صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 7 اردیبهشت 1395 شماره 4333

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باید با استفاده از دستگاه‌ها و امکانات، به‌نحوی گفتمان‌سازی شود که الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی، به گفتمانی حاکم بر ذهن‌ها و دل‌های جوانان یعنی نسل آینده‌ مدیران کشور تبدیل شود. (95/2/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
الزاماتی برای رسیدن

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، هدف انقلاب اسلامی را تحقق تمدن اسلامی دانستند و با اشاره به مراحل پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نسبت آن با الگوی پیشرفت، به تبیین وضعیت فعلی نظام اسلامی و جایگاهی که در حال حاضر در آن هستیم، پرداختند.
اولین مرحله شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به دست آمد و پس از آن ایجاد نظام اسلامی بود که رهبر معظم انقلاب از آن به منزله هنر بزرگ امام خمینی(ره) یاد می‌کنند. مرحله سوم تشکیل دولت اسلامی است که هم‌اکنون در حال سپری کردن آن هستیم و پس از آن، تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت رسیدن به تمدن اسلامی است که گام نهایی مراحل پنج‌گانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی خواهد بود.
برای رسیدن به اهداف مورد نظر و پدید آوردن تمدن اسلامی توجه به چند نکته حائز اهمیت است:
1-کار انقلابی و جهادی: رمز عبور از گردنه‌های دشوار و رسیدن به اهداف بلند، انجام کارهای جهادی است که نیازمند انسان‌های اندیشمند، با روحیه انقلابی و دارای انگیزه، اراده و ایمان راسخ است که بدون آن رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی ممکن نخواهد بود.
2- نگاه علمی و کاربردی: بی‌شک رسیدن به قله‌های پیشرفت و بالندگی، نیازمند کسب توانمندی‌های علمی است که دستیابی به آن در پرتو توجه به جنبش نرم‌افزاری و توسعه فناوری‌های بومی محقق می‌شود. در این بین لازم است از یک سو وضعیت موجود آسیب‌شناسی شود و از سوی دیگر الگوهای رایج بشر مورد بررسی و نقد دقیق قرار گیرد و از دستاوردهای آن نیز استفاده شود.
3- گفتمان‌سازی: همه تلاش‌ها و مجاهدت‌ها به شرطی می‌تواند جامعه را در مسیر پیشرفت هدایت کند که به حرف مشترک همه آحاد جامعه تبدیل شود و به عبارتی، گفتمان‌سازی لازم برای تحقق این هدف بزرگ صورت گیرد. در چنین شرایطی می‌توان با بحث و تبادل‌نظر و تضارب آرا و اندیشه‌ها در سطوح نخبگی، ابعاد گوناگون این حرکت عظیم را برای افکار عمومی روشن کرد.

▼ گزارش روز
برجام دقیقاً چیست؟

«چه مسائلی به برجام ربط دارد!» شاید کمی عجیب باشد؛ اما همین پرسش کوتاه و ساده مهم‌ترین مسئله مطرح در اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور است! وقتی تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای مختلف ربطی به برجام پیدا نمی‌کند! وقتی تهدید ایران به تحریم‌های بیشتر به دلیل سیستم دفاع موشکی‌اش ربطی به برجام ندارد و حتی برداشت دو میلیون دلار از اموال ایران با اتهام واهی دست داشتن کشورمان در حوادث سال  1983 بیروت نیز بی‌ارتباط با برجام است و محمدجواد ظریف می‌گوید، این حکم و برداشت را به رسمیت نمی‌شناسیم و عراقچی نیز به صراحت اعلام می‌کند برداشت غیرقانونی آمریکا به برجام ربط ندارد! این پرسش مطرح می‌شود که چه مسائل و موضوعاتی با برجام مرتبط است و برجام قرار است جلوی کدام‌یک از زیاده‌خواهی‌های آمریکا را بگیرد!
البته اگر بر اساس متن سند برجام نیز چنین باشد و کارشکنی‌های طرف مقابل در وصول آنچه قرار بود به واسطه برجام عاید کشور شود، ناقض اصل سند برجام نباشد، ابتدا باید از دوستان دولتی پرسید که چرا در سند برجام احتمال چنین رفتاری از سوی آمریکا در نظر گرفته نشده و راه آن مسدود نشده است. دوم آنکه از مسئولانی که به همکاری مشترک با آمریکا اصرار داشتند، باید پرسید که آیا هنوز هم متوجه بدعهدی آمریکا نشده‌اند و نمی‌خواهند باور کنند که مسئله هسته‌ای بهانه است؟ نکته مهم‌تر هم اینکه، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که برجام را به یک سند بی‌ارزش برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند! سندی که هم مانعی برای پیشرفت برنامه هسته‌ای ما باشد و هم در عمل رهاورد چندانی برای‌مان نداشته باشد. هدف‌گذاری که اگر با برخورد جدی مسئولان سیاست خارجی مواجه نشود، که تاکنون نیز دیده نشده است، از برجام که رئیس‌جمهور اصرار دارد آن را یک توافق «برد- برد» معرفی کند، در عمل چیزی جز شکست باقی نمی‌ماند.

▼ خبر ویژه 
مهندسی انتخابات آمریکا!

در جلسه هفته گذشته هیئت دولت، برخی وزرا از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی که در آمریکا گفته بود «از برجام هیچ چیز عاید ایران نشده» به شدت انتقاد کرده‌اند. در این جلسه که قبل از حضور رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور آن را اداره کرده، جهانگیری، سخنان سیف را «پاس گل به حریف» توصیف کرده است. پس از حضور روحانی در جلسه، وی نیز گفته است تلفنی به سیف تذکر داده است. روحانی در عین حال گفته است، ظاهراً این سخنان با هماهنگی نهاوندیان انجام شده و او باید توضیح بیشتری دهد. نهاوندیان نیز در پاسخ با این توضیح که اظهارات سیف با وی هماهنگ شده و مخاطب آن جامعه سیاسی آمریکا بوده، به انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرده و سخنان سیف را با هدف تأثیرگذاری بر آن توصیف کرده است. به گفته نهاوندیان، مخالفان برجام در ایالات متحده با این بهانه که برجام به نفع ایران تمام شده، به دنبال ملغی کردن آن هستند. وی افزود: دولت آمریکا می‌خواهد ثابت کند که هیچ چیز اضافی به ایران نداده و توافق هسته‌ای به نفع آمریکا بوده است تا دولت بعدی در این کشور نخواهد زیر میز بزند و آن را کنار بگذارد. نهاوندیان یادآور شد: اظهارات سیف یک کار حساب‌شده بوده و نباید به سبب حرف‌هایی که زده، به او  فشار وارد کرد.
 
▼ اخبار
1- شکست اوباما در جلب حمایت حکام عرب

به نوشته پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل»، منابع اطلاعاتی از شکست تلاش‌های اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در جریان دیدار هفته گذشته خود از ریاض در زمینه جلب حمایت این کشورها از سیاست‌های خاورمیانه‌ای وی خبر می‌دهند. در این گزارش ادعا شده است: سران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، از وی چهار درخواست داشته‌اند؛ درخواست اول آنها از اوباما این بوده است که حمایت از «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق را کنار بگذارد و برای برکناری وی تلاش کند. درخواست دوم آنها اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک بوده که اوباما با آن مخالفت کرده است. درخواست سوم تقاضای خرید جنگنده‌های رادارگریز اف ۳۵ ساخت آمریکا از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده که با هدف مقابله با تهدید موشکی ایران صورت گرفته است که این درخواست هم با مخالفت اوباما روبه‌رو شده است. چهارمین درخواست آنها نیز عدم همکاری واشنگتن با روسیه و سازمان ملل متحد برای یافتن راه‌حل سیاسی درباره سوریه اعلام شده است.
2- دستور دولت برای افزایش جریمه «جاسوسی صنعتی»
بر اساس مصوبه دولت، افزون بر افزایش جرایم مربوط به احتکار و استنکاف از معامله، قیمت‌گذاری تهاجمی، تبعیض در شرایط معامله و اظهارات گمراه‌کننده، موضوعات جاسوسی صنعتی نیز مورد توجه قرار گرفته و «کسب و بهره‌برداری غیرمجاز از هرگونه اطلاعات داخلی رقبا در زمینه تجاری، مالی، فنی و نظایر آن به نفع خود و یا اشخاص ثالث» با جریمه‌هایی بین 640 میلیون تا یک میلیارد و 281 میلیون ریال همراه خواهد شد. همچنین، جریمه مربوط به «کسب و بهره‌برداری غیرمجاز از اطلاعات و تصمیمات مراجع رسمی، قبل از افشا یا اعلان عمومی آنها و یا کتمان آنها به نفع خود یا اشخاص ثالث» با یک میلیارد و 281 میلیون ریال تا دو میلیارد و 136 میلیون ریال جریمه همراه خواهد بود که این مصوبه از ابتدای سال 1395 در سراسر کشور لازم‌الاجراست.
3- احتمال معامله بر سر نایب‌رئیسی مجلس
احمد بخشایش درباره دیدار اخیر برخی از نمایندگان مجلس با علی لاریجانی در زمینه تشکیل «فراکسیون واحد اصولگرایان» در مجلس دهم اظهار داشت: اگر در انتخابات مرحله دوم اصلاح‌طلبان و لیست امید بتوانند 40 کرسی را به دست آورند، طبیعتاً فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان از وزن بیشتری برخوردار خواهد بود. آقای لاریجانی علاقه دارند همان فراکسیون رهروان را اداره کنند. برخی از اصولگرایان، مانند پایداری‌ها و طرفداران احمدی‌نژاد می‌خواهند خودشان یک فراکسیون مستقل داشته باشند. اینها احتمالاً به آقای عارف و به آقای لاریجانی رأی نخواهند داد، البته آنها می‌توانند با یکی از دو فراکسیون معامله کرده و نایب‌رئیسی مجلس را از آن خود کنند. احتمال می‌رود این افراد بتوانند با فراکسیون آقای لاریجانی ارتباط برقرار کرده و کار کنند.
4- روسیه هم به مشتری‌های آب سنگین ایران پیوست
پس از اعلام آمریکا مبنی بر خریداری 40 تن آب سنگین از ایران، روسیه نیز اعلام کرد که قصد دارد از ایران آب سنگین خریداری کند. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای کمک به ایران برای پایبندی به تعهدات ناشی از توافق هسته‌ای با گروه 1+5 (برجام)، ۳۲ تن آب سنگین ایران را خریداری می‌کند. گفتنی است، بر اساس برجام ایران ملزم است ذخایر آب سنگین خود را در سال‌های اولیه اجرای برجام به کمتر از ۱۳۰ تن و در سال‌های بعد به ۹۰ تن کاهش دهد.

▼ اخبار کوتاه
سردار جعفری، فرمانده کل سپاه در مراسمی از کارگردان، تهیه‌کننده و عوامل ساخت فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران» که نقش پنهان و آشکار انگلیس در از بین رفتن نزدیک به نیمی از جمعیت ایران در دوران جنگ جهانی اول را به تصویر کشیده است، تجلیل کرد. این فیلم آخرین ساخته انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که ابوالقاسم طالبی آن را کارگردانی کرده است.
به گزارش آسوشیتد‌پرس، ترکیه اعلام کرد: تاکنون ۳۳۰۰ مظنون به عضویت در گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی را از این کشور اخراج و از ورود ۴۱ هزار نفر تبعه خارجی جلوگیری کرده است. نیروهای اطلاعاتی ترکیه همچنین از ۹۵۰۰ نفر از مهاجران و مسافران بازجویی کرده‌اند که در نتیجه این بازجویی‌ها، از ورود دو هزار نفر آنها به ترکیه جلوگیری شده است.
روزنامه اماراتی «24» نزدیک به نهادهای تصمیم‌گیرنده در ابوظبی در اقدامی بی‌سابقه، کاریکاتوری معنادار را از شیخ‌عبدالعزیز آل‌الشیخ، مفتی کل عربستان سعودی منتشر کرد. در این کاریکاتور، مفتی عربستان به سمت لبه پرتگاه و آتش گام برمی‌دارد و سه نفر از علمای سعودی نیز چشم‌بسته پشت سر او حرکت می‌کنند.
سردار موسی کمالی، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره طرح سوادآموزی به سربازان بی‌سواد گفت: مطابق قانون، صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان و سربازان بی‌سواد ممنوع بوده و چنین افرادی حتماً باید در طول مدت سربازی سواد آموخته و سپس کارت‌شان را دریافت کنند.
بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در گفت‌و‌گویی درباره نظر این اتحادیه در زمینه دونرخی یا تک‌نرخی شدن بنزین گفت: تجهیزات کنونی جایگاه‌های سوخت قابلیت انجام عملیات بنزین چندنرخی و کنترل آن را ندارد. بنابراین بنزین چندنرخی جز ایجاد فساد، مشکلی را حل نمی‌کند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در آستانه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرد:‌ از مسئولان دولتی می‌خواهم با پرهیز از دخالت در انتخابات از هرگونه اقدامی که سلامت انتخابات را مخدوش سازد، خودداری کنند.
علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش گفت: 50 هزار سرایدار مدرسه داریم که هیچ کدام مشمول رتبه‌بندی نیستند. به دنبال راهکار جدیدی هستیم که افزایش حقوق این گروه را نیز عملیاتی کنیم.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات