشت تریبون رفت و به تشریح مواضع حزب 52 ساله «مؤتلفه» پرداخت؛ مواضعی که رنگ‌وبوی انتخابات داشت؛ آن هم کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری. «حبیبی» گفت: «منظومه فکری که انقلاب اسلامی توسط امام و رهبری ارائه داده جاذبه‌هایی دارد که عزت ملت ایران و هر ملتی که بدان پایبند باشد را تأمین می‌کند و در این منظومه نفی ظلم، نفی استکبار و استبداد، استقلال همه‌جانبه و رسیدن به حیات طیبه اسلامی متجلی است». «حبیبی» با بیان اینکه دستیابی به این حیات طیبه با تحقق اسلام حداکثری میسر است، ادامه داد: «آفت این مسئله ترویج اسلام حداقلی و ایدئولوژی‌زدایی از سیاست داخلی و خارجی و توسعه برون‌گرا و نیز نفی استقلال و آزادی ملت‌هاست. ازاین‌رو نتیجه این حیات طیبه خودباوری و دستیابی به تمدن نوین اسلامی خواهد بود».

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به انتخابات سال‌جاری گفت: «امسال انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، نهاد خبرگان رهبری در هشت سال آینده از رکن رکین ولایت فقیه در نظام مقدس اسلامی صیانت می‌کند و ازاین‌رو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد». او با تأکید بر اینکه ما در این انتخابات تابع نظرات جامعتین هستیم، افزود: «انتخابات مجلس با عزم اصولگرایان در مسیر همگرایی قرار دارد و مؤتلفه اسلامی در این راه از هرگونه هزینه مادی و معنوی دریغ ندارد تا ان‌شاءالله یک مجلس کارآمد و ولایی تشکیل شود».

بعد از عسگراولادی با بحران مالی مواجه شدیم

«حبیبی» با اشاره به اینکه حزب مؤتلفه در بحران مالی قرار دارد، گفت: «بعد از وفات عسگراولادی این بحران بیشتر شد، اما مسئولان اجرائی با سرلوحه‌قراردادن صرفه‌جویی از این بحران عبور کردند».

او افزود: «فوت عسگراولادی، حاج‌حیدری، پرورش، شهاب و میرفندرسکی این تصور را به وجود آورده بود که حزب رونق گذشته را نخواهد داشت؛ اما با اتحاد و همدلی، حزب تاکنون موفق بوده و ازاین‌پس نیز موفق خواهد بود».

او با بیان اینکه ما در این راه از راهبرد یک‌صدا، یک فهرست پیروی می‌کنیم، گفت: «درباره ارتباط با دولت بنای حزب مؤتلفه بر پشتیبانی اصولی از دولت بوده و است و تعریف ما از پشتیبانی اصولی این است که برای موفقیت دولت راه‌حل مشکلات و پیشنهاد کمک ارائه دهیم و نقاط قوت دولت را بیان کرده و چنانچه کمک بخواهد، دریغ نکنیم».

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه در مطرح‌کردن نقاط ضعف ما نباید از دایره انصاف خارج شویم و حق انتقاد سازنده را نیز محفوظ می‌دانیم، گفت: «تعامل ما با دولت تاکنون یک‌طرفه بوده و دولت پاسخ ما را تاکنون به مصلحت ندانسته است».

او در ادامه با بیان اینکه اعتدال همانند اصلاح‌طلبی هنوز تعریف نشده است، گفت: «به همین دلیل نهادهای تصمیم‌گیر در خطر عناصر نفوذی هستند و دولت باید فکری برای این خطر عظیم کند».

حبیبی ادامه داد: «حزب مؤتلفه اسلامی آماده گفت‌وگو برای تقویت وحدت ملی است و فعالانه در شکل‌گیری خانه احزاب شرکت کرد. گفت‌وگوهای ملی را می‌توان با گفتمان هم‌زبانی و همدلی با دولت معطوف به تضمین وحدت ملی و همگرایی در برابر دشمنان قسم‌خورده نظام پیش برد».

حبیبی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: «اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار جدی و دائمی دولت باشد و برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی؛ رکود، تورم، بیکاری، یک راه وجود دارد و آن هم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است».

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه مبارزه با فساد در دولت و قوه ‌قضائیه نیازمند عمق‌، گستردگی و جدیت بیشتری است، ادامه داد: «تفریغ بودجه حکایت از کم‌انضباطی کار دولت در حوزه اقتصادی دارد و مجلس باید از طریق پیگیری احراز تخلف‌های مسئولان دولتی در دیوان محاسبات به این وضعیت پایان دهد».

بدحجابی و بی‌حجابی سازمان‌یافته متدینان را عصبانی کرده است

او از رهاسازی فرهنگ عمومی جامعه انتقاد کرد و یادآور شد: «مسئله عدم اجرای قانون عفاف و حجاب و عدم اجرای قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نگرانی‌هایی را در حوزه فرهنگ پدید آورده و عدم اجرای این دو قانون، قانون‌شکنان را جسورتر کرده است، لذا بدحجابی و بی‌حجابی سازمان‌یافته، مردم متدین و انقلابی را عصبانی کرده است».

حبیبی با ابراز نگرانی از ادامه‌دار بودن تهاجم فرهنگی دشمن بدون وقفه گفت: «شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نباید دراین‌باره منفعل باشد، ما پس از برجام شاهد شدت فعالیت‌های دشمن برای نفوذ در دستگاه‌های فرهنگی خواهیم بود و متأسفانه در فضای مجازی نیز ضعیف عمل شده است، امیدواریم جلسات شورای‌عالی مجازی که شش ماه تعطیل بود با شکل‌گیری جدید پاسخ‌گوی مطالبات مردم و رهبری باشد».

انتقاد از سیاست خارجی دولت

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سیاست لبخند مطلق در دیپلماسی خارجی را مضر می‌دانیم، تأکید کرد: «ما معتقد به آمیختن مهر و قهر و عذاب و رحمت و نیش و نوش به تناسب خصوصیات مخاطب در نهایت رعایت معنای بلند اشدأالکفار و رحمابینهم هستیم».

او ضمن انتقاد از سیاست خارجی دولت گفت: «سیاست لبخند مطلق برخی از مسئولان، دشمن را جسور و دشمنی‌ها را در حوزه سیاست خارجی مضاعف کرده است، به‌طوری که امروز یک دولت عصر حجری مثل آل‌سعود در جایی که بتواند برای ملت ما خط و نشان می‌کشد و رجز می‌خواند».

او درخصوص برجام توضیح داد: «برجام یک متن دارد و یک فرامتن که آمریکایی‌ها در هر دو خود را مفسر انحصاری می‌دانند؛ لذا باید به این تفسیر یک‌طرفه پایان داد، نتیجه دو سال گفت‌وگو باید لغو تحریم‌ها باشد، ما هشدارهای مهم مندرج در گزارش کمیسیون برجام مجلس را بسیار جدی می‌دانیم و آنها را معیارهای خوبی برای تصمیم‌گیری نهایی از طرف کشورمان تلقی می‌کنیم».

حبیبی با بیان اینکه ما کفه منفی برجام را سنگین‌تر از کفه مثبت آن تلقی می‌کنیم، افزود: «در این میان نباید فراموش کرد که برجام یکی از مسائل راهبردی کشور ماست که نباید از آن غفلت کرد و مسئله فرادستی، جنگ نرم استکبار جهانی برای استحاله نظام اسلامی است و باید مسیر نفوذ آمریکا و راه سوءاستفاده از برجام و غیر آن را در این لحظات تاریخی بست».

دبیرکل حزب مؤتلفه تأکید کرد: «مسئله امروز کشور چگونگی پیروزی در این نبرد است و احزاب قطعا نقش کلیدی خواهند داشت، حزب مؤتلفه اسلامی که خود را از انصار ولی می‌داند، تلاش می‌کند نقش خود را در این جنگ نرم به خوبی ایفا کند تا باز هم شاهد پیروزی دیگری بر آمریکا باشیم».

او با تأکید بر اینکه ما در هیچ زمینه‌ای غیر از مسائل هسته‌ای نباید با آمریکا گفت‌وگو کنیم، افزود: «اهداف اصلی و منافع مشروع ما با اهداف شیطانی و نامشروع آمریکا در تضاد است و علاقه‌مندان به مذاکره با آمریکا ولو قصد خیانت هم نداشته باشند راجع به چه موضوعی پیشنهاد مذاکره با آمریکا را دارند. البته حساب کسانی که خیانتکارانه اشتیاق مذاکره و ارتباط با آمریکا دارند، جداست».

به آمریکای لاتین و آفریقا بیشتر توجه شود

«حبیبی» با بیان اینکه پس از برجام نگاه مطلق به بیرون را باید تعطیل کرد و با درون‌گرایی عقلانی به حل مشکلات کشور پرداخت، گفت: «امید به غرب سراب است و هیأت‌های خارجی که می‌آیند و می‌روند هیچ آثار عملی و امیدبخشی از سفرهای خود و هیچ علامتی در مورد پایان خصومت‌ورزی علیه ایران نشان نمی‌دهند». دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه دیپلماسی متکی به مردم کارساز است در عین حال گفت: «به نظر ما به آمریکای لاتین و آفریقا باید توجه بیشتری داشت و از نگاه به غرب کم کرد».

دشمن لابه‌لای زندگی خصوصی نفوذ کرده

او در ادامه به طرح مشکلات اجتماعی پرداخت و افزود: «آمار اعتیاد و طلاق و قاچاق موادمخدر زنگ خطر را به صدا درآورده، دولت باید در پاسخ مطالبات اجتماعی مردم تلاش کافی معمول دارد، زنگ خطر ماهواره و اینترنت در گوش ماست و دشمن لابه‌لای زندگی خصوصی و اجتماعی بخشی از مردم نفوذ کرده است که حکومت باید در برابر این نفوذ برنامه داشته باشد». حبیبی با بیان اینکه ما به‌عنوان یک تشکیلات حزبی اعلام می‌داریم که با وجود بیان مشکلات و نارسایی‌ها در گذشته و حال نقاط قابل توجهی از عملکرد دولت فعلی و دولت‌های گذشته را باور داریم، گفت: منفی‌بافانی که به علت مخالفت با اصل انقلاب دستاوردها را نادیده می‌گیرند، بدانند که خواب آنها در رابطه با برگشت مجدد تعبیر نخواهد شد.

دبیرکل حزب مؤتلفه تأکید کرد: «ما در مورد تحزب معتقدیم که تعمیق فرهنگ تحزب برای اداره کشور موثر و از علائم توسعه سیاسی کشور است. البته نه از آن قبیل توسعه سیاسی که بیش از ۲۵۰ حزب اجازه تأسیس بگیرند و بیش از ۲۰۰ حزب در حد یک خانواده یا یک فامیل خلاصه شوند».

او با بیان اینکه به نظر ما تشکیلاتی که واجد سه خصوصیت مهم باشد حزبی است، گفت: «برخورداری از پایه‌های متقن ایدئولوژیک، توانمندی داشتن برنامه کارشناسی‌شده و توانایی کادرسازی در حوزه مدیریت در این راستاست و رقابت‌های انتخاباتی به‌جای محدودشدن در الفاظ باید در رقابت برنامه‌ای قرار گیرند».

او با بیان اینکه مسدودکردن راه‌های نفوذ دشمن در ارکان انقلاب فقط با به‌کارگرفتن نیروهای اصیل، مدبر و امتحان‌شده میسر است، گفت: «دست‌هایی در کار است که می‌خواهد انقلابی‌بودن، شهادت، ایثارگری، دشمن‌ستیزی و فریادبرآوردن بر سر آمریکا را خارج از قواعد دیپلماسی و تسامح و تساهل را به‌عنوان یک روشنفکری و شجاعت و صراحت انقلابی‌داشتن در مقابل شیطان بزرگ را تندروی تفسیر کنند».

حبیبی ادامه داد: «ما با باطل‌دانستن خط خبیث فتنه ۸۸ و فاسددانستن حلقه انحراف اعلام می‌داریم که در چارچوب اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت‌فقیه ایستاده‌ایم و پس از رحلت امام‌خمینی با آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نه‌تنها بیعت کرده‌ایم که پیمان خون بسته‌ایم».

علم‌الهدی: مقابل اصلاح‌طلبی، اصولگرایی نیست

پس از دبیرکل حزب، نوبت میهمان ویژه بود تا به سخنرانی بپردازد. «احمد علم‌الهدی»، عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه بستر پیدایش نهاد مقدس و تبار سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی، جامعه دینی بوده است که در جهت واقعیت تشکیل جامعه ولایی شکل گرفته، افزود: «جامعه ولایی با جامعه دینی متفاوت است و جامعه دینی جامعه‌ای است که محور آن بر مبنای باورهای آسمانی و دینی شکل گرفته است».

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: «ولایت یک منش اجتماعی خاص است که از یک نقطه شروع می‌شود و در رأس آن پیامبر(ص) و امام علی(ع) به‌عنوان رهبران هستند و چنین اجتماعی مفهوم ولایت است و تقسیم‌بندی اجتماعی هم در قالب‌های متنوع در جامعه ولایی با حفظ این اصل محوری صورت می‌گیرد». او افزود: «برخی سیاست‌مداران و جریان‌های سیاسی‌ درصددند اصل مقدس ولایت را کنار گذاشته و با بی‌توجهی از آن عبور کنند که مؤتلفه اسلامی باید پاسدار این اصل باشد».

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه مقابل اصولگرایی فردگرایی است نه اصلاح‌طلبی، گفت: «در مقابل اصلاح‌طلب، محافظه‌کار وجود دارد و اگر اصول فردی با اصول ما تطبیق ندارد، باید از آن عبور کرد چراکه همه، فرع اصل ولایت هستند».

او ادامه داد: «وقتی با انحراف مواجه می‌شویم، دیگر نباید ملاحظه هیچ جریانی را کرد. مراقبت‌های حزبی و تباری باعث ملاحظه‌کاری می‌شود».

او تأکید کرد: «باید به‌عنوان انسان آرمان‌‌خواه، آرمان ولایت را در نقطه حساس استکبارستیزی در نظر بگیریم». عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسیر ولایت شفاف و روشن است، گفت: «اما گاهی به خاطر مراقبت‌های حزبی و تباری در خطرهایی که پیش می‌آید، اعلام موضع نمی‌کنیم. انقلاب اسلامی سنگلاخی در مسیر جهانخواران است که نباید تصور کنیم می‌توانیم بدون مزاحمت‌‌هایی که دیگران ایجاد می‌کنند به توسعه انقلاب اسلامی ادامه دهیم. ما نباید در مسیری که رهبری تعیین کرده‌اند، به تماشاچی‌بودن اکتفا کنیم». او افزود: « هر نظامی می‌تواند نان، آب و رفاه به وجود آورد اما نهضت امام‌خمینی(ره)، انقلاب اسلامی بود و نظام ما نیز ابزار تحقق این آرمان‌هاست. گاهی مدیریت مدیران براساس شرایط روز، شرایطی را ایجاد می‌کند که با آرمان‌های اولیه سازش ندارد و نقش تبار سیاسی وابسته به ولایت، ایستادن در مقابل این حرکت‌ها و مشورت‌دادن و اعلام موضع‌کردن است».

نفوذ پس از برجام نیست، با خود برجام است

اما حاشیه مراسم زمان مناسبی بود تا خبرنگاران به سراغ میهمانان حاضر در مراسم بروند و نظرات آنها را در مورد مسائل روز کشور بپرسند. امام‌جمعه مشهد یکی از آنها بود که در پاسخ به سؤالی درخصوص مقابله با نفوذ دشمن بعد از برجام، گفت: «نفوذ پس از برجام نیست و با خود برجام است، مقام معظم رهبری نیز فرمودند آمریکا قصد نفوذ در مسیر اجرای برجام دارد». او ادامه داد: «آمریکا با اجرای برجام قصد نفوذ دارد دیگر این مردم هستند که باید بایستند تا مجرای نفوذ آمریکا را ببندند».

تکذیب رایزنی عارف و ناطق

«محمدرضا عارف» دیگر چهره‌ای بود که مورد توجه خبرنگاران حاضر در سالن قرار گرفت. رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره سؤالی درباره رایزنی انتخاباتی با حجت‌الاسلام ناطق‌نوری گفت: «تاکنون برای انتخابات مجلس با آقای ناطق‌نوری مذاکره‌ای نداشته‌ایم». او درباره احتمال همکاری با اصولگرایان در انتخابات مجلس نیز گفت: «ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که بین 15 تا 20‌درصد فهرست‌ها با اصولگرایان مشترک باشد اما تاکنون واکنش مثبتی از آنها نگرفته‌ایم».

عارف درباره نامه هشدار اقتصادی چهار وزیر به رئیس‌جمهوری نیز گفت: «این را باید از خودشان بپرسید که علت چه بوده است اما این ارتباطات بین دولتمردان ما طبیعی است و این نامه‌نگاری‌ها به طور طبیعی در همه دولت‌ها انجام می‌شده است».

عارف: اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهند بود

«عارف» در پاسخ به سؤالی درباره آینده انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز تأکید کرد: «آینده بسیار روشنی خواهد بود و اصلاح‌طلبان قطعا پیروز انتخابات خواهند بود». او با تشکر از نمایندگان مجلس برای تصویب طرح برجام افزود: «نمایندگان محترم مجلس در حالی که بحث کارشناسی دقیقی درباره برجام داشتند، به این طرح رأی دادند و دولت می‌تواند با پشتوانه مجلس در اجرائی‌شدن برجام موفق شود. دولت در دو سال گذشته با جدیت کار خود را دنبال کرده و ان‌شاءالله درادامه با همین جدیت دنبال کند. از هیأت‌رئیسه مجلس هم تشکر می‌کنم که همکاری خوبی در این زمینه داشتند».

عارف در واکنش به سؤالی درباره انتخاب رسولی به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی‌اش، گفت: «هنوز ستاد انتخاباتی تشکیل نشده و فعلا آقای رسولی برای پرداختن به امور اولیه انتخاب شده‌اند. تا آنجا که می‌دانم، خود آقای رسولی هم در انتخابات کاندیدا نخواهد شد». او در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخابات مجلس کاندیدا خواهید شد یا خیر؟ گفت: «هنوز هیچ چیز مشخص نیست. اگر همین روند ادامه پیدا کند و من احساس مسئولیت کنم، ان‌شاءالله جلو خواهم آمد. تلاش ما این است که اصلاح‌طلب و طرفداران دولت در کنار یکدیگر در انتخابات شرکت کنند».

برجام کامل نیست اما کف توقعات را تأمین می‌کند

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، نیز در جمع خبرنگاران گفت: «اگرچه برجام کامل نیست اما کف توقعات ملت ما را تأمین می‌کند». او افزود: «مجموعه مذاکرات و مباحثات درباره برجام در داخل کشور چند پیامد را به‌دنبال داشت. یکی از آنها این است برای همگان به‌ویژه در بیرون از کشور اهمیت مردم‌سالاری دینی در سازوکارهای تصویب برجام روشن شد. نمایندگان مجلس، تیم مذاکره‌کننده قبلی و فعلی، کارشناسان مستقل، استادان دانشگاه و مسئولان وزارت خارجه همه وارد یک گفت‌وگوی ملی شدند تا نمایندگان به این اغنا برسند که اگرچه برجام کامل نیست و عالی‌ترین توقع ما را تأمین نمی‌کند، اما کف توقعات ملت را تأمین می‌کند». آشنا ادامه داد: «همه کسانی که در مذاکرات 1+5 با ایران حضور داشتند به‌طور کامل از آنچه در برجام تحقق پیدا کرده راضی نیستند اما آنهایی هم که احساس رضایت می‌کنند به‌خاطر این است که این برجام قدرالمشترک آن چیزی است که قابل حصول بوده و تأکید من هم روی حصول نگاه واقع‌بینانه است».

او با بیان اینکه ارکان مختلف نظام هرکدام به وظیفه‌ای که به آنها در قبال برجام داده شده بود عمل کردند، ادامه داد: «همه در زمینه احقاق حقوق هسته‌ای و جلوگیری از ایجاد زمینه‌های نفوذ پس از برجام و در زمینه رفع تحریم‌ها وظایفشان را انجام دادند. دولت وظیفه داشت در دو سال مذاکرات سخت و طاقت‌فرسا تا حدودی که امکانات مذاکراتی اجازه می‌داد، خطوط قرمز نظام نقض نمی‌شد و تا جایی که منافع ملت ایران به‌صورت حداکثری تأمین می‌شد، در مذاکرات پیش برود و نتایجی بگیرد». مشاور رئیس‌جمهوری افزود: «شورای‌عالی امنیت ملی وظیفه داشت خطوط قرمز نظام را کاملا مورد توجه قرار دهد و بررسی کند آیا برجام این خطوط را نقض کرده است یا خیر. وظیفه مجلس توسط نمایندگان این‌طور تشخیص داده شد که با تشکیل کمیسیون ویژه برجام، ریزبه‌ریز مصوبات را موردتوجه قرار دهند و هشدارهای لازم را به دولت و ملت بدهند و اگر ممکن است زمینه‌های نفوذی ایجاد شود، هشدار دهند».

او با بیان اینکه افزایش آگاهی‌های ملی یکی از پیامدهای مباحثات درباره برجام بود، گفت: «آگاهی‌های ملی درباره روابط و حقوق بین‌الملل مسئله هسته‌ای ایران، ‌اصل تحریم‌ها، حدود تحریم‌ها، تبعات تحریم‌ها و شیوه مواجهه ملی با مسائل بزرگ بین‌المللی در مجموعه مباحثات برجام بالا رفت که ما این را به فال نیک می‌گیریم. افزایش آگاهی عمومی و مباحثاتی که اتفاق افتاد، یکی از ارزش‌های مهم مردم‌سالاری دینی را تقویت کرد».

آشنا اضافه کرد: «یکی دیگر از پیامدهای مباحثات برجام این بود که همگان متوجه شدند در اجرای برجام به اندازه وقوع برجام باید دقت کرد یعنی حصول توافق یک مرحله است و اجرای دقیق و التزام به لوازم برجام، مسئله دیگری است که باید برای آن برنامه داشت». او همچنین به نقش صداوسیما اشاره کرد و گفت: «صداوسیما در افزایش آگاهی ملی در مسئله برجام کمک کرد و توجه مردم را به زمینه‌های توافق هسته‌ای جلب کرد و امیدواریم در مراحل بعد نیز به اجرای برجام کمک کند». مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری درباره حاشیه‌های به‌وجودآمده و خبرهایی مبنی بر مذاکرات پنهانی ایران، تأکید کرد: «همه حق دارند اظهارنظر کنند اما هیچ‌کس حق ندارد شبهه‌آفرینی کند».

مؤتلفه در یک نگاه

«مؤتلفه اسلامی» سال ۱۳۴۱، با نظر امام خميني(ره) تأسيس شد و بیش از نیم‌قرن است که به فعالیت خود ادامه داده است. «مؤتلفه» تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در عرصه‌های مختلف به مبارزه می‌پرداخت. اجرای حکم «حسنعلي منصور» عامل اجراي كاپيتولاسيون آمريكايي، برگزاري مراسم و جلسات مذهبي و عزاداري و جشن‌هاي مذهبي با شيوه‌هاي نو و مترقي و... از جمله فعالیت‌های «مؤتلفه» پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بودند. «مؤتلفه» پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سال ۵۷ تا ۶۵ طبق نظر امام خميني(ره)، در حزب جمهوري اسلامي كار مي‌كرد که با تعطيلي حزب «جمهوری اسلامی» با كسب اجاره از امام(ره)، به‌طور مستقل كار را شروع كرد و تشكيلات خود را سامان داد.

می‌توان نقطه عطف «مؤتلفه» پس از انقلاب را سال 1382 دانست؛ سالی که مجمع عمومی هفتم برگزار شد و تحولات زیادی در آن رخ داد. تا سال 1382، مؤتلفه در قالب «جمعیت» فعال بود که پس از مجمع هفتم، نام اين تشكيلات از جمعيت به حزب تغيير يافت. همچنین افزايش دوره‌هاي فعاليت اين حزب از دو سال به سه سال از دیگر تغییرات مهم این مجمع بود. اما شاید مهم‌ترین تحول «مؤتلفه» که در همان مجمع رخ داد، تغيير دبيركل حزب از «حبيب‌الله عسگراولادي» به «محمدنبي حبيبي» بود. «عسگراولادي» این تغییر را براي تحول در حزب، ضروري مي‌دانست و از آن پس تنها به عنوان عضو شوراي مركزي فعاليت داشت؛ اما او همچنان رهبر معنوی و پدر پیر «مؤتلفه» باقی ماند؛ تا 14 آبان 1392 که «حبیب» چشم از جهان فروبست.

http://www.sharghdaily.ir/News/76083

ش.د9402987

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات