تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۳۱

نخست وزیر جدید ترکیه کیست و چه مأموریتی دارد؟

"بن علی یلدریم" از افراد نزدیک به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، مأمور تشکیل کابینه شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، پس از استعفای "احمد داود اوغلو"، اکنون بن علی یلدریم رئیس جدید حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) است.
یلدریم پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه، تأکید کرد که مهمترین مأموریتش تعدیل قانون اساسی برای اعطای اختیارات بیشتر به رئیس جمهور است.
یلدریم به عنوان یکی از افراد مخلص و نزدیک اردوغان به شمار می آید. وی از زمانی که اردوغان شهردار استانبول بود و به ویژه هنگام تأسیس حزب عدالت و توسعه در سال 2001، او را همراهی کرده است، و طی این مدت مشاور مورد اعتماد او بود.
یلدریم در سال 1955 در شهر ارزنجان به دنیا آمد. و دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی و دریانوردی است و بر بسیاری از پروژه های مهم تأسیساتی و حمل و نقل دریایی این کشور نظارت داشته است. پروژه هایی که باعث افزایش محبوبیت اردوغان و پیروزی او در انتخابات مختلف از سال 2002 شده است.
یلدریم از سال 2010 تا 2013 وزیر حمل و نقل بود. وی در این مدت خط حمل و نقل دریایی استانبول یالوا و استانبول بالیک را افتتاح کرد، و خطوط حمل و نقل دریایی داخلی را با فراهم کردن 22 اتوبوس دریایی و تجهیز 22 بندر و راه اندازی 4 کشتی بین دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول تقویت کرد.
یلدریم در مارس گذشته برای شهرداری ازمیر نامزد شد ولی رأی نیاورد، و اردوغان او را به عنوان مشاورش در امور سرمایه گذاری تعیین کرد.
نام یلدریم همچنین برای جانشینی اردوغان برای ریاست حزب عدالت و توسعه مطرح شد، اما شورای این حزب احمد داود اوغلو را برگزید و یلدرم همچنان در پست خود به عنوان وزیر راه باقی ماند.
پس از استعفای داود اوغلو به دلیل اختلاف با اردوغان، دوباره نام یلدریم بر سر زبانها افتاد.
وی هنگامیکه وزیر راه بود، اظهاراتش در رسانه‌ها در توجیه کنترل مکالمات تلفنی از سوی دولت، جنجال ساز شد. وی در پاسخ به معترضان گفته بود: "اگر قصد ندارید کار غیرقانونی انجام دهید، چرا نگران کنترل (تلفنهایتان) هستید."
نخست وزیر جدید ترکیه می‌گوید کشورش به یک قانون اساسی جدید نیاز دارد و مهم‌ترین مأموریت دولت تغییر قانون اساسی و تثبیت نظام ریاست جمهوری است.

مأموریت نخست وزیر ترکیه
شبکه خبری پرس تی وی در این باره نوشت: ایلدیریم متحد قدیمی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است که به عنوان مؤسس حزب عدالت و توسعه بارها بر جایگزینی نظام ریاست جمهوری به جای نظام پارلمانی در این کشور پافشاری کرده است.
وی گفت: «مشکلات و عشق به این ملت مسئولیت‌ رئیس جمهور است. قانون اساسی جدید برای تحقق یک نظام ریاست جمهوری ایجاد خواهد شد.»
احمد داوود اغلو، نخست وزیر پیشین ترکیه به دلیل اختلاف نظر با اردوغان در تاریخ 15 اردیبهشت اعلام کرد از سمت خود کناره گیری می‌‎کند و نمایندگان حزب عدالت و توسعه روز یکشنبه (2 خرداد) دربارۀ جایگزین وی تصمیم گیری کردند.

اتحادیه اروپا به «سردرگمی» خود پایان دهد
نخست وزیر جدید ترکیه همچنین گفت اتحادیه اروپا باید به «سردرگمی» خود در اتخاذ سیاست‌هایش در مواجهه با پناهجویان پایان دهد.
وی افزود چه ترکیه عضویت در اتحادیه اروپا را به دست بیاورد و چه نیاورد، حزب حاکم عدالت و توسعه به بهبود حقوق بشر و دموکراسی در کشور ادامه می‌دهد.
مقامات اروپایی اخیراً اعلام کردند به خاطر اختلاف نظر درباره قانون ضد تروریسم ترکیه، آنکارا احتمالاً ضرب الاجل پایان ژوئن (11 تیر) را برای احقاق پیش شرط‌های معافیت روادید برای سفر به کشورهای اروپایی از دست می‌دهد.
مقامات دیپلماتیک اروپایی گفتند عضویت ترکیه در شنگن و سفر بدون روادید شهروندانش به کشورهای اتحادیه اروپا که شاید مهمترین پاداش ترکیه در ازای ممانعت از ورود پناهجویان به قاره اروپا باشد، احتمالا تا پایان ضرب الاجل تعیین شده براساس توافق آنکارا و اتحادیه اروپا انجام نخواهد شد.
اگرچه این مقامات اعلام کردند این بخش از توافق میان آنکارا و اتحادیه اروپا احتمالاً تا پاییز اجرایی خواهد شد.
توافق میان آنکارا و اروپا که به شدت مورد انتقاد گروه‌های حامی حقوق بشر قرار گرفته، باعث شده است تا شمار پناهجویان به کشورهای اروپایی از جمله جزایر یونان تا حد زیادی کاهش یابد.

تداوم عملیات نظامی آنکارا در ترکیه و سوریه
ایلدیریم در بخش دیگری از اظهارات خود در نشست کنگره گفت آنکارا به مبارزۀ خود با گروه تروریستی داعش و شبه‌‎نظامیان کُرد در خاک ترکیه و سوریه ادامه خواهد داد و افزود تغییر در رهبری دولت موجب تغییر در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی نمی‌شود.
وی افزود تغییر در رهبری حزب عدالت و توسعه مانع اتحاد و همکاری در میان اعضای این حزب نخواهد شد.
ایلدیریم، وزیر حمل و نقل ترکیه و یکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه با همراهی اردوغان بود.
از وی به عنوان نیروی محرکۀ بسیاری از پروژه‌های زیربنایی در ترکیه یاد می‌شود که در دهۀ اول حاکمیت حزب عدالت و توسعه موجبات موفقیت انتخاباتی آن را فراهم آوردند.
به اعتقاد ناظران  وی دو خواستۀ اصلی اردوغان یعنی تثبیت نظام ریاست جمهوری و شکست شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در جنوب شرق ترکیه به پیش خواهد برد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات