تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۹۰
پس از شورای همکاری خلیج‌فارس، عربستان منازعه با ایران را به اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی کشاند

دیپلماسی تمام وقت!

(روزنامه وطن امروز – 1394/10/21 – شماره 1793 – صفحه 2)

گروه سیاسی: تمام وقت! این عنوان را می‌توان برای تحرکات عادل الجبیر، وزیر خارجه آل‌سعود برای راه‌اندازی یک کمپین دیپلماتیک علیه ایران و استفاده از همه ابزارهای لازم برای تقویت این کمپین به کار برد. عادل الجبیر که روز شنبه نشست «فوق‌العاده» شورای همکاری خلیج فارس را با دستور کار قطع روابط خود با ایران، در ریاض برگزار کرد؛ بلافاصله پس از این نشست از برگزاری نشست «فوق‌العاده» سازمان همکاری اسلامی با همین موضوع خبر داد.

به گزارش «وطن امروز»، آل‌سعود پس از اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران، توانست برخی کشورهای وابسته به خود همانند بحرین، سودان، سومالی، جیبوتی و کومور را راضی به قطع رابطه با ایران کند. از سوی دیگر قطر، کویت و امارات نیز هرکدام به شکلی با کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران، در ظاهر به این ائتلاف پیوستند. با این حال سعودی‌ها پس از ایجاد این کمپین دیپلماتیک، اکنون به دنبال استفاده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای افزایش فشار به ایران هستند. در همین راستا آنها نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج فارس را برگزار کردند. در چهل و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس، شرکت‌کنندگان اعلام کردند همچون یک صف واحد در کنار پادشاهی سعودی قرار دارند و از تصمیمات و تدابیری که سعودی‌ها برای مبارزه با تروریسم (ادعایی آل‌سعود) اتخاذ کرده و از پیگرد تمام کسانی که مرتکب اقدامات تروریستی و فتنه‌افکنی شده‌اند، حمایت و از دستگاه قضایی سعودی و استقلال(!) و بی‌طرفی آن(!) تمجید می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در این نشست، پیامدهای حمله به سفارت پادشاهی سعودی و کنسولگری ‌آن در تهران و مشهد را بررسی و بشدت آن را محکوم کردند و مقامات ایرانی را مسؤول کامل این اقدامات تروریستی(!) براساس پایبندی به توافقنامه‌های وین صادره در سال‌های 1961 و 1963 و قوانین بین‌المللی می‌دانند که کشورها را مسؤول حمایت از هیات‌های نمایندگی دیپلماتیک می‌داند.

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس همچنین ادعا شده است: شورا همچنین دخالت‌های آشکار ایران در امور پادشاهی سعودی را محکوم می‌کند که در اظهارات خصمانه و تحریک‌آمیز علیه اقدام پادشاهی سعودی در اجرای احکام شرعی صادره در حق شماری از تروریست‌ها (این بیانیه شیخ نمر باقرالنمر روحانی برجسته شیعی عربستانی را که تنها جرمش بیان حقوق تضییع و سرکوب شده شیعیان بخش مهمی از مردم عربستان و درخواست وی برای برابری در حقوق شهروندی و رفع تبعیض بود، تروریست خوانده است) نمایان بود و این اظهارات را تحریک مستقیم برای حمله به دفاتر نمایندگی دیپلماتیک پادشاهی سعودی می‌داند! این بیانیه مدعی شده است چنین اقداماتی کمکی به صلح و امنیت منطقه و جهان نمی‌کند و مغایر با اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام به حاکمیت آنهاست و منجر به تشدید مواضع و شعله‌ور شدن آتش بحران‌های بیشتری در منطقه می‌شود.

بیانیه ریاض همچنین از همراهی تعداد معدودی از کشورها همچون جیبوتی، سودان، کومور، سومالی و رژیم بحرین با تحرکات خصمانه آل‌سعود تمجید کرده و به زعم خود از تمام کشورها و جامعه بین‌المللی و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته‌ است دست از تلاش برای آنچه گام‌های جدی و موثر برای جلوگیری از وقوع حملات به هیات‌های دیپلماتیک در ایران خوانده شده، برندارند.

شرکت‌کنندگان در نشست ضد ایرانی ریاض به زعم خود آنچه را ادامه اشغال جزایر سه‌گانه به دست ایران خواندند، محکوم کردند و از ادعاهای بی‌اساس شیخ‌نشین امارات درباره این جزایر ایرانی که جزء لاینفک حاکمیت کشورمان است، حمایت کردند. پس از این نشست بود که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی به میان خبرنگاران آمد و گفت: «تهران کارد را به استخوان ما رسانده است...درصورتی‌که ایران دست از سیاست‌های خود بر ندارد اقدامات جدیدی علیه ایران انجام خواهیم داد.» او البته به این نیز بسنده نکرد و نشان داد به دنبال استفاده از تمام ابزار‌ها و اهرم‌ها برای فشار به ایران است.

بر همین اساس او از تشکیل جلسه فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی علیه ایران خبر داد! به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری عربستان، عادل الجبیر از حضور ایران در این نشست نیز خبر داد و دلایل دعوت سازمان همکاری اسلامی از وزارت خارجه ایران برای شرکت در نشست وزارتی این سازمان را که عربستان سعودی خواستار برگزاری آن شده است، اعلام کرد. الجبیر پس از نشست ضد ایرانی ریاض و تصمیماتی که در راستای سیاست‌های خصمانه و ماجراجویانه آل‌سعود علیه جمهوری اسلامی ایران برای تشدید بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه اتخاذ شد، گفت: سازمان همکاری اسلامی، ایران را هم شامل می‌شود و ایران هم یکی از اعضای آن است، وقتی پادشاهی سعودی درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی را برای بررسی حملات به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد داده است، این سازمان هم طبعاً دعوتنامه‌های مشارکت را برای تمام اعضا می‌فرستد.

الجبیر افزود: هدف از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی، مشخص کردن موضع کشورهای اسلامی است، زیرا چنین اقداماتی برخلاف قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های وین و منشور سازمان همکاری اسلامی است. وزیر خارجه سعودی پیش‌بینی کرد سازمان همکاری اسلامی به زعم وی موضع قاطعی همانند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ خواهد کرد. البته پیش‌بینی وزیر خارجه سعودی با توجه به سیطره این رژیم بر سازمان همکاری اسلامی و همچنین سعودی‌ بودن دبیرکل آن و قرار داشتن مقر آن در خاک عربستان و خریدن بیشتر اعضا با دلارهای نفتی و سیاست تطمیع و تهدید و فشار آل‌سعود دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. الجبیر مدعی شد: در حال حاضر به تماس‌ها با جامعه بین‌المللی برای توضیح چهره واقعی ایران ادامه می‌دهیم، زیرا رویکرد و سیاست‌های این کشور در طول 35 سال اخیر غیرقابل قبول و مردود است و ما به تدابیر بیشتری که بتوان علیه ایران در صورت ادامه سیاست‌هایش اتخاذ کرد، نگاه می‌کنیم و امور به مرور زمان روشن‌تر خواهد شد.

نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب

روز گذشته نیز به دعوت عادل الجبیر، نشست فوق‌العاده‌ اتحادیه عرب در قاهره برگزار شد. جبیر در این نشست گفت: حملات اخیر به نمایندگی دیپلماتیک عربستان در ایران «به وضوح رفتار بر هم زننده و دخالت در امور کشورهای این منطقه و فتنه‌انگیزی طایفه‌ای و مذهبی و بر هم زدن امنیت و ثبات آن را که سیاست ایران در منطقه عربی دنبال می‌کند، منعکس می‌کند».

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1793/2/151736/0

ش.د9405321

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات