سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۸۸

درس بزرگ فتح خرمشهر

يك ملت وقتي به خود متكي شد، وقتي مؤمن شد، وقتي اين ايمان را با عمل صالح و جهاد همراه كرد، در همه‌ي ميدان‌ها پيروزي او قطعي است. درس خرمشهر براي ما اين است؛ ملت ايران اين درس را نبايد فراموش كند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / حسین معینی

فتح خرمشهر را بي‌شک نقطه عطفي در تاريخ جنگ هشت ساله مي‌توان برشمرد، آنجا که سلسله عملياتهاي آزادي بخش به کمال خود رسيده و براي جهانيان ثابت گرديد که انقلاب اسلامي شجره طيبه‌اي است که ريشه در باورهاي عميق اين ملت دارد و در برابر طوفانهاي سهمگين نيز همچنان استوار ايستاده است. در واقع فتح خرمشهر خط بطلاني بود بر اين پندار خيالين دشمنان انقلاب اسلامي که "مي‌توان انقلاب اسلامي را از طريق حمله نظامي سرنگون نمود"!

عمليات بيت المقدس از منحصربفردترين عملياتهاي رزمي بود که در تاريخ دفاع مقدس اين سرزمين ثبت گرديد. ويژگيهاي زير از خصوصيات اين عمليات است كه آن را از عمليات هاي پيش و پس از آن متمايز مي‌كند.

1- كوتاه بودن زمان براي آمادگي: طرح ريزي اين عمليات بزرگ بلافاصله پس از عمليات غرورآفرين فتح‌المبين آغاز و در كمتر از يك ماه به اجرا درآمد.

2- وسعت منطقه نبرد: وسعت منطقه عمليات بيت المقدس ۶ هزار كيلومترمربع يعني معادل ۱۰برابر وسعت عمليات فتح المبين بود.

3- مداومت زياد عمليات: بيت‌المقدس يکي از طولاني‌ترين عملياتها در دوران دفاع مقدس با ۲۶ روز مداومت است.

4- اجراي عمليات عبور از رودخانه كه از پيچيده ترين و مشكل ترين نوع عمليات رزمي چه از نظر طرح ريزي و چه از نظر اجرا و چه از نظر تدارك وسايل ويژه است. بويژه آن كه عمليات عبور در مقياسي وسيع (حدود ۵ لشكر) و با وجود محدوديت هاي بسيار از نظر تجهيزات انجام گرفت.

5- حجم تلفات و خسارات وارده و نيز اسراي گرفته شده از دشمن بي سابقه بود.

سرلشکر محسن رضايي فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين باره مي‌گويد: «مهمترين تدبير عملياتي كه استفاده كرديم، عبور عمده قواي ايران از رودخانه‌ كارون بود كه در قواره‌هاي نظامي پيش‌بيني نمي‌شد. اصول كلاسيك جنگ مي‌گفت كه ايران از شمال و از جاده‌ اهواز - خرمشهر حمله خواهد كرد به همين دليل، عراق بخش بزرگي از نيروهايش را در آنجا مستقر كرد؛ اما ما از جايي ديگر عمليات را آغاز كرديم و با عبور از رودخانه كارون خود را به جاده اهواز - خرمشهر رسانديم. بدين ترتيب نيروهاي عراق دو بخش شدند: يك بخش در شمال جبهه و يك بخش در جنوب جبهه نبرد . در عمليات، توانستيم دسته جنوبي را كاملا منهدم كنيم. اين تدبير عملياتي تقريبا در عرف جنگ‌هاي بين‌المللي تقريبا بي‌نظير بود و البته در اجراي اين تدبير مشكلات بسياري داشتيم اما به هر حال توانستيم بر اين مشكلات غلبه كنيم و پيروزمندانه خرمشهر را آزاد كنيم.»

عمليات بيت‌المقدس از نظر توان ارتش عراق، وسعت منطقه درگيري و نيز موانع بسيار، چنان بزرگ و شگفت‌انگيز بود كه حضرت امام خميني(ره) هشتم خرداد ۱۳۶۱ فرمودند: «فتح خرمشهر يك مسأله عادي نبود، اينكه ۱۵ الي ۲۰ هزار نفر به صف براي اسارت بيايند و تسليم شوند مسأله عادي نيست، بلكه مافوق طبيعت است.»

فتح خرمشهر دستاوردهاي ارزشمندي براي انقلاب اسلامي بهمراه داشت و توانست موقعيت بين المللي جمهوري اسلامي را بشدت تقويت نمايد، بطوري که حضرت آيت الله خامنه اي که در آن زمان رياست جمهوري را برعهده داشت در اين باره مي‌فرمايند:

«وقتي ملت ايران با قدرت خرمشهر را از دشمن پس گرفت و هزاران نيروي رزمنده‌ي دشمن را اسير كرد، در واقع سرنوشت نهايي جنگ نوشته شد. همان روزها سران چند كشور براي وساطت به ايران آمده بودند. يكي از برجستگان سياسي معروف انقلابي دنيا - كه رهبر يكي از كشورهاي آفريقايي بود - به من گفت امروز مسأله‌ي ايران و جمهوري اسلامي در دنيا بكلي با قبل از فتح خرمشهر متفاوت است؛ امروز همه به چشم فاتح و پيروز به شما نگاه مي‌كنند. و حقيقت هم همين بود.»(2/6/84)

امروز با گذشت ساليان سال از فتح خرمشهر ملت ما و بخصوص جوانان ما هنوز نيازمند يادآوري آن حماسه هاي بزرگ هستند و شنيدن پيامها و درسهاي بزرگ آن حماسه هاي به ياد ماندني. درس بزرگ فتح خرمشهر را که امروز نيز بايد سرلوحه نسل سوم قرار بگيرد, از زبان آيت الله خامنه‌اي مي‌خوانيم: «يك ملت وقتي به خود متكي شد، وقتي مؤمن شد، وقتي اين ايمان را با عمل صالح و جهاد همراه كرد، در همه‌ي ميدان‌ها پيروزي او قطعي است. درس خرمشهر براي ما اين است؛ ملت ايران اين درس را نبايد فراموش كند.» (3/3/84)

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات