تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۰۸
رهبر انقلاب، استكبارستيزي را روي ديگر اقتصاد مقاومتي مي‌دانند اما جرياني در داخل «بزك استعمار» و «تعميق وابستگي» را پيشه كرده‌اند

دو روي سكه غرب‌گرایان در مقابله با انقلاب

پایگاه بصیرت / محمد اسماعيلي
(روزنامه جوان - 1395/02/06 - شماره 4796 - صفحه 5)

«استكبارستيزي روي ديگر اقتصاد مقاومتي است» اين يكي از جديدترين عبارت‌هايي است كه مقام معظم رهبري در ديدار عيدانه جمعي از مسئولان كشور به كار بردند كه حكايت از اهميت دو موضوع «استكبارستيزي» و «اقتصاد مقاومتي» دارد. اين نخستين باري است كه رهبر فرزانه انقلاب يكي از مؤلفه‌هاي اساسي گفتمان انقلاب اسلامي را با شعار سال پيوند داده و آنها را دو روي يك سكه مي‌نامند كه بيانگر آن است كه تحقق اقتصاد مقاومتي نيازمند توجه و تمركز روي استكبارستيزي است و چنانچه بدون توجه به اين مؤلفه اقدامي صورت بگيرد، قطعاً بدون نتيجه خواهد بود. جرياني در داخل تلاش مي‌كند در مقابل دو شاخص اصلي «استكبارستيزي» و «اقتصاد مقاومتي» دو مسير انحرافي را در پيش بگيرد، «تطهير و بزك كردن استكبار» و«وابستگي كشور به غرب».

طي سه سال اخير جريان مورد اشاره تلاش كرده از طريق شخصيت‌ها و رسانه‌هاي خود چنين مسيري را پيش روي ملت ايران قرار داده و تنها راه نجات كشور از مشكلات اقتصادي و معيشتي را چنين مسيري عنوان مي‌كند.

در طول ماه‌هاي اخير رهبر معظم انقلاب اسلامي تلاش كرده‌اند نسبت به اين مسير انحرافي هشدار داده و از تعميق چنين اهدافي در جامعه جلوگيري كنند چراكه يكي از محورهاي مشترك رسانه‌ها و شخصيت‌هاي اين طيف بهره‌برداري از برجام جهت اهداف حزبي مورد اشاره است، آنگونه كه رهبري در اين باره هشدار مي‌دهند: «يك عده‌اي اين‌جور وانمود مي‌كنند كه كأنه اين دستاوردهايي كه حالا مثلاً پيدا شد، امريكا يك لطفي كرد به ما كه اين تحريم‌ها را مثلاً برداشت، اين‌جور نيست. يك عده‌اي از اين فرصت مي‌خواهند استفاده كنند، باز چهره‌منحوس استكبار را بزك كنند، اين خيلي خطرناك است. چه لطفي؟ جنابعالي زحمت كشيدي، پول جمع كردي و يك خانه ساختي، قلدر محله مي‌آيد كليد خانه را از دست شما مي‌گيرد، مثلاً نصف خانه را تصرف مي‌كند، شما را زير فشار قرار مي‌دهد، بعد شما با زحمت، با تلاش، با نيروي فكري، با نيروي بدني، با نيروي عمومي، با تبليغات، كاري مي‌كني كه او از خانه بيرون برود اما دو اتاق را باز براي خودش نگه بدارد، اينكه از خانه بيرون رفت، غصبش را كم كرد، منتي دارد؟ امريكايي‌ها اين‌جور هستند.»

مبارزه با استكبار تاريخ انقضا ندارد

رهبر انقلاب بر اساس رويكرد خطرناك جريان مورد اشاره به تشريح يكي از شاخص‌هاي مهم انديشه حضرت امام مبني بر «‌لزوم استمرار مبارزه و ايستادگي در مقابله با استكبار» و «‌خوشبين نبودن به وعده‌هاي آنها» می‌پردازند و تأكيد مي‌كنند: «يكي از اصول امام اتكال به كمك الهي، اعتماد به صدق وعده الهي و نقطه مقابل، بي‌اعتمادي به قدرت‌هاي مستكبر و زورگوي جهاني است، اين يكي از اجزاي مكتب امام است.»

معظم له در ادامه زواياي ديگري از نوع تفكر حضرت امام را در مقابله با نظام سلطه تشريح و به ضرورت استمرار مواجهه با امريكا به عنوان رأس استكبار تأكيد مي‌كنند: «‌امام صريحاً در جبهه مخالف قلدران بين‌المللي و مستكبران قرار داشت، هيچ ملاحظه‌اي نمي‌كرد. اين است كه امام در مقابله ميان قلدران و مستكبران و قدرت‌هاي زورگوي عالم با مظلومان، در جبهه مظلومان بود... امام با مستكبرين سرِ آشتي نداشت. واژه «شيطان بزرگ» براي امريكا، يك ابداع عجيبي از سوي امام بود.»

ايشان همچنين تأكيد كردند: «‌امام(ره) در چارچوب اين اصل فكري خود، همواره در مقابل امريكا و دستگاه سياسي و امنيتي آن موضع گرفت و متقابلاً از ملت‌هاي مظلوم به ويژه مردم فلسطين با كمال صميميت و قاطعيت حمايت كرد.»

تأكيد چندباره رهبري در اين باره آن هم در قالب هوشمندي جامعه در مقابل سناريوي تحريف امام نشان داد كه مبارزه با نظام سلطه و توجه ويژه به استكبارستيزي تاريخ انقضا ندارد و تمركز جماعت نشانه‌دار براي حركت در اين مسير نمي‌تواند حاوي دستاوردي باشد.

تأكيدات معظم‌له در اين باره پس از آن شكل گسترده‌اي به خود گرفت كه جريان غرب‌گرا بعد از انتخابات سال 92 تلاش فراواني كرد تا با استفاده از تاكتيك‌هايي نظير «برجسته‌سازي» رفتارهاي به ظاهر دوستانه مقامات غربي در رسانه‌هاي خود و تعريف و تمجيد از رويكرد دولتمردان امريكا نگاه مردم به عملكرد سران اين كشور را تغيير دهد.

رهبران اين جريان هم همواره تلاش كرده‌اند بر همين اساس ضرورت تجديدنظر در مباني سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را مطرح كرده و اين را القا كنند كه «مسامحه و گسترش روابط با امريكا» مطالبه عمومي مردم بوده و دشمني با امريكا بهره‌اي جز تحريم و محدوديت‌هاي بين‌المللي ندارد. برهمين اساس آنها تلاش دارند روحيه استكبارستيزي مردم را تبديل به سازش ناعادلانه با غرب كرده و حاكميت را در مسيري هدايت كنند تا به بسياري از خواسته‌هاي نامعقول غرب و به‌خصوص امريكا پاسخ مثبت دهد.

تلاش براي تعميق وابستگي كشور به غرب

سطحي ديگر از تلاش جريان غرب‌گرا صرف پياده‌سازي تئوري «پيشرفت در گرو سازش توأم با تعديل مواضع‌» شده است كه از هفته‌هاي نخست روي كارآمدن دولت يازدهم شكل جدي به خود گرفت تا جايي كه در جلسه معارفه وزير خارجه اظهار مي‌شود: «‌من كليد حل مشكلات‌كشور را در دست سياست خارجي مي‌دانم.» سخنان معاون اول محترم رئيس‌جمهور در مراسم معارفه وزير اقتصاد مبني بر اينكه «دولت در گام اول به دنبال حل مشكلات اقتصادي از طريق تعامل با دنياست» هم يكي ديگر از اظهاراتي است كه بيم گسترش نظريه «توسعه برون‌گرا» و آسيب‌هاي ناشي از آن را گوشزد مي‌كند.

بيان اينگونه اظهارات از سوي چهره‌هاي مطرح دولت نشان داد كه برخي از تصميم‌گيران و تصميم‌سازان در دولت يازدهم بروز مشكلات داخلي را ناشي از ديپلماسي نادرست خارجي دانسته و برخي از دولتمردان بنا دارند حل مشكلات اقتصادي و مبنايي كشور را از پنجره سياست خارجه و رايزني با كشورهاي 5+1 و به ويژه امريكا پيگيري كنند.

به نظر مي‌رسد تفكري كه باعث اتخاذ اينگونه اظهارات مي‌شود، شباهت زيادي با ساختار فكر افرادي دارد كه با سناريوي هدفمند و جهت‌دار، در طول 37 ماه گذشته تمام نابساماني‌هاي به‌وجود آمده را به ضعف‌هاي ديپلماسي صورت گرفته و تحريم‌هاي بيروني نسبت مي‌دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي هم در مقابل چنين تلاش‌هايي، در اكثر سخنراني‌هاي سه سال اخير خود بر مسئله توجه به درون و تلاش براي استحكام ساخت دروني نظام و قدرت دروني تأكيد كرده و راه برون رفت از وضعيت فعلي را اقتصاد مقاومتي دانسته‌اند. معظم‌له در نخستين ديدار خود با اعضاي هيئت دولت در شهريورماه سال 92 ضرورت نگاه به درون - كه بعداً با عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح كردند- را اينگونه گوشزد مي‌كنند: «نگاه‌مان به بيرون نباشد. اين، توصيه ماست، اين معنايش اين نيست كه از امكاناتي كه در بيرون هست استفاده نكنيم، اين دو حرف با هم اشتباه نشود. اميدمان را به بيرون از ظرفيت داخلي كشور ندوزيم.»

ايشان همچنين در هفته پس از آن در ديدار با خبرگان رهبري مي‌فرمايند: «‌راه‌حل اصلي مشكلات كشور، تقويت ساخت دروني نظام براساس نگاه عاقلانه و خردمندانه است... تقويت ساخت دروني كشور نيز از طريق پيشرفت‌هاي علمي‌و مديريت درست اقتصادي امكانپذير است.»

معظم‌له در ديدار با نخبگان جوان برتر دانشگاهي هم تأكيد مي‌كنند:... البته اين پيشرفت علمي نيز بايد درون‌زا و متكي به استعدادهاي دروني باشد زيرا حركت، جهش و رشد علمي از درون، زمينه‌ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت كشور و ملت است... نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ايران بدانند كه تمركز اصلي جبهه‌اي كه امروز در مقابل نظام اسلامي قرار گرفته، جلوگيري از قدرتمند شدن علمي و فناوري ايران است.

ايشان همچنين در روز نخست سال و در حرم رضوي مي‌فرمايند: «ما براي اينكه با تحريم مقابله كنيم چه‌كار بايد بكنيم؟ اولِ صحبت عرض كردم كه يك دوراهي‌اي را دشمن نشان مي‌دهد به ما، مي‌گويد يا بياييد تسليم امريكا بشويد و هر چه او مي‌گويد گوش كنيد يا فشار و تحريم ادامه پيدا مي‌كند، اين يك دوراهي است كه گفتيم غلط و دروغ است، اما يك دوراهي ديگري وجود دارد: يا بايستي مشكلات تحريم را تحمل كنيم يا ايستادگي كنيم به‌وسيله‌اقتصاد مقاومتي.

خيلي خب، آمادگي شما خوب است، منتها براي اقتصاد مقاومتي، صِرف آمادگي كافي نيست، ما گفتيم «اقدام و عمل.» استفاده مكرر معظم‌له از اين كليدواژه - درطول فاصله كوتاه زماني - نشان مي‌دهد تمركز و تلاش دولتمردان يازدهم براي اعتلا و پيشرفت همه‌جانبه كشور و بي‌اثركردن تحريم‌ها، بايد برپايه استفاده بهينه از ظرفيت‌ها و سرمايه‌گذاري داخلي كشور- كه بايد به اقتصاد مقاومتي هم تعبير شود - و نه اميد واهي بستن به شگردهاي ديپلماسي اختصاصي يا مذاكرات با تيم‌هاي قلدر و متكبر غربي استوار شود.

http://javanonline.ir/fa/news/780227

ش.د9500034

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات