صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۵۰

مواضع کارشناسان درباره مصادره 2 میلیاردی دارایی‌های ایران

کارشناسان سیاسی مصادره 2 میلیارد دلار اموال ایران توسط آمریکا را نوعی «راهزنی»، «نقض برجام» و «دزدی پسابرجامی» دانستند و اقدام منفعلانه دولتمردان را محکوم کردند.
دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه( اول اردیبهشت 1395) در حکمی اعلام کرد که حدود 2 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران باید به خانواده های آمریکایی های کشته شده در بمب‌گذاری 1983 پایگاه تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملاتی که گفته می شود ایران در آنها دست داشته، پرداخت شود.

همزمانی این اقدام پس از سه‌دهه از وقوع ماجرا و در آستانه دوره پسابرجام، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که سیاست‌های  منفعلانه دولت یازدهم در قبال دشمنی آمریکا، این کشور را چنین گستاخ کرده است و این سوال بی‌جواب می‌ماند: «هنگامی که محمدجواد ظریف و جان کری زیر پرچم آمریکا با هم عکس یادگاری می‌گیرند و لبخند‌های دیپلماتیک می‌زنند دقیقاً در خصوص چه چیزی مذاکره می‌کنند که فردای آن روز اموال ایران به سرقت می‌رود!»

برخی تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی معتقدند که اقدام اخیر آمریکا بدتر از اعمال تحریم‌ها علیه ایران است زیرا در تحریم نهایتا اموال ملت ایران بلوکه می‌شد اما در اقدام جدید ایالات متحده  اموال کشورمان رسماً توسط دولت آمریکا غارت می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این حکم را «دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرد اما مسئولان این وزارتخانه همواره تاکید می‌کنند که اقدام آمریکا نقض برجام نیست!

خبرگزاری فارس در دو روز اخیر در گفتگو‌های متعددی با کارشناسان مسائل سیاسی و نمایندگان مجلس به تبیین چرایی دوگانگی اقدامات خصمانه آمریکا و رفتار منفعلانه دولت یازدهم پرداخته است که مجموع آن در ذیل می‌آید:

*حسینی: دولت نگذارد غارت اموال ایران توسط آمریکا باب شود/ اعتماد به دزد کار عاقلانه‌ای نیست

سید محمد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به حکم دادگاه عالی آمریکا گفت: جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود تحت برجام عمل کرد و حسن‌نیت خود را در پایبندی به آن نشان داد. حال که نوبت به آمریکایی‌ها رسیده، آنها بهانه‌گیری‌ را شروع کرده و به انحاء‌ مختلف از اجرای تعهدات خود طفره می‌روند.

وی افزود: این وضعیت به‌گونه‌ای است که امروز مبادلات تجاری ما به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و حتی کشورهای اروپایی نگران هستند و ضمانت اجرایی از آمریکا می‌خواهند که آنها را به خاطر همکاری با ایران، جریمه نکند. این وضعیت بیانگر روحیه استکباری، زیاده‌خواهی، بدعهدی و عدم پایبندی آمریکا به توافقات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز چرایی بدبینی مقام معظم رهبری به آمریکا روشن شده است، گفت: بعد از گذشته بیش از 3 ماه از اجرای برجام، آمریکا نه‌تنها نقض‌عهد کرده، حتی در مواردی مسائل جدیدی را نیز مطرح کرده است که سرقت از اموال ایران به بهانه پرداخت غرامت حادثه سال 1983 از همین جنس است.

حسینی تصریح کرد: اقدام اخیر آمریکا دست‌درازی به اموال ملت ایران است. این را هم به این موضوع اضافه کنید که طبق گفته جان کری، آمریکا از 100 میلیارد دلار اموال بلوکه‌شده ما، تنها اجازه داده است 3 میلیارد دلار آن به ایران برگردد. با این بهانه می‌خواهند بابی را بگشایند که بتوانند اموال ما را غارت کنند. این ظلمی آشکار به ملت ایران است.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید موضع قاطعی در مقابل اقدام اخیر آمریکا اتخاذ کند، گفت: اگر ما از موضوع ضعف حرکت کنیم، آمریکایی‌ها جلوتر می‌آیند. زیاده‌خواهی‌های آمریکا حد یقفی ندارد. آنان می‌خواهند ملت ایران را تحقیر کنند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقض عهدهای مکرر آمریکا نسبت به برجام، گفت: اینکه بعد از 3 ماه از اجرای برجام، مسئولان کشور به آمریکا بروند و خواهش و چانه‌زنی کنند که آمریکا به تعهداتش پایبند باشد، قابل‌قبول نیست؛ چراکه ما نباید برای اجرای برجام با آنها گفت‌وگو کنیم، به‌طور طبیعی باید مسیر اجرای تعهدات طی شود.

حسینی اضافه کرد: اگر ضمانت‌های اجرایی لازم (همان‌طور که منتقدان دلسوز به این امر اشاره داشتند) لحاظ شده بود، امروز نمی‌بایست از آمریکا درخواست و گلایه کنیم که تعهدات خود را انجام دهد و چرا اینکار را نمی‌کند. آمریکا اگر بداند دولت ما از موضوع قدرت با آنها برخورد خواهد کرد، قطعا نقض عهدهای خود را کنار خواهد گذاشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، انفعال در مقابل اقدام اخیر آمریکا در غارت اموال ایران را قابل‌قبول ندانست و گفت: این انفعال یعنی نادیده گرفتن حقوق ملت ایران. آمریکا با ادعای واهی اقدام به غارت اموال بلوکه‌شده مردم ایران کرده است، همانند آنچه که در موضوع کشور آرژانتین انجام داد.

وی تصریح کرد: دولت نباید زیر بار این اقدام آمریکا برود، چرا که اگر این روند باب شود، دیگر اموال مردم ما در خارج از کشور از دستبرد آمریکا در امان نخواهد بود. از دولت می‌خواهیم لااقل با اتخاذ موضعی قاطع، نگذارد غارت اموال مردم ایران توسط آمریکا باب شود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: این اقدام آمریکا دزدی از اموال ایران است و هیچ‌گاه اعتماد به یک دزد کار عاقلانه‌ای نیست. این اقدام آمریکا نشان‌دهنده این است که این کشور خواهان تعامل و همکاری با ایران نیست.

*آصفری:حکم دادگاه آمریکایی در مصادره 2 میلیارد دلار اموال بلوکه‌ ایران عین غارت است/ باج‌خواهی آمریکا از ملت ایران هر روز بیشتر می‌شود

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این خصوص اظهار داشت: اگر تخلفی صورت گرفته باشد، ارتباطی با ایران ندارد، ایران نباید پاسخگوی اتفاقی باشد که در لبنان صورت گرفته است.

وی افزود: حکم دادگاه آمریکایی عین غارت اموال ایران است، مانند دزدان ولگردی که پلیسی نیست مانع آنها شود، آمریکا حتی اجازه داشتن ناظر توسط ایران را هم نمی‌دهد، لذا اموال جمهوری اسلامی ایران را به یغما می‌برد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: این رفتار آمریکایی‌ها اصلاً‌ قابل قبول نیست و باید به طور جدی و از طریق سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی پیگیری شود.

آصفری تصریح کرد: متأسفانه به نظر می‌سد مسئولان دولتی و وزارت خارجه حاضر نیستند موضع محکمی علیه آمریکا بگیرند، به همین دلیل است که آمریکایی‌ها هر روز جسورتر شده و باج‌خواهی آنان از ملت ایران بیشتر می‌شود، دولت باید موضع‌گیری جدی داشته باشد و اجازه ندهد آمریکا چنین رفتارهایی را با ملت ایران داشته باشد نباید به سادگی از کنار این پرونده بگذریم، اگر بگذریم مطمئناً‌ در آینده اتفاقات دیگری را هم شاهد خواهیم بود.

نماینده اراک در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا بهتر است پاسخگوی جنایتش در سرنگونی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران باشد، رفتارهای این روزهای آمریکا آن هم در دوران پسابرجام ناشی از خوش‌بینی‌های ما نسبت به آمریکا بوده است، دولتمردان باید بدانند تا مادامی که به آمریکا خوش‌بین باشند آنان دست از رفتارهای این چنینی برنمی‌دارند.

*ترقی:آمریکایی‌ها در پسابرجام اموال بلوکه‌ ایران را غارت می‌کنند/مصادره اموال ایران نقض برجام است

حمیدرضا ترقی مسئول کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: این اقدام نقض برجام تلقی می‌شود چرا که در برجام تاکید شده است هیچ تحریم جدیدی علیه ایران نباید از سوی آمریکا یا هر کدام از کشورهای 5+1اعمال شود.

وی افزود: مصادره 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران توسط دادگاهی در آمریکا اقدامی جدید علیه ایران برای عدم دستیابی ایران به اموال خود است که صد البته ما اسم این اقدام را غارت اموال ایران در پسابرجام می‌گذاریم.

مسئول کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: دولت آمریکا حق ندارد براساس حکم یک دادگاه محلی اموال ایران را مصادره کند.

ترقی تاکید کرد: ادعای این دادگاه آمریکایی نشان می‌دهد که دستگاه قضایی آمریکا همراه با جمهوریخواهان و تندروها یک موضع علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده و سعی می‌کند از ابزارهای قضایی و فضاسازی‌های کنگره علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند تا با تشدید فشارها نگذارد ایران به پول‌های خود دست یابد و اقتدار اقتصادی خود را تقویت کند.

مسئول کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: صدور این حکم در درجه اول نشاندهنده ضعف دستگاه حقوقی وزارت امور خارجه در پیگیری و رد این ادعا است که قوی برخورد نکرده است و فقط در حد گفت و حرف مسئله را محکوم کرده و کار خاصی صورت نداده است.

ترقی خاطرنشان کرد: این ادعای دادگاه آمریکایی چون مرتبط با برجام و نقض برجام تلقی می‌شود باید در مذاکرات مورد توجه و بحث بین آقایان کری و ظریف باشد.

*خسروی: دولت به‌ جای تعریف از برجام از غارت اموال ایران توسط آمریکا جلوگیری کند

مجتبی خسروی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما نیز در واکنش به این حکم دادگاه عالی آمریکا گفت: اینکه ایران عامل آن حملات بوده است، دروغ دیگری از آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی است.

وی افزود: آمریکایی‌ها با یک ادعای دست داشتن ایران در آن حملات اقدام به برداشت از اموال بلوکه ایران کردند که این عمل جز غارت اموال مردم ایران، معنی دیگری ندارد. البته این اقدام نشان از خوی ستمگری و شرارت آمریکا دارد. کشوری که به دنبال غارت و چپاول اموال دیگران است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: البته در این بین اقدام درخوری از دولت در مقابله با این اقدام آمریکا مشاهده نکرده‌ایم. اینکه آمریکا اقدام به غارت و چپاول اموال دیگر ملت‌ها بخصوص ایران می کند، جای تعجب ندارد چون خوی آمریکا اینگونه است، آنچه که جای تعجب دارد انفعال دستگاه دیپلماسی در قبال اینگونه اقدامات آمریکا است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه سیاست تنش‌زدایی با آمریکا به معنی کوتاه آمدن در مقابل این کشور است، گفت: خوب است دولت بجای تعریف و تمجید از برجام و بزک کردن آمریکا از قِبل برجام، از غارت اموال ایران توسط آمریکا جلوگیری کند.

خسروی در پایان خاطرنشان کرد: دیگر دولت باید فهمیده باشد که این آمریکای جنایت‌کار برای مردم ایران قابل بزک کردن نیست. مردم ایران، جنایات آمریکا را فراموش نخواهند کرد. خوب است دولت به جای تلاش برای فرشته نجات نشان دان آمریکا ، به فکر دفاع از حقوق ملت ایران در برابر آمریکا باشد.

*ابراهیمی: غارت اموال ایران توسط آمریکا به علت انفعال صاحبخانه است/ به برکت برجام، سرقت دارایی‌های مردم هم باب شد

مصطفی ابراهیمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران بزرگ نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت: اینکه کشوری با ادعای واهی و تمسخر آمیز اموال مردمان دیگر کشورها را سرقت کند، جز از آمریکا بر نمی‌آید.

وی افزود: غارت اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا آن هم پس از برجام که به قول آقایان قرار بود اوضاع را بهتر کند، نشان از عزم جدی استکبار در تحقیر کردن ملت ایران دارد. خوب است برخی از دولتمردانِ خوش‌بین به آمریکا، این رذالت‌های آمریکا در حق ملت ایران را ببینند و متنبه شوند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه به برکت برجام، غارت از اموال ملت ایران هم باب شد، گفت: در گذشته ملت ایران تنها تحریم‌ها را تحمل می‌کرد اما امروز به برکت برجام شاهد غارت اموالشان هم هستند. اقدامی که بدتر از تحریم است.

ابراهیمی تصریح کرد: متأسفانه آمریکا چون انفعال دولت ما را در دفاع از حقوق ملتش مشاهده کرده، جسورتر شده و علاوه بر تحریم به سرقت اموال مردم ایران هم می‌پردازد. درحقیقت دزدی اموال ایران توسط آمریکا بخاطر انفعال صاحب‌خانه است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران خاطرنشان کرد: دولتمردان قبل از برجام می‌گفتند حتی مشکل آب‌خوردن مردم ایران با برجام حل می‌شود الان مشکلات مردم حل نشده که هیچ اموال مردم هم در حال غارت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که دولتمردان ایران و مسئولان وزارت خارجه متأسفانه حاضر نیستند هیچ موضع محکمی علیه آمریکا بگیرند، مسئولان کاخ سفید هر روز جسور تر شده و باج‌خواهی آنان از ملت ایران بیشتر می‌شود.

*قاضی‌پور: مصادره اموال ایران دزدی آشکار در روز روشن است/ ظریف به جای قدم‌زدن با کری کمی هم به فکر منافع ملت باشد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص تاکید کرد: اقدام آمریکا در مصادره اموال ایران یک دزدی آشکار در روز روشن است و آشکار است که بی‌دلیل اقدام به دستبرد دارایی‌های ایران می‌کنند.

وی افزود: انتظار داشتیم دولت و وزارت امور خارجه اقدامی را در مقابله با اینگونه رفتارهای آمریکا داشته باشد و وزیر امور خارجه به جای قدم زدن با جان کری کمی هم به فکر منافع ایرانیان باشد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس اظهار داشت: هر چقدر که ما به آمریکا نزدیک‌تر باشیم مشکلات ما بیشتر خواهد شد و اموال‌مان بیشتر به غارت خواهد رفت.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: ما هیچ اعتمادی به آمریکا که همچون یک گرگ زخمی است نداریم چرا که این کشور همواره مترصد فرصتی برای غارت اموال ایران و تضعیف نظام جمهوری اسلامی و نابودی اسلام است.

وی در پایان گفت: ما در طول تاریخ جمهوری اسلامی حمله آمریکا به طبس، هدف گرفتن هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر 67، به زندان انداختن ایرانیان مقیم آمریکا بدون دلیل، مصادره اموال ایرانیان و امثال آن را داشته‌ایم که وزارت امور خارجه دولت‌های مختلف اقدام لازم را در این زمینه صورت نداده‌اند.

*انبارلویی:سرقت اموال ایران اقدامی «بدتر از تحریم» است/انفعال و وادادگی دولت موجب گستاخی آمریکا شده است

محمدکاظم انبارلویی مسئول سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی نیز در گفتگویی بیان کرد: حکمی که دیوان عالی آمریکا صادر کرده و جرات آنها برای صدور چنین حکمی در دولت‌های پس از انقلاب بی سابقه است که 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران سرقت شده باشد.

انبارلویی ادامه داد: این موضوع مربوط به بیش از 33سال قبل و مسئله لبنان است اما باید پرسید که آنها چرا در حال حاضر و در این فضا دست به این کار زدند؛ علت این رفتار این است که طرف آمریکایی می‌خواهد اعلام کند، ما هیچ تغییری پس از برجام نکرده‌ایم و حتی این رفتارهای خود را تشدید می‌کنیم اما این پیام در تهران دریافت نمی‌شود.

این فعال سیاسی با اشاره به اعترافات رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: آقای سیف اعلام کرد که ما پس از 3 ماه که از اجرای برجام می‌گذرد، ما قادر به دسترسی به پول‌های بلوکه شده خود نیستیم اما با این وجود پول‌های بلوکه شده ایران مورد سرقت قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: دولت و شخص رئیس‌جمهور باید در این باره صریح صحبت کنند و بگویند چه اتفاقی افتاد که پس از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و تروریست نامیدن حزب‌الله و متهم شدن ایران، این بار چنین حکمی از سوی دیوان عالی آمریکا که بی‌سابقه است، صادر می‌شود.

انبارلویی با یادآوری این نکته که ما در دولت‌های پیشین شاهد چنین رفتاری از دولت کشورهای اسلامی و غرب و آمریکا نبودیم به  دلایل چنین رویکردهایی نسبت به ایران از سوی کشورهای مختلف پرداخت و گفت: دلیل مواضع این‌چنینی علیه جمهوری اسلامی انفعال و وادادگی دولت یازدهم در مقابل غرب است و این در حالی است که ما تعهدات خود را فراتر از برجام انجام داده‌ایم.

مسئول سیاسی حزب مؤتلفه تصریح کرد: آمریکا هیچ وقعی برای این اعتمادسازی‌های ما ننهاده و نه تنها تحریم‌ها رفع نشده بلکه بهانه جدیدی برای دسترسی‌های ما انجام شده که این اقدام بدتر از تحریم یکی از آثار رویکردها و مواضع دولت آمریکاست.

*یادگاری:غارت اموال ایران نتیجه کدخدا دانستن آمریکا است/ تحفه‌ای بدتر از برجام نصیب ملت ایران شد

یادگاری عضو بسیج اساتید دانشگاه تربیت مدرس نیز در واکنش به این حکم تصریح کرد: در ابتدا دولت باید بخاطر این اقدام غیرقانونی آمریکا به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کند.

وی افزود: البته اینکه سیاست منفعلانه دولت آمریکا را به این نتیجه رسانده که می‌تواند این زورگویی را انجام دهد، بی‌تأثیر نبوده است. در حقیقت انفعال دولت در مواجهه با آمریکا، این کشور را برای دست‌اندازی به حقوق ملت ایران جسورتر کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: آمریکا بخاطر روحیه استکباری‌اش به دنبال چپاول و غارت اموال دیگر ملت‌ها است و امروز درخصوص اموال ملت ایران نیز با بهانه‌ای واهی اقدام به سرقت آنان کرده است. ما شاهد بودیم که آمریکا در قضیه کشور آرژانتین نیز ایران را مقصر جلوه داده بود اما خود مسئولان آرژانتینی این موضوع را رد کردند.

رئیس سابق جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه غارت اموال ایران نتیجه کدخدا دانستن آمریکا است، خاطرنشان کرد: اینکه دولت بخواهد کج‌دار و مریز با زورگویی‌های آمریکا برخورد کند، نتیجه اش همینی می‌شود که امروز مشاهده می کنید و آن سرقت اموال بلوکه شده مردم ایران است.

یادگاری با بیان اینکه دولت باید قویاً از حقوق ملت دفاع کند، گفت: دولت باید درخصوص این اقدام غیرقانونی آمریکا به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کند و آمریکا را به پای میز محاکمه بکشاند. درحقیقت امروز تحفه‌ای بدتر از تحریم نصیب ایران شده است.

وی اضافه کرد: آمریکا در گذشته تنها ملت ایران را تحریم‌ می‌کرد اما امروز این جسارت را پیدا کرده که اموال ما را نیز غارت کند. امیدواریم دولت در نوع نگاهش به آمریکا تجدید نظر کند و بجای سرپوش گذاشتن بر بدعهدی‌های آمریکا به دفاع از حقوق ملت بپردازد.

*آیت‌الله کعبی: آمریکا با وقاحت از اموال ایران دزدی کرده است/ برجام سود ملموسی برای ایران نداشته است

آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری این اقدام را محکوم کرد و اظهار داشت:‌ کاری که آمریکا در مواجهه دیپلماتیک با تیم دیپلماسی و ملت ایران انجام می‌دهد حکایت رابطه کفار با پیامبر (ص) است که در سوره توبه خداوند درباره مشرکان می‌فرماید که آنها چگونه پیمان می‌بندند درحالی که اگر بر شما پیروز شوند، به تعهدات خود پایبند نخواهند بود و تلاش می‌کنند با زبان شما را خشنود سازند اما بدعهد هستند.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه آمریکا از هر روزنه‌ای برای تحقیر ملت ایران و فشار بر جمهوری اسلامی در راستای نقض برجام استفاده کرده است، افزود: زبان آنها کسب اعتماد برای تیم مذاکره‌کننده بوده اما اقدام‌شان در راستای تضعیف ملت ایران است و ما در عمل مشاهده می‌کنیم که آمریکا نه تنها از تحریم کم نکرده حتی بر آن نیز افزوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: آمریکا با وقاحت تمام و با حکم دادگاه از اموال ایران دزدی آشکار می‌کند و ما باید در قبال این مسئله واکنش نشان دهیم چرا که این اقدام دولت آمریکا نشانه سوء نیت و حقد و کینه آنهاست.

وی با اشاره به اظهارات جان کری و متهم کردن ایران به حمایت از تروریست به یادآوری صحبت‌های جرج بوش درباره ایران که کشورمان را محور شرارت خوانده بود پرداخت و گفت: ما باید در زبان دیپلماسی خود از زبان عزت، اقتدار و مقابله به مثل استفاده کنیم که قطعا این رویکرد یک دیپلماسی عزت‌مندانه است.

آیت‌الله کعبی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا از دیپلماسی برای تضعیف ملت ایران استفاده کرده اما دیپلمات‌های ما تنها تلاش می‌کنند که بگویند ما در مسئله برجام خوب پیش می‌رویم در حالیکه برجام سود و منفعت ملموسی برای ایران نداشته است.

*قادری:غارت اموال کشورمان فرقی با اعمال تحریم‌ها ندارد و نقض برجام است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن محکومیت این اقدام تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری همواره اشاره فرمودند و به این موضوع تأکید داشتند، ما نباید انتظار داشته باشیم با اجرای برجام تمامی مسائل حل شود و ما به تمام منابع مالی‌مان در اقصی‌نقاط جهان دسترسی پیدا کنیم لذا این یک تصور ساده‌انگارانه است.

وی افزود: آمریکایی‌ها در عناوین مختلف همان تحریم‌ها را برمی‌گردانند و به بهانه‌های مختلف از جمله دست داشتن ایران در حملات سال 1983 به پایگاه نیروهای تفنگداران آمریکایی در بیروت و یا کرسنت و ... اجازه استفاده از پول‌هایی که در خارج از کشور داریم را نمی‌دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: آمریکایی‌ها دنبال تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند و هر چیزی که کمک به اقتدار ما کند از جمله دستیابی به منابع مالی بلوکه شده، انجام مبادلات تجاری و ... مانع خواهند شد، زیرا هدف اصلی آنها تضعیف کردن ایران است.

قادری با بیان اینکه با این توصیف ما باید به ظرفیت داخل توجه ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: نباید نگاه به خارج ما را از ظرفیت‌های داخل کشور دور کند. لذا هیچ وقت نباید انتظار داشته باشیم که لبخندهای برخی از مقامات آمریکایی از روی این است که می‌خواهند مشکلات ما را حل کنند نه اینطور نیست. آنها با نگاه خصومت‌آمیزی که نسبت به ما دارند، انقلاب اسلامی را به عنوان مزاحم خودشان در منطقه تلقی‌ می‌کنند و از هر اقدام و امکانی برای تضعیف حاکمیت ما استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به مصادره 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران در آمریکا بر اساس حکم دیوان عالی این کشور گفت:‌ آنها به شکل‌ و عناوین مختلف به این دستبردها و غارت اموال ما دست می‌زنند لذا در واکنش به این عمل باید اقدامات وسیع و گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی علیه این اقدام‌ آمریکایی‌ها کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مصادره 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده کشورمان فرقی با اعمال تحریم‌ها نمی‌کند و این اقدامات هم در راستای همان تحریم‌هاست اما به شکل دیگری اعمال می‌کند. یک زمان از ابزار تحریم استفاده می‌کنند اما الان به این شکل در اموال ملت ایران دست‌اندازی می‌کنند.

قادری تأکید کرد: اقدام اخیر آمریکایی‌ها نقض برجام است زیرا اگر قرار باشد به شکل‌های مختلف مانع دسترسی ما به منابع مسدود شده‌مان شوند و یا در انجام مبادلات تجاری از جمله انجام مبادلات از طریق دلار سنگ‌اندازی کنند چه فرقی با دوره تحریم دارد زیرا نشان می‌دهد که آنها در شرایط فعلی هم به شکل دیگری در حال اعمال اهداف گذشته خود هستند.

*جوانی: سرقت 2 میلیارد دلاری از اموال ایران «نقض برجام» است/ به جای لغو تحریم در پسابرجام شاهد دزدی آمریکا هستیم

سردار یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی رفتارهای آمریکا نشات گرفته از روح خود برتر پنداری و خلق و خوی استکباری آن‌ها دانست و گفت: این اقدام نشان می‌دهد ملت ایران باید در مقابل آنها هوشیار باشد چرا که آمریکا به دلیل این روحیه به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.

سردار جوانی با تاکید بر اینکه حیله گری و خدعه کردن در ذات دولت آمریکاست تصریح کرد: آمریکا در شرایط پسابرجام که باید اموال ودارایی‌های ایران را آزاد کند در تلاش است که به بهانه‌های مختلف هم ساختار تحریم را حفظ کند و هم دست به غارت اموال بلوکه شده ایران بزند.

این کارشناس مسائل سیاسی، غارت 2 میلیارد لار از اموال کشورمان را تنها یک نمونه از این نوع رفتار آمریکا عنوان کرد و افزود: قطعا این مسئله آخرین نمونه چنین رفتاری نیز نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا به حقوق ملت‌ها پایبند نیست و صرفا براساس روح زیاده خواهان خود دست به چپاول اموال ملت‌ها می‌زند خاطرنشان کرد: بر این مبنا دولت باید قاطعانه از منافع ملت ایران دفاع کند.

سردار جوانی غارت 2 میلیارد دلاری از اموال بلوکه شده کشورمان را خلاف برجام مطرح کرد و ادامه داد: این مسئله به نوعی نقض برجام محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره اینکه مسئولان وزارت خارجه غارت اموال ایران را نقض برجام قلمداد نمی‌کنند گفت: این نکته‌ای است که باید از دولتمردان مطالبه شود تا در مقابل نقض برجام و نادیده گرفتن حقوق ملت ایران، ایستادگی کنند و اگر کار امریکا مبنایی دارد، جمهوری اسلامی به طریق اولا می‌تواند مطالبات فراوانی داشته باشد.

وی ادامه داد : اگر آمریکا جمهوری اسلامی را به دست داشتن در انفجار سال 1983 بیروت متهم می‌کند ما نیز اسناد فراوانی از دخالت آمریکا در توطئه علیه کشورمان داریم که تنها یک نمونه آن جنگ 8 ساله است که آمریکا به تحریک و حمایت از صدام پرداخت یا در غائله تجزیه طلبانه کردستان و خوزستان و حمایت از جریان ترور نقش مهمی داشت لذا بر همان مبنا که آمریکا مدعی برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است ما نیز باید خسارت جنگ را از آمریکا بگیریم.

سردار جوانی با تاکید بر اینکه مطابق این رفتار آمریکا ما باید آنها را وادار به پرداخت غرامت به ایران کنیم تصریح کرد: نباید در مقابل این رفتار آمریکا ساکت بود و به محکوم کردن بسنده کرد.

*مطهرنژاد: مصادره 2 میلیارد دلار راهزنی آمریکا از اموال ایران است

میرزابابامطهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری این اقدام را راهزنی آمریکا از اموال ایران عنوان کرد.

وی ادامه داد: بر روی این حکم، نشانه از ادامه خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دارد که گویا قرار نیست در جهت اعتمادسازی گام بردارد.

مطهرنژاد خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران مقابله‌به‌مثل با چنین حرکتی صورت دهد، بازنده اصلی آمریکاست؛ چراکه دست آمریکا آغشته به خون بیش از 250 هزار ایرانی است که در جنگ عراق با ایران ردپای آمریکا نیز در آن به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، گفت: راهزنی 2 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا، ربطی به برجام ندارد، هرچند که مسئولان ما از اجرای برجام، سرعت آن و کارشکنی آمریکا ناراضی هستند، اما این دو مقوله جدا از هم است.

مطهرنژاد با تأکید بر اینکه مصادره 2 میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا قابل‌پذیرش نیست، گفت: میزان مبلغی که آمریکا بنا دارد مصادره کند، با میزان دارایی ایران که در برابر فشار بی‌رحمانه تحریم‌ها بلوکه‌ شده است، قابل‌مقایسه نیست؛ چراکه باید این پول به ملت ایران برگردد، اما اینکه آمریکا دارد در این حین راهزنی می‌کند، بحث دیگری است.

*فلاحت‌پیشه: برخی مسئولان با مقدس نمایی برجام، سرقت آمریکا از اموال ایران را بی‌ارتباط با آن می دانند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی این موضوع را  یکی از چالش‌های آینده آمریکا با ما دانست و گفت: این چالشی حقوقی و قضائی است، به ویژه نقشه‌ای که آمریکایی‌ها برای غارت منابع و اموال مسدود شده ایرانی‌ها کشیده‌اند.

وی ضمن بیان این مطلب که سعی آمریکایی‌ها بر این است تا چیزی از برجام عاید ایران نشود، گفت: اینکه مسئولان وزارت خارجه کشورمان حکم دیوان عالی آمریکا درخصوص برداشت 2 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران را خلاف برجام نمی‌دانند، تعجب آور است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: اقدام اخیر آمریکا (سرقت از اموال بلوکه شد ایران) هم خلاف حسن نیتی است که در برجام آمده و هم اینکه تمام منابع مسدود شده ایران، منابعی است که در برجام بر سر آن گفت‌وگو و مذاکره شده است.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: تعجب می‌کنم برخی مسئولان به راحتی عنوان می‌کنند که حکم دیوان عالی آمریکا و غارت اموال ایران ربطی به برجام ندارد بلکه این اقدام کاملا به برجام مرتبط است. همانطور که خارج کردن قلب رأکتور اراک وظیفه تکلیفی ما در قبال برجام بود، آزادی دارایی‌های ایران هم وظیفه تکلیفی آمریکا بوده است.

وی با انتقاد از مقدس نمایی برجام توسط برخی مسئولان، گفت: اینکه برخی مسئولان تلاش می‌کنند با بی‌ربط عنوان کردن حکم دیوان عالی آمریکا با برجام، مقدس نمایی برجام را ادامه دهند، دارند به منافع ملی آسیب میزنند و حتی قدرت چانه‌زنی طرف ایرانی را هم تضعیف می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با تأکید بر اینکه برجام، ضمانت اجرایی غیر از قدرت ندارد، گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در زمینه برجام به تعهداتشان عمل نکنند و در این مسیر 2 سیاست را در پیش گرفته‌اند. اول برنگرداندن اموال بلوکه شده ایران و دلیل‌تراشی برای غارت آن که نمونه آن همین حکم دیوان عالی آمریکا است.

فلاحت‌پیشه پایان گفت: دوم اینکه بخش‌های تکلیفی خودشان در برجام یعنی تحریم زدایی را به سایر حوزه‌های اختلاف با ایران مرتبط کنند تا هم به تعهدات خود عمل نکنند و هم موضوع بازگشت اموال ایران را برای کنترل رفتارهای مخالف خودشان در منطقه استفاده کنند.

*نقوی حسینی: پسابرجام به دوران انتقام‌گیری تبدیل شده/ آمریکایی‌ها پس از برجام جری‌تر شده‌اند

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما متوجه هستیم که آمریکایی‌ها پس از برجام جری‌تر شده‌اند گفت: آمریکایی‌ها با وجود اظهاراتی که همراه با لبخندهای تصنعی پشت میز مذاکرات مطرح می‌کنند، اما هنوز هم رفتار خصمانه‌تر و به مراتب جری‌تر نسبت به گذشته با ملت ایران و منافع جمهوری اسلامی ایران دارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: وقتی گزارش نشست دیروز هیأت ایرانی با هیأت‌های اروپایی، آمریکایی و چینی را دیدیم، واقعاً متأسف شدم که مقامات ایرانی اظهارات این چنینی دارند و می‌گویند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تأکید کردند برجام باید اجرا شود و ما مُصِر به اجرای برجام هستیم؛ در این میان باید پرسید پس چرا برجام اجرایی نمی‌شود؟! چرا فقط در اظهارنظر چنین مطالبی بیان می‌شود اما در عمل اقدامی صورت نمی‌گیرد؟!

نقوی متذکر شد: متأسفانه ما گرفتار بازی دیپلماسی هستیم اما عملاً آمریکایی‌ها رفتار خصمانه خودشان را بدتر از گذشته ادامه می‌دهند و دوران پسابرجام به دوران انتقام‌گیری و اعمال فشار و خصومت بیشتر تبدیل شده است.

وی همچنین تأکید کرد: سؤال اینجاست که چرا پس از گذشت 3 دهه از این ماجرا و در این دوران پسابرجام، آمریکا با یک ادعای تمسخرآمیز به این فکر افتاده‌ که از ایران غرامت بگیرد، کما اینکه در جریان 11 سپتامبر نیز به جای عربستان «ایران» را محکوم به پرداخت غرامت کردند.

نماینده ورامین در مجلس بر همین اساس خاطرنشان کرد: گویا حکم‌های بعدی هم در نوبت است، دشمنان نخواهند گذاشت حتی یک دلار از اموال ملت ایران به کشور بازگردد، فکر می‌کنم دولتمردان ما باید چشم‌هایشان را به واقعیت‌ها باز کنند، واقعیت آن نیست که پشت میز مذاکرات گفته می‌شود، واقعیت آن است که در عمل بیان می‌شود، بنابراین امیدوارم دولتمردان چشم‌شان را به واقعیت باز کنند و از موضع انفعال خارج شوند.

نقوی اضافه کرد: بنده از سخن شب گذشته آقای ظریف واقعاً شرمنده شدم که گفت اگر هم اموال ما برداشت کنند، بعداً‌ پشیمان خواهند شد و می‌دانند که باید بازگردانند؛ چطور ما باید اجازه دهیم الآن اموالمان دزدیده و به غارت برده شود سپس بگوییم آقادزده بعداً‌ اموال ما را بازمی‌گرداند؟!! من واقعاً شرمنده شدم وزیر امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید ما فعلاً نگاه می‌کنیم که اموالمان را به یغما ببرند، بعداً‌ آمریکا را مجبور می‌کنیم که آنها را بازگرداند، واقعاً‌ این نوع موضع‌گیری‌ها باعث شرمندگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان چشم‌شان را به واقعیت‌ها باز کنند، آمریکا دشمن ملت ایران است، آمریکا اصلاً نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد، آنان نمی‌خواهند ملت ایران توسعه یابد، مسئولان وزارت امور خارجه باید در این زمینه انقلابی برخورد کند تا حقوق ملت ایران حفظ شود.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات