صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۵۹
معاون ستاد کل نیروهای مسلح :

بازدارندگی جمهوری اسلامی مانع حمله نظامی به کشورمان شده است

در سال های گذشته حداقل 6 بار در معرض تهاجم نظامی قرار گرفتیم. در حادثه افغانستان و طالبان، در حادثه هسته ای و ... امروزه اعضای کابینه جورج بوش پسر اذعان می دارند که طرح تهیه شده بود حتی سازماندهی نظامی انجام گرفته بود ولی اراده سیاسی نبود.
پایگاه بصیرت / سرلشکر محمد باقری
پایگاه بصیرت،سردار سرلشکر محمد باقریمعاون ستاد کل نیروهای مسلح، به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه، صبح روز دوشنبه در جمع صمیمی پایوران دانشگاه امام حسین(ع) حضور یافت. معاون ارکان و امور مشترکات ستاد کل نیروهای مسلح در تجلیل از جانفشانی‌های معلمان کشورمان در طول دفاع مقدس گفت: بیش از 4970 نفر معلم در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهید شدند که این خیل عظیم در کنار آموزش و تعلیم و تربیت به نسل جوان راه صحیح را عملاً به بسیجیان و جوانان نشان دادند و جان خود را در این راه تقدیم کردند. سرلشکر باقری همچنین یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری را گرامی داشت و در وصف ایشان گفت او کسی است که حضرت امام(ره) همه آثار او را بدون استثناء هدایت گر و بدون اشکال معرفی کردند.
اهمیت گرامی داشت روز اساتید و مربیان از منظر دینی
 معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در زمینه گرامی داشت معلم، مربی، دانشجو و دانش احادیث و روایات و آیات غنی وجود دارد. آیه ای از قرآن می فرماید: آیا نادانان با آگاهان یکی هستند؟ با اینکه این سؤال بدیهی است اما انسان را به فکر وامی‌دارد. در کتاب فضل العلم از شیخ کلینی درباره ارزش علم، ارزش استاد و عالم و ارزش متألم و دانشجو احادیث فراوان و با ارزشی آمده است. در مورد دانشجو، پیامبر(ص) می فرمایند: جستجوی دانش و فراگیری دانش بر هر مسلمانی واجب است. یا در حدیث دیگر که بر محبت خداوند بر جستجوگران دانش تأکید دارند. این یعنی تقارن و همراهی مسلمان بودن و علم آموزی. یا در مورد عالم، امام باقر(ع) می فرمایند: عالمی که از دانشش بهره ببرند این عالم از هفتاد هزار عابد فضیلتش بالاتر است. البته علم با فضل متفاوت است. علمی که مربوط به دین است، علمی که به خلق جهان مربوط است و علمی که نفع مردم در آنست علم واقعی است. اما آن دانستنی های که نفع عمومی در آن نیست به آن فضل می گویند. مثال آن فرد تبار شناسی است که دانسته او بیشتر فضل است تا دانش و علم. از اینجاست که اهمیت کار اساتید و مربیان شناخته می شود و باید قدردان آنها بود.
سرلشکر باقری گفت: در مورد ارزش دانش، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرمایند: ارزش هرکس به مقدار دانایی و تخصص اوست. در پیشرفت های نظامی و در مؤلفه های قدرت ملی دانش ارجحیت دارد. در همین زمینه امام علی(ع) می فرماید: علم، قدرت است هر کس که آن را بدست آورد می تواند حکمرانی کند.... مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره اهمیت علم در سال های اخیر تاکید فراوانی دارند و می فرمایند:" ملت ایران اگر قدرت می خواهید دنبال علم باشید". و این کار پسندیده ای است که روز شهادت استاد مطهری روز گرامی داشت اساتید و مربیان و... نام گرفته است. این استاد بزرگ به مانند شمعی بوده که با آب شدنش روشنایی به دیگران داده است. و این تعبیر زیبایی برای استادان و معلمان است که چگونه زندگی و علم و جانشان را صرف می کنند تا با تمام وجود دانسته هایشان را به نسل های بعدی منتقل کنند و بهتر از آن، علمی خوب است که با عمل همراه باشد و این موضوع در بین اساتید و مربیان سپاه نهادینه است. احترام به استاد امری واجب است که چه از نظر دینی و چه عقلی پذیرفتنی است. آداب المتعلمین یکی از آثار دینی است که درباره اهمیت و طرز رفتار و سخن گفتن با اساتید و معلمان بحث می کند. بنابراین هر چقدر از اهمیت و مقام والای این عزیزان گفته شود، کافی نخواهد بود.
رسالت سپاه در پاسداری از انقلاب و بازدارندگی آن:
وی ادامه داد: سپاه بر اساس اصل 150 قانون اساسی مسئولیت پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن را دارد و این مسئولیت دائمی است. هرچقدر از انقلاب اسلامی می گذرد به دور اندیشی امام(ره) در ایجاد وتشکیل سپاه پاسداران بیشتر پی می بریم. سپاه این انقلاب را تا به حال مانند چشم خود حفظ کرده است. این را می شود از حوادث بزرگ و کوچک و بی شماری که اتفاق افتاده است به آن پی برد. همه دنیای استکبار با هم متحد شدند تا این انقلاب را به شکست بکشانند یا تضعیف کنند یا استحاله، اما نتوانستند. نقش سپاه در پیشگیری، طراحی، اجرا، مقابله، در تعاقب دشمن و در تمام مراحل و در برخورد با آنها موفق بوده است. از حوادث ابتدای انقلاب اسلامی، حادثه طبس، حادثه کودتا، تجاوز نظامی جهان به ایران با استفاده از عراق و تحمیل جنگ 8 ساله و حوادث بی‌شمار بعد از آن که کشور را تا لبه جنگ پیش برده اما سپاه تحت رهبری امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با بصیرت، با توان خوب، با جانفشانی، با تلاش توانسته رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی را به خوبی ایفا کند. چنین انقلابی و چنین سپاهی با تهدیدات بسیاری مواجه است. این تهدیدات ممکن است امروز رنگ عوض بکند. در گذشته جنگ سخت داشتیم که بازدارندگی ایجاد کرد و حتی در سال های گذشته حداقل 6 بار در معرض تهاجم نظامی قرار گرفتیم. در حادثه افغانستان و طالبان، در حادثه هسته ای و ... امروزه اعضای کابینه جورج بوش پسر اذعان می دارند که طرح تهیه شده بود حتی سازماندهی نظامی انجام گرفته بود ولی اراده سیاسی نبود.
سرلشکر باقری گفت: علت اتفاق نیفتادن این جنگ، بازدارندگی جمهوری اسلامی است که بخش عظیم آن توسط سپاه انجام شد. بازدارندگی موشکی، بازدارندگی دریایی و سایر موارد. سپاه رسالت خود را به خوبی انجام داده و کشور را حفظ کرده است. ممکن است تهدید نظامی امروزه کمی کم رنگ شده باشد آن هم به دلیل بازدارندگی، ولی مطمئن باشید اگر روزی احساس کنند که بازدارندگی تیغه اش کند شده در تهاجم نظامی ذره ای درنگ نخواهند کرد. آنچه که به اسم قواعد و حقوق بین المللی و ... وجود دارد همه این‌ها را در حد شعاری بیش قبول ندارند. پس اگر به ما تهاجمی نمی شود علت آن مأموریت هایی است که سپاه انجام می دهد. وقتی هزینه جنگ بر فایده آن می چربد، این معنای بازدارندگی است و علت اصلی بازدارندگی، عمل به آیه شریفه است که بر سینه تک تک پاسداران حک شده تا برای تهدید و استحاله انقلاب اسلامی به روش های جدید روی بیاورند.
تهدیدات نوین برای انقلاب اسلامی:
سردار باقری گفت: بخشی از این تهدیدات از درون ماست از ذات انسان است که متأسفانه در بخش هایی دیده می شود. آنچه که در فسادهای اقتصادی گریبانگیر ما است یا مسائل اخلاقی و یا مسائلی که به دلیل قدرت طلبی ما را وارد دفاع از یک حزب، یک گروه بکند که آن حزب و گروه به دنبال منافع گروهی و شخصی خود است که به عنوان مفسده اقتصادی از آن نام می بریم. سپاه مدافع اصل و ریشه انقلاب است نه مدافع فلان حزب و گروه و جریان خاص. تهدیدات بیرون نیز ممکن است تحت عناوین جدیدی مانند نفوذ وجود داشته باشد. مدتی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر آن تأکید دارند. نفوذی که برای تأثیر بر اذهان صاحبان انقلاب و مردم شریف ایران در حال انجام است. در حال حاضر در جهان و در دنیای استراتژیست ها موضوعی وجود دارد به نام عملیات و جنگ تأثیرمحور. حتی این تئوری در 2600سال پیش توسط سونتزو نیز بیان شده بود. او می گوید فرمانده خوب کسی است که دشمن را بدون خونریزی ساقط بکند. یعنی با تأثیر، با فریب، با جنگ عملیاتی، با جنگ فرهنگی و نرم. در حال حاضر نیز دشمن در پی آنست که چگونه ذهن سیاستمداران و کارگزاران، سربازان و نظامیان ما را، ملت ما را تغییراتی بدهند که مفاهیم اصولی انقلاب اسلامی دچار تغییر نگرشی بشود. این خطر بزرگی است. جملاتی مثل اینکه دوران عوض شده، یا شما هنوز در سال 57 ماندید و مفاهیمی مثل ایثار و شهادت و ... برای دوره خاصی بوده، از این نمونه هاست. این همان استحاله و نفوذی است که ما را به نابودی می کشاند. اتفاقی که ممکن است به مانند موریانه انقلاب اسلامی را از بین ببرد. اینگونه افراد و جریان ها نسبی گرایی افراطی را ترویج می کنند، بی اخلاقی و بدحجابی ها را چیز دیگری تعبیر می کنند، تسلیم را معنای دیگری از آن تعبیر می کنند. این مواردی است که امروزه با آن مواجه هستیم و سپاه به عنوان نهادی انقلابی و حافظ انقلاب باید به این موارد توجه کند.
اهمیت جایگاه و آموزش در دانشگاه امام حسین(ع) برای سپاه و افسران جوان:
سرلشکر باقری افزود: ستون و عمود خیمه انقلاب سپاه است و این تعبیری است که حضرت آقا و امام(ره) دارند. دستاورد بزرگ انقلاب خود سپاه است. امام (ره) می فرمایند:" از پاسداری خوب پاسداری کنید. از سپاه خوب پاسداری کنید." و دانشگاه امام حسین(ع) مسئولیت تربیت نسل های نو شونده سپاه را بر عهده دارد. هر چه در مورد تاریخ اسلام و تاریخ انقلاب وجود دارد؛ جمع شده است در انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی جمع شده است در سپاه و سپاه و کارایی آن جمع شده در افسران و دانشجویان جوانی که در دانشگاه افسری امام حسین(ع) تربیت می شوند. این وظیفه بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. دانشگاه امام حسین (ع) برای این رسالت و مأموریت ایجاد شده و حاصل دستورات امام راحل و مورد عنایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می باشد. دانشگاه امام حسین(ع) به مانند چشمه ای است که باید دائماً در آن دانشجویان جان بر کف، فهیم، با بصیرت برای انقلاب اسلامی متولد شوند.
الف- تأکید بر ارتباط بین صف و دانشگاه: سرلشکر باقری تأکید کرد، اگر سپاه می خواهد پرچم داری انقلاب اسلامی را ادامه بدهد بایستی به فکر تقویت صف باشد. لذا ارتباط دانشگاه با صف باید روز به روز تقویت شود. سپاه در پذیرش مأموریت ها در کشور در صدر است. تعداد مأموریت های سپاه در جنگ سخت در جنگ نیمه سخت مسلحانه و در امنیت داخلی و در مقابله با جنگ نرم و ... پیشتاز است. برادرانی که استاد و مربی هستند باید دائماً ارتباط خود را با صف تقویت کنند. اساتید باید دائماً بین صف و کلاس در رفت و آمد باشند، زیرا تحولات میدانی جنگ ها تفاوت پیدا کرده است. زیرا تجربه جنگ هشت ساله ممکن است امروز تفاوت کرده باشد. برای دانشجو انتظار این است که تجربه امروز عراق و سوریه را بشنود. تجربه امروز شما در جنوب شرق را ببیند.... و لازمه آن این است که بین صف و کلاس ارتباط و گردش باشد. آنچه به دانشجو منتقل می شود باید تجربیات روز باشد و با آینده پژوهی باید آینده محتمل را به دانشجو آموزش داد. دانشجو را باید به میدان عمل برد تا گرفتاری‌ها و دغدغه های افراد در صحنه را ببینند و لمس کنند.
ب- تحقیق و آینده پژوهی: سرادر، گام دیگری که دانشگاه می تواند بردارد را پژوهش دانسته و افزود: بسیاری از مشکلاتی که در صحنه عمل با آن مواجه می شویم باید در پژوهشکده ها و دانشگاه امام حسین(ع) به آن جواب داده شود. او در این زمینه به حوادث کردستان اشاره داشت که یکی از مشکلاتی که پ.پ.ک برای کشور و سپاه بوجود آورده بود، سرانجام با همین پژوهش در مورد چگونگی رفع این مشکل، برطرف شد و پاسداران آن منطقه حساس را از لوث وجود اشرار پاکسازی کردند. پاسخ چنین سؤالات تاکتیکی را چنین مراکزی باید پاسخ دهند. مربیان تاکتیک باید نمونه سازی کنند، هزینه کنند تا بتوانند مشکلات را حل کنند.
سردار باقری در پایان تأکید کرد: زنده و پویا ماندن دانشگاه امام حسین(ع) به عجین بودن آن با مأموریت های سپاه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات