سیاسی >>  امام و رهبری >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۰۲
بيانات امام خامنه‌اي در ديدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بين‌المللي قرآن

فريضه روشنگري

اين گروه‌هاي تروريستي در منطقه‌ي ما که امنيت را از ملّتهاي مسلمان سلب کرده‌اند، آسايش را از ملّتهاي مسلمان گرفته‌اند؛ به جاي دشمن، اينها دارند با مسلمانها مي‌جنگند. اين گروه‌هاي تکفيري، گروه‌هاي نزديک به وهّابي‌ها کساني هستند که زحمت دشمن را اينها به عهده گرفته‌اند، آن کاري که دشمن ميخواهد بکند اينها دارند براي او انجام ميدهند؛ بين مسلمانها اختلاف ايجاد کرده‌اند. وقتي مسلمانها با هم سرگرم جنگ شدند قضيه‌ي فلسطين فراموش ميشود؛ کمااينکه دارند قضيه‌ي فلسطين را به فراموشي ميسپرند
پایگاه بصیرت / بيانات در ديدار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز چهارشنبه 29/2/95 در جمع شرکت‌کنندگان در سي و سومين دوره‌ي مسابقات بين‌المللي قرآن کريم، ايمان به خدا و کفر به طاغوت را مبناي اصلي و واقعي اقتدار دانستند و با تأکيد بر اينکه آمريکا «طاغوت اعظم» و «شيطان اکبر» است، گفتند: امروز مهم‌ترين وظيفه‌ي علما، روشنفکران و نخبگان، «روشنگري» و «جهاد تبييني» در قبال فريب‌کاري‌هاي طواغيت است و امت اسلامي نيز بايد فريب وعده‌هاي قدرت‌ها را نخورد و از تهديدهاي آنها هم نهراسد.

متن محوربندي شده بيانات بدين شرح است:

***

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌ (۱)

و الحمدلله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيدنا و نبينا ابي‌القاسم المصطفي‌ محمّد و علي آله الطّيبين الطّاهرين المعصومين سيما بقيةالله في الارضين.

[جلسه‌ي] امروز بسيار جلسه‌ي شيرين و مطلوبي بود. بهره‌مند شديم از تلاوتها و هنرنمايي‌هاي قرآني مردان و جوانان عزيزمان؛ و خوشامد عرض ميکنيم به ميهماناني که از کشورهاي ديگر آمده‌اند؛ چه اساتيد قرآني که حضور دارند، چه مسابقه‌دهندگاني که تشريف دارند.

قرآن؛ محور اُنس برادران مسلمان از کشورهاي مختلف با يکديگر

يکي از محسّنات بزرگ اين جلسات مسابقه‌ي قرآني، اُنس برادران مسلمان از کشورهاي مختلف با يکديگر است. سياستهاي مختلف استکباري خيلي سعي ميکنند ماها را از هم جدا کنند و ملّتهاي مسلمان را نسبت به هم بيگانه کنند بلکه آنها را در مقابل هم قرار بدهند؛ ملّتهاي مسلمان بايد درست عکس اين عمل کنند؛ بايد هرچه ميتوانند، از هر راهي که ممکن است، سعي کنند اُنس خودشان را با يکديگر بيشتر کنند. يکي از راه‌ها، همين تشکيل اين‌جور جلسات است. قرآن محور است، قرآن مشترک است، نعمت بزرگ الهي است براي همه‌ي مسلمانها؛ از اين سفره‌ي اِطعام معنوي الهي، همه با هم بايد استفاده کنند و اين جلسات قرآني، اين مسابقات قرآني، اين فرصت را ميدهد به همه که اين کار را بکنند.

دوري امّت اسلامي از قرآن

يکي ديگر از برکات اين جلسات اين است که جوانهاي ما، مردم گوناگون، طبقات مختلف با قرآن اُنس پيدا ميکنند. اين حقيقتي است: ما از قرآن دور هستيم؛ امّت اسلامي از قرآن دور است؛ زندگي ما، واقعيتهاي زندگي ما با حقايق قرآني خيلي فاصله دارد! ما بايد خودمان را نزديک کنيم؛ و سعادت امّت اسلامي هم به همين وابسته است که خودش را به قرآن و مفاهيم قرآن و معارف قرآن و درسهاي قرآن نزديک کند. يکي از راه‌ها همين است که قرآن مايه‌ي انس جوانان و مردم و زنان و مردان باشد. اين هم يکي از برکات اين مسابقات است. من تشکّر مي‌کنم از کساني که اين مسابقات را راه انداختند، اداره کردند، زحماتش را متحمّل شدند و آن را مديريت کردند.

متأسّفانه در دنياي اسلام کساني هستند که به‌جاي تمسّک به قرآن، تمسّک به طاغوت ميکنند؛ آنهايي که سياستهاي آمريکا را در اين منطقه اجرا ميکنند و برطبقِ ميل و نظر و سياستهاي آمريکا -که طاغوت اعظم آمريکا است، شيطان اکبر آمريکا است- عمل ميکنند، متمسّک به طاغوتند، کفر به طاغوت ندارند. شرط اوّل: فَمَن يکفُر بِالطّاغوتِ وَ يؤمِن بِاللهِ؛ کفر به طاغوت بايد [باشد].

تمسّک به قرآن؛ احتياج امروز دنياي اسلام براي مقابله با سناريوي دشمنان

توجّه داشته باشيد! امروز در دنيا براي ضربه‌زدن به اسلام و مسلمين، پولهاي گزافي خرج مي‌کنند، کارهاي بزرگي انجام مي‌دهند. قدرتهاي طاغوتي عالم از اسلام واهمه دارند، از جامعه‌ي يک‌ونيم‌ميلياردي مسلمين واهمه دارند، لذا همه‌ي تلاش را مي‌کنند - با راه‌هاي مختلف- براي اينکه قدرت را از جامعه‌ي مسلمين سلب کنند؛ مي‌دانند که اسلام با مطامع آنها مخالف است. اگر صداي اسلام بلند بشود، ديگر نمي‌شود اين‌جور به ملّتها ظلم بکنند؛ صداي اسلام را خاموش مي‌کنند تا بتوانند مسائل مستضعفين عالم را از يادها ببرند، مسئله‌ي فلسطين را به فراموشي بسپرند، غصب يک کشور اسلامي را به فراموشي بسپرند؛ هدفها اينها است. اگر ما به قرآن و به هدايت قرآن تمسّک کرديم، خواهيم توانست بر اين توطئه‌ها فائق بياييم؛ اگر به اين مجاهدت ادامه داديم، حتماً پيروزي متعلّق به ما خواهد بود. بايد متمسّک به قرآن شد؛ دنياي اسلام احتياج دارد به اينکه به حبل‌الله تمسّک کند، خود را محکم کند، ايستادگي خود را تضمين کند؛ امروز اين احتياج دنياي اسلام است.

ايمان به خدا و پايداري؛ مبناي اصلي قوّت

ما نبايد ضعيف باشيم، ما بايد قوي باشيم. قوّت فقط به سلاح نيست، قوّت فقط به پول نيست؛ مبناي اصلي قوّت، ايمان به خدا و پايداري است. خداي متعال [ميفرمايد]: فَمَن يکفُر بِالطّاغوتِ وَ يؤمِن بِاللهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقي‌ لَا انفِصامَ لَها؛(۲) اگر ايمان به خدا بود و اگر کفر به طاغوت بود، اين تمسّک به عروه‌ي وثقي‌ است، اين مايه‌ي قدرت است، مايه‌ي اقتدار است. در دنياي اسلام، اين را ما بايد ترويج کنيم؛ اين را بايد بخواهيم. متأسّفانه در دنياي اسلام کساني هستند که به‌جاي تمسّک به قرآن، تمسّک به طاغوت ميکنند؛ آنهايي که سياستهاي آمريکا را در اين منطقه اجرا ميکنند و برطبقِ ميل و نظر و سياستهاي آمريکا -که طاغوت اعظم آمريکا است، شيطان اکبر آمريکا است- عمل ميکنند، متمسّک به طاغوتند، کفر به طاغوت ندارند. شرط اوّل: فَمَن يکفُر بِالطّاغوتِ وَ يؤمِن بِاللهِ؛ کفر به طاغوت بايد [باشد].

دشمن از اسلام مقتدر مي‌ترسد

اينکه ملّت ايران در مقابل زياده‌خواهي و زياده‌گويي آمريکا ايستاده است، اين نقطه‌ي اصلي اقتدارِ ملّت ايران است. ما امروز ملّت مقتدري هستيم. مسئله‌ي اسلام در ايران با مسئله‌ي فلان شخصيت ديني يا فلان شخصيت سياسي فرق ميکند؛ ما يک دولتيم؛ دولتي که امکانات دارد، يک ملّت هشتادميليوني دارد، سلاح دارد، اقتصاد دارد، سياست دارد، علم دارد؛ امروز جمهوري اسلامي اين است. دشمن از اسلام مقتدر ميترسد، دشمن از اسلام شجاع ميترسد؛ از جمهوري اسلامي به اين جهت ميترسند و به اين جهت حمله ميکنند؛ حمله‌ي آنها به ما از ترس آنها است، چون مي‌ترسند و مي‌دانند که مواضع جمهوري اسلامي در دنيا مواضع اثرگذاري است؛ چون ما با ملّتهاي مسلمان صادقانه حرف مي‌زنيم، صادقانه عمل مي‌کنيم، آنچه مي‌گوييم آن را عمل مي‌کنيم و دنبالش مي‌رويم، وعده‌هاي طواغيت نتوانسته است جمهوري اسلامي را و ملّت ايران را فريب بدهد نه وعده‌هايشان ما را فريب داد، نه تهديدهايشان ما را ترساند؛ ما از تهديدهايشان نميترسيم، از وعده‌هايشان هم فريب نميخوريم. اين لازم است، اين را بايد دنبال کرد؛ اين آن چيزي است که امّت اسلامي به آن احتياج دارد: کفر به طاغوت و ايمان بِالله؛ اگر اين شد، فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقي.(۳)

خيانت بعضي از دولتهاي اسلامي به ملّتهاي خودشان و امّت اسلامي به واسطه زمينه‌ سازي نفوذ آمريکا

متأسّفانه بعضي از دولتهاي اسلامي به ملّتهاي خودشان خيانت مي‌کنند؛ بعضي از دولتهاي اسلامي به امّت اسلامي خيانت مي‌کنند، زمينه‌ي نفوذ آمريکا را فراهم ميکنند؛ با طاغوت اعظم که رژيم ايالات متّحده‌ي آمريکا است، همکاري ميکنند؛ سياستهاي او را اِعمال ميکنند. اين گرفتاري امروز مسلمانان است، گرفتاري امروز منطقه‌ي ما است؛ اين خيلي گناه بزرگي است که اينها مرتکب مي‌شوند.

فريضه روشنگري؛ جهادي بزرگ براي همه‌ي ملّت اسلام و همه‌ي امّت اسلام

آنچه وظيفه‌ي همه‌ي ملّت اسلام و همه‌ي امّت اسلام است، مبارزه براي روشنگري است؛ اين در درجه‌ي اوّل. هم علما مسئولند، هم روشنفکران مسئولند، هم تحصيل‌کرده‌ها مسئولند، هم همه‌ي کساني که منبري دارند، تريبوني دارند مسئولند که روشنگري کنند و حقايق دنياي اسلام را براي مردمي که نميدانند بيان کنند؛ اين روشنگري جهاد است. جهاد فقط شمشير گرفتن و جنگ کردن در ميدان قتال نيست؛ جهاد شامل جهاد فکري، جهاد عملي، جهاد تبييني و تبليغي، و جهاد مالي است. امروز به‌خاطر اينکه اين فريضه را - فريضه‌ي تبيين را- ما درست انجام نداديم، يک عدّه‌اي دچار گمراهي‌اند و به خيال اينکه براي اسلام دارند کار ميکنند، عليه اسلام دارند کار ميکنند؛

اگر ما جهاد کنيم، اگر ما حرکت کنيم، اگر ما نيتمان را خالص کنيم، خداي متعال هم به ما کمک خواهد کرد؛ اگر ما تنبلي کنيم، اگر کاري که بر عهده‌ي ما است انجام ندهيم، طبيعي است انتظار کمک الهي را هم نبايد داشته باشيم. خداوند متعال به کساني که کار ميکنند و تلاش ميکنند، کمک ميکند؛ خداوند متعال به ملّتهايي که حرکت ميکنند و به انسانهايي که تلاش ميکنند، کمک ميکند؛ تلاش کنيم، حرکت کنيم، خداي متعال هم به ما کمک خواهد کرد.

گروه‌هاي تروريستي در خدمت دشمن

اين گروه‌هاي تروريستي در منطقه‌ي ما که امنيت را از ملّتهاي مسلمان سلب کرده‌اند، آسايش را از ملّتهاي مسلمان گرفته‌اند؛ به جاي دشمن، اينها دارند با مسلمانها مي‌جنگند. اين گروه‌هاي تکفيري، گروه‌هاي نزديک به وهّابي‌ها کساني هستند که زحمت دشمن را اينها به عهده گرفته‌اند، آن کاري که دشمن ميخواهد بکند اينها دارند براي او انجام ميدهند؛ بين مسلمانها اختلاف ايجاد کرده‌اند. وقتي مسلمانها با هم سرگرم جنگ شدند قضيه‌ي فلسطين فراموش ميشود؛ کمااينکه دارند قضيه‌ي فلسطين را به فراموشي ميسپرند. بايد تبيين کرد، بايد روشنگري کرد، بايد کار کرد؛ از اين محافل قرآني استفاده کنيد، از اين اجتماعات قرآني استفاده کنيد. شماها که از کشورهاي مختلف آمده‌ايد، ملّتهاي خودتان را ارشاد کنيد، آگاه کنيد؛ آنها را به تعليم قرآن، به جهاد قرآني، به تبييني که قرآن خواسته است [هدايت کنيد]؛ لَتُبَينُنَّه‌و لِلنّاسِ وَ لا تَکتُمونَه؛ (۴) اينها را برايشان بيان کنيد، روشن کنيد.

جهاد و حرکت؛ رمز نصرت و کمک الهی

ان‌شاءالله خداي متعال زمينه را براي حرکت امّت اسلامي فراهم خواهد کرد. اگر ما جهاد کنيم، اگر ما حرکت کنيم، اگر ما نيتمان را خالص کنيم، خداي متعال هم به ما کمک خواهد کرد؛ اگر ما تنبلي کنيم، اگر کاري که بر عهده‌ي ما است انجام ندهيم، طبيعي است انتظار کمک الهي را هم نبايد داشته باشيم. خداوند متعال به کساني که کار ميکنند و تلاش ميکنند، کمک ميکند؛ خداوند متعال به ملّتهايي که حرکت ميکنند و به انسانهايي که تلاش ميکنند، کمک ميکند؛ تلاش کنيم، حرکت کنيم، خداي متعال هم به ما کمک خواهد کرد.

پيروزي از آنِ اسلام است

و شکّي نداريم که پيروزي از آنِ اسلام است؛ اين جبهه‌ي کفر با همه‌ي وسعت، با همه‌ي زرق‌وبرق، با همه‌ي توپ‌وتشري که ميزنند، بالاخره در مقابل امّت اسلامي و جبهه‌ي اسلامي مبارز و مجاهد وادار به عقب‌نشيني خواهد شد. وَ لَو قاتَلَکُمُ الَّذينَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمَّ لا يجِدونَ وَلِيا وَ لا نَصيرًا؛(۵) اين سنّت الهي است و ترديدي در اين وجود ندارد. شرطش فقط اين است که ما تلاش کنيم، ما حرکت کنيم، ما راه بيفتيم، ما کار کنيم؛ اگر ما کار کرديم، اين سنّت الهي است که دشمن بايد عقب‌نشيني کند و عقب‌نشيني هم ميکند.

اميدواريم ان‌شاءالله خداي متعال همه‌ي ما و شما را با قرآن زنده بدارد، با قرآن بميراند و در قيامت با قرآن محشور کند.

والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته‌

۱) اين ديدار در پايان سي‌وسوّمين دوره‌ي مسابقات بين‌المللي قرآن کريم برگزار شد، در ابتداي اين ديدار، حجّت‌الاسلام علي محمّدي (رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه) گزارشي ارائه کرد و نفرات برتر اين مسابقات و شماري از اساتيد، به تلاوت قرآن پرداختند.

۲) سوره‌ي بقره، بخشي از آيه‌ي ۲۵۶؛ «پس هرکس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ايمان آورَد، بيقين به دستاويزي استوار، که آن را گسستن نيست، چنگ زده است...»

۳) سوره‌ي بقره، بخشي از آيه‌ي ۲۵۶؛ «... به يقين به دستاويزي استوار که آن را گسستن نيست، چنگ زده است ...»

۴) سوره‌ي آل‌عمران، بخشي از آيه‌ي ۱۸۷؛ «... پيمان گرفت که حتماً بايد آن را [به وضوح] براي مردم بيان نماييد و کتمانش مکنيد...»

۵) سوره‌ي فتح، آيه‌ي ۲۲؛ «و اگر کساني که کافر شدند، به جنگ با شما برخيزند، قطعاً پشت خواهند کرد و ديگر يار و ياوري نخواهند يافت».


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات