تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۷۶

مشت آهنین نتانیاهو در برابر انتفاضه سوم

اکنون انتفاضه سوم فلسطین با مانع بزرگی به نام مشت آهنیت لیبرمن برخورد کرده است. وی از هیچ گونه تلاشی برای متوقف کردن ماشین مقاومت و انقلاب فلسطین کوتاهی نخواهد کرد. این امر نشان می دهد که گروه های فلسطین باید بیش از گذشته با اتحاد، گزینه مقاومت را ادامه دهند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
از سال گذشته که انتفاضه سوم با عنوان انتفاضه قدس شروع شد وحشت بر سرزمین های اشغالی سایه افکنده است. در این مسیر کابینه نتانیاهو نتوانسته در برابر مقاومت فلسطین اقدام خاصی انجام دهد، اما همواره بنیامین نتانیاهو درصدد اتخاذ مشت آهنین در برابر انتفاضه سوم بوده است. روز پنجشنبه نتانیاهو سرانجام موافقت خود را با شروط آویگدور لیبرمن رئیس حزب «اسرائیل خانه ما»، و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی اعلام کرد. از جمله شروط لیبرمن برای جانشینی «موشه یعلون»، ورود جنگ با حماس و لشکرکشی به غزه و اعدام اسرای فلسطینی بود که گفته می‌شود، نتانیاهو همه آن ها را پذیرفته است.
 صهیونیست‌ها تصمیم «بنیامین نتانیاهو» برای تعیین «آویگدور لیبرمن» به عنوان وزیر جنگ را محکوم و علیه نتانیاهو شعارهایی نیز سر داده اند. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ کنونی اسرائيل، رهبر حزب راستگرای «اسرائيل خانه ما» است و یکی از شخصیت‌های جنجالی در صحنه سیاسی رژیم صعهیونیستی به شمار می‌رود. وی در سال 2001 گفته بود که در صورت وقوع جنگ میان اسرائيل و مصر، سد اسوان در مصر را بمباران خواهد کرد. لیبرمن همچنین تهدید کرد در صورت ورود به وزارت جنگ با کمک ارتش اسرائیل نوار غزه را به استادیوم فوتبال تبدیل خواهد کرد!
اکنون این سوال مطرح است که هدف نتانیاهو از سپردن پست وزارت جنگ به لیبرمن چیست؟
 برخی از گروه های فلسطینی در چند ماه اخیر به دنبال نوعی توافق و حتی صلح با رژیم اسرائیل بودند. در این میان جنبش فتح و تشکیلات خودگردان بیش از دیگر گروه ها در این مسیر حرکت کرده است. انتخاب لیبرمن به عنوان وزیر جنگ یک پیام بسیار قوی برای گروه های مقاومت فلسطین دارد. پیام این است که رژیم صهیونیستی هیچ گاه به دنبال صلح با فلسطین نیست. از این به بعد در سرزمین های اشغالی باید شاهد رشد روز افزون حملات پراکنده صهیونیست ها بود، چرا که لیبرمن بسیار تندرو است و تنها زبان ارتباطی وی زور است. ورود وی به کابینه نتانیاهو یک بار دیگر به مقاومت فلسطین نشان داد که جز مقاومت هیچ راه دیگری را برای ارتباط با فلسطین نباید در دستور کار خود قرار دهند.
با این وصف، فلسطینی ها نگران مواضع لیبرمن درباره نزاع میان اسراییلی ها و فلسطینی هاهستند. لیبرمن از صدور حکم اعدام در حق مجریان عملیات استشهادی حمایت می‌کند؛ زیرا گمان می کند که این امر افراد دیگری را از انجام عملیات استشهادی باز می دارد. در طول جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه، لیبرمن با شدت تمام از اقدام های نتانیاهو و یعلون وزیر جنگ انتقاد کرد و خواستار ترور رهبران حماس و پایان دادن به این جنبش در غزه شد.  بسیاری، افزایش قدرت سیاسی اخیر لیبرمن را به مساله انتفاضه فلسطین بازمی گردانند که سبب شد اسراییلی ها نگران امنیت خود شوند و به دنبال راه حل‌های افراطی برآیند، اما سوال این است آیا لیبرمن به عنوان وزیر امنیت با مسئولیت پذیری و پختگی رفتار خواهد کرد یا وی برای اجرای یک سیاست بحث برانگیز به این سمت منتصب شده است؟
 لیبرمن در شهرک نوکدیم واقع در کرانه باختری اشغالی زندگی می کند و در تبلیغات انتخاباتی اخیر، بر نفرت از عرب ها تاکید کرده است. روزنامه هاآرتص اعلام کرد، لیبرمن به تهدیدات همیشگی خود علیه رهبران جنبش حماس ادامه خواهد داد و پیام های تهدید مبنی بر نابودی این جنبش در غزه ارسال خواهد کرد و شاید هم به از سرگیری سیاست ترور رهبران حماس متوسل شود. هاآرتص در ادامه آورده است که لیبرمن "پایان دادن به حکومت حماس" و از سر گیری شهرک سازی ها در شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری و قدس را از جمله شرط های خود برای پیوستن به دولت صهیونیستی عنوان کرده بود و از همین رو، مشخص نیست که وی پس از تصدی سمت وزارت جنگ، چطور با این مساله امنیتی تعامل خواهد کرد. وزیر جنگ طلب صهیونیستی همچنین هم مشارکت در کابینه جدید نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی را منوط به تصویب قانون حکم اعدام برای فلسطینی‌هایی که به صهیونیست‌ها حمله می‎کنند، دانست.
 به عقیده کارشناسان، انتخاب لیبرمن در سمت وزارت جنگ رژیم اسرائیل نتایج فاجعه باری برای منطقه در پی خواهد داشت. اکنون انتفاضه سوم فلسطین با مانع بزرگی به نام مشت آهنیت لیبرمن برخورد کرده است. وی از هیچ گونه تلاشی برای متوقف کردن ماشین مقاومت و انقلاب فلسطین کوتاهی نخواهد کرد. این امر نشان می دهد که گروه های فلسطین باید بیش از گذشته با اتحاد، گزینه مقاومت را ادامه دهند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات