تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۸۰
پروژه آمريکايي در برزيل، گريبان ونزوئلا را هم گرفت

دومينوي آمريکا عليه چپ‌هاي لاتين

(روزنامه مردم‌سالاري – 1395/02/27 – شماره 4039 – صفحه 14)

گروه بين‌الملل: اوضاع نامناسب چپ گرايان در آمريکاي لاتين به سوژه‌اي جذاب در رسانه‌هاي مختلف تبديل شده است. پس از سقوط بانوي آرژانتين توسط مهره آمريکا حالا نوبت به سقوط دليما روسف رسيده است. سقوط نسبي بانوي آهنين برزيل و آشوب ميداني ونزوئلا واکنش منسجم رهبران چپ گراي آمريکاي لاتين را براي مقاومت در مقابل هجمه راست‌گرايان آمريکايي شده است.

رهبران کوبا اعلام کرده‌اند که آمريکا با کودتاي پارلماني در برزيل و شورش خياباني در ونزوئلا بازي خطرناکي را در آمريکاي لاتين آغاز کرده اند. رئيس‌جمهوري چپگراي السالوادور به فشارهاي منطقه‌اي بر برزيل افزود و گفت که دولت موقت برازيليا را به رسميت نمي‌شناسد و سفير خود را فراخواند. وي گفته است که «دستکاري سياسي» در بزرگترين کشور آمريکاي لاتين رخ داده است.

اين مجادله ميان رهبران چپگرا و دولت‌هاي محافظه‌کار در زماني که بيشتر اين منطقه به سمت راستگرايي حرکت مي‌کند، امر نادري نيست. تامر که هدايت برنامه عزل روسف را برعهده داشت با واشنگتن روابط دوستانه اي دارد.روسف 180 روز و تا اتمام روند استيضاح از مقام رياست‌جمهوري عزل شده است.

وزارت خارجه برزيل در چرخشي فاحش نسبت به رويکرد دولت سابق اعلام کرده است که به همسايگانش اجازه نمي‌دهد که اظهارنظر غيرواقعي و نشر اکاذيب درباره روند سياسي داخلي برزيل داشته باشند.

پروژه ونزوئلا به موازات پروژه برزيل

به موازات برزيل که روسف در ميان رکود اقتصادي متهم به فساد شده است، ونزوئلا نيز به دلايل اقتصادي دست خوش آشوب شده است. کاهش قيمت نفت، خشکسالي بي‌سابقه در 40 سال اخير و بن‌بست سياسي پس از پيروزي نيروهاي اپوزيسيون در انتخابات پارلمان، ونزوئلا را گرفتار بحراني عميق کرده است. مخالفان در آذر ماه سال گذشته توانستند اکثريت را در «شوراي ملي» ونزوئلا به دست آورند. در حال حاضر اين ائتلاف صاحب 109 کرسي از مجموع 167 کرسي‌ست. ائتلافي از تمام مخالفان مادورو و رئيس‌جمهوري درگذشته ونزوئلا، هوگو چاوز، به نام «اتحاد دمکراتيک» شناخته مي‌شد که گروهي «ميانه‌رو» به شمار مي‌رود. آنها کم‌تر از يک ماه پيش خواستار برگزاري همه‌پرسي براي خلع قدرت از رئيس‌جمهوري، پيش از پايان دوره قانوني او شده‌اند.

سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا پيش‌بيني مي‌کنند که دولت مادورو سقوط خواهد کرد.نيکلاس مادورو که براي کنترل اوضاع از ماه ژانويه (دي ماه) در کل کشور وضعيت اضطراري اعلام کرده است، روز جمعه (13 مه/ 24 ارديبهشت) وضعيت اضطراري را 60 روز ديگر تمديد کرد.

مردم ونزوئلا ماه‌هاست که از پيامدهاي بحران سياسي و اقتصادي ونزوئلا رنج مي‌برند. در اين کشور مواد غذايي و ساير کالاها سهميه‌بندي شده است. دولت که با سقوط بهاي نفت و کاهش شديد درآمد مواجه است حاضر نيست طرح نمايندگان پارلمان که در اختيار نيروهاي اپوزيسيون است، براي کاهش هزينه خدمات اجتماعي را بپذيرد. مادورو اپوزيسيون را متهم مي‌کند که عليه دولت او جنگي اقتصادي به راه انداخته‌اند.

در نهايت ،نيکلاس مادورو در جمع هواداران خود در پايتخت ونزوئلا تهديد کرد که همه کارخانه‌هاي تعطيل را مصادره مي‌کند. رئيس دولت چپ‌گراي ونزوئلا سرمايه‌داران را متهم کرد که ونزوئلا را فلج کرده‌اند. او گفت که براي مهار بحران عميق اقتصادي ونزوئلا، ظرفيت توليد کشور بايد افزايش يابد و هر کس که بخواهد سرعت توليد را کاهش دهد و «خرابکاري» کند، بايد با دستبند راهي زندان شود.

نيکلاس مادورو تأکيد کرد که براي دفاع از «سوسياليسم قرن 21 ميلادي» نيروهاي امنيتي و شبه‌نظاميان مسلح ونزوئلا رزمايش نظامي‌برگزار خواهند کرد. او با اين موضع‌گيري به سخنان رئيس‌جمهور پيشين کلمبيا، آلوارو اوريبه واکنش نشان داد که گفته مي‌شود موضوع دخالت نظامي‌در ونزوئلا را مطرح کرده است.اوربيه که از سياستمداران محافظه‌کار کلمبيا است، از مخالفان ديرينه مادورو به شمار مي‌رود.

نيروهاي اپوزيسيون تحت حمايت آمريکا در فکر آن هستند که نيکلاس مادورو را با برگزاري يک همه‌پرسي از قدرت برکنار کنند. هفته گذشته کميته برگزاري انتخابات اعلام کرد که يک ميليون و 800 هزار امضا براي برگزاري همه‌پرسي دريافت کرده است. اين کميته تصميم دارد تا دوم ژوئن (13 خرداد) اصالت اين امضاء‌ها را بررسي کند. براي برگزاري همه‌پرسي 4 ميليون امضاء ضروري است.

مخالفان مادورو هشدار داده‌اند که اگر دولت راه‌هاي قانوني براي تغيير اين وضعيت را مسدود کند کشور دچار هرج‌ومرج خواهد شد.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=247752

ش.د9500095

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات