تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۰۰

گزینه های طالبان برای انتخاب رهبر جدید

اگر اخبار مربوط به مرگ 'ملا اختر منصور' صحت داشته باشد، کسی که تنها کمتر از یک سال از انتخاب جنجالی و پرماجرای او به سرکردگی گروه طالبان افغانستان بعد از مرگ 'ملاعمر' می گذرد، طالبان باز هم باید منتظر چالشی دوباره برای انتخاب رهبر جدید خود باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از ایرنا، سال گذشته پس از آنکه شورای طالبان بعد از اعلام خبر ناگهانی و غافلگیر کننده مرگ علا عمر، ملا اختر منصور را به عنوان رهبر جدید این گروه انتخاب کرد، بلافاصله زمزمه های مخالفت با این انتخاب، از سوی اعضای مخالف و ناراضی طالبان آغاز شد تا جایی که به اختلاف های درون گروهی جدی میان اعضای ارشد این گروه و بروز انشقاق در طالبان منجر شد.
اختلاف ها بر سر جایگاه قدرت و رهبری در طالبان شدید بود و حتی گزارش هایی مبنی بر بروز درگیری های نظامی خونین میان طرفداران ملا اختر منصور و گروه های 'طالبان ناراضی' منتشر شد.
به هر روی، حالا طالبان اگر می خواهد به حیات و اهداف خود ادامه دهد، چاره ای جز انتخاب جانشین برای ملا اختر منصور ندارد. 
با توجه به وجود اختلاف های شدید سال گذشته بر سر انتخاب اختر منصور، به نظر می رسد انتخاب جانشین برای وی هم با تنش و اختلاف نظر و چالش های فراوان مواجه شود.
اگرچه طالبان فعلا درباره خبر کشته شدن مرگ ملا اختر منصور سکوت کرده و پس از گذشت سه روز، هنوز آن را رسما تایید نکرده است، اما زمزمه هایی از داخل این گروه شنیده شده مبنی بر اینکه مشورت ها و رایزنی ها میان اعضای ارشد طالبان برای تعیین رهبر جدید آغاز شده است.
برخی اعضای طالبان به روزنامه 'اکسپرس تریبیون' پاکستان گفته اند که این گروه پس از به اجماع رسیدن درباره جانشین ملا اختر، رسما مرگ او را تایید خواهند کرد.
آنها گفته اند که نمی خواهند مرتکب اشتباه سال گذشته شوند، اشتباهی که باعث شد انتخاب رهبر جدید طالبان، موجب بروز اختلافاتی در این گروه شود.
طالبان فعلا چند گزینه برای انتخاب رهبر جدید خود دارد. 'سراج الدین حقانی' (رهبر شبکه حقانی که آمریکا خواستار برخورد شدید و جدی پاکستان با آن است)، به عنوان یکی از دو معاون ملا اختر منصور، یکی از گزینه های پیش روی و اصلی طالبان برای رهبری جدید این گروه است. 
سراج الدین حقانی در ماه های گذشته با متقاعد کردن برخی رهبران مخالف طالبان برای بیعت کردن با اختر منصور، توانسته موقعیت خود را در این گروه تثبیت کند. بسیاری تحلیل گران بر این باورند که مرگ ملا اختر منصور، نگاه ها در گروه طالبان را به سمت سراج الدین حقانی معطوف کرده است.
با این حال، یک عضو ارشد طالبان گفته است که هنوز زود است درباره تمایل و علاقه سراج الدین حقانی برای جانشینی اختر منصور اظهار نظر شود.
یکی از موانعی که بر سر راه سراج الدین حقانی برای انتخاب شدن به عنوان رهبر جدید طالبان وجود دارد، این است که گفته می شود او ارتباط نزدیک با پاکستان دارد.
آمریکایی ها هم بارها پاکستان را متهم کرده اند که برای مبارزه با شبکه حقانی، اقدام جدی انجام نمی دهد. 
گزینه دیگر پیش روی طالبان برای رهبری جدید این گروه، 'مولوی هیبت الله آخوندزاده' یکی دیگر از معاونان ملا اختر منصور است. بسیاری از اعضای ارشد طالبان اعتقاد دارد که این فرد به دلیل برخوردار بودن از پیشینه مذهبی، از احترام بالایی در گروه طالبان برخوردار است. او در زمان حکومت طالبان در افغانستان، یک مدرسه مذهبی در جنوب این کشور داشت و شاگردان او اکنون از موقعیت و جایگاه بالایی در طالبان برخوردارند.
'رحیم الله یوسف زی' تحلیل گر پاکستانی مسلط به مسایل افغانستان و طالبان به خبرنگار ایرنا گفت که سراج الدین حقانی و مولوی هیبت الله بیشترین شانس انتخاب شدن به عنوان رهبر آینده طالبان را دارند.
گزینه سوم، 'ملا یعقوب' فرزند ملا عمر رهبر پیشین طالبان است. ملا یعقوب سال گذشته از جمله کسانی بود که بعد از انتخاب ملا اختر منصور به جانشینی ملا عمر، در ابتدای کار با این انتخاب مخالفت کرد اما گویا این مخالفت با گذشت زمان برطرف شد.
ملا یعقوب یکی از اعضای جوان طالبان است و از حمایت خوبی در این گروه برخوردار است. حتی گروه طالبان ناراضی که با ملا اختر منصور مخالف بودند، از ملا یعقوب حمایت می کنند. با این وجود، برخی اعضای طالبان با انتخاب احتمالی ملا یعقوب مخالف هستند چون معتقدند که نظام طالبان نباید یک نظام سلسله ای و خاندانی باشد.
دو نفر دیگر به نام های 'ملا قیوم ذاکر' و 'ملا عبدالمنان' هم از دیگر گزینه های احتمالی هستند. ملا عبدالمنان برادر جوان تر ملاعمر است و ملا قیوم ذاکر هم نقش وزیر دفاع طالبان و فرماندهی ارشد نظامی این گروه را برعهده داشت. 
'ملا عبدالغنی برادر' هم گزینه احتمالی دیگر طالبان است اما او اگرچه مورد وثوق طالبان است، هم اکنون در زندان در پاکستان به سر می برد و فعلا طالبان برنامه ای برای فکر کردن درباره رهبری او ندارد.
ناظران بر این باورند که کشته شدن ملا اختر منصور، به منزله غرق شدن کشتی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان است و امیدهای اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای مذاکره با طالبان را از بین خواهد برد.
سال گذشته نیز اعلام خبر مرگ ملا عمر پس از برگزاری دور اول مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان افغانستان، باعث توقف در روند این مذاکرات شده و این گفت و گوها، به رغم تلاش های فراوان دولت های افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا، تا به امروز هرگز از سر گرفته نشده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات