سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۰۸

آغاز به کار مجلس خبرگان و انتخاب هيئت رئيسه

در ماجراي انتخاب رييس و هيئت رئيسه بزرگاني وارد ميدان نامزدي رياست و نايب رئيس مي‌شوند که چهره‌هايي شناخته شده و علمايي صاحب نام به حساب مي‌آيند که از سوابق بالاي علمي و انقلابي برخوردارند. اين اعتبار و وجاهت کافي است تا ديگر اعضاي خبرگان براي گزينش فرد مطلوب براي تصدي رياست، بر همين صلاحيت‌هاي فردي توجه داشته باشند، تا آنکه از نگاه تقليلي جناحي به اين مساله بنگرند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / رضا موحدي

پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري در حالي صبح روز سه شنبه 4 خرداد ماه با پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي آغاز به کار مي‌کند که در آن 32 چهره جديد حضور دارند. تغيير قريب به 40 درصدي اين مجلس حکايت از آن دارد که نسلي جوانتر در اين مجلس نقش آفرين شده و شاهد دگرگوني نسبي در اين مجلس خواهيم بود.

اما آنچه در اولين گام پيش روي نمايندگان اين مجلس قرار دارد، انتخاب هيئت رئيسه اين مجلس است که از حساسيت‌هاي بالايي بالاخص در سال‌هاي اخير برخوردار شده است. بالاخص آنکه رقابتي شدن انتخابات اين دوره از مجلس نيز بر حساسيت اين مساله افزوده است.

موفقيت فهرستي از نمايندگان که توسط آقاي هاشمي رفسنجاني براي سراسر کشور تهيه شده بود در انتخابات استان تهران، اين انتظار را ايجاد کرده که هيئت رئيسه بيشتر از اين جمع انتخاب گردد. و اين در حالي است که اکثريت مطلق را در مجموع سراسر کشور فهرست معرفي شده توسط جامعه مدرسين حوزه علميه کسب کرده است و طبيعي است که نماينده مدنظر ايشان براي رياست مجلس از امکان موفقيت بيشتري برخوردر باشد.

اما حقيقت آن است که مکانيزم انتخاب مجلس خبرگان رهبري از منطقي فراتر از رقابت هاي جناحي برخوردار است و اينگونه نيست که افرادي که در مرحله رقابت انتخاباتي مورد حمايت ليستي خاص بوده اند، در مجلس نيز خود را ملزم به تبعيت از آن بدانند! چرا که اولا اين منتخبين اغلب بزرگاني هستند که فارغ از قرار گرفتن در هر ليستي از پايگاه اجتماعي ممتازي در استان مربوطه برخوردار هستند لذا بخش عمده آراء خود را مرهون اعتبار و صلاحيت خود هستند، ثانيا قرار گرفتن نام اين افراد در ليست‌ها همراه با تعهدي الزام‌آور نبوده است. لذا با رفتاري مستقل و غيرقابل پيش بيني و مبتني بر تصميم و تشخيص اجتهادي فردي در اين مجلس مواجه هستيم که حکايت از استقلال بالاي نمايندگان اين مجلس دارد.

از سويي ديگر در ماجراي انتخاب رييس و هيئت رئيسه بزرگاني وارد ميدان نامزدي رياست و نايب رئيس مي‌شوند که چهره‌هايي شناخته شده و علمايي صاحب نام به حساب مي‌آيند که از سوابق بالاي علمي و انقلابي برخوردارند. اين اعتبار و وجاهت کافي است تا ديگر اعضاي خبرگان براي گزينش فرد مطلوب براي تصدي رياست، بر همين صلاحيت‌هاي فردي توجه داشته باشند، تا آنکه از نگاه تقليلي جناحي به اين مساله بنگرند. لذا حاصل اين رويه آن است که ترکيب مجلس خبرگان و نحوي انتخاب‌ها و راي دادن ها در اين مجلس بيش از آنکه بر اساس رويکردهاي سياسي - جناحي شکل بگيرد، مبتني بر اجتهاد و تشخيص و انتخاب فردي رقم مي‌خورد.

در اين دوره از انتخابات هيئت رئيسه نيز از نام‌هاي آشنايي چون آقايان اميني، جنتي، هاشمي، موحدي کرماني، هاشمي شاهرودي و حتي امامي کاشاني به عنوان گزينه‌هاي مطرح براي رياست نام برده شده است که تا ساعتي ديگر بطور قطعي مشخص خواهد شد که کدام يک از اين نام‌ها خود را براي رياست مجلس داوطلب خواهند کرد و با اقبال اکثریت مواجه خواهند شد.

در يک نگاه شايد چندان تفاوتي بين افراد برشمرده به عنوان رييس مجلس خبرگان نباشد، چرا که اکثريت مطلق نمايندگان منتخب مردم از علما و بزرگان و معتمدين ملت در سراسر کشور هستند که اعتقاد راسخ به اسلام ناب محمدي(ص) و آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب و نظام اسلامي داشته و بر سر اصول اساسي خط امام پا مي‌فشارند. و رياست و هيئت رئيسه نيز در چارچوب همين جهت‌گيري کلي و روح حاکم بر منتخبين مرد در خبرگان عمل خواهد کرد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات