تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۶۱

دو شکست یک اعتماد

همه پرسی هلند، شکست همزمانی برای اروپای واحد و اوکراین محسوب می شود. این همه پرسی نقطه آشکار ساز شکست اوکراینی ها در اعتماد به غرب و از سوی دیگر، نقطه آشکار ساز بی اعتمادی شهروندان اروپایی نسبت به سران این مجموعه می باشد. بی دلیل نیست که سران اتحادیه اروپا ترجیح می دهند در خصوص نتیجه همه پرسی هلند سکوت اختیار کرده و در رسانه ها سخنی از آن به میان نیاورند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
با این که بیش از ده روز از همه پرسی اخیر هلند درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا می گذرد، اما مقامات اوکراینی همچنان در شوک ناشی از آن قرار دارندو البته این همه پرسی پیام هایی را هم برای اتحادیه اروپا در برداشت. صورت مسئله این است که اخیرا مقامات اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند موضوع تجارت آزاد میان اوکراین و اتحادیه اروپا را را از طریق یکی از کشورهای عضو این مجموعه به همه پرسی گذارند. در این خصوص کشور هلند که معمولا یکی از بیشترین مشارکت ها را در معادلات سیاسی اروپا داشته، انتخاب گردید. با این حال در جریان این همه پرسی، تنها 30 درصد از شهروندان هلندی شرکت کرده و از میان آنها نیز 64 درصد به انعقاد توافق همکاری میان اوکراین و اروپا رای منفی دادند. از آن پس تا کنون، مقامات اوکراینی به صورت مداوم بر غیر الزام آور بودن همه پرسی تاکید می کنند، اما مقامات اروپایی در خصوص نتایج این همه پرسی سکوت کرده اند!
معادله در اوکراین به شدت پیچیده شده است. اوکراين همچنان به يکي از اصلي ترين کانون هاي بحران در اروپا تبديل شده است. اوضاع سياسي و امنيتي در اين کشور، خصوصا در مناطق شرقي کماکان بي ثبات  است. بسياري از افرادي که رخدادهاي سال 2014 اوکراين را مجالي براي پوست اندازي اين کشور و گذار به آينده اي بهتر مي دانستند، نسبت به تصور خود پشيمان شده اند. "انعقاد قرار داد تجاری با اروپا" بهانه ای برای راه اندازی شورش های خیابانی در اوکراین و تقابل با دولت یانوکویچ بود. با این حال امروزه حتی اتحادیه اروپا نیز اوکراین را برای انعقاد قرار داد تجاری دو طرفه پذیرا نیست! حتی با وجود غیر الزام آور بودن نتیجه همه پرسی در هلند، اتحادیه اروپا در صورت انعقاد این قرارداد نسبت به نادیده انگاشتن رای شهروندان خود متهم خواهد شد. از این رو مقامات اروپایی پس از برگزاری این همه پرسی قدرت مانور خود را از دست داده اند.
اوکراینی ها پس از وقایع سال 2014 میلادی درصدد بودند به سرعت عضو اتحادیه اروپا و ناتو شده و قرارداد تجاری میان آن ها و اروپا نیز به سرانجام برسد. با این حال آن ها به هیچ یکی از اهداف خود دست نیافته اند و در مقابل با بحران های امنیتی و داخلی عدیده ای در داخل خاک خود دست و پنجه نرم می کنند. از دست رفتن شبه جزیره کریمه از یک سو و وقوع درگیری های مستمر در شرق اوکراین، محصول اعتماد اوکراینی ها به غرب  و بازی آن ها در زمین ناتو بوده است. 
از سوی دیگر، برگزاری همه پرسی هلند برای اروپای واحد نیز یک شکست محسوب می شود. مشارکت 30 درصدی هلندی ها در این همه پرسی نشان می دهد دیگر سرنوشت سیاسی اروپای واحد برای شهروندان بسیاری از کشورهای عضو این مجموعه اهمیتی ندارد. این موضوع خود را در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا نیز نشان داده بود، جایی که اکثر شهروندان اروپایی حاضر نشدند در انتخابات شرکت کنند و در نهایت حدود 43 درصد از آن ها پای صندوق های رای رفتند. 
بنابراین برگزاری همه پرسی هلند، شکست همزمانی برای اروپای واحد و اوکراین محسوب می شود. این همه پرسی نقطه آشکار ساز شکست اوکراینی ها در اعتماد به غرب و از سوی دیگر، نقطه آشکار ساز بی اعتمادی شهروندان اروپایی نسبت به سران این مجموعه می باشد. بی دلیل نیست که سران اتحادیه اروپا ترجیح می دهند در خصوص نتیجه همه پرسی هلند سکوت اختیار کرده و در رسانه ها سخنی از آن به میان نیاورند./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات