تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۶۵۴

فرهنگ «صدور انقلاب اسلامی» در منظر امام خمینی(ره) (1)

«صدور انقلاب» عنوانی مهم در مکتب فکری حضرت امام(ره) بوده و در بیانات ایشان نیز پرتکرار و منسجم است. پرداختن به این موضوع می تواند بسیاری انحرافات در ابعاد داخلی و خارجی را حل کند و همچنین می تواند افقی واضح برای مسئولین نظام اسلامی در انجام مأموریت‌هایشان باشد.
پایگاه بصیرت / محمد امین سواری
امام خامنه ای(مدظله العالی) در بیانات سالگرد رحلت حضرت امام(ره) در سال قبل که با محوریت تحریف امام(ره) بود، علاوه بر تکیه و تبیین 7 اصل از اصول حضرت امام(ره) بر لزوم واکاوی اصول دیگر به عنوان راه حفظ مکتب و شخصیت امام از تحریف تأکید نمودند.
ایشان در این باره بعد از بازخوانی 7 اصل از اصول حضرت امام(ره) فرمودند: «مطمئناً اصول امام منحصر در این‌ها نیست. دیگران هم بگردند، منتها هر کسی هر حرفی را که خودش می پسندد به امام نسبت ندهد. آنچه را به امام نسبت می‌دهیم، باید در منابع مربوط به امام موجود باشد، آن هم به شکل مکرر، به شکل مستمر، مثل همین موارد هفتگانه که گفتیم.»
لذا تبیین اصول امام(ره) و تأمل در فرمایشات ایشان از دو جهت مهم ،ضروری و واجب می شود: 1- تبیین و واکاوی کلام امام، خود به خود موجب فتح آفاقی از معارف ایشان و مکتبشان می‌شود؛2- موجب جلوگیری از تحریف شخصیت امام(ره) از سوی معاندین و جاهلین به مقام ایشان می گردد.
«صدور انقلاب» عنوانی مهم در مکتب فکری حضرت امام(ره) بوده و در بیانات ایشان نیز پرتکرار و منسجم است. لذا با توجه به اهمیت این عنوان که می تواند بسیاری انحرافات در ابعاد داخلی و خارجی را حل کند و همچنین می تواند افقی واضح برای مسئولین نظام اسلامی در انجام مأموریت هایشان باشد. لذا در ادامه برخی از اشارات حضرت امام(قدس سره) در دوران حیاتشان راجع به «صدور انقلاب اسلامی» می‌پردازیم:
الف)معنا و چگونگی صدور انقلاب
*ارائه الگوى مردمى بودن نظام در صدور انقلاب

ما كه مى‏گوييم انقلابمان را مى‏خواهيم صادر كنيم به همه كشورهاى اسلامى، بلكه به‏ همه كشورهايى كه مستكبرين بر ضد مستضعفين هستند، مى‏خواهيم يك همچو وضعيتى پيش بياوريم كه دولت يك دولت زورگوى جبّار آدمكش- امثال ذلك- نباشد و ملت يك ملتى نباشد كه دشمن با دولت است. ما مى‏خواهيم بين ملت‌ها و دولت‌ها آشتى بدهيم. دولت‌ها اگر توجه بكنند و يا مطالعه كنند وضع ايران را و ببينند ملت ايران با دولت چه وضعى دارد، گمان ندارم كه آن‌ها تحت تأثير واقع نشوند.
(صحيفه امام-ج‏13-ص96)
*تبلیغ جهت صدور انقلاب اسلامی
ما در جهت تبليغات تقريباً صفر بوده‏ايم. بايد علاوه بر سفرهاى رسمى، سفرهاى غيررسمى هم بنماييم تا دنيا را بيدار كنيم. اگر بخواهيم انقلاب را صادر كنيم، بايد كارى كنيم كه مردم خودشان حكومت را به دست گيرند تا مردم- به اصطلاح- طبقه سه روى كار بيايند. تنها در سفرهاى غير رسمى است كه درست مى‏توانيد با مردم عادى كوچه و بازار تماس بگيريد و آن‌ها را روشن كنيد. بودن شما كه يال و كوپال نداريد، در ميان مردم، هم جالب‌تر است و هم شما بهتر مى‏توانيد تبليغ كنيد. امروز مملكت مال خودتان است و اميدوارم با همت يكديگر، محفوظ بماند.
(صحيفه امام، ج‏15، ص: 307)
* صدور انقلاب با رفتار پسنديده
شما نمونه باشيد در كشورهاى ديگر كه شماها از جمهورى اسلامى هستيد. ما امروز احتياج به اين داريم كه اسلام را در هر جا تقويت كنيم و در هر جا پياده كنيم و از مملكت خودمان اسلام را به جاهاى ديگر، به آن معنايى كه در مملكت الآن حاصل شده است، صادر كنيم و يكى از وجه صدورش همين شما جوان‌ها هستيد كه در ساير كشورها مى‏رويد و جمعيت‌هاى زيادى به تماشاى شما مى‏آيند، به تماشاى قدرت‌هاى شما مى‏آيند.
بايد طورى بكنيد كه اين جمعيت‌هاى زياد را دعوت كنيد عملًا به اسلام. در اعمالتان، در رفتارتان، در كردارتان طورى باشيد كه نمونه باشد براى جمهورى اسلامى و جمهورى اسلامى با شما به جاهاى ديگر هم ان شاء اللَّه برود.
(صحيفه امام، ج‏16، ص: 82)
* صدور انقلاب با تبليغ بر اساس معنويت
ما كه مى‏گوييم مى‏خواهيم انقلابمان را صادر كنيم، نمى‏خواهيم با شمشير باشد، بلكه مى‏خواهيم با تبليغ باشد. ما مى‏خواهيم تبليغات گسترده‏اى را كه كمونيست‏ها و ديگران بر ضد اسلام مى‏كنند، با تبليغات صحيح خنثى كنيم، و بگوييم كه اسلام همه چيز دارد... اميدوارم كه شما بتوانيد اسلام را براى مردم جهان عرضه كنيد. ان شاء اللَّه خداوند به شما اجر دهد. البته تبليغات بايد بر اساس معنويات باشد، معنويات اساس اسلام است.
(صحيفه امام، ج‏18، ص: 73)
*صدور انقلاب با سخن و عمل
ما مى‏خواهيم اين طورى انقلابمان را صادر كنيم، نه جنگى با كسى داريم، نه مى‏خواهيم لشكركشى كنيم، ما مى‏خواهيم با صحبت و با كار خوب كه در اينجا انجام مى‏دهيم، به دنيا بفهمانيم كه اسلام وضعش اينجورى است و اسلام براى همه مظلوم‌ها خوب است.
(صحيفه امام، ج‏18، ص: 293)
*صدور انقلاب و بيدارى ملت‌ها
همه ملت‌ها مبتلاى به دولت‌هايشان هستند. آن‌ها هم مى‏خواهند از زير اين بار بيرون بيايند، وقتى ديدند كه ايران قيام كرد و پيش برد، و لو كشته داد اما پيش برد، ديگران هم همين فكر در مغزشان پيدا مى‏شود. ملت‌هاى ديگر هم همين معنا را مى‏خواهند. آن‌ها هم همين كار را خواهند كرد ... ما در آن قضيه سابق هم كوشش مى‏كرديم كه اين معنا كه نمى‏شود با دولت در افتاد، اين را بشكنيمش... صداها در آمد. نهضت شما آن را شكست. و نهضت شما الآن اين معنا را هم شكست در دنيا كه نمى‏شود در مقابل امريكا [ايستاد] اول قدم اين است كه انسان «مى‏شود» و «نمى‏شود» را ارزيابى كند.
(صحيفه امام، ج‏11، ص: 336)
*صدور انقلاب به خارج، بستگی به داخل دارد
امروز براى حفظ اسلام بايد ما از همه چيزهايى كه در ذهن‌هايمان هست و كدورت‌هايى كه فرض كنيد يك وقتى داريم، دست برداريم، براى خدا با هم باشيم. اگر اين‏طور شد، شما حفظ خواهيد شد و اسلام را خواهيد صادر كرد به همه دنيا. و من به شما عرض كنم كه اگر خداى نخواسته، خداى نخواسته اسلام در ايران سيلى بخورد، بدانيد كه در همه دنيا سيلى خواهد خورد.
(صحيفه امام، ج‏17، ص: 383)
*صدور اسلام با دعوت، نه با سرنيزه
مايى كه مى‏خواهيم اسلام در همه جا باشد و مى‏خواهيم اسلام صادر بشود، ما كه نمى‏گوييم كه مى‏خواهيم با سرنيزه صادر بكنيم؛ ما مى‏خواهيم با دعوت، با دعوت به همه جا اسلام را صادر كنيم.
(صحيفه امام، ج‏18، ص: 158)
*از شما معنویت، از خداوند صدور انقلاب
و به ملت عزيز و دلاور ايران هم عرض مى‏كنم: خداوند آثار و بركات معنويت شما را به جهان صادر نموده است.
(صحيفه امام، ج‏21، ص: 86)
*ضرورت عمل به احکام الهی اسلام در کلیه نهادهای حکومتی
اسلام الآن نظر دوخته است به ايران، ببيند كه اين‌ها با اسلام چه مى‏كنند. آيا وفادار هستند به اسلام و روى مصالح اسلامى كار مى‏كنند، چه در دادگاه‌ها، چه در كميته‏ها و چه در پاسداران انقلاب و چه در قواى انتظامى ديگر و چه در شورا و چه در هر جا، در همه ادارات، اسلام الآن متوجه اين است، و نظر به اين دارد كه اين‌ها چه مى‏كنند. اين‌ها با قدرت اسلام پيروز شدند، امروز كه پيروز هستند با اسلام چه مى‏خواهند بكنند؟ آيا در خط اسلام هستند و اسلام را مى‏خواهند پيش ببرند، و احكام اسلام را در ايران جارى كنند. و ان شاء اللَّه در جاهاى ديگر هم احكام محقق بشود، و نهضت صادر بشود، و يا اينكه خداى نخواسته، يك راه ديگرى را پيش دارند؟ امروز، همه ما، همه شما، همه ملت، همه قشرها و خصوصاً قشرهايى كه در خدمت انقلاب هستند و مشغول فعاليت هستند، مسئوليت بزرگ دارند؛ مسئوليت حفظ انقلاب اسلامى و حفظ آبروى اسلام و آبروى انقلاب اسلامى.
(صحيفه امام، ج‏12، ص: 309)
ب) چرایی صدور انقلاب:
*در انتظار انقلاب مستضعفان جهان/ صدور انقلاب و وعده الهی

ما اميدواريم، ما اميد آن داريم كه همه اقشار ملت‌هاى مستضعف به هم بپيوندند. ما از خداى تبارك و تعالى مى‏خواهيم كه مسلمين در تمام اقطار عالم بيدار شوند؛ مسلمين از تفرق، از اختلاف، دست بردارند...
بايد اين نهضت در تمام عالم- نهضت مستضعف در مقابل مستكبر- در تمام عالم گسترده شود. ايران، مبدأ، و نقطه اول و الگو براى همه ملت‌هاى مستضعف [باشد]. ملت‌هاى مستضعف ببينند كه ايران با دست خالى و با قدرت ايمان و با وحدت كلمه تمسك به اسلام، در مقابل قدرت‌هاى بزرگ ايستاد و قدرت‌هاى بزرگ را شكست داد. ساير اقشار ملت‌ها به اين رمز اسلامى، به اين رمز ايمانى، اقتدا كنند. در تمام اقشار عالم، مسلمين به پا خيزند؛ بلكه مستضعفين به پا خيزند. وعده الهى كه مستضعفين را شامل است، و مى فرمايد كه ما منت بر مستضعفين مى‏گذاريم كه آن‌ها امام بشوند در دنيا، و وارث باشند.
صحيفه امام، ج‏7، ص: 293
*صدور انقلاب، خواست اسلام
حضرت امام در پاسخ سؤال خبرنگاری راجع به صدور انقلاب می فرمایند:
- ما اميد اين را داريم. اسلام براى يك كشور، براى چند كشور، براى يك طايفه، حتى براى مسلمين نيست. اسلام براى بشر آمده است. خطاب‌هاى اسلام «يا ايهاالناس» است.... ما اميدواريم كه ملت‌ها كه با ما هستند، دولت‌ها هم با ما بشوند، و صلاح خودشان هم اين معناست كه با ما بشوند و اميدوار اين معنا هستيم. ان شاء اللَّه
صحيفه امام، ج‏11، ص: 295
*صدور انقلاب و استکبارستیزی
ما بايد در صدور انقلابمان به جهان كوشش كنيم و تفكر اين كه ما انقلابمان را صادر نمى‏كنيم كنار بگذاريم؛ زيرا اسلام بين كشورهاى مسلمان فرقى قائل نمى‏باشد و پشتيبان تمام مستضعفين جهان است. از طرفى ديگر تمام قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها كمر به نابودیمان بسته‏اند، و اگر ما در محيطى در بسته بمانيم قطعاً با شكست مواجه خواهيم شد. ما بايد حسابمان را صريحاً با قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها يك سره كنيم و به آن‌ها نشان دهيم كه با تمام گرفتاري‌هاى مشقت بارى كه داريم، با جهان، برخوردى مكتبى مى‏نماييم.
(صحيفه امام، ج‏12، ص: 203)
*صدور انقلاب، غلبه کردن بر دشمن اسلام(غلبه مستضعفین بر مستکبرین)
بحمداللَّه، موفق شديد شما و موفق شدند ملت ايران كه نام نامى اين كشور را در همه جاى دنيا منتشر كنند و همه اهالى ممالك اسلامى و غير اسلامى توجه به شما، توجه به ملت عزيز ما دارند. و اميدوارم كه اين نهضت و اين انقلاب منتهى بشود به ظهور امام عصر- سلام اللَّه عليه- و اميدوارم كه اين انقلاب ما به همه دنيا و براى همه مستضعفين، براى نجات همه مستضعفين، به همه دنيا صادر بشود و همه همان راهى كه براى شما هست و غلبه كرديد بر دشمن اسلام و دشمن ملت، مستضعفين هم غلبه كنند بر مستكبرين.
(صحيفه امام، ج‏13، ص: 120)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات