صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 4 خرداد 1395 شماره 4352

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سپاه باید همواره آمادگی‌های نظامی خود را در بهترین و نوآورترین شکل حفظ کند، اما وظیفه‌ سپاه فقط جنگ در میدان نظامی نیست؛ بلکه در مقطع فعلی، یکی از وظایف مهم همه‌ دلسوزان، دوستداران و وفاداران به انقلاب از جمله سپاه، تبیین، روشنگری و آشنا کردن ذهن‌ها با اعماق و ژرفای حقایق و شعارهای انقلاب است. (95/3/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
جهاد کبیر جهاد امروز

دیروز و همزمان با سوم خرداد، سالروز عملیات افتخارآفرین الی‌بیت‌المقدس و فتح خرمشهر، مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) با حضور فرمانده معظم کل قوا برگزار شد. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در این دیدار در سخنان مهمی به تبیین منطق قرآنی و اسلامی «جهاد کبیر» به معنای ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه‌ استکبار و ابعاد و الزامات آن در نظام جمهوری اسلامی پرداختند و گفتند: «آنها (استکبار جهانی) تمام ابزارها، فشارها و تلاش‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی و عوامل خائن خود را به‌کارگرفته‌اند تا نظام اسلامی را به زانو درآورند و وادار به تبعیت کنند.» این هشدار و تذکر رهبر حکیم انقلاب اسلامی نشان‌دهنده این واقعیت است که دشمنان انقلاب اسلامی با محوریت آمریکا که با خوی استکباری خود از اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب با شیوه‌ها و ابزارهای گوناگون به مقابله با نظام اسلامی برخاسته و در حالی که از هیچ یک از آنها نتیجه نگرفته‌اند، امروز تحت لوای تعامل و مذاکره به دنبال آن هستند که استقلال ما را که ثمره نهضت بزرگ امام خمینی(ره) و خون‌های پاک شهیدان است، دچار خدشه کنند و با فشارهای سیاسی و اقتصادی مسئولان و کارگزاران را به تبعیت از خود و کوتاه آمدن از مواضع انقلابی‌شان وادارند. در این میان بهانه‌تراشی‌هایی از جنس انرژی هسته‌ای، توان موشکی و حقوق بشر و... ابزارهایی هستند که دشمنان انقلاب اسلامی از آنها برای به کرسی نشاندن حرف و موضع خود استفاده می‌کنند؛ اما واقعیت این است که استکبار جهانی با موجودیت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی به منزله یک ایدئولوژیک که حاضر نیست زیر بار قدرت‌های سلطه‌گر جهانی برود، مشکل دارد و نباید برخی به اشتباه فکر کنند که اگر مسئله هسته‌ای یا ... را حل کردیم، دشمنان دست از سر ما برخواهند داشت.
به‌راستی، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، رمز پیروزی در این صحنه پیچیده و حساس ایستادگی، تبعیت نکردن از دشمن و حفظ هویت انقلابی و اسلامی است که اقتدار نظام اسلامی و ملت ایران از این مهم ناشی می‌شود.

▼ گزارش روز 
تمام‌قد ایستادن

در حالی که همه در انتظار سخنان مهم فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) بودند تا ایشان به تبیین شرایط کشور پرداخته و رهنمودهای لازم را بیان کنند، خبری بر روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف درج شد که می‌توان آن را حاوی پیام مهمی دانست. بر اساس این خبر، با وجود اصرار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه برای جلوس ایشان بر روی صندلی در هنگام سخنرانی، رهبر معظم انقلاب این موضوع را نپذیرفتند و در تمام مدت ایراد سخنان‌شان ایستادند! خبری که خود به‌تنهایی تمام معنا را در خود دارد و لزومی ندارد که به این متن کلمه دیگری افزوده شود؛ همین خبر کوتاه برای مشخص شدن دستور کار تک‌تک ما کفایت می‌کند؛ نشانه‌ای روشن بود تا دریابیم که امروز، نیاز جمهوری اسلامی به تمام‌قد ایستادن و نمایش صلابت یک ملت بزرگ است و دریابیم امروز باید برای پیشرفت کشور و برای ادامه راه انقلاب به منظور مقابله با دشمن استوار و محکم ایستاد و در این راه تلاش دوچندان کرد!
در دورانی که هجمه‌ها علیه ایران اسلامی دو صد چندان شده‌اند و بدعهدی‌ها و دروغگویی‌ها به عیان دیده می‌شوند، بار دیگر ملت ایران این تجربه تاریخی را به دست آوردند که نمی‌توان به استکبار اعتماد کرد و با قلدران جامعه جهانی که تنها زبان قدرت را می‌فهمند، پشت میز مذاکره نشست؛ چراکه آنها زمانی به یک ملت و حقوق مردم احترام می‌گذارند که از موضع قدرت و اقتدار با آنها طرف شد؛ به عبارت بهتر، بار دیگر ثابت شد که اقتدا به فرماندهی کل قوا تنها راهی است که صلابت، اقتدار و عزت ملت بزرگ و شریف ایران را تأمین خواهد کرد. نکته دیگری که در این دیدار قابل توجه و تأمل است، اینکه رهبر معظم انقلاب فارغ از اصول و قواعد نظامی که نیروها باید در محضر فرمانده رعایت کنند، به آنها دستور دادند تا جلو بیایند و در مقابل جایگاه بنشینند که این نشان از فرماندهی و حکمرانی بر دل‌هاست و سربازان و پاسدارانی که از دل و جان مطیع ولی و فرمانده خود باشند، بی‌شک همواره پیروز میدان‌های مختلف خواهند بود.

▼ اخبار ویژه
1- درخواست کمک کردها از یهودی‌ها

«تسفی بارئیل» کارشناس صهیونیست در روزنامه عبری «هاآرتص» نوشت: کردها برای ایجاد کشور مستقل کردستان از یهودی‌ها کمک خواسته‌اند. این کارشناس اسرائیلی امور اعراب مدعی شد، کردها معتقدند که عراق کشور شکست‌خورده و از هم پاشیده‌ای است و شهروندان عراقی در وضعیتی زندگی می‌کنند که آینده‌ای برای خود متصور نیستند؛ از این رو کردها به این نتیجه رسیده‌اند که جدایی از عراق تنها گزینه پیش روی آنهاست.
2- مدیر ارشد اطلاعاتی در کسوت سفیر
«فرانسوا سِنِمو» 59 ساله که به‌تازگی به عنوان سفیر فرانسه وارد تهران شده، پیش از این مدیر دایره اطلاعات در اداره‌کل اطلاعات خارجی(DGSE) بوده است که همتای فرانسوی سازمان «CIA» در آمریکا، و «MI6» در انگلستان محسوب می‌شود. همکاران وی می‌گویند، او یک کارشناس برجسته مسائل غرب آسیا و منطقه شامات است که چهار سال تمام در مقام یک مدیر اطلاعاتی ارشد برای دولت فرانسه کار کرده و از آنجا مستقیم راهی تهران شده است.
 
▼ اخبار
1- باهنر: نباید بازی برده را باخت!
«محمدرضا باهنر» دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم گفت: طبعاً عارف و لاریجانی دو مهره‌ای هستند که انگشت اشاره برای ریاست مجلس به سمت آنهاست و هر یک از این دو مورد حمایت شخصیت‌هایی هستند. حالا در این میان هاشمی و رئیس دولت اصلاحات هم از عارف حمایت کرده‌اند؛ من فکر می‌کنم خاتمی بیش از همه از شخص عارف حمایت جدی دارد. پیش‌بینی من این است که لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه می‌زند و به طور کلی مجلس دهم از آن اصولگرایان است؛ در واقع این طیف همچنان در اکثریت باقی می‌ماند. وی همچنین افزود: البته در اینجا این احتمال هم وجود دارد که طیف اصولگرا با وجود اکثریت آرا، مجلس را به اصلاح‌طلبان واگذار کند تا هر چه شد و هر چه پیش آمد پای همین جریان نوشته شود؛ اما این احتمال و این تحلیل را بنده شخصاً خیلی قبول ندارم و معتقدم که نباید مجلس دهم را واگذار کرد. چرا باید بازی برده را باخت و واگذار کرد؟ گفتنی است، دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از شنبه هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
2- آمریکا در جنگ تحمیلی میلیاردها دلار به ایرانی‌ها خسارت زد
یک تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی با ذکر موارد مطرح‌شده اخیر در مجلس شورای اسلامی ایران و تصمیم 203 نماینده ایران با موافقت در انجام دعوی حقوقی علیه واشنگتن، نوشت: «ایران دارایی‌های آمریکا را به تصرف خود درنیاورده است که بتواند آن را مصادره کند. در مقابل، آمریکا میلیارد‌ها دلار اموال توقیف‌شده ایران را در این کشور پس از انقلاب سال 79 میلادی مسدود کرده است. این پول‌ها برای ایران است و آمریکا حق قانونی درباره آنها ندارد.» «خوان کول» همچنین با اذعان به حمایت آمریکا از صدام نوشت: «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور وقت آمریکا با تجهیز عراق به سلاح و اطلاعات نظامی و حتی فروش بمب‌های بیولوژیکی و شیمیایی علیه نیروهای ایران، میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد کرده است که در ادامه این ریاکاری همان سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک دلیل حمله سال 2003 دولت «جرج دابلیو بوش» رئیس‌جمهور آن دوره آمریکا به عراق شد.»
3- افتتاح خطوط تولید فیوزهای موشک فاتح ۱۱۰ و بمب‌های ۵۰۰ پوندی
با حضور سردار حسین دهقان خطوط تولید فیوزهای راکت‌های فجر 3، 5، فلق 1 و 2 و فاتح 110 و همچنین فیوز بمب‌های هوایی 250 تا 500 پوندی از نوع فیوزهای ضربه‌ای و فیوزهای مجاورتی و فیوزهای الکترونیکی ویژه سلاح‌های نافذ در خانواده توپخانه و خمپاره افتتاح شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه مسیر توسعه توان دفاعی کشور را با قدرت ادامه می‌دهیم، تأکید کرد خطوط تولید جدید که امروز افتتاح شده است در راستای آمایش جدید صنعتی وزارت دفاع و خروج صنایع دفاعی از مراکز شهری برای کمک به حفظ محیط زیست و روزآمدسازی تجهیزات و تسلیحات نیروهای مسلح صورت گرفته است.
4- استقبال یک اصلاح‌طلب از اصولگرایان
صادق زیباکلام، تحلیلگر اصلاح‌طلب که پیشتر درباره عبور از روحانی سخن گفته بود، این بار زودتر از اصولگرایان به پیشواز رقبای آقای روحانی در خرداد 96 رفته است. وی در یادداشتی در روزنامه «مردم‌سالاری» می‌نویسد: «مي‌توان پيش‌‌بيني کرد که اگر اصولگرايان به طور جدي خواهان برگشت به صحنه قدرت باشند، نامزد‌هاي احتمالي آنان محمود احمدي‌نژاد يا سردار قاسم سليماني است؛ چراکه هيچ‌يک از افراد مطرح اصولگرا، مانند محسن رضايي نمي‌توانند براي اين جبهه رأي بياورند.»

▼ اخبار کوتاه
مجلس نمایندگان آمریکا، طرح جدیدی را در دست بررسی دارد که بر اساس آن مقررات ویژه صدور روادید برای شهروندان شش کشور ایران، عراق، لیبی، سودان، سوریه و یمن که به اختصار « قانون ویزا» نامیده شده، وضع خواهد شد. گفتنی است، قانون جدید در حالی در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است که پیش از این در آذر ماه قانونی در کنگره به تصویب رسید و با امضای باراک اوباما تأیید شد که طبق آن هر تاجر، سرمایه‌گذار یا حتی توریستی که پایش را به ایران بگذارد، برای ورود به آمریکا با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره کارشکنی حاکمان عربستان سعودی و مانع‌تراشی در برابر برگزاری مراسم حج امسال گفت: حاکمان سعودی بارها نشان داده‌اند که نمی‌توانند امنیت حج را تأمین کنند و حتی متأسفانه گاهی خودشان نیز علیه حجاج عملیات ایذایی انجام می‌دهند و به بهانه‌های مختلف، مانع حضور مسلمانان در این مراسم می‌شوند. وی همچنین تأکید کرد، کشورهای جهان اسلام برای آزادسازی حج ابراهیمی از دست سعودی‌ها راهی پیدا کنند.
روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» در گزارشی به نقل از منابع محلی خود در استان موصل عراق اعلام کرد، گروه داعش در زندان‌های مخفی خود گاز خردل و کُلر را بر روی گروگان‌هایش آزمایش می‌کند. این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود نوشته است: داعش کارگاه‌های سلاح شیمیایی و مقر عملیات خود را برای جلوگیری از حملات هوایی به مناطق مسکونی منتقل کرده است.
فرمانده عملیات آزادسازی «فلوجه» از آزادسازی بیشتر روستاهای فلوجه از چنگال تروریست‌های داعشی در روز نخست این عملیات خبر داد. به گزارش «العهد» عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه گفت: یگان‌های نظامی این کشور موفق شدند بیشتر روستاهای فلوجه را از چنگال داعشی‌ها آزاد کنند و پرچم عراق را بر بام فرمانداری شهرستان الکرمه به اهتزاز دربیاورند.
سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از وعده دولت برای اختصاص ۱۶هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: امروز واحدهای تولیدی با مشکلات متعددی مواجه هستند، اگر دولت حمایت ویژه‌ای را از بخش تولید نداشته باشد، به طور حتم رشد منفی صنعت تکرار خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات