صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۳۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 4 خرداد ماه

روزنامه کیهان **

ختم انقلابی‌هااز هاشمی چه می‌خواهند؟!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌گویند هاشمی می‌داند با ترکیب مجلس خبرگان نمی‌تواند رئیس شود و بنابراین دنبال بازیگردانی به جای بازیگری و حمایت از آیت‌الله امینی در مقابل آیت‌الله جنتی است که احتمال می‌رود رئیس مجلس خبرگان شود.

روزنامه آفتاب یزد با طرح این سؤال که چرا هاشمی می‌گوید نمی‌آیم می‌نویسد: «به راستی چه نامی بر روی این بنای ریاست نداشتن! می‌توان گذاشت؟ گویی هاشمی از زمانی که رأی نخست مجلس خبرگان (در هفتم اسفند) را آورده حرف‌های عجیب و غریب زدنش هم بیشتر شده، چندی پیش که از مرگی آرام بر بالین و رسیدن به آرزوهایش می‌گفت، اکنون هم از بی‌انگیزگی‌اش نسبت به ریاست خبرگان و اینکه وظایف خود را می‌تواند در ردایی دیگر انجام دهد. معلوم نیست که این اظهارنظرها ناشی از همان توهم پدرمآبانه رئیس مجمع تشخیص مصلحت بر سر ملت ایران است یا شعارگرایی‌هایی که سیاسیون همواره بدان مبتلا هستند؟ و شاید هم یک ناز سیاسی پیروزمندانه است در جهت مانور زودهنگام درباره ریاست مجلس!»

این روزنامه می‌افزاید: البته این احتمال را هم باید داد که هاشمی از تکرار اتفاقی مثل دوره قبل خبرگان می‌هراسد. چرا که چه بخواهیم چه نه، در ادوار مختلف، جنس کسانی که برای مجلس خبرگان تایید صلاحیت شده و به این مجلس راه می‌یابند تغییر چندانی نمی‌کند. اعضای خبرگان در هر صورت اصولگرا هستند به همین رو هاشمی می‌داند که شاید در صورت کاندیداتوری همزمان خودش و کسانی مثل آیت‌الله جنتی، اعضای مجلس به او پشت کنند و آیت‌الله جنتی را برگزینند. از این رو او می‌خواهد تا به جای خودش کسی از میان اصولگرایان را وارد رقابت با امثال آیت‌الله جنتی‌ها کند.

آفتاب یزد همچنین از قول غلامعلی رجایی مشاور هاشمی تصریح کرد: «هاشمی رفسنجانی شرایط فعلی و ترکیب مجلس خبرگان را به گونه‌ای می‌بیند که بهتر است کاندیدای ریاست خبرگان نشود.»

در عین حال زیبا کلام گفته است: «هاشمی هرگز از اینکه برای ریاست خبرگان به فردی چون آیت‌الله جنتی رقابت را واگذار کند نمی‌ترسد، هاشمی اگر قرار باشد در مقابل آیت‌الله جنتی قرار بگیرد این کار را خواهد کرد حتی اگر به احتمال 99 درصد بداند رأی نخواهد آورد.»

وی اضافه کرد: «در واقع هاشمی با نیامدنش به عرصه ریاست، تلاش می‌کند تا شرایط را برای ریاست یک میانه‌رو در مجلس خبرگان فراهم کند.»

آفتاب یزد همچنین در سرمقاله خود به قلم «فیاض-ز» نوشت: هاشمی در خبرگان بازیگردانی می‌کند، نه بازیگری. در ملاقات اخیری که با آیت‌الله هاشمی داشتم متوجه شدم که ایشان قصد کاندیداتوری برای ریاست خبرگان را ندارد.

وی افزود: درصورت عدم کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی کسانی مثل آیت‌الله ابراهیم امینی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی گزینه‌های خوبی برای ریاست خبرگان هستند.

ملاقات «فیاض-ز» با هاشمی در حالی است که در آذرماه 93 در مصاحبه با سایت ضدانقلابی تقاطع مدعی شده بود: من دل خوشی از انقلاب 57 ندارم!

وی اعدام سران رژیم طاغوت را تندروی زمان انقلاب و مستی توده‌ها توصیف کرده و مدعی شده بود: پس از انقلاب مستبدانی ظهور کردند که خود دچار نوعی استبدادزدگی بودند.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی کم‌هزینه‌ترین مسیر است، می‌گوید: امیدم نسبت به اصلاح جمهوری اسلامی نسبت به سال‌های اصلاحات کمتر شده است.

زاهد در عین حال گفته بود: ما نه از انقلاب سال 57 خاطره خوبی داریم و نه سن و سال ما دیگر اجازه انقلاب می‌دهد.

همزمان با اشاره آفتاب یزد به ناامیدی هاشمی از ریاست خبرگان و میل به بازیگردانی، روزنامه زنجیره‌ای شرق در تیتر اول با بیان این مطلب از قول هاشمی که «فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست خبرگان مطرح کنم» نوشت:‌ آیت‌الله امینی، گزینه احتمالی رقابت با آیت‌الله جنتی است.

شرق پیش از این در سرمقاله‌ای هاشمی را نماد پسا انقلاب و ختم انقلاب توصیف کرده و از این رو ابراز تمایل این قبیل نشریات به آیت‌الله امینی، قطعا رفتاری منافقانه و شیادانه است.

شرق از قول هاشم‌زاده هریسی نوشت: هاشمی اصلا تصمیمی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان ندارد و در مجلس افراد خوب و بزرگی مثل آقای امینی هستند که هاشمی می‌خواهد او نامزد بشود. بنابراین اگر تغییری در تصمیم هاشمی ایجاد نشود، این یعنی که گزینه او آیت‌الله ابراهیم امینی خواهد بود.

یادآور می‌شود هاشمی در انتخابات رئیس مجلس خبرگان در تاریخ 19 اسفند 1393 بیش از 24 رأی کسب نکرد و آیت‌الله یزدی با 47 رأی رئیس مجلس خبرگان شد. دوره پنجم مجلس خبرگان امروز آغاز به کار می‌کند.

انقلابی بودن رئیس جدید شرط انقلابی ماندن مجلس خبرگان

دوره پنجم مجلس خبرگان امروز آغاز به کار می‌کند. انقلابی بودن و انقلابی ماندن مهم‌ترین توقع از این مجلس است که در کلام رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است.

مجلس خبرگان امروز رسماً آغاز به کار می‌کند و در نشست امروز، هیئت رئیسه که نقش مهمی در مدیریت این مجلس دارد انتخاب خواهد شد. با عنایت به نقش خطیر مجلس خبرگان، به نظر می‌رسد انقلابی بودن رئیس این مجلس دارای اهمیت مضاعف است.

رهبر معظم انقلاب 20 اسفند در دیدار اعضای مجلس خبرگان با تأیید بر اهمیت انقلابی بودن این مجلس فرمودند: «مردم ]در انتخابات[ خوش درخشیدند؛ کاری که از مردم توقع بود انجام بدهند انجام دادند، حالا نوبت ما است؛ هم نوبت مجلس خبرگان است که به وظایف خود عمل کند، هم نوبت مجلس شورای اسلامی است که به وظایف خود عمل کند؛ هم نوبت دولت محترم است که به وظایف خود عمل کند. مجلس خبرگان مهم‌ترین جایی است که بایستی متوجه به وظایف خودش باشد. من اگر بخواهم در یک کلمه عرض بکنم، آن یک کلمه این خواهد بود که مجلس خبرگان باید انقلابی بماند؛ باید انقلابی فکر کند و انقلابی عمل بکند... باید خصوصیت انقلابی‌مان را حفظ کنیم، حرکت جهادی‌مان را حفظ کنیم، عزت و هویت‌مان را حفظ کنیم، در هاضمه خطرناک فرهنگی و اقتصادی جهانی هضم نشویم».

ایشان همچنین 12 شهریور نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان تأکید کردند: «عمده این است که مجلس خبرگان اسیر کلیشه‌های تحمیلی نظام سلطه نباید بشود. یک تفکراتی، یک مفاهیمی از سوی تبلیغات پرحجم نظام سلطه، به طور شبانه‌روزی در سرتاسر عالم دارد پراکنده می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین مسائل این است که ما باید اسیر نشویم. این سفارش فقط به مجلس خبرگان نیست، این سفارش به همه مسئولان کشور است، به همه ارکان نظام است بلکه سفارش به همه صاحب‌نظران است- صاحب‌نظران سیاسی، صاحب‌نظران اجتماعی، صاحب‌نظران دینی- که مراقب باشند: و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل‌الله؛ این را بدانند. این جور نیست که چون حالا با یک حجم عظیمی از تبلیغات بر روی یک موضوعی تمرکز می‌کنند، تکیه می‌کنند، تکرار می‌کنند، با زبانهای مختلف آن را بیان می‌کنند، ناچار ما هم بایستی همرنگ جماعت بشویم و همان را مطرح کنیم، همان را تکرار کنیم؛ نه، ما خودمان مبانی داریم، ما فکر داریم. استکبار در صدد آن است که کلیشه‌های مورد نظرخودش را به همه مردم دنیا تحمیل کند؛ هم به آحاد ملتها، هم بالخصوص به مسئولان و مؤثران کشورها؛ یعنی دولتها، نمایندگان مجالس، تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان، به قول خودشان اتاقهای فکر، به همه اینها می‌خواهند آن کلیشه‌های خودشان را تحمیل کنند و آن را وارد ذهن آنها و فضای ذهنی آنها بکنند. مایلند همه، جهان را از منظر آنها ببینند؛ با این رویکرد سلطه‌طلبانه مفاهیمی را یا جعل می‌کنند یا دست‌کاری می‌کنند و معنا می‌کنند و مایلند همه، طبق معنای آنها این مفاهیم را بفهمند و به کار بگیرند و در ادبیاتشان از آنها استفاده کنند. فرض بفرمایید تروریسم یک مفهومی است که استکبار آن را در یک معنای خاصی به کار می‌برد؛ یا حقوق بشر یا دموکراسی... انقلاب اسلامی یک منظومه فکری دارد. اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علت این بود که یک منظومه فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است... یکی از اجزای مهم این منظومه فکری که خیلی هم جاذبه دارد، عبارت است از نفی ظلم، نفی استکبار، ... استقلال همه جانبه- استقلال بسیار امر مهمی است- استقلال فکری، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، که از همه مهم‌تر هم استقلال فکری است که می‌تواند بقیه این استقلال‌ها را به دنبال خودش بیاورد؛ اینها جزو چیزهایی است که در نظام فکری اسلامی و آن منظومه فکری اسلامی وجود دارد و همین‌ها است که جاذبه می‌دهد.»

راز مخالفت بانک‌ها با اصلاح قانون بانکداری بدون ربا

طرح مجلس برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا، در آستانه بایگانی شدن قرار گرفته است. طرحی که امید می‌رفت با تصویب آن بخشی از مشکلات نظام بانکی حل شود اما حالا با لابی‌های گسترده در معرض کنار گذاشته شدن است.

به گزارش الف، اگرچه در ابتدا دلایلی نظیر وجود شورای فقهی و شتابزدگی در تصویب، دلیل اصلی منتقدان بود. اما گویا داستان چیز دیگری است. بزرگترین اشکال این طرح از منظر بانک‌ها، محدودیت‌های تخصیص منابع است. سرمقاله‌نویس یکی از روزنامه‌های مخالف این طرح نوشته است: «ملاحظه می‌شود که در مواد متعددی از طرح عملیات بانکی بدون ربا، قیدهای غیر ضروری بر فرآیندهای تجهیز و تخصیص منابع مؤسسه اعتباری وضع شده است» البته این اولین باری نیست که بانکداران این موضوع را مطرح می‌کنند. مجید قاسمی، مدیر عامل یک بانک خصوصی پیش‌تر گفته بود: «ما کشوری در حال توسعه هستیم و نمی‌توانیم فعالیت بانکها را در حوزه سرمایه‌گذاری محدود کنیم» این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته محدودیت‌هایی جدی بر فعالیت بانکداران وضع شده است. علت این محدودیت‌ها هم روشن است. از آنجایی که بانک‌ها منابع مالی زیادی دارند با حضور در هر بازاری می‌توانند نظم آن بازار را به هم بزنند. اتفاقی که در ایران تجربه کردیم. آخرین تجربه به سال 91 برمی‌گردد. درست 4 سال پیش بود که خبر برداشت 3 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی از حساب بانک‌ها مطرح گردید.

اگرچه ابتدا عده‌ای می‌گفتند دلیل برداشت پرداخت یارانه بوده است، اما کمی بعدتر اصل ماجرا مشخص شد. در آن روزها که سیستم نقل و انتقال ارز از طریق صرافی‌ها صورت می‌گرفت دولت هم برای پرداخت‌های خود به صرافی بانک‌ها اعتماد کرده بود تا نیازهای اساسی مردم را تأمین کند. اما بانک‌ها به جای واردات، ارزهای ارزان را در بازار گران می‌فروختند و سود می‌کردند. دیوان محاسبات تأکید کرده است که این تخلف در 18 بانک رخ داده است. حتی رئیس فعلی بانک مرکزی نیز این موضوع را تأیید کرده است. سیف گفته است: «... این به معنای آن نیست که بانک‌ها خلافی در این ارتباط با مابه‌التفاوت ارزی انجام نداده‌اند.» با این سابقه بانک‌ها و با این درجه عقلانی بودن و با این سطح از تجربیات جهان، بخشی از بانکداران مخالف ایجاد محدودیت در سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع بانک‌ها هستند.

الف می‌نویسد: شاید بانک‌ها می‌خواهند هیچ بندی نداشته باشند تا بتوانند 20 تا 25 درصد منابع قرض‌الحسنه‌ای که مردم با نیات خداپسندانه در بانک‌ها می‌گذارند را به صورت وام 30 ساله به کارمندانشان بدهند. شاید می‌خواهند با سرمایه‌گذاری در بازارهای نامولد، پر کردن جیب خود را با دور شدن از پیشرفت ملت ایران همراه کنند. شاید هم قصد دارند آنقدر در زمین و مسکن خرید و فروش کنند تا هیچ جوانی نتواند آرزوی خانه‌دار شدن بکند. هر چه که باشد، کشور به اصلاح نظام بانکی نیاز دارد و اگر اصلاح واقعی باشد، صدای عده‌ای درخواهد آمد.

آفتاب یزد: هاشمی می‌داند اعضای خبرگان به او رأی نمی‌دهند

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت، هر چند هاشمی دنبال ناز و غنج در انتخابات ریاست خبرگان است اما احتمالاً آیت‌الله جنتی خلاف میل هاشمی رئیس خبرگان می‌شود.

آفتاب یزد می‌نویسد: زمانی که مرد مرموز سیاست‌پیشه ایران پس از نتیجه انتخابات 94، مظلومانه و مسرورانه از خوابیدن آسوده بر بالین مرگ گفت، بسیاری حدس می‌زدند که این حرف‌های «هاشمی رفسنجانی» یعنی اینکه او برای ریاست خبرگان دندان تیز نکرده و حال و حوصله زخم خوردن دوباره از اعضای خبرگان مثل دوره پیش (که کاندیدای ریاست شد ولی از سوی اعضای خبرگان انتخاب نشد) را ندارد! البته چند روز پیش خودش آب پاکی را روی دست همه ریخت وقتی که از عدم تمایلش برای نامزدی در ریاست خبرگان گفت و باقی هم‌قطارانش هم این موضوع را تأیید کردند.

این روزنامه می‌افزاید: اما شاید «رفسنجانی» با این حرف‌ها به دنبال غنج و دلال سیاسی است و دوست دارد با همین مظلوم‌نمایی‌ها، باری دیگر اعضای خبرگان را از بالای جایگاه ریاست ببیند و چه بسا ناگهان به بهانه اینکه احساس تکلیف کرده و مملکت را در خطر دیده و هزار جور بهانه‌های کلیشه‌ای و تکراری سیاست‌ورزانه دیگر، سر بزنگاه برای ریاست خبرگان نامزد شود... حتی اگر بداند اعضای همیشه اصولگرای خبرگان، به او رأی نخواهند داد.

این روزنامه در ادامه نوشت: بسیاری معتقدند جایگاه رأی‌آوری آیت‌الله جنتی در مجلس خبرگان بیش از هاشمی است. حتی خیلی‌ها کنار کشیدن هاشمی رفسنجانی از نامزدی ریاست را به دلیل حضور آیت‌الله جنتی و هراس هاشمی از تقابل با او می‌دانند. چرا که باخت به آیت‌الله جنتی اصلاً روی خوشی ندارد.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* یک منبع مطلع در نیروی انتظامی گفت فهیمه اروانی، 10 روز قبل از اعلام خبر بازداشتش، آزاد شده بود. 25 اردیبهشت ماه سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا اعلام کرد یکی از عوامل اصلی فاجعه هفتم تیر توسط پلیس بین‌‌الملل در آلبانی دستگیر شده است. بعد از چند روز، مشخص شد نام این تروریست، فهمیه اروانی بوده است.به گزارش عصر ایران، با گذشت چند روز، خبر دیگری رسید مبنی بر این که اروانی، آزاد شد و به ایران مسترد نمی‌شود. اینجا بود که انتقاداتی از ناجا مطرح شد که خبر دستگیری اروانی را عجولانه اعلام کرده و باعث سیاسی شدن موضوع و آزادی وی شده است. اما روزگذشته یک مقام آگاه در نیروی انتظامی گفت این تروریست، نه بعد از اظهارات سخنگوی ناجا که 10 روز قبل از آن، در آلبانی آزاد شده بود ولی به دلایلی، خبر آن توسط ناجا با این تاخیر زمانی اعلام شد.

* رئیس سازمان زندان‌ها گفت: 40 تا 46 درصد زندانیان مجدداً بعد از آزادی با همان جرم اولیه و یا جرم دیگر به زندان باز می‌گردند که امیدواریم با روش‌های پیشگیرانه کمک کنیم میزان جرم و تخلف در جامعه کاهش یابد.به گزارش میزان، اصغر جهانگیر افزود: بین 50 تا 60 درصد افراد برای اولین بار وارد زندان می‌شوند که در بسیاری از این موارد می‌توان از ورود این افراد به زندان‌ها جلوگیری کرد.وی اضافه کرد: 43 درصد از زندانیان را بطور مستقیم جرائم مواد مخدر تشکیل می‌دهد که در رتبه اول جرائم قرار دارد، درحالی که چنانچه بخواهیم جرایم دیگری که غیر مستقیم ناشی از جرم مواد مخدری باشد را لحاظ کنیم آمار زندانیان مرتبط با مواد مخدر به 70 درصد می‌رسد که رقم تکان دهنده‌ای است. سرقت و جرائم مالی در رتبه دوم و جرائم علیه اشخاص در رتبه سوم قرار دارد.وی همچنین در رابطه با انتقال زندان اوین به خارج از شهر نیز گفت: مذاکراتی با شهردار تهران آغازشده است و امیدواریم بتوانیم برای فروش زندان و انتقال آن به خارج از شهر اقدام کنیم.

*********************************

روزنامه خراسان**

عصرایران مدعی شد :

یک منبع مطلع در نیروی انتظامی گفت که فهیمه اروانی، 10 روز قبل از اعلام خبر بازداشتش، توسط مقامات کشور آلبانی آزاد شده بود. قبل از این سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا اعلام کرد که یکی از عوامل اصلی فاجعه 7 تیر توسط پلیس بین الملل در آلبانی دستگیر شده است که بعد از چند روز، مشخص شد نام این تروریست، فهیمه اروانی بوده است.اینجا بود که انتقاداتی از ناجا مطرح شد که خبر دستگیری اروانی را عجولانه اعلام کرده و باعث سیاسی شدن موضوع و آزادی وی شده است.

انتخاب نوشت :

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور پیش بینی کرد که سعید جلیلی به دلیل تجربه شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، دیگر کاندیدا نخواهد شد.وی در مورد حضور دوباره احمدی نژاد نیز گفت : خودشان هم می دانند رقیب روحانی، احمدی نژاد نیست، جناحی که می‌خواهد برای آقای روحانی رقیب بتراشد، کاندیدایش کسی دیگر است و احمدی نژاد تنها یک سرگرمی است؛ رقیب اصلی را بعداً رو می کنند. آقای احمدی نژاد برای سرگرم کردن طرفداران خودشان این سخنرانی ها را می کنند، کاندیدای اصلی ایشان نیست، بعدا رو می شود.

پارس نیوز مدعی شد:

یکی از معاونین یک مقام عالی اجرایی با رئیس دولت اصلاحات دیدار کرد. در این دیدار رئیس دولت اصلاحات فهرستی از نیروهای استانی خود را به این معاون داده و خواستار آن شده تا پست هایی به آنها داده شود. مهمترین درخواست «رئیس دولت دوم خرداد» از «حسن روحانی» این است که نیروهای اصلاح‌طلب در استان‌ها پست بگیرند و این مهمترین درخواست وی از دولت در شرایط فعلی است.وی همچنین از عملکرد وزیر کشور در زمان انتخابات تقدیر کرده و خواستار تغییر برخی استانداران برای تکمیل پازل اصلاحات شده است.وی اضافه کرده است که آقای روحانی فرد محافظه کار و پیچیده ای است و در خیلی حوزه ها مثل حصر و تغییر استانداران نمی تواند تصمیمات جدی اتخاذ کند.

افکار نیوز نوشت :

نخست‌وزیر هند در پایان نشست خبری خود با روحانی با بیان این که ما اکنون کجا هستیم و کجا می‌توانیم باشیم به یک بیت از دهلوی اشاره کرد و گفت: سخنانم را با این بیت به انجام می رسانم که «جنونت گر به نفس خود تمام است/ ز کاشی تا به کاشان نیم گام است» یعنی اگر ما تصمیم محکم بگیریم فاصله بین کاشی تا کاشان نیم گام بیش نیست.

*********************************

روزنامه ایران**

پاسخ وکیل موسویان به یک ادعای مالی

وکیل سید حسین موسویان، مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق ایران با رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر کمک 70 هزار دلاری امریکا به موکلش برای تبلیغ توافق هسته‌ای گفت: «آنچه یکی از روزنامه‌ها در باره موکلم- سیدحسین موسویان- نوشته و در برخی رسانه‌ها نیز بازتاب داشته، مصداق بارز افترا و نشر اکاذیب است و به همین دلیل، موکلم حق تعقیب قضایی را برای خود محفوظ می‌داند.» هوشنگ پوربابایی به ایرنا گفت: «حسین موسویان از نیمه سال 1388 در دانشگاه پرینستون امریکا به عنوان محقق فعالیت تحقیقی خود را آغاز و از همان زمان تاکنون صرفاً از دانشگاه پرینستون حقوق ماهانه دریافت کرده و هیچ وجهی بجز حقوق مقرر دانشگاه به وی پرداخت نشده است.»

محمد سرافراز از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد

خبرگزاری فارس از بازنشسته شدن محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما خبر داد. این خبرگزاری در ادامه نوشته است: «حال باید دید سرافراز که در طول مدت ریاستش بر سازمان صدا و سیما بر حضور نداشتن بازنشسته‌ها در بدنه سازمان تأکید داشت خود به این موضوع پایبند می‌ماند؟»

«سحرخیز» 18 و 23 خرداد محاکمه می‌شود

وکیل‌مدافع عیسی سحرخیز گفت: «موکلم در روزهای 18 و 23 خردادماه در دو پرونده جداگانه در دادگاه کارکنان دولت محاکمه می‌شود که باید برای رسیدگی به این دو پرونده، درخواست تجمیع دهیم.» سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «موکلم اکنون در بیمارستان است و تا زمانی که مرخص نشود، امکان رسیدگی وجود ندارد.»

ترکان: کاندیدای اصلی مخالفان روحانی بزودی رونمایی می‌شود

یک عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه معتقد است که محمود احمدی‌نژاد «گزینه سرگرمی» مخالفان دولت است و کاندیدای اصلی بزودی رونمایی می‌شود. اکبر ترکان در گفت‌وگو با «انتخاب» در پاسخ به اینکه آیا احمدی‌نژاد تصمیمی برای ورود به انتخابات سال آینده را دارد، اظهار کرد: از مردم کوچه و بازار بپرسید، ببینید شانسی دارند یا نه. خودشان هم می‌دانند رقیب روحانی، احمدی‌نژاد نیست، جناحی که می‌خواهد برای آقای روحانی رقیب بتراشد، کاندیدایش کسی دیگر است و احمدی‌نژاد تنها یک سرگرمی است؛ رقیب اصلی را بعداً رو می‌کنند. وی با بیان اینکه اصولگرایان تندرو می‌خواهند برای آقای روحانی رقیب بتراشند، افزود: احمدی‌نژاد برای سرگرم کردن طرفداران خودشان این سخنرانی‌ها را می‌کند، کاندیدای اصلی ایشان نیست، بعداً رو می‌شود. ترکان در پاسخ به اینکه شانس پیروزی آقای جلیلی را چطور می‌بینید، اضافه کرد: مگر قصد دارد رئیس جمهوری بشود؟ بعید می‌دانم ایشان اهل این کارها باشد. وی در پاسخ به اینکه پیروزی روحانی در دوره بعد بستگی به عملکرد تیم اقتصادی‌شان دارد، گفت: چرا به این زودی به فکر این حرف‌ها افتادید؟ این موضوع را عنوان کنم که خطا و درستی اصلاً مطرح نیست. دولت یک برنامه‌ای دارد و برنامه‌اش را اجرا می‌کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

سفر محرمانه فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا به سوریه

فرمانده عملیات ویژه ارتش آمریکا به منظور اطلاع از تلاش‌های ایجاد ائتلاف‌های قوی بین اعراب، کردها و دیگر نیروهای محلی برای جنگ با داعش و آمادگی جهت حمله احتمالی به مقر خلافت خودخوانده داعش در استان رقه، در سفری محرمانه به شمال سوریه رفته است. ژنرال جوزف فوتیل به مدت 11 ساعت در شمال سوریه بوده و با مشاوران نظامی آمریکایی که با شبه‌نظامیان عرب همکاری می‌کنند، دیدار کرده است.

فاصله 3 درصدی ترامپ با کلینتون

طبق یک نظرسنجی مشترک وال‌استریت‌ژورنال و ان‌بی‌سی‌نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، پیشتازی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از دونالد ترامپ، رقیب وی از حزب جمهوری‌خواه به

3 درصد کاهش یافته است. در نظرسنجی مشابهی که در ماه آوریل برگزار شد، کلینتون 50 درصد و ترامپ 39 درصد آرا را کسب کردند و اختلاف آنها 11 درصد بود. این در حالی است که فاصله برنی سندرز، دیگر نامزد دموکرات‌ها با ترامپ سرمایه‌دار هنوز عددی 2 رقمی است و اختلاف آنها 54 به 39 درصد است.

آویزان شدن بمب‌های خوشه‌ای انگلیس از درختان یمن

کشف یک بمب خوشهای ساخت انگلیس در روستایی در یمن سندی دیگر در استفاده ائتلاف سعودی از تسلیحات ممنوعه در جنگ یمن است. سازمان عفو بین‌الملل به نقل از یک مرد چوپان در روستایی در استان حجه نوشت: «در منطقه‌ای نزدیک به ما، بمب‌ها از درختان آویزان هستند». انگلیس در میان دهه‌های 1980 تا 1990 مقادیر زیادی بمب خوشهای به عربستان و امارات، یکی از اعضای اصلی ائتلاف سعودی در تهاجم به یمن، فروخت. این سازمان همچنین می‌گوید عربستان، یمن را به میدان مین تبدیل کرده است.

لغو تحریم تسلیحاتی ویتنام

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر به «هانوی» پایتخت ویتنام اعلام کرد آمریکا ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به ویتنام را به صورت کامل رفع می‌کند. آمریکا از حدود 5 دهه پیش فروش تسلیحات نظامی به ویتنام را ممنوع اعلام کرده بود که 2 سال پیش بخشی از آن رفع شد. ویتنام و آمریکا هر 2 از تشدید فعالیت نظامی چین در دریای جنوبی چین نگران هستند. باراک اوباما تاکید کرده است که تصمیم به رفع ممنوعیت فروش سلاح به ویتنام ارتباطی با چین ندارد.

45 کشته در حمله داعش در یمن

داعش پس از حضرموت و المکلا این بار در عدن از نیروهای مزدور تحت امر رئیس‌جمهور فراری یمن قربانی گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه خور مکسر در شهر عدن در جنوب یمن دست‌کم 45 کشته و 60 زخمی به جا گذاشت. داعش مسؤولیت این انفجار در مقابل خانه سرتیپ عبدالله الصبیحی، از فرماندهان مزدوران مسلح طرفدار عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی را برعهده گرفت. قربانیان این انفجار افرادی بودند که مقابل منزل این فرمانده برای پیوستن به مزدوران طرفدار هادی صف بسته بودند. شهر عدن و دیگر شهرهای جنوبی یمن به دنبال اشغالگری ائتلاف سعودی با حمایت غرب، ماه‌هاست هدف حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌های گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده قرار می‌گیرند.

نخست‌وزیر جدید ترکیه کیست؟

بن علی یلدیریم، وزیر ارتباطات و ترابری ترکیه، به‌عنوان نامزد رهبری حزب عدالت و توسعه و نخست‌وزیر این کشور معرفی شد. یلدیریم که ۶۰ سال دارد بیش از 2 دهه از یاران نزدیک رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه بوده است بنابراین می‌تواند موقعیت اردوغان برای افزایش قدرتش را مستحکم کند. یلدیریم که همراه رجب طیب اردوغان از بنیانگذاران این حزب است نیروی محرک پروژه‌های اصلی اقتصادی در ترکیه محسوب می‌شود و از چهره‌های شاخصی است که عامل پیروزی این حزب در دهه اول به قدرت رسیدنش بود. او از جمله سیاستمدارانی است که موافق سیاست تغییر نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاستی است که هدف آقای اردوغان به شمار می‌رود.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات