تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۲۳
اعتراضات به اعدام شيخ نمر ادامه دارد

عربستان سرزمين تروريسم

(روزنامه مردم‌سالاري – 1394/10/15– شماره 3943 – صفحه 14)

حاميان رياض از توطئه جديد سعودي به شدت انتقاد کردند

گروه بين‌الملل: براساس گزارش‌هاي منتش شده در کشورهاي مختلف نظير هند، پاکستان، اندونزي، لبنان و حتي بحرين علي‌رغم ارعاب صورت گرفته توسط نيروهاي دولتي اعتراضاتي برگزار شده است. روز گذشته براي دومين روز متوالي هزاران نفر در بغداد و کربلا عليه رژيم سعودي و در اعتراض به اعدام شيخ نمر به خيابان‌ها آمدند.

درهمين حال، در ميان بي اعتنايي به رجز خواني نيروهاي نظامي سعودي سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضي شيعيان عربستان تصميم دارند در اعتراض به اعدام شيخ نمر باقر النمر، روحاني شيعه عربستاني از امروز تا شنبه آينده، پنج تظاهرات بزرگ در شرق اين کشور برگزار کنند و براي اين کار فراخوان داده‌اند. اين تظاهرات ديروز (دوشنبه) در منطقه القديح، روز سه‌شنبه در منطقه الخويديه، روز چهارشنبه در تاروت و روز پنچ شنبه در العواميه و صفوي برگزار خواهند شد. همچنين عصر روز شنبه آينده تظاهرات و تجمعي در شهر القطيف انجام خواهد شد.

شامگاه يکشنبه جمعي از مردم شهر عواميه در شرق عربستان در اعتراض به شهادت شيخ نمر به دست آل‌سعود به خيابان‌ها آمدند که اين تظاهرات اعتراضي از سوي نظاميان آل سعود سرکوب شد.

بنا به گفته منابع محلي در تيراندازي بدون هدف يک گشتي زره پوش نيروهاي عربستاني به سوي مردم يک شهروند عربستاني کشته و چند تن ديگر از جمله يک کودک هشت ساله زخمي شدند. از زمان اعدام شيخ نمر و چند تن ديگر از شيعيان شرق عربستان توسط دستگاه قضايي رياض مردم اين کشور به همراه ديگر مسلمانان در سراسر جهان دست به راهپيمايي و تظاهرات مي‌زنند.

تظاهرات در شهر عواميه با مسدود کردن راه‌هاي اصلي و آتش زدن لاستيک ماشين همراه بود که به درگيري با نيروهاي امنيتي انجاميد.

گفته مي‌شود کودک هشت ساله‌اي که در يورش نظاميان عربستاني از ناحيه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته وضعيت جسماني مناسبي ندارد و بيشتر زخمي‌هاي اين حمله در خانه توسط مردم مداوا مي‌شوند و خانواده‌هاي آنها از انتقالشان به بيمارستان از بيم دستگيري توسط دولت هراس دارند.

بزرگ‌ترين ناقض حقوق بشر

روزنامه اينديپندنت در پرونده ويژه اي به بررسي نقض حقوق بشر در عربستان پرداخت و نوشت اين کشور به‌رغم اينکه به صورت گسترده از مجازات اعدام استفاده مي‌کند و ده‌ها تن را در ملاء عام به صليب مي‌کشد، همچنان يکي از اعضاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد است. در ادامه به 10 نمونه از موارد نقض‌ حقوق بشر توسط سعودي‌ها اشاره مي‌شود:

1) در اکتبر 2014 سه وکيل عربستاني به نام‌هاي دکتر عبدالرحمان الصبيحي، بندر النقيطان و عبدالرحمان الرمايه به دليل استفاده از توئيتر براي انتقاد از وزارت دادگستري عربستان به هشت سال حبس محکوم شدند.

2) اوايل 2015 زماني که عبد ربه منصور‌هادي، رئيس‌جمهوري مستعفي يمن بعد از تصرف صنعاء توسط حوثي‌ها به رياض گريخت، عربستان ائتلافي عربي تشکيل داد و حملات هوايي گسترده‌اي را عليه اين کشور آغاز کرد و از آن زمان مرتبا به نقض حقوق بشر و ارتکاب جرايم جنگي در يمن متهم مي‌شود.

3) زناني که سال 2011 کمپين را براي حمايت از رانندگي زنان به راه انداخته بودند، با آزار و اذيت و ارعاب از سوي مقام‌هاي سعودي مواجه شدند. دولت رياض هشدار داد که زنان راننده ممکن است با مجازات حبس روبرو شوند.

4) اقليت شيعه عربستان که اکثر آنها در استان القطيف در شرق عربستان ساکن هستند، همچنان با تبعيض روبرو هستند و دسترسي اندکي به خدمات دولتي و مشاغل دارند. فعالان حقوق بشري به اتهام مشارکت در اعتراضات سال 2011 و 2012 با مجازات مرگ و حبس‌هاي طولاني مدت روبرو شده‌اند.

5) براساس بخشنامه سال 2011 وزارت کشور عربستان، برگزاري هرگونه تجمع ممنوع است. ناقضان اين حکم با بازداشت، محاکمه و زندان به جرم «تحريک مردم عليه نظام» مواجه مي‌شوند.

6) در مارس 2014 وزارت کشور عربستان اعلام کرد، رياض 370 هزار مهاجر خارجي را اخراج کرده و 18 هزار تن ديگر در بازداشت به سر مي‌برند. هزاران تن از کارگران به سومالي و ساير کشورهايي بازگردانده شدند که احتمالا با نقض حقوق بشر روبرو مي‌شوند. به عنوان مثال شمار بسياري به يمن باز گردانده شدند. بسياري از مهاجران مي‌گويند که پيش از اخراج در بازداشتگاه‌هاي متراکم حبس شدند و آب و غذاي اندکي در اختيار داشتند و از سوي نگهبان‌ها مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.

7) مقام‌هاي عربستان سعودي همچنان اجازه نمي‌دهند سازمان‌هاي حقوق بشري مستقل همچون عفو بين‌الملل در اين کشور بازرسي انجام دهند. همچنين رياض با فعالان و خانواده قربانياني که با عفو بين‌الملل تماس داشته‌اند برخورد تنبيهي داشته است.

8) رائف بدوي، وبلاگ‌نويس و فعال عربستاني به دليل انتقاد از روحانيون اين کشور به تحمل 1000 ضربه شلاق و 10 سال حبس محکوم شد. بدوي تاکنون 50 ضربه شلاق خورده و همين ميزان وي را در شرايط جسماني وخيمي قرار داده است.

9) داوود المرهون، معترض عربستاني در سن 17 سالگي به اتهام مشارکت در اعتراضات ضد دولتي بازداشت شد. اين نوجوان پس از آنکه از دادن اطلاعات درباره ديگر مخالفان امتناع کرده شکنجه شد و مجبور شد تا برگه سفيدي را امضا کند که بعدها «اعترافات» وي در آن نوشته شد. در دادگاه المرهون، دادستان خواستار اعدام وي با چوبه دار است و از تعيين وکيل براي وي ممانعت به عمل مي‌آيد.

10) علي محمد النمر، در سال 2012 و در سن 16 يا 17 سالگي به اتهام مشارکت در اعتراضات بهار عربي بازداشت شد. حکم وي شامل اعدام با شمشير و آويخته شدن به صليب است. جامعه بين‌الملل به اين حکم‌ها اعتراض کرده و از عربستان خواسته است تا دست از اين اقدامات بردارد. اين نوجوان برادرزاده شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته شيعيان عربستان است که اخيرا اعدام شد.

واکنش‌هاي متفاوت در آمريکا

مساله اعدام شيخ نمر توسط پادشاه سعودي که نقض صريح حقوق بشر شناخته مي شود از سوي دولت آمريکا با نوعي نرمش توام با نگراني درباره برخورد ايران و عربستان همراه شده است. مساله پيش آمده موجب موضع گيري‌هاي متفاوتي ميان کانديداهاي انتخابات آمريکا با رويکرد انتقادي شده است. «رند پل»، نامزد انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا در مصاحبه‌اي با برنامه «رودر رو با رسانه‌ها» گفت: «ما درحالي به فروش سلاح به عربستان ادامه مي‌دهيم که اين کشور مسئول به آتش کشيده شدن و ايجاد تنش در منطقه خاورميانه است.»

اين نامزد جمهوري‌خواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا ادامه داد: «سياست خارجي من کمي متفاوت است. عقيده‌اي به اين مساله ندارم که به افرادي که دشمن هستند، کمک کنم و به تامين سلاح براي متحدان القاعده بپردازم؛ کاري که اوباما انجام مي‌دهد.»

وي با انتقاد از عربستان، دولت باراک اوباما،‌ رييس جمهوري آمريکا و هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه سابق اين کشور و نامزد پيشروي دموکرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا را مقصر دانست و افزود: «هر دوي اين افراد از مسلح کردن مخالفان در سوريه عليه دولت دمشق حمايت کرده‌اند. من اين کار را نمي‌کنم.»

در همين حال، هيلاري کلينتون مي‌گويد که اعدام 47 تن، از جمله شيخ نمر روحاني سرشناس شيعه در عربستان سعودي، منطقه خاورميانه را «بيش‌از‌پيش ملتهب مي‌کند».

نامزد پيشتاز دموکرات‌ها، در سخنراني انتخاباتي خود در نيوهمشاير، گفت که اگر عربستان تلاش مي‌کند پيام قدرتمند خود را در مورد مقاومت در برابر مخالفت‌هاي داخلي، و رفتارهاي تروريستي، اينگونه ارسال کند، اين موضوع حتي بيش‌از‌پيش منطقه را ملتهب مي‌کند، و من تصورم مي‌کنم منجر به مخالفت‌هاي بيشتر خواهد شد».

خانم کلينتون تأکيد کرد که فکر نمي‌کند حتي در کوتاه مدت يا ميان‌مدت، اين «تصميم هوشمندانه‌اي» از سوي عربستان سعودي باشد و او علناً به انتقاد از اين رويکرد خواهد پرداخت.

وزير خارجه پيشين آمريکا، از جمله در پاسخ به اين سوال که اگر رئيس‌جمهور بود چگونه با شرايط کنوني در ارتباط اعدام‌ها در عربستان مواجه مي‌شد، گفته است که «اين موضوع به روشني پرسش‌هايي جدي برانگيخته که بايد آن را مستقيماً با دولت سعودي در ميان بگذاريم». او اضافه کرده است، «بي‌پرده بگويم، ما بر سر برخي مسائل با دولت‌هايي همکاري داريم که سياست‌ها و ارزش‌هاشان با سياست‌ها و ارزش‌هاي ما در تضاد است، اما قطعاً همچنان منافع مشترکي داريم که درگير آنها هستيم. به زعم من، حتي [دولت] دوستي که ما با او در حوزه‌هاي مختلف همکاري مي‌کنيم، نبايد از انتقاد ما و پرسش‌هاي ما در مورد قانون‌مداري در رفتار با گروه‌هاي اقليت مصون باشد».

مرکز تروريسم

«بيلد» پرتيراژترين روزنامه آلمان در تيتر صفحه اول خود نوشت،عربستان سعودي جز نفت، خرما و تروريسم چيز ديگري براي عرضه به جهان ندارد و براي ادامه اقدام هاي خود به ما هم رشوه مي دهد.اين روزنامه آلماني نوشت،سعودي ها دوستان قاتل ما هستند. با اعدام دستجمعي 47 نفر که به دست متحد وحشتناک ما انجام گرفت از واشنگتن تا برلين در قبال اين اقدام سعودي ها سکوت اختيار کرده اند.

بيلد افزوده است: در حالي که واشنگتن از موج اعدام ها ابراز نگراني کرده است، دولت آلمان سکوت اختيار کرده و اتفاق نظر ندارد که آيا بايد به اين رژيم آخرين فنآروي تسليحاتي مدرن بفروشد يا خير؟

در ادامه گزارش آمده است: در سازمان ملل و اتحاديه اروپا نيز ظاهراً کسي از اين مسأله که عربستان سعودي رياست کميسيون حقوق بشر سازمان ملل را در دست دارد، ناراحت نيست.

نويسنده ادامه داده است: دوستان سعودي ما چند قرن است هيچ اختراعي نداشته اند که موجب پيشرفت جهان شود و فقط نفت، خرما و يک ايدئولوژي افراط گرايانه را صادر کرده اند.

اين روزنامه آلماني با اشاره به اينکه ماه سپتامبر 2015 صدها نفر در مراسم حج در مکه کشته شدند، افزود: سعودي ها به خاطر فساد و اقتصاد خويشاوندسالاري حتي قادر به سازماندهي مناسب برگزاري مراسم زيارتي حج نيز نيستند. بيلد ادامه داده است: اگر بخواهيم يک جمعبندي از عربستان سعودي انجام دهيم، متوجه مي شويم که دره سيليکون کاليفرنيا براي جهان نمادي فنآوري و نوآوري است، در حالي که دره سلفي هاي عربستان سعودي نمادي از ترور و ارتجاع گرايي است؛ تروري که با درآمد چند ميليارد دلاري نفتي حمايت مي شود و از ايده هاي راديکال و آدمکشي حمايت مي کند.

روزنامه آلماني با طرح اين پرسش که چرا سعودي همچنان دوست ما هستند؟ نوشته است: براي اينکه خاندان آل سعود چند دهه است به ما رشوه مي دهد. پولي را هم که در غرب خرج نمي کند، براي صادرکردن کابوس افراطي گرايي صرف مي کند. عربستان سعودي در سراسر جهان به انجمن هاي افراطي، مراکز ديني تحت حمايت خود، روزنامه ها و سايت هاي مجازي کمک مالي مي کند تا آن نوع از ايدئولوژي را که در سوريه عليه آن مبارزه مي کنيم، تقويت کند.

در پايان گزارش اين روزنامه آمده است: براي عربستان سعودي بازگشت به صحراي بربريت خيلي وقت است که شروع شده است.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=238313

ش.د9405164

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات