تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۰۴

بایسته ها و الزامات عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی(2)

پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی

علاوه بر باور و اعتقاد فکری و عملی مسئولین و مردم به مقاوم سازی اقتصادی و تولید نظریات اقتصادی دانش بنیان درون‌گرای برون‌زا، باید نقشه راه و قوانین مورد نیاز آن و همچنین فرهنگ سازی لازم در میان مردم برای اجرای این قوانین صورت گیرد تا به مقاوم سازی اقتصادی لازم در جبهه جنگ اقتصادی نائل شویم.

3- تهیه و تنظیم نقشه راه و قوانین مورد نیاز: برای حرکت منظم و مستمر در جاده اقتصاد مقاومتی و پیش بینی خطرات و انحرافات احتمالی و رفع عیب و نقص ها، تهیه نقشه راه و حرکت بر طبق آن و تصویب و اجرای قوانین لازم برای آن ضروری به نظر می رسد.
3-1- مشورت با متخصصان مختلف: طبیعی است که تهیه نقشه راه برای کار بزرگ و خطیری چون مقاوم سازی اقتصاد داخلی در مقابل تحریم های دشمنان باید توسط متخصصان این امر و با مشورت با دیگر متخصصان سیاسی و حقوقی و بررسی های مداوم و رفع عیب و نقص ها صورت گیرد. متخصصان اقتصادی بایستی با سنجش توانایی های داخلی در ابعاد مختلف اقتصادی اعم از نیروی انسانی و فنی و تکنولوژیکی و با توجه به منابع غنی زیر زمینی موجود در کشور و فرهنگ اسلامی و ملی و با نگاه به جامعه حداقل 300 میلیونی همسایگان، برنامه اقتصادی قوی و منعطف و چند محصولی را طراحی و تنظیم نمایند که در مرحله اول موجبات تحکیم پایه های اقتصاد داخلی و کیفی سازی و تنوع بخشی تولیدات داخلی و در مرحله بعد موجبات صادرات بیشتر به جامعه هدف را فراهم نماید.
با توجه به در هم تنیدگی مسائل اقتصادی و سیاسی در نظام بین الملل، بایستی از نظرات متخصصان سیاسی و حقوقی و سایر متخصصان امر علاوه بر متخصصان اقتصادی استفاده نمود. استفاده از تجربیات کشورهای موفق در امر مقاوم سازی اقتصاد داخلی و یا در امر صادرات کالاهای متنوع و مشورت با آن‌ها برای تهیه طرح های موفق از راه‌های معمول و مورد استفاده همگان می باشد. بنابراین بدون استفاده از نظرات کارشناسان متخصص اقتصادی و سایر متخصصان تأثیرگذار در موضوع، نمی توان طرح های موفق و کم نقص را شناسایی و پیاده کرد.
3-2- تلاش در اجرایی کردن نقشه راه تهیه شده: برنامه و قوانین مدون و تخصصی در این رابطه بایستی از طرف مسئولین کشور، با همت تمام اجرایی شود و با توجیه افکار عمومی مردم را نیز با آن همراه نمود. قوانینی که فقط در روی کاغذ و برای گمراهی دیگران و توجیه افکار عمومی نوشته شود و یا قوانینی که از طرف مردم مورد حمایت و پشتیبانی قرار نگیرد، موجبات حل مشکلات و مقاوم سازی اقتصاد کشور را فراهم نخواهد کرد.
3-3- نظارت و رصد نقشه راه: اصول طراحی شده و قوانین نوشته شده حتماً در مسیر اجرا با مشکلات مواجه شده و نواقص و عیوب آن روشن خواهد شد. برای محکم کردن ریل گذاری صورت گرفته، بایستی آن را رصد کرده و با برطرف کردن عیوب و نواقصات موجبات اجرای بهتر آن را فراهم نمود. به عبارتی بایستی اصول و قوانین مقاوم سازی اقتصاد کشور از انعطاف لازم برخوردار باشد تا در میانه راه متوقف نشد. این کار هم باید توسط متخصصان امر و طراحان اصلی برنامه و به دور از اغراض سیاسی و با نگاه فراجناحی و ملی صورت گیرد.
4- فرهنگ سازی در افکار عمومی
قانون و دستورالعمل‌های اقتصادی و غیر اقتصادی هر چند به صورت کامل و جامع نوشته شود در صورتی مفید فایده و در رسیدن به هدف موفق خواهد بود که اولاً از سوی مردم و عوامل اجرایی مورد قبول واقع شود و در ثانی بصورت کامل اجرا گردد.برای این کار بایستی در افکار عمومی فرهنگ سازی لازم برای اجرای آن و پذیرش آن صورت گیرد.
4-1- تنویر افکار عمومی: در راستای مقاوم سازی اقتصادی باید تنویر افکار عمومی و فرهنگ سازی لازم از سوی مسئولین امر صورت گیرد که جنگ با ااستعمارگران و امپریالیست ها فقط جنگ نظامی نیست بلکه به فرموده مقام معظم رهبری در جبهه های مختلف از جمله در جبهه اقتصادی با دشمن درگیر هستیم. مردم باید بدانند که خرید یک کالای خارجی به معنای بیکار شدن یک جوان ایرانی و ایجاد یک شغل برای جوانان جبهه دشمن در بعد اقتصادی می باشد. تا زمانی که فرهنگ سازی لازم از مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه ملی و...  در بین جوانان و سطح عموم مردم انجام نشود؛ نباید انتظار معجزه در بعد اقتصاد مقاومتی داشت. هر چند کیفی سازی و رقابتی کردن تولیدات داخلی یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد گرایش مردمی به خرید کالای ایرانی است و در این موضوع، تلاش بیش از پیش و همت والا لازم است.
4-2- کیفی سازی و رقابتی کردن تولیدات: کارخانه ها و صنعتگران تا زمانی که به صورت رقابتی فعالیت نکرده و به کیفی سازی تولیدات خود رو نیاورند و در ذائقه مردم جا باز نکنند، نمی توان مردم را صرفاً با دادن شعار مصرف داخلی و کمک به تولید داخلی و ... قانع به خرید کالاهای ایرانی کرد. علاوه بر این، بایستی با رقابتی کردن تولیدات به فکر بازارهای خارجی از جمله بازار 300 میلیونی همسایگان نیز بود که اگر کالاهای تولیدی رقابتی باشند، مردم مسلمان منطقه هیچ وقت کالای مشابه در کشورهای دور دست را به کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب ایران ترجیح نخواهند داد. برای این کار باید فرهنگ کار درست،کار با کیفیت و وجدان کاری و فرهنگ احترام به مصرف کننده در تولیدکنندگان ایجاد شود.
در مبارزه ای که دشمنان ما از هر حربه ای برای کیفی سازی تولیدات خود و یا در برخی موارد تلاش برای با کیفی جلوه دادن تولیدات خود در اذهان و افکار مردم تلاش می کنند و یا با ترفندهای تجاری، کالاهای با کیفیت ایرانی را با برندهای خود در بازارهای جهانی به فروش می رسانند، بایستی برنامه‌ریزی بلند مدت و حکیمانه در عرصه اقتصادی صورت گیرد.
4-3- تبدیل استفاده از تولیدات داخلی به ارزش ملی: بایستی در اذهان ملت، استفاده از تولیدات داخلی به یک ارزش و استفاده از تولیدات خارجی به یک ضد ارزش تبدیل شود. تا زمانی که خودمان به سرمایه خود، نیروی انسانی خود و تولیدات خود ارزشی قائل نباشیم؛ هیچ وقت برای محصولاتمان مشتری در بازارهای خارجی پیدا نخواهیم کرد. اگر با تلاش فکری و فرهنگی و حمایت مردمی و مالی مسئولین برند تولیدات ایرانی به یک ارزش تبدیل شود و در جهان افتخار کسب کند و اگر بتوانیم توسط ایرانی های مقیم خارج به تبلیغ مصرف کالاهای ایرانی بپردازیم، در آینده موفق به مقاوم سازی اقتصاد داخلی و مقابله با دشمن در جنگ اقتصادی خواهیم بود.
استفاده از کالای داخلی را - هر چند با کیفیت به نسبت پایین - نسبت به تولیدات خارجی ارجح بدانیم. باید بدانیم که در جبهه جنگ اقتصادی، حتی خرید یک کالای خارجی با قیمت پایین، کمک به جبهه دشمن می باشد. باید بدانیم که در زمان جنگ نباید به دشمن اعتماد کرد. در زمان جنگ باید دست در دست هم داد و با کمک هم اقتصاد کشور را رونق بخشید و گرنه تداوم وابستگی اقتصادی، به وابستگی فرهنگی و به دنبال آن به وابستگی سیاسی خواهد انجامید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات