صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 خرداد 1395 شماره 4350

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حقیقت این است که شیعیان وقتی منتظر مهدی موعودند، منتظر آن دست نجات‌بخش هستند و در عالم ذهنیات غوطه نمی‌خورند؛ یک واقعیتی را جست‌وجو می‌کنند که این واقعیت وجود دارد. (87/5/27) ******** **فرارسیدن نیمه‌شعبان سالروز میلاد منجی عالم بشریت حضرت امام مهدی(عج) مبارک باد**
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فریضه تبیین ضرورت امروز

رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در دیدار قاریان و حافظان شرکت‌کننده در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به شرایط جهان اسلام، تبیین را فریضه‌ای اساسی دانستند و فرمودند: متأسفانه برخی دولت‌های اسلامی به ملت‌های‌شان خیانت می‌کنند، زمینه نفوذ آمریکا را فراهم کرده و با طاغوت اعظم که آمریکاست، همکاری می‌کنند. آنچه وظیفه مهم همه امت اسلام است، مبارزه برای روشنگری است. این روشنگری جهاد است. ایشان در ادامه فرمودند: دشمنان اسلام تضعیف و نابودی اسلام و کشورهای اسلامی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و با اقدامات مختلف خود وضعیت جهان اسلام را به وضعیتی تبدیل کرده‌اند که عملاً اهداف آنها از سوی عوامل خودی پیگیری می‌شود.
بر اساس این، تبیین و روشنگری به منزله یک فریضه مطرح می‌شود. به بیان دیگر، آنچه اکنون در جهان اسلام در حال وقوع است، جنگ درون‌تمدنی و برادرکشی است که بی‌شک در راستای تأمین منافع بیگانگان و مستکبران قرار دارد. در واقع، عناصر سلفی تکفیری که اکنون در منطقه مشغول برادرکشی هستند، با این دستاویز نظری که مبارزه با دشمن نزدیک، به ویژه پیروان سایر فرقه‌ها و به طور کلی تمامی افراد غیرهمراه اولویت و ارجحیت دارد، در عمل به غفلت از دشمنان اصلی جهان اسلام، یعنی رژیم صهیونیستی و سایر استعمارگران، به ویژه طاغوت اعظم روی آورده‌اند.
بنابراین ظرفیت‌های جهان اسلام به جای آنکه در مقابل دشمنان اصلی اسلام بسیج شود، صرف جنگ درون‌تمدنی و تضعیف جهان اسلام می‌شود. از این رو بر اساس فریضه تبیین و روشنگری، باید عاملان این وضعیت در جهان اسلام، یعنی تکفیری‌ها متوجه باشند که اقدامات آنها تضعیف و نابودی سرمایه‌های جهان اسلام را در پی دارد. افزون بر این، اقدامات خشونت‌بار و غیرانسانی تکفیری‌ها در به خاک و خون کشیدن بیگناهان، هم تضعیف جهان اسلام را در پی دارد و هم با ارائه تصویر نادرست و خشن از اسلام، دستمایه‌ای برای تشدید اسلام‌هراسی است.
از این رو تبیین لازم است تا ظرفیت‌های عظیم جهان اسلام در راستای مبارزه با دشمنان اصلی به‌کار گرفته شود.

▼ گزارش روز
پایان یک رؤیا

تکرار اظهارات عجیب ولی‌الله سیف درباره برجام این بار در انگلستان؛ رئیس بانک مرکزی که چندی پیش در سفر خود به ایالات متحده دستاورد‌های برجام را «تقریباً هیچ» خوانده و این سخن او جنجال‌ها و گمانه‌های فراوانی را رقم زده بود، این بار در سخنانی که پایگاه رسمی بانک مرکزی آن را سانسور کرد، با بیان اینکه برجام ضمانت اجرای جدی ندارد، خطاب به کشورهای غربی گفته است: «این وظیفه اخلاقی شماست که اکنون تعهدات‌تان را در چارچوب برجام اجرا کنید»، جمله‌ای که بار دیگر از زبان این مسئول دولت یازدهم پرده از نواقص و ضعف‌های برجام پرده برداشت(!) و موضع منتقدان برجام را تقویت کرد. عباراتی که «عصر ایران»، از پایگاه‌های خبری نزدیک به دولت یازدهم را آنچنان عصبانی کرد که در مطلبی با عنوان «روحانی یا تکلیف «سیف» را یکسره کند، یا «نتایج برجام را»، به رئیس بانک مرکزی برای بیان جملات عجیبش درباره برجام حمله کرده و خواستار یکسان‌سازی مواضع در دولت درباره برجام شده است.
اما به واقع راز این سخنان رئیس بانک مرکزی چیست؟ رئیسی که یک بار درباره سخنانش در آمریکا بازخواست شده و با این توجیه که سخنان وی در آمریکا به دلیل تقویت موضع اوباما و حزب متبوعش در انتخابات پیش روی آمریکاست، به جنجال‌ها پایان داده است، چرا باید دوباره این بار در انگلستان، با اذعان به نقص برجام، رعایت اخلاق را تنها عامل تحقق حقوق درج شده برای ایران در این سند بداند؟ آیا سیف مسیر خود را از دولت جدا کرده و می‌خواهد با این عبارات شراکتی در نتایج برجام نداشته باشد؟ یا اینکه پای یک سناریوی از پیش تعیین‌شده از سوی دولت در میان است! پرسش‌هایی که یافتن پاسخ دقیق آنها بسیار دشوار است؛ اما روشن می‌کند که برجام هرگز دیگر نمی‌تواند یک افتخار ملی لقب گیرد و برخلاف رؤیاپردازی‌های روزهای اول، تاریخ برای نگارندگان این توافق نخواهد ایستاد.

▼ خبر ویژه
توهین بی‌شرمانه وزیر خارجه آمریکا به همتای ایرانی‌اش

وزیر خارجه آمریکا در دیدار با کارکنان سفارت کشورش در اتریش ضمن توهین به «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی‌اش مدعی شد، ایالات متحده توانسته ظریف را شکست دهد و آنچه می‌خواسته از او گرفته است. به نوشته وبگاه نشریه «ویکلی» استاندارد، کری در نشستی که دو روز پیش با آنها داشت، با تشکر از تلاش‌های پشت پرده کارکنان این سفارتخانه که بیشتر کارهای طرف آمریکایی را در توافق هسته‌ای انجام دادند، گفت: «ما سال گذشته و سال پیش از آن، با نشست‌های بیشماری که اینجا برگزار شد، شما را تحت فشار گذاشتیم. بنابراین شما به واقع بخشی از یک سفر عجیب بودید که به نتیجه تاریخی منتهی شد، شما می‌توانید آن را همیشه با خود همراه داشته باشید.» جان کری با لحنی تمسخرآمیز و بی‌ادبانه افزود: «حتی می‌توانید کمی پیازداغ قضیه را زیاد کنید و برای نوه‌های‌تان تعریف کنید که چگونه در یک اتاق نشستید و ظریف را مجبور کردید که در برابر قدرت متقاعدکننده شما تسلیم شود. هر چه شما خواستید.» این توهین آشکار دو روز پیش جان کری به ظریف در حالی بی‌پاسخ مانده است که جناب وزیر برای دست دادن با کری کیلومترها راه را با عجله پشت سر می‌گذارد و لحظاتی را با خنده و شادی با همتای آمریکایی‌اش که این‌گونه او را شکست‌خورده خطاب می‌کند، سپری می‌کند.
 
▼ اخبار
1- ایراد محمدجواد لاریجانی به انقلابی بودن هاشمی و روحانی

 محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق ‌بشر قوه قضائیه در مراسم جشن سومین سال آغاز به کار برنامه «دکتر سلام» با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی از انقلابی بودن مفهوم تاریخی در ذهن دارد، گفت: به تعبیر آقای هاشمی کسانی که از سال 42 تا پیروزی انقلاب با انقلاب همراه بودند، انقلابی هستند که الآن همه بالای 60 سال سن داشته و نسل‌شان در حال انقراض است، لذا درباره جوانان انقلابی می‌گوید که برخی تازه به دوران رسیده‌ها انقلابی شده‌اند. وی به تعبیر دیگر از انقلابی بودن در بیان رئیس‌جمهور به معنی سر و صدا کردن اشاره کرد و یادآور شد: این تعابیر هیچ‌کدام موردنظر رهبر معظم انقلاب نیست؛ انقلاب حادثه‌ای بزرگ بود که تجربه نشئت‌گرفته از آن در دو جریان حکومت مدنی جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی متبلور شده است و انقلابی کسی است که این دو جریان را باور داشته، در آن مشارکت دارد و همه وجود خود را وقف آن می‌کند.
2- اگر عارف رأی ندارد به میدان نیاید
حسین عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه «آرمان» و مشاور رسانه‌ای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دو نوع ریاست بر مجلس و در مجلس وجود دارد، گفت: اگرچه ریاست قوه مقننه جایگاه مهمی است، اما می‌توان با تشکیل گروه‌ها و فراکسیون‌های قوی به منظور تصویب قوانین مورد نظر، ریاست بر مجلس را نیز کسب کرد. این فعال رسانه‌ای تأکید کرد: اگر لاریجانی بداند که رأی نمی‌آورد، عملاً وارد کاندیداتوری ریاست مجلس نمی‌شود و عارف نیز اگر واقعاً فکر می‌کند که رأی اکثریت را دارد، از این حق برخوردار است که وارد میدان شود؛ اما اگر وی بداند که رأی اکثریت را ندارد و باز به میدان آید، در حقیقت به جریان اعتدال ضربه می‌زند و موجب می‌شود انسجام بیرونی علیه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شکل گیرد.
3- بودجه آمریکا با ضدیت با ایران بسته شد
مجلس نمایندگان آمریکا با 277 رأی موافق در برابر 147 رأی مخالف پیش‌نویس اخیر «قانون اختیارات دفاعی ملی» را که حاوی چند ماده الحاقی ضد ایران است، به تصویب رساند. «قانون اختیارات دفاع ملی» یا لایحه بودجه دفاعی آمریکا لایحه‌ای لازم‌التصویب است که به تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا می‌پردازد. این لایحه برای سال 2017، از لحنی بحث‌برانگیز در قبال ایران استفاده کرده و نوشته است: واشنگتن باید آماده مقابله با ایران در خلیج‌فارس باشد؛ البته در این لایحه از واژه مجعول و ساختگی خلیج «عربی» به جای خلیج‌فارس استفاده شده است. این لایحه اکنون به سنا فرستاده شده و در صورت تصویب آن در این نهاد، با امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل خواهد شد.
4- ریاض بر سر موجودیتش با ایران می‌جنگد
«جیمز دورسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی رقابت میان ایران و عربستان سعودی را «نبردی بر سر هژمونی» توصیف کرده که عربستان نمی‌تواند برنده آن باشد. وی در این یادداشت نوشته است: «باورهای دیرینه‌ای در میان مقامات دولت‌های غربی، مأموران اسبق اطلاعاتی، تحلیلگران و دانشگاهیان وجود دارد که نظام حکومتی عربستان سعودی قابل دوام نیست.» وی در بخشی از این مطلب خصومت عربستان سعودی با ایران را نبردی بر سر موجودیت ریاض دانسته و نوشته است: «ایران برای عربستان تهدیدی وجودی به شمار می‌آید، نه به دلیل اینکه خودش را کشوری انقلابی معرفی می‌کند، بلکه به دلیل آنچه که هست، منابعی که می‌تواند به میان بیاورد و چالش‌های درونی که ایجاد می‌کند.»

▼ اخبار کوتاه
سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که برخی اعلام می‌کنند نباید توسعه موشکی رسانه‌ای شود، گفت: همان روزهای اولیه که آمریکایی‌ها خواستند قطعنامه را صادر کنند، وزارت امور خارجه رسماً اعلام کرد که ما این قطعنامه را قبول نداریم؛ بنابراین توسعه موشکی هیچ ربطی به برجام ندارد و هرکس که می‌گوید این رزمایش‌ها را رسانه‌ای نکنید، بی‌خود کرده است.
اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه با اشاره به توافق با کشورهای اروپایی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، گفت: تحریم‌های بانکی مانع اجرای این توافقات است. وی با بیان اینکه مشکلات بانکی در بخش بین‌الملل تا حدودی کارها را با مشکل روبه‌رو کرده است، افزود: مذاکراتی برای اجرای پروژه‌ها انجام شده، اما تا زمانی که مشکلات بانک‌های خارجی به طور کامل حل نشود، اجرای برخی پروژه‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد بود.
شرکت دولتی روس اتم عملیات ساخت نیروگاه اتمی بوشهر2 را تا پایان امسال آغاز خواهد کرد. یک منبع آگاه در این شرکت گفت: ما امیدواریم که طرف ایرانی پارامترهای مورد نظر در این پایگاه را مشخص کند تا ما بتوانیم کار را در برخی از بلوک‌های این پروژه تا پیش از پایان امسال آغاز کنیم.
کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روزی 1000 قتل عمد (سقط جنین) در ایران انجام می‌شود، گفت: داروهای جلوگیری از بچه‌دار شدن برای بانوان 9 تا 45 سال به رایگان توزیع می‌شود و گروه‌هایی با نام غربالگری وارد بیمارستان می‌شوند و طبق هیچ قانونی سقط جنین را توصیه می‌کنند.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: بررسی نظام رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد، تعداد دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی افزایش یافته و به ۱۴ دانشگاه رسیده است. گفتنی است، دانشگاه‌های اصفهان و خواجه‌نصیرالدین طوسی دانشگاه‌های جدیدی هستند که به این رتبه‌بندی بین‌المللی راه یافته‌اند.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» افشا کرد، کاخ سفید سال گذشته به «صندوق پلاگ‌شر» مبلغ 100 هزار دلار برای گزارش‌دهی درباره برجام و موضوعات مرتبط با آن به منظور جلب حمایت از توافق هسته‌ای و بزرگ‌نمایی دستاوردهای این توافق برای آمریکا و جهان پرداخت کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات