بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۶۵
در آستانه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

کامرون آرام و قرار ندارد

در صورتی که نتیجه همه پرسی تیرماه امسال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد، تاریخ مصرف سیاسی دیوید کامرون در لندن نیز به اتمام خواهد رسید! حتی در صورتی که نتیجه این همه پرسی بقای انگلیس در اتحادیه اروپا باشد، سود ناشی از این پیروزی میان حزب محافظه کار و حزب کارگر (که هر دو خواستار بقای انگلیس در اروپای واحد هستند) به صورت یکسان تقسیم خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
حدود یک ماه و نیم تا زمان برگزاری همه پرسی مهم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمان باقی مانده است. بنا بر عقیده بسیاری از کارشناسان، نتایج این همه پرسی محدود به حوزه جغرافیایی و سیاسی انگلیس نخواهد بود و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر نیز از نتایج مثبت یا منفی این همه پرسی تاثیر خواهند پذیرفت. 
در این زمینه کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول روز جمعه (24 اردیبهشت) هشدار داد تصمیم احتمالی رای دهندگان بریتانیایی به خروج  بریتانیا از اتحادیه اروپا بزرگترین تهدید علیه اقتصاد این کشور خواهد بود. او همچنین هشدار داد در صورتی که رای دهندگان انگلیسی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای دهند، موقعیت لندن به عنوان مرکز مالی دنیا متزلزل خواهد شد.
لاگارد افزود: «عدم اطمینان از نتایج همه پرسی عضویت در اتحادیه اروپا و پیامدهای بالقوه رای به خروج از این اتحادیه، در حال حاضر بر سرمایه گذاری و تصمیمات درباره استخدام نیرو تاثیر گذاشته است. مطابق با تحقیقات اخیر فعالیت‌های اقتصادی در سه سال اخیر به پایین ترین سطح خود رسیده است. رای به خروج از اتحادیه اروپا روند یک دوره طولانی مدت از بی اعتمادی شدید را تسریع و وضعیت بازار مالی را متزلزل خواهد کرد.»
 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که طی هفته های گذشته  با چالش های ناشی از افشای اسناد پاناما و شکست در انتخابات شوراهای محلی دست و پنجه نرم کرده است، هم اکنون خود را در آوردگاهی بزرگ و تعیین کننده ای مشاهده می کند. در صورتی که نتیجه همه پرسی تیرماه امسال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشد، تاریخ مصرف سیاسی دیوید کامرون در لندن نیز به اتمام خواهد رسید! حتی  در صورتی که نتیجه این همه پرسی بقای انگلیس در اتحادیه اروپا باشد، سود ناشی از این پیروزی میان حزب محافظه کار و حزب کارگر (که هر دو خواستار بقای انگلیس در اروپای واحد هستند) به صورت یکسان تقسیم خواهد شد. 
هم اکنون دیوید کامرون با موانع زیادی در راستای اقناع شهروندان انگلیسی بر سر بقا در اروپا دست و پنجه نرم می کند. کمپین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به رهبری افرادی مانند بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و از اعضای فعال حزب محافظه کار همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. در این میان، حزب استقلال انگلیس و همچنین بسیاری از جدایی طلبان اسکاتلند نیز خواستار خروج از اروپای واحد هستند. اسکاتلندی ها معتقدند در صورت خروج انگلیس از اروپا، می توان بار دیگر همه پرسی استقلال از انگلیس را در این کشور برگزار کرد. ملی گرایان انگلیس نیز که اکثرا در قالب حزب استقلال به فعالیت سیاسی خود ادامه می دهند، انگیزه های خاص خود را در خصوص جدایی از اروپا دارند. 
در این میان، حضور افرادی برجسته از حزب محافظه کار مانند بوریس جانسون شهردار سابق لندن در کمپین خروج از اروپا قابل تامل است. بوریس جانسون اخیرا در اظهاراتی جنجالی ضمن اعلام مخالفت مجدد خود با بقای انگلیس در اتحادیه اروپا تاکید کرده است:
" اتحادیه اروپا دقیقا همان مسیر محکوم به شکست هیتلر و ناپلئون را برای تشکیل یک دولت بزرگ اروپایی دنبال می کند. اتحادیه اروپا با فقدان دموکراسی و حاکمیت متحد و یکپارچه روبرو است و به همین علت این مسیر محکوم به شکست خواهد بود. هیتلر، ناپلئون و افراد دیگری سعی کردند این کار را انجام دهند، و با سرنوشت غم انگیزی روبرو شدند. اتحادیه اروپا نیز سعی می کند تا این کار را با روش های متفاوتی انجام دهد. ولی اساسا، چیزی که ناقص است یک مشکل داخلی است، در واقع هیچ گونه وفاداری نسبت به ایده اروپا وجود ندارد."
به نظر می رسد دیوید کامرون مسیر بسیار دشواری را طی هفته های آتی پیش رو خواهد داشت، زیرا اقناع مخالفان عضویت انگلیس در اروپا در شرایط فعلی سخت به نظر می رسد. در چنین موقعیتی دیوید کامرون در صدد است رای جوانان انگلیسی و آرای خاموش را در این خصوص جذب کند.  نظرسنجی ها نشان داده است که جوانان انگلیسی تمایل بیشتری نسبت به بقا در اروپای واحد دارند، اما بسیاری از آن ها حاضر به شرکت در همه پرسی نیستند. از این رو دیوید کامرون سعی دارد با جلب آرای جوانان و دیگر طرفداران بقای انگلیس در اتحادیه اروپا، مانع از رقم خوردن سرنوشتی نامعلوم برای خود شود!
یکی از نکاتی که دیوید کامرون را نسبت به نتیجه همه پرسی تا حدودی امیدوار کرده است، حمایت حزب کارگر از بقای انگلیس در اروپاست. با این حال جرمی کوربین و دیگر سران حزب کارگر که در انتخابات شوراهای محلی توانستد نتایج خوبی را کسب کنند، به خوبی مراقب بازی سیاسی دیوید کامرون در برهه فعلی هستند. مقامات حزب کارگر در عین این که توافقات دیوید کامرون با اتحادیه اروپا را شکست خورده ارزیابی می کنند، بر حفظ کشورشان در اروپای واحد تاکید می کنند. به عبارت بهتر، جنس حمایت حزب کارگر در خصوص بقای انگلیس در اتحادیه اروپا با جنس حمایت حزب محافظه کار یکسان نیست. جرمی کوربین به خوبی مراقب است تا در صورت بقای انگلیس در اروپا، نتایج همه پرسی به سود دیوید کامرون و حزب محافظه کار مصادره نشود. 
در نهایت این که نخست وزیر انگلیس در صورت جدایی انگلیس از اروپا با شکستی مطلق و در صورت عدم جدایی کشورش از اروپای واحد با یک پیروزی نسبی (در اشتراک با حزب کارگر) مواجه خواهد شد. این خود، بدترین وضعیت ممکن برای نخست وزیر انگلیس محسوب می شود./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات