تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۰۵

راهکارهای اجتماعی تحقق اقتصاد مقاومتی

پایگاه بصیرت / جعفر غیابی

با توجه به گذشت بیش از 38 سال از عمر انقلاب اسلامی و اینکه لحظه به لحظه این 38 سال برای ایران اسلامی بحرانی بوده بطوری که دشمن، جنگ نظامی، جنگ نرم، جنگ سیاسی، جنگ اقتصادی و ... را در این مدت آزموده و نتیجه ای نگرفته لذا راهبرد جنگ اقتصادی و سیاسی خود را با رویکرد تشدید تحریمها و نفوذ به مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی در پی گرفته، حال دیدبان بصیر نظام با توجه به شرایط بین المللی ، راهبرد خاصی در مقابل تهدید دشمنان قسم خورده انقلاب از جهت مدیریت اقتصاد ملی، به نام اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده که بی شک اجرای این راهبرد در نظام اقتصادی کشور اقدامات خاصی در حوزه تولید ، توزیع و مصرف را می طلبد آنچه مهمترین رکن اجرای این سیاست است، تهیه پیوست‌های فرهنگی- اجتماعی است. پیوست فرهنگی- اجتماعی یعنی پیوست راهکارهای اجتماعی برای حصول اقتصاد مقاومتی که عبارتند از :
1-  دین مبین اسلام در جهت ترویج الگوی مصرف، « مصرف بر اساس نیاز» را به عنوان الگوی عملی انتخاب و معرفی کرده که مصرف بر اساس نیاز عبارتست از قناعت ، صرفه جویی ، احسان ، انفاق و پرهیز از اسراف و تبذیر، با توجه به اینکه در اسلام برخلاف غرب، که اقتصاد آن بر اساس تولید ، توزیع و مصرف و به دنبال آن ایجاد سود است، رویکرد دیگری دارد و صرف تولید ، مصرف و سود در اسلام جایگاهی ندارد؛ بلکه معیار اسلام برای یک اقتصاد اسلامی بر پایه چگونگی فرآیند تولید از مواد اولیه ، حصول محصول، نحوه میزان و چگونگی مصرف و نیز ایجاد سود شرعی به دنبال آن ایجاد اشتغال ، احسان ، انفاق ، قرض الحسنه ، قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر توصیه های مکرر شده است .
2- جهت حصول این راهبرد الگوی مصرف در جامعه باید « باز مهندسی رفتار مصرف » بر اساس اقتضائات ملی شکل دهی گردد که با توجه به شیوع سبک زندگی غربی، در باز مهندسی رفتار مصرف باید از تجمل گرایی ، مصرف گرایی ، لوکس گرایی و ... اجتناب و برگشتی به سبک زندگی اسلامی ایرانی انجام گیرد .
3- پرداخت به امنیت روانی جامعه در مواجهه با تلاطم اقتصادی که دشمنان ایران اسلامی با شیوه هایی مانند افزایش قیمت دلار ، کاهش تقاضای نفت ، تحریم‌های اقتصادی و ... سعی در بهم زدن احساس امنیت روانی و اجتماعی بواسطه تغییر در عرضه و تقاضای موجود در بازار را دارند که تنها کافی است دشمنان خارجی و منافقین داخلی که در صدد ایجاد و گسترش نارضایتی عمومی هستند با بی اعتنایی بر شایعه پراکنی ، از خبرسازی برای دشمن و تجویز راهکارهای پیشنهادی دشمن اجتناب کرد.
4- سرمایه عظیم نظام ، مردم هستند که باید این شبکه اجتماعی عظیم، در تلاش برای اقتصادی درونی با تمام ظرفیت‌های خود از جمله؛ خانواده ، محله ، روستا ، شهر ، انجمن‌های صنفی ، اتحادیه ها و ... در محور اقتصاد مقاومتی برای تأمین کنندگان ، تولید و توزیع کنندگان ، سرمایه ، مواد اولیه ، نیروی انسانی ، خدمات مشاوره علمی ، حقوقی ، مالی و بانکی ، حمل و نقل و توزیع اعم از حقیقی یا حقوقی ، خصوصی یا تعاونی توجیه گردند .
5- وفاق اجتماعی بین مسئولان ، نخبگان و مردم بویژه در امور اقتصادی برای رسیدن به نتیجه که همان اقتصاد مقاومتی است، امری ضروری است و این وفاق باعث هم افزایی و نفوذ بیشتر اراده و همت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به سایر نظام‌ها خواهد شد .
6- تقویت و تعمیق اخلاق اقتصادی بین وسعت رزق و معیشت و مشقت زندگی، معصیت و نادیده نگاشتن دستورات الهی و مصیبت رابطه وجود دارد ، بر این اساس پایبندی دینی مردم موجب بهبود وضعیت اقتصادی و باعث رعایت هنجارهای وضع شده اجتماعی خواهد شد و باعث موفقیت نظام اسلامی برای حل مشکلات زندگی مردم و رعایت قواعد دینی بخصوص از سوی متولیان دلسوز کسب روزی حلال و وابستگان آن‌ها از عوامل اولیه تقویت و تعمیق اخلاق اسلامی است و عوامل تکمیل کننده آن برخورد با فساد اقتصادی در جامعه است. آبروداری از کسی که در نظام اسلامی باعث مفسده مالی و تحمیل هزینه به نظام و مردم شده و باعث آبروریزی نظام شده امر خطایی بوده و معنا ندارد و این آبروداری فساد را ریشه کن نخواهد کرد. اسامی مخففی همانند م - ر ، م - ه ، ب - ز ، الف و ... بیشتر از اینکه آبروداری از مجرمین اقتصادی باشد باعث می‌شود سرمایه بزرگی به نام مردم را از دست دهد.
7- ارزشمندی کار و تعهد به کار با افزایش سرمایه شغلی: اقتصاد مقاومتی دارای دو بعد تولید و مصرف بهینه است. تولید بهینه یعنی تأمین نیازهای داخلی و جلوگیری از واردات بویژه در کالاهای استراتژیک دارویی ، دفاعی و غذایی و نگاه هویت گرایانه به مقوله تولید بهینه بومی در بحث مصرف بهینه که در بند شماره 1 توضیح داده شده است .
8- تغییر در سبک زندگی ملت عزیز و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی که از این مهمتر تغییر سبک زندگی مسئولین و مقامات دولتی به سمت و سوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی است؛ به این خاطر که مسئولین الگوی مردم بوده و رفتار عملی مسئولین می تواند در تقویت و تعمیق نظام ارزشی اسلامی در جامعه مؤثر باشد.
9- اهمیت اقتصاد خانه و روش‌های زندگی: اقتصاد خانه و آموزش مهارت‌های زندگی در امر تولید محور بودن منازل و نحوه مصرف بهینه می تواند به تحقق امر اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کند. نحوه تهیه و نگهداری غذا و تغذیه ، منسوجات ، طراحی پوشاک و خیاطی ، طراحی داخلی و چیدمان منزل ، استفاده صحیح از وسایل و لوازم خانگی ، آشنایی با مواد شوینده و کابرد آن ، آموزش‌های زیست محیطی استفاده از آب ، چگونگی صرفه جویی و کاهش هزینه های خانوار ، کسب درآمد از تولیدات خانگی ، می تواند به عنوان پایه این آموزش‌ها مدنظر باشد .
10- لزوم تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاه‌ها ، مراکز علمی ، مذهبی ، اجتماعی و رسانه ای در سرعت حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیر بسزایی خواهد داشت ولی آفت این گفتمان سازی ، کلام درمانی و تکرار مکررات بدون عمل هست که باید از آن پرهیز گردد.
11- با عنایت به اینکه بنا به تدابیر مقام عظمای ولایت امام خامنه ای ( مدظله العالی ) در سال‌های اخیر شعار سال و سیاست کلان امام مسلمین به نگاه اقتصاد مقاومتی است؛ باید به تقویت تولید داخلی و استفاده از آن به عنوان تولید بومی ، نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک صورت گیرد.  هراس دشمنان انقلاب از استقرار اقتصاد مقاومتی در حل مشکل رکود ، مهار گرانی ، رفع بیکاری و .... است؛ از لحاظ اجتماعی باید از اسراف ، تبذیر ، اشرافی گری ، لوکس گرایی و... پرهیز شود تا زمینه برای استفاده بیشتر از کالاهای داخلی و تقویت تعاونی های خانوادگی فراهم گردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات