سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۴۶
گفتگوی پایگاه بصیرت با سيدحسين نقوي حسيني

بررسي اولويت‌هاي سال 1395

اين تحليل در رابطه با نيمه دوم سال و امر انتخابات نيز وجود دارد که ممکن است دولت و جريانات سياسي مسائل مردم را فراموش کنند و همه ظرفيت و امکانات خود را براي انتخابات سال 96 به کار بگيرند. اميدواريم دولت تحت تاثير فضاي انتخاباتي خدمت رساني به مردم را به کندي انجام ندهد.
پایگاه بصیرت / گفتگو با سيدحسين نقوي حسيني

توجه به اولويت‌هاي کشور، ضرورتي است که پيشبرد کشور و کارآمدي سيستم نيازمند توجه به آن است. اين اولويت‌ها مبتني بر شرايط محيطي و اقتضائات کشور طرحريزي و مشخص مي‌گردد. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي نيز با توجه به موارد برشمرده در ابتداي هر سال جهت‌گيري کلي براي کشور ترسيم مي‌کنند.

بررسي ابعاد اين مساله موضوعي است که در باب آن با گفتگو با سيدحسين نقوي حسيني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم ورامين پرداخته ايم.

مساله اولويت دار سال جديد را چه مي‌دانيد؟

در کشور دو نگاه وجود دارد؛ نگاه اول اين است که ما بايد وارد بازار و تجارت جهاني شويم و با کمک و استفاده از ظرفيت هاي سرمايه جهاني به سمت توسعه حرکت کنيم و از اين طريق صنعت، کشاورزي و شهرسازي را توسعه دهيم به بيان ديگر نگاه اول نگاه به بيرون است و بر اساس اين نگاه ما بايد در شرايط جهاني هضم شويم و از امکانات جهاني استفاده کنيم.

ايران يک بار اين مسير را قبل از پيروزي انقلاب اسلامي طي کرده و در بازار و تجارت جهاني هضم شده است اما عواقب و نتايج خوبي حاصل نکرده است. شکاف طبقاتي، بي‌عدالتي و مشکلاتي که در پي اين نگاه به دست آمد منجر به انقلاب ملت ايران شد، به اعتقاد بنده همان مسير را دوباره آزمودن خطاست.

نگاه دوم نگاه به درون است، رهبر معظم انقلاب همواره حامي و تبيين کننده نگاه به درون بوده و هستند. حضرت آقا معتقدند ما بايد از ظرفيت ها، امکانات، اذهان، خلاقيت و دانش بومي خود تمدن خود را بنا کنيم و ساختار اقتصادي خود را بر اين اساس شکل دهيم که رهبر معظم انقلاب اين نوع اقتصاد را اقتصاد مقاومتي مي‌نامند.

البته اين نگاه با ايجاد روابط اقتصادي با ساير حوزه‌هاي اقتصادي غرب، آفريقا، آمريکاي لاتين، جنوب شرقي آسيا، شبه قاره هند و ديگر کشورهاي جهان منافاتي ندارد. ما مي‌توانيم با همه کشورها روابط اقتصادي داشته باشيم اما مبنا و بناي اقتصاد ما بايد رشد و توسعه اقتصاد از دورن يعني همان اقتصاد مقاومتي باشد.

واضح است وقتي کشور ما وارد زنجيره کشورهاي سلطه‌گر ‌شود، عنان کار را از دست مي‌دهد، چرا که کشورهاي سلطه‌گر عنان تمام کارها را در دست مي‌گيرند. کشورهاي سلطه‌گر هر وقت اراده کنند ما را از پا دربياورند، تحريم مي‌کنند و چون ما همه مباني کار اقتصادي خود را با آنها بسته ايم، وقتي که تحريم بشويم تمام موجودي خود را از دست داده و از هستي ساقط مي‌شويم. به همين دليل است که حضرت آقا مي‌فرمايند اقتصاد مقاومتي با محوريت ظرفيت هاي داخلي، توسعه همه جانبه و گسترش ارتباطات با بيرون است که در کنار هم مي‌تواند عامل موفقيت اقتصادي کشور باشد.

رهبر معظم انقلاب در روز اول سال جديد در مرقد مطهر حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) ده بند اساسي را به عنوان محورهاي اقتصاد مقاومتي تبيين کردند.

هر ده بند هم جنبه عملياتي دارد و به حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي مربوط مي‌شود اگر ما آن ده بندي که حضرت آقا در آغاز سال فرمودند را عملياتي کنيم، گام‌هاي اصلي حرکت به سوي اقتصاد مقاومتي در کشور برداشته شده است.

حضرت آقا هم در بيانات آغاز سال و هم در ديدار با کارگران به حوزه فرهنگي اشاره فرمودند، ايشان استفاده از توليدات داخلي و بومي را افتخار و ارزش برشمردند و نيز فرمودند بايد به مشابه خارجي آن کالايي که در داخل توليد مي‌شود اجازه ورود داده نشود. معظم له در کنار طرح اين مسئله به حوزه فرهنگي اشاره فرمودند که هر ايراني بايد به مصرف توليدات داخلي افتخار کند و استفاده از توليدات خارجي را زشت بداند.

مهمترين مسايل سال 95 در عرصه سياست خارجي را چه مي‌دانيد؟

در سال 95 در عرصه بين المللي دو فضاي بسيار مهم وجود دارد که بايد مورد توجه قرار بگيرد؛

فضاي اول نوع برخود 5+1 و قدرتهاي بيروني با برجام و ميزان تعهدات آنها در اجراي برجام است، اين موضوع بسيار تاثيرگذار است، دستگاه ديپلماسي و سياست خارجه بايد در اين مسئله برنامه‌ريزي دقيقي انجام دهد.

فضاي دوم بحران‌هاي منطقه‌اي است، شرايطي که امروز داعش در منطقه به وجود آورده، مسائلي که عربستان دنبال مي‌کند، بحران هايي که در سايه حرکت عربستان به وجود مي‌آيد و مسائل سوريه و عراق که اهميت زيادي براي کشور ما دارد.

بحران‌هاي منطقه‌اي و مسئله برجام دو موضوع مهم سال 95 در عرصه بين‌المللي هستند. در سال 95 در عرصه داخلي کشور، تشکيل مجلس جديد در هفتم خردادماه را در پيش‌ داريم.

رکود اقتصادي، بحران اشتغال و گردش چرخ توليد در کشور از محورهاي مهم پردازش داخلي در سال 95 هستند.

در حوزه سياست داخلي چه مساله‌اي در اين سال اهميت خواهد يافت؟

از آنجايي که در سال آينده انتخابات رياست جمهوري برگزار مي‌شود، قطعا فضاي کشور از نيمه دوم سال 95 به سمت آمادگي براي برگزاري انتخابات مي‌رود. البته انتخابات، مانور قدرت ملي کشور و از جمله نقاط قوت جمهوري اسلامي است که تقريبا هر دوسال يکبار انتخابات برگزار مي‌کند.

نکته قابل توجه در اين رابطه اين است که سال 95 انرژي و ظرفيت دولت و مجلس صرف مباحث انتخاباتي نشود، چرا که کشور به اندازه کافي مشکلات و مسائل اقتصادي دارد که اگر دولت و مجلس با تمام توان به رفع آنها همت کنند باز هم جاي کار وجود دارد.

اين تحليل در رابطه با نيمه دوم سال و امر انتخابات نيز وجود دارد که ممکن است دولت و جريانات سياسي مسائل مردم را فراموش کنند و همه ظرفيت و امکانات خود را براي انتخابات سال 96 به کار بگيرند. اميدواريم دولت تحت تاثير فضاي انتخاباتي خدمت رساني به مردم را به کندي انجام ندهد.

تهيه و تنظيم: سيد محمد مشکوة الممالک


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات