تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۶۰

گزارشی از آزادسازی فلوجه، اهمیت و نتایج آن

کارشناسان عراقی می گویند فلوجه لانه داعش و تروریست‌های وابسته به آن است که طی سال‌ها کنترل بر آن و اخراج شهروندان عادی، آن را به مرکز عملیات خود تبدیل کرده‌اند و تمام فعالیت‌های تروریستی که طی سال‌های گذشته در بغداد و کربلا رخ داده، در فلوجه طراحی و تأمین امکانات شده است. با آزادی فلوجه صحنه درگیری میدانی و سیاسی عراق تغییر محسوسی خواهد یافت
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حمزه عالمی
عملیات آزادسازی شهر فلوجه در استان الانبار، از اواخر شب یکشنبه با دستور حیدر العبادی و با مشارکت نیروهای ارتش، الحشد الشعبی و عشایر اهل سنت آغاز شده است. به گزارش سومريه‌نيوز «حيدر العبادي» در سخنراني صبح دوشنبه اعلام کرد: «پرچم عراق بر فراز فلوجه برافراشته خواهد شد و امروز پرچم‌هاي سياه که اين شهر را پر کرده‌اند دريده خواهند شد. ما عزم تحقق پيروزي واقعي را کرده‌ايم و تمام عراقي‌ها براي دستيابي به اين پيروزي موافق هستند. فلوجه را باز خواهيم گرداند همان طور که صدها روستا و شهر را به ساکنان اصلي‌اش بازگردانديم و از دست ظلم و خيانت داعش آزاد کرديم.»گزارشی از آزادسازی فلوجه، اهمیت و نتایج آن
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، واحدهای شرکت کننده در این عملیات عبارتند از: ارتش، سازمان مبارزه با تروریسم، پلیس، نیروهای داوطلب مردمی، نیروی هوایی و نیروهای مسلح عشایر الانبار.
العالم به نقل از "اسکای نیوز عربی" گزارش داد: عملیات از شش محور آغاز شده است؛ محور شمالی به سمت بازوی دجله و منطقه البوسوده، محور دوم از شمال صقلاویه به سمت منطقه البوشجل و محور سوم یا محور الکرمه از پل الکرمه به سمت مرکز شهرک الکرمه است.
محور چهارم از منطقه الصبیحات از کارخانه الازرق، محور پنجم از دو منطقه اللیفیه و جمیله به سمت محله الشهابی و محور ششم در جنوب غرب فلوجه به سمت بیمارستان اردنی است.
مقام های عراقی شمار عناصر مسلح داعش در داخل فلوجه را بین 400 و 600 نفر تخمین زده اند؛ اما تعداد ساکنان شهر بین 50 تا 70 هزار نفر است.
نیروهای عراقی تاکید کردند که شهروندان در فلوجه به شرط برافراشتن پرچم های سفید می توانند از طریق راه های امنی که برای خروج غیرنظامیان از داخل فلوجه در دو منطقه "تقاطع السلام" و "فلاحات" در حاشیه رودخانه فرات در نظر گرفته شده است، خود را از خطر برهانند.
نیروهای عراقی همچنین از غیرنظامیانی که قادر به خروج از فلوجه نیستند، خواستند تا در محل حضور خود پرچم سفید به دست بگیرند.
خبرگزاری فارس درباره روند عملیات تا این لحظه، گزارش داد: در درگیری‌های دو روز گذشته، نیروهای عراقی توانستند پیشروی قابل ملاحظه‌ای داشته باشند و بنا به گزارش منابع رسمی، 70 تروریست داعشی در درگیری‌ها کشته شدند. به نوشته منابع خبری عراقی، درگیری‌ها در منطقه «الصقلاویه» در شمال شهر فلوجه بین نیروهای ارتش و الحشد الشعبی از یک سو و تروریست‌های داعش از سوی دیگر از بامداد دیروز (سه شنبه) جریان دارد. در محور غربی فلوجه، نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) موفق شدند پیشروی را تا بعد از «پل ژاپنی» ادامه بدهند و منطقه «الملاحمه» را از فلوجه جدا کنند. خبرگزاری «اعماق» وابسته به داعش نیز اعلام کرد که یک عملیات انتحاری -و به گفته این سایت استشهادی- علیه نیروهای ارتش عراق در البوشجل در شمال غرب فلوجه انجام داده است.
شبکه خبری الجزیره با اشاره به این اقدام انتحاری مدعی شد که حدود 16 نفر از نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی جان باختند. در عین حال، مواضع داعش در محله‌های «الجولان»، «نزال»، و «الصناعة» زیر آتش ارتش قرار گرفته است. همراه با این درگیری‌ها، نیروی هوایی ارتش عراق و توپخانه نیز نیروهای عراقی را پشتیبانی می‌کنند.
در همین حال، العالم گزارش داد فرماندهی پلیس الاتحادیه (نهادی در عراق با 200000 نیرو و زیر نظر وزارت کشور برای مبارزه با تروریسم) اعلام کرده است که نیروهای پلیس الاتحادیه توانسته‌اند روستای «ابوعوده» و «العباسی» و کارخانه مصالح ساختمانی را به طور کامل پاکسازی کنند. علاوه بر این مبارزان سازمان بدر از آزادی سه روستای گرمه، جمیله و الوده خبر داده‌اند. پلیس فدرال عراق نیز روز سه شنبه روستاهای حدید البوناصر، اللهیب و العبادی را در ورودی شرقی فلوجه آزاد کرد.
رائد شاکر جودت، یکی از فرماندهان بلند پایه پلیس فدرال عراق گفت: «نیروهای پلیس فدرال اوایل دیروز (سه شنبه) از سه محور به سوی شرق فلوجه پیشروی کردند.» نیروهای ارتش و داوطلب مردمی از محور جنوبی به پل التفاجه رسیدند و از صقلاویه از محور شمالی به سمت الکرمه پیشروی کردند تا بدین ترتیب اطراف فلوجه را از محورهای مختلف محاصره کنند و عملیات حمله به آن را آسان سازند.

گزارشی از آزادسازی فلوجه، اهمیت و نتایج آن

کاظم عوید یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی هم به خبرنگار العالم اظهارکرد که ما اینک به سمت آلبوعوده حرکت می کنیم، اگر این منطقه تامین گردد تمام امدادرسانی ها از شهر فلوجه از جهت شمال و غرب آن قطع خواهد شد. گروهان های الجهاد یکی از گروه های حشد الشعبی عراق نسبت به آزادی شهر فلوجه طی چند روز آینده پیش بینی نموده و اعلام کرد که آزادی این شهر به کاهش حملات تروریستی در بغداد و اطراف آن بسیار کمک خواهد کرد.
در کنار این، به گزارش خبرگزاری مهر، هواپیماهای نیروی هوایی عراق با پرتاب هزاران اعلامیه به فلوجه، توصیه هایی را به اهالی این منطقه ارائه و اعلام کردند که تمام مراکز تجمع و انبارهای داعش مورد حمله نیروهای امنیتی قرار خواهد گرفت.
در این اعلامیه ها خطاب به اهالی فلوجه بیان شده است که تمام مراکز تجمع و انبارهای داعش هدف حمله نیروهای امنیتی خواهد بود و منهدم خواهند شد. در این اعلامیه ها همچنین از شهروندان خواسته شده است از این مواضع دور شوند.
در همین حال آیت الله سید علی سیستانی پیامی را برای نیروهای عراقی که در عملیات آزادسازی فلوجه شرکت می‌کنند، فرستاد و از آن‌ها خواست به دستورات و سفارشات طی عملیات گوش دهند.گزارشی از آزادسازی فلوجه، اهمیت و نتایج آن
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، عبدالمهدی الکربلائی، نماینده آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در پیامی به نیروهای عراقی گفت: ما بارها تکرار می‌کنیم که نیروهای عراقی باید به سفارشات مرجعیت دینی طی عملیات آزادسازی گوش دهند. آیت الله سیستانی در توصیه‌های خود به این نیروها ابتدا بر لزوم پایبندی به آداب مبارزه و جنگ تأکید کرده و گفته است که هر جنگی آداب کلی دارد که حتی در جنگ با غیرمسلمانان نیز باید به آن توجه شود. پیامبر اکرم (ص) نیز همواره قبل از آنکه اصحابش را به جنگ بفرستد از آن‌ها می‌خواست آداب جنگ را رعایت کنند.
الکربلائی گفت: مبارزان عراقی باید با متجاوزان و قاتلان براساس توصیه‌های امیرالمؤمنین برخورد کنند. من به توصیه سوم آیت الله سیستانی اشاره می‌کنم که گفته است همانطور که جنگ با قاتلان و متجاوزان آداب و اخلاقی دارد پس باید شما نیز به روش امام علی (ع) برخورد کنید همانطور که در حدیث پیامبر اکرم (ص) مثل حدیث ثقلین و الغدیر و دیگر احادیث آمده است.

فتح الکرمه کلید ورود به فلوجه
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نیروهای مشترک عراق در مسیر پیشروی در استان الانبار و به سمت شهر فلوجه ، دیروز وارد شهر الکرمه شدند و ساختمان های اداری و دولتی از جمله فرمانداری و شورای شهر الکرمه به دست آنان افتاد و پرچم عراق را بر فراز ساختمان ها برافراشتند.
بر اساس این گزارش نیروهای عراقی متشکل از ارتش و حشد الشعبی بلافاصله عملیات پاکسازی ساختمان ها و کوچه ها و خیابان های الکرمه را از بمب و مین های کارگذاشته شده توسط تروریست های داعش ، آغاز کردند. با تصرف شهر الکرمه، مهمترین راه امدادرسانی تروریست های مستقر در فلوجه قطع شد.
به این ترتیب با آزادسازی الکرمه و در سایه پیشروی سریع نیروهای عراقی و آزادسازی شهرها و روستاهای الانبار، این نیروها به پایان حضور داعش در فلوجه نزدیک می شوند.

گزارشی از آزادسازی فلوجه، اهمیت و نتایج آن

فرماندهان میدانی عراقی هم تاکید کردند که عملیات فلوجه نتایج مثبتی فراتر از پیش بینی ها محقق می کند. العالم به نقل از هادی عامری یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی در گفتگو با خبرنگار العالم درباره تصرف الکرمه گفت: الکرمه به گفته تحلیلگران نظامی، یکی از پایگاه های اصلی داعش به شمار می رفت و به گفته آن ها آزادی کرمه به معنای آزادی فلوجه خواهد بود. 

در همین حال خبرگزاری مهر گزارش داد، «سردار سلیمانی» فرمانده قدس سپاه پاسداران روز گذشته از منطقه آزادشده «الکرمه» حضور بهم رسانده و از آن بازدید به عمل آورد.

گزارشی از آزادسازی فلوجه، اهمیت و نتایج آن

درباره تلفات داعش نیز خبرگزاری مهر به نقل از شبکه سومریه گزارش داد ستاد جنگ رسانه نیروهای عراقی از کشته شدن مسئول اعدام ها و همچنین مسئول «پلیس اسلامی» و «دیوان محاسبه» داعش در منطقه «الشرقاط» واقع در استان صلاح الدین خبر داده است.
این ستاد در بیانیه ای اعلام کرد که گروه «شاهین های الشرقاط» روز ۱۹ ماه می جاری عملیاتی را به اجرا گذاشته و توانستند مسئول اعدام های داعش در الشرقاط با نام «عبدالله ابومریم» را به هلاکت رسانند. همچنین مسئول «پلیس اسلامی» داعش در الشرقاط با نام «حجی هانی» و مسئول «دیوان محاسبه» این منطقه ملقب به «ابوعائشه» نیز کشته شدند.
منطقه الشرقاط از توابع استان صلاح الدین عراق از اواسط سال ۲۰۱۴ تحت سیطره داعش قرار دارد و در حال حاضر از مهم ترین مواضع تحت سیطره این گروه تروریستی بشمار می رود.
علاوه بر این خبرگزاری فارس گزارش داد گروه مقاومت اسلامی نجباء عراق در بیانیه‌ای از انهدام مرکز اطلاعات داعش در شهر فلوجه خبر داد و اعلام کرد که مکالمات بی‌سیمی داعش از درخواست کمک شدید عناصر داعش حکایت می‌کند.
مرکز رصد نُجَباء نیز از نگرانی و مکالمات بی‌سیمی داعشی‌ها خبر داد و اعلام کرد: فریادهای عناصر داعشِ مستقر در فلوجه، از بی‌سیم‌هایشان شنیده شده است و آنان به کرات درخواست نیروی کمکی می‌کنند. همچنین سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء اعلام کرد: حالت شکست و بی نظمی کامل بین تروریستهای داعش و فریادهای استغاثه آنان از فلوجه بر اثر موشکباران مراکزشان به گوش می‌رسد.
سید هاشم الموسوی با تاکید بر بالا بودن قوای معنوی و نظامی نیروهای عراق گفت: عملیات ما ادامه دارد و خطوط دفاعی دشمن بر اثر ضربات مقاومت درهم شکسته شده است. وی تصریح کرد: نشانه‌های پیروزی در فلوجه بروشنی دیده می‌شود و این امر، صحنه درگیری میدانی و سیاسی کشور را تغییر خواهد داد.
سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء با بیان اینکه پیروزی حق بر باطل قول خداوند متعال است، یادآوری کرد که «بی شک، نماز پیروزی را در فلوجه خواهیم خواند».

سیاست تروریستی داعش برای جلوگیری از سقوط فلوجه
در حالی که داعش در محاصره ارتش و نیروهای مردمی عراق قرار گرفته است، با اقدامات تروریستی سعی دارد، بیشترین ضربه را به مردم و نیروهای عراقی وارد کند. این در حالی است که به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بر اساس سندی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، داعش قبل از آغاز نبرد فلوجه به عناصر خود فرمان داده است که برای انتقال خانواده های خود به مناطق امن خارج از فلوجه آماده شوند.
داعش همچنین تأکید کرده است که با بمبگذاری و منفجر کردن خانه‌ها، اداره‌ها و مساجد، این گونه وانمود کنند که این انفجارها اقداماتی انتقامجویانه علیه اهل سنت است. داعش علاوه بر این به عناصر خود در فلوجه فرمان داده، لباس مشابه نیروهای بسیج مردمی به تن کنند و زندانیان را به قتل برسانند و فیلم آن را منتشر کنند. 
در مقابل به نقل از خبرگزاری فارس، عناصر داعش همراه با پیشروی نیروهای عراقی، اقدام به اعزام تیم‌های اعدام به مناطق مختلف شهر فلوجه کرده‌اند. ساکنان این شهر در تماس تلفنی با روزنامه ایندپندنت با اعلام این خبر گفته‌اند که طبق هشدار داعش هر کسی قصد فرار یا تسلیم داشته باشد یا هر گونه پرچم سفیدی بر بام خانه خود نصب کند، اعدام خواهد شد.
یکی از شهروندان فلوجه به رویترز گفت: «هیچ کس نمی‌تواند شهر را ترک کند. وضعیت خطرناک است. تک‌تیراندازهای داعش در امتداد مسیرهای خروجی موضع گرفته‌اند.»
آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز با اشاره به اینکه از 31 اردیبهشت تاکنون 80 خانواده از فلوجه فرار کرده‌اند، افزود زنان و کودکان هنگام تلاش برای خروج از شهر کشته شده‌اند.
کارشناسان نظامی بر این اعتقاداند که‌ گروه‌ تروریستی داعش از آزادسازی فلوجه‌ مطمئن است و از این طریق می خواهد تا در هنگام نبردهای خیابانی ضربات سنگینی بر نیروهای عراقی وارد کند.

اهمیت و نتایج آزادی فلوجه
فلوجه از شهرهای مهم عراق با موقعیت راهبردی است که در استان الانبار و در غرب بغداد واقع شده است. این شهر که از پایگاه های اصلی صدام در زمان حکومتش بود، طی سال های اخیر زمینه تبدیل شدن به پایگاه داعش را نیز داشت و همچنان که روزنامه مردم سالاری می نویسد، فلوجه يکي از اساسي ترين مناطق داعش به شمار مي‌رود. شهر فلوجه دومين شهر بزرگ استان الانبار است. داعش با استفاده از بستر مناسب اين منطقه به صورت گسترده در آن توزيع شده و آن را پايگاه اساسي بيشتر عمليات خود در عراق به ويژه بغداد قرار داده است. با توجه به اطلاعات عملياتي و ميداني مختلف از توانمندي‌هاي داعش در فلوجه مي‌توان گفت که اين شهر اهميت و حساسيت بسيار بيشتري نسبت به موصل و غرب الانبار (به دليل نزديکي با بغداد) دارد. که اگر اين منطقه آزاد شود، زمينه مناسب براي تسلط بر ساير مناطق حضور داعش نيز فراهم مي‌شود و داعش خيلي زود شکست مي‌خورد. انهدام نيروهاي داعش در فلوجه، ابتدا استان الانبار به صورت يک دست از دست ناپاک اين گروهک تروريستي آزاد مي‌شود و سپس عمليات آزادسازي شهر موصل و استان نينوي (که از همان ابتداي ورود داعش به عراق و تصرف قسمت‌هاي زيادي از اين کشور در 19 خرداد ماه سال 93 صورت پذيرفت) آغاز مي‌شود.
چندی قبل روزنامه ایران به نقل از کارشناسان عراقی درباره اهمیت فلوجه نوشته بود: فلوجه لانه داعش و تروریست‌های وابسته به آن است که طی سال‌ها کنترل بر آن و اخراج شهروندان عادی، آن را به مرکز عملیات خود تبدیل کرده‌اند و تمام فعالیت‌های تروریستی که طی سال‌های گذشته در بغداد و کربلا رخ داده، در فلوجه طراحی و تأمین امکانات شده است. برخی از فرماندهان نظامی عراق، فلوجه را به مثابه سر مار توصیف می‌کنند و معتقدند اگرچه موصل شهر مهمی است، اما فلوجه به دلیل نزدیکی به بغداد و اهمیت نمادین آن برای تروریست‌های داعش، باید در اولویت آزادسازی قرار گیرد.
سال قبل بعد از عملیات پاکسازی شهر تکریت دومین عملیات بزرگ مشترک بین نیروهای ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی و عشایر اهل سنت منطقه برای آزاد سازی فلوجه صورت گرفت و عملیات این روزها دومین عملیات در فلوجه محسوب می شود. پاکسازی شهر فلوجه راه را برای پاکسازی شهر الرمادی آسان تر خواهد کرد و مقدمه پاکسازی شهر الرمادی ، منطقه «هیت» و سپس منطقه مرزی «القائم»  بین عراق و سوریه محسوب می گردد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات