تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۲۲
از سوی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان صورت گرفت

افشای پشت پرده تصمیم جنگی ریاض و آنکارا در سوریه

(روزنامه ايران – 1394/11/29 – شماره 6154 – صفحه 20)

در شرایطی که منطقه آبستن حوادث است و کوچکترین حرکت اشتباهی از سوی غرب و به طور خاص اسرائیل، ترکیه و عربستان ممکن است، جنگ گسترده‌ای را نه در منطقه که در سراسر جهان رقم زند، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنانی در مراسم سالگرد شهادت فرماندهان شهید در ضاحیه جنوبی بیروت هشدار داد، عربستان و ترکیه همگام با یکدیگر دست به توطئه‌ای زدند که مانع هرگونه راه حل سیاسی در سوریه است. اما محکوم به شکست خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سیدحسن نصرالله در این سخنان مداخله زمینی در سوریه را به عقب نشینی گروه‌های تکفیری و تروریستی از میدان‌های نبرد در سوریه مرتبط دانست و گفت، پیروزی‌های ارتش سوریه در مقابله با تروریست‌ها به حدی بوده که اکنون در حومه لاذقیه تنها یکی دو شهرک پاکسازی نشده و در حومه شمالی حلب نیز گروه‌های تروریستی متحمل شکست‌های سنگین شده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با پوچ دانستن ادعای عربستان و ترکیه که می‌گویند برای مبارزه با داعش در سوریه مداخله زمینی می‌کنند، تصریح کرد: ما به داعش، جبهه النصره، امریکا، عربستان سعودی، ترکیه و هیچ طاغوت و مستکبری اجازه نخواهیم داد بر سوریه مسلط شود و به رژیم صهیونیستی نیز اجازه نخواهیم داد، رؤیاها و اهداف خود را محقق سازد.

صهیونیست‌ها امروز فکر می‌کنند زمینه خوبی برای این رژیم برای سرنگون کردن نظام سوریه و ضربه زدن به محور مقاومت فراهم شده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان با افشای همدستی رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی، درباره توطئه راه‌اندازی اختلافات شیعه و سنی و طایفه‌ای توسط آنها هشدار داد و گفت: آنها تمام تحولات منطقه را به مثابه درگیری شیعه و سنی وانمود می‌کنند و در یمن، بحرین، سوریه، عراق و لبنان مسائل طایفه‌ای را به سود خود به خدمت گرفته‌اند.

وی افزود: آنها ایران و همچنین نظام بشار اسد و حزب‌الله را به عنوان دشمن نشان می‌دهند و دشمن واقعی یعنی رژیم صهیونیستی را نادیده گرفته‌اند. میان ادبیات رژیم صهیونیستی و برخی رسانه‌های عربی بویژه سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همخوانی وجود دارد. ما شاهد آن هستیم که اسرائیلی‌ها در مونیخ با سعودی‌ها و مقام‌های برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دست داده و همدیگر را در آغوش گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: اسرائیل با عربستان و ترکیه در مورد سوریه اتفاق نظر دارد و به همین دلیل هر سه مانع از حل و فصل سیاسی بحران سوریه در مذاکرات می‌شوند، برای مذاکرات پیش شرط تعیین می‌کنند و سطح خواسته‌های خود را بالا می‌برند که حتی برای اروپا و امریکا نیز این موضوع قابل قبول نیست. آنها مشکلی با ادامه جنگ در سوریه ندارند و هرگونه آشتی ملی در سوریه را برای خود خطرناک می‌دانند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تا این لحظه در سوریه شکست خورده است زیرا هدف اسرائیل سرنگونی نظام اسد بود که به نتیجه نرسید.

همچنین در رساندن سوریه به مرحله تجزیه و تقسیم نیز ناکام ماند. طرح عربستان در سوریه نیز با شکست مواجه شد و فقط ناکامی به بار آورد. داعش و جبهه النصره که شاخه‌های القاعده در سوریه هستند نیزدر تحقق رؤیای تصرف این کشور و ایجاد نظام جاهلی ناکام مانده‌اند.

موافقت دولت سوریه با ورود کمک‌های بشردوستانه

در میان جنگ و آتش تروریست‌ها و آل سعود، دولت سوریه پس از رایزنی با نماینده سازمان ملل در سوریه موافقت خود را با ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهرهای تحت محاصره اعلام کرد. به گزارش یورونیوز استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از توافق به دست آمده با دولت سوریه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به هفت شهر تحت محاصره ارتش این کشور خبر داد. این توافق در دیدار نماینده سازمان ملل که در حال حاضر در دمشق به سر می‌برد با ولید المعلم، وزیر خارجه این کشور به دست آمده است.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در همین رابطه گفت: «سازمان‌های انساندوستانه در حال آماده کردن کاروان‌هایی هستند که قرار است طی روزهای آینده به سوی مناطق مورد نظر حرکت کنند. از سوی دیگر استفان دی‌میستورا اعلام کرد: کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از دیروز به سمت مناطق محاصره شده سوریه حرکت کردند. این اقدام در حالی صورت گرفت که اخیراً قدرت‌های بزرگ همچون امریکا و روسیه در نشست مونیخ با ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به سوریه و توقف درگیری‌ها در این کشور موافقت کردند.

آخرین کاروان کمک‌های انساندوستانه در ماه ژانویه به شهر مضایا و روستاهای فوعه و کفریا اعزام شده بود. تلاش‌های انسان‌دوستانه فرستاده سازمان ملل در حالی در سوریه از سرگرفته شده است که اعضای شورای امنیت در جلسه خود مربوط به حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع کردهای سوریه صرفاً به صدور بیانیه‌ای غیر الزام آور اکتفا کردند. به گزارش آسوشیتدپرس رافائل رامیرز، رئیس دوره‌ای شورا و نماینده ونزوئلا، گفت: «همه اعضای شورای امنیت موافقند که از ترکیه بخواهیم از قوانین بین‌المللی تبعیت کند.»

تحرکات دیپلماتیک ریاض و آنکارا برای جلب حامیان خارجی

همزمان با شتاب‌گرفتن تلاش‌های جنگ طلبانه محور ریاض، آنکارا و دوحه، تحرکات دیپلماتیک نیز برای یارگیری‌های منطقه‌ای وبین‌المللی بیشتر شده است. در مهم‌ترین این دیدارها دیروز امیر قطر در سفر به فرانسه با رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره تحولات منطقه بویژه بحران سوریه گفت‌و‌گو کرد. به گزارش الجزیره، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار خود در کاخ الیزه مدعی شدند «نظام سوریه مسئول ویرانی و کشتار در این کشور است.»

دو طرف تأکید کردند جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در محافظت از غیرنظامیان عمل کند. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و شاه عربستان در تماس تلفنی در خصوص مسائل سوریه و همکاری‌های روسیه و نیروهای دولتی سوریه در شمال حلب به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دوغان، در این گفت‌و‌گوی تلفنی، طرفین ضمن ابراز نگرانی از حملات روسیه و نیروهای دولتی سوریه به شمال حلب، مدعی شدند با وجود بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت راهکاری برای حل بحران در این کشور وجود ندارد. در همین حال روزنامه حریت، به نقل از یک مقام دولت ترکیه گزارش داد: ترکیه در حال مذاکره با متحدان خود برای انجام عملیات زمینی گسترده در سوریه است. از طرف دیگر خارطوم نیز برای شرکت در عملیات نظامی در سوریه علیه تروریست‌ها آمادگی دارد.

گزارش‌ها همچنین از رسیدن نیروهای هشت کشور از مجموع 20 کشور شرکت‌کننده در رزمایش رعد الشمال حکایت دارد.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6154/20/117751/0

ش.د9405323

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات