صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 16 خرداد 1395 شماره 4359

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هـر کســی که در جهــت اسـلام حرکـت می‌کنـد، اگـر بـه آمریـکا اعتمـاد کند، خـطای بزرگـی مرتکـب شـده اسـت. (95/3/14)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
امامِ انقلابی ملت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی(ره)، با تأکید بر ادامه راه «امامِ انقلابی ملت» به منزله تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام فرمودند: «امام، «امامِ انقلابی» بود و همین صفت علت اصلی عصبانیت قدرت‌های مادی از ایشان است.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه قدرت‌ها از کلمه انقلاب و انقلابی‌گری ملت ایران به شدت هراس دارند، افزودند: «علت اصلی فشارهایی که در طول سال‌های متمادی با بهانه‌های مختلف، از جمله موضوع هسته‌ای و حقوق بشر به ملت وارد شده است، خصوصیت انقلابی‌گری ملت ایران و نظام اسلامی است.» رهبر فرزانه انقلاب با اشاره به خارج شدن ایران از کنترل قدرت‌ها و تبدیل نظام اسلامی به الگوی الهام‌بخش ملت‌ها، گفتند: «مسئله اساسی این است که امامِ انقلابی، کشور را از بسیاری از منجلاب‌ها از جمله منجلاب‌های وابستگی، فساد سیاسی، فساد اخلاقی، حقارت بین‌المللی، عقب‌ماندگی‌های علمی، اقتصادی و فناوری و آقابالاسری آمریکا و انگلیس نجات داد.» توجه به این نکته ضروری است که امام(ره) افزون بر اینکه خودشان یک انقلابی بودند، کلیدواژه‌های «انقلابی‌گری» و«انقلابی بودن» در مقاطع و اجتماع‌های مختلف در بیانات‌شان مورد تأکید قرار گرفته است.
در این برهه زمانی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فرد انقلابی را می‌توان داشتن روحیه استقلال‌طلبی و نداشتن وابستگی به قدرت‌های خارجی و ترس و واهمه از آنها دانست. این روحیه و سیره حضرت امام(ره) به دلیل نترسیدن از غیرخدا و برخوردار بودن از پشتوانه الهی و مردمی بود. امام خمینی(ره) واقعاً مؤمن به خدا بود و هر موفقیتی را که در عرصه‌های انقلاب به دست می‌آمد، نشانه الهی می‌دید. امام(ره) بر اساس ایمان راستین، ذره‌ای از دیدگاه و نظرات الهی کوتاه نمی‌آمد و کاملاً انقلابی عمل می‌کرد. وقتی انسان به مبدأ تکیه می‌کند و به آن باور دارد، اصلاً به خود هراسی نمی‌دهد و محکم و استوار حرف‌های خود را بیان می‌کند؛ این همان اصلی است که رهبر عزیز و خلف صالح امام راحل نیز بر آن تأکید دارند.

▼ گزارش روز
مشت بر چهره ظلم

محمدعلی کلی درگذشت! اسطوره سیاه‌پوست مشت‌زنی جهان روز گذشته در 74 سالگی در بیمارستانی در ایالت آریزونا تسلیم مرگ شد؛ اما آنچه از محمدعلی اسطوره و قهرمانی ماندگار ساخت نه مشت‌های آهنینش بود، نه مبارزات جانانه‌اش روی رینگ، نه سه نشان طلای مسابقات سنگین‌وزن بوکس جهان و نه حتی لقب برترین مشت‌زن تاریخ بوکس؛ بلکه مشت‌زنی او به چهره استکباری ایالات متحده و مبارزه با نژادپرستی بود. وقتی کاسیوس مارسلوس کلی که به خدای یکتا ایمان آورده و محمدعلی نام گرفته بود، در برابر درخواست ارتش آمریکا در حین جنگ با ویتنام برای پیوستن به ارتش این کشور گفت: «چرا باید آنها از من بخواهند که یونیفرم به تن کنم و ده‌ها هزار مایل از خانه‌ام دور شوم و بر سر مردم رنگین‌پوست در ویتنام گلوله و بمب بریزم، در حالی که با سیاه‌ها در شهر لوییویل (در آمریکا) مانند سگ رفتار می‌شود و ساده‌ترین حقوق انسان‌ها از آنها سلب می‌شود؟ این جنگ، خلاف تعالیم اسلام است!»، شهرت و محبوبیتش از دنیای مشت‌زنی فراتر رفت. سخنانی که اگرچه برای او دوری از میادین بوکس را در بهترین سال‌های عمر ورزشی‌اش به همراه آورد و موجب شد محمدعلی سه سال از میدان مسابقه اخراج شود؛ اما سبب آن نشد که او از ایستادن در برابر استکبار و ظلم کوتاه بیاید و سکوت کند.
این ایستادگی، نه‌تنها او را از قله مشت‌زنی جهان پایین نکشید، بلکه محمدعلی را به یک اسطوره ماندگار بدل کرد و وی برای همیشه الهام‌بخش بسیاری از سیاه‌پوستان آمریکایی و دیگران در مبارزه با ظلم شد؛ چنانچه «ویلیام رودن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در این‌باره می‌نویسد: «کارهای محمدعلی سبب شد معیار عظمت یک ورزشکار تغییر کند. داشتن مهارت‌های ورزشی دیگر تنها کافی نیست. این مهم است که شما برای آزادی مردم‌تان چه می‌کنید؟»

▼ خبر ویژه
دیدار با فتنه‌گر آزادشده از زندان

مصطفی تاج‌زاده از فعالان فتنه 88 که به هفت سال حبس محکوم شده بود، پس از سپری کردن دوران محکومیت از زندان آزاد شد. به محض آزادي وي عده‌اي از افراد متعلق به جریان سیاسی متبوع وی به ديدارش رفتند؛ اما نکته عجیب آن دیدار برخی از مسئولان و مدیران نظام با وی بود. اينكه برخی از مديران نظام جمهوري اسلامي به اين ديدار بروند و بر نمايش تصاوير آن اصرار داشته باشند، نوعي دهان‌كجي به نظام و تصميمات آن و همچنین اعتراض نهفته به زنداني بودن اين محكوم امنيتي است.
انتشار تصاوير امثال محمدرضا عارف، حسین فریدون، مصطفی معین، صفدر حسيني و برخي از افراد ديگر با خانم‌هاي بدحجاب و باحجاب در اين ملاقات تأمل‌برانگيز است. اصولاً ديدار از ديگران مسئله بدي نيست و طبیعی است که برخی از همفکران این افراد به دیدار آنها بروند؛ اما از جهت نگرشي تأمل‌برانگیز است. توقع از مديران نظام كه به ديدار وي شتافتند، اين است كه نظر خود را درباره اين محكوميت اعلام کنند؛ در غير اين‌صورت چه اصراري بر ماندن در مصادر نظام دارند كه احكام آن را محترم نمي‌شمارند؛ حمایت از فتنه‌گران به مثابه شايعت و بايعت از فتنه‌گري است.
 
▼ اخبار
1- آمریکا در رفتار سیاسی خود تعادل ندارد
علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» لبنان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جوّ حاکم بر مجلس دهم چگونه است، گفت: شرایط ایران از نظر سیاسی در حوزه مسائل داخلی به یک بلوغ رسیده و جریان‌های مختلف به منافع ملی کشور و آینده آن می‌اندیشند. رئیس مجلس درباره حمایت مجلس از دولت گفت: در بیرون تفسیرها متفاوت است؛ اما در شرایط فعلی مجلس علاقه‌مند است به دولت کمک کند؛ زیرا ما در ایران با چالش‌های مهمی، به‌ویژه در مسائل منطقه‌ای و اقتصادی روبه‌رو هستیم. علی لاریجانی با اشاره به دو نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب، افزود: رویکرد ایران واقع‌بینانه بود و می‌خواست آنها را امتحان کند، اما وقتی حوادث 88 رخ داد، یک مرتبه آنها فرمان‌شان را عوض کرده و رفتار خصمانه‌ای نشان دادند و این نشان داد که آنها تعادلی در رفتار سیاسی خود ندارند.
2- ولایتی: بیداری اسلامی تا پیروزی نهایی ادامه دارد
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با اشاره به حملات آمریکا به برخی کشورهای اسلامی و تجاوزاتی که متحدان آمریکا در منطقه و دیگر ممالک اسلامی دارند، اظهار داشت: اینها همه برای مقابله با احیای اسلام در کشورهای مسلمان است. وی با اشاره به فراز و فرودهای جریان بیداری اسلامی و تداوم آن تا پیروزی نهایی، افزود: اگر در کشوری موج بیداری اسلامی موقتاً با شکست روبه‌رو شده است، اما مجدداً این مردم به اسلام بازخواهند گشت، یعنی از خواسته خودشان برای احیای اسلام دست برنمی‌دارند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: طرف مقابل که نظام سلطه باشد، تلاش می‌کند جلوی این بیداری اسلامی را بگیرد، حالا از طریق ایجاد گروه‌های انحرافی، مانند داعش یا حمله به برخی کشورهای اسلامی و یا تجاوزاتی که متحدان آمریکا در منطقه به دیگر ممالک اسلامی دارند که در راستای همان سیاست مقابله با احیای اسلام در کشورهای مسلمان است.
3- آمریکا: انصارالله یمن گروه تروریستی نیست
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: جنبش انصارالله، گروه تروریستی نیست، بلکه یکی از طرف‌های مذاکرات برای پایان دادن به این منازعه به شمار می‌رود. با وجود این به گزارش المیادین، «جاستین سیبرل» مسئول اداره موسوم به «مبارزه با تروریسم» اعلام کرد، واشنگتن از حمایت‌های ایران از این جنبش نگران است؛ هر چند که این کار به منزله حمایت از فعالیت‌های تروریستی نباشد! همچنین، «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل با انتشار گزارشی ائتلاف سعودی حمله به یمن را در فهرست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان قرار داد و تصریح کرد: ائتلاف سعودی مسئول کشته و زخمی شدن کودکان یمنی (۵۱۰ کشته و ۶۶۷ زخمی) در سال گذشته است و حملات علیه کودکان به دلیل تشدید درگیری‌ها افزایش یافته است.
4- رمزگشایی از مأموریت ویژه فائزه و بهائیان
حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات گفت: «حرکت آن زنی که با بهائیان عکس می‌گیرد و شبکه‌های بزرگ استکباری روی آن اینقدر مانور می‌دهند، در طی پروژه نفوذ است و به عنوان یک شخص اطلاعاتی یک جایی گفتم این زن قطعاً مأموریت داشته است و این جمله من موجب شد که به آنها بر بخورد.» وی در ادامه ایجاد خطای محاسباتی را محور اصلی پروژه نفوذ دشمن دانست و تصریح کرد: «دشمن به دنبال ایجاد تغییر در تصمیم‌گیری‌های مسئولان و تأثیر در انتخاب مردم در انتخابات است.»

▼ اخبار کوتاه
سردار سیدمسعود جزایری، سخنگوی ستادکل نیروهای مسلح، در واکنش به اظهارات اخیر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه «آمریکا در صورت لزوم علیه ایران اقدام نظامی خواهد کرد»، گفت: «ما آماده‌ایم در نبرد واقعی و مستقیم، بشریت را از شرّ سیاست‌های جنگ‌طلبانه و سلطه‌گرانه آمریکا نجات دهیم.» وی افزود: «هرچند سخن‌گفتن از روی‌میزبودن همه گزینه‌های علیه ایران در روزگار امروز ایالات متحده، یک نمایش تبلیغاتی است؛ اما ایران اسلامی مهیای مقابله قاطعانه و سخت با هر گزینه آمریکایی است.»
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نخستین دستور کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم باید درخواست گزارش مجدد از روند اجرای برجام و وضعیت دوران پسابرجام باشد، گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد برجام را اتحادیه اروپا اجرا کرده است و کشورهای دیگر نیز آن را اجرا کرده‌اند، اما آمریکایی‌ها به سختی کمتر از ۱۰ درصد آن را اجرا کرده‌اند.
فراکسیون ولایت مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با رصد فعالیت‌های دشمنان قسم‌خورده این آب و خاک، ضمن جلوگیری از هر گونه نفوذ دول استکباری بین صفوف ملت و مسئولان، آمریکا را مسئول بدعهدی‌ها در برجام می‌داند و راه‌های پاسخ به این مکرها را بررسی و در صورت لزوم از آنها برای مقابله با بدعهدی‌های طرف غربی‌ استفاده خواهد کرد.
بهروز نعمتی با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر درباره ریاست محمدرضا عارف بر مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: بنده هم این شایعات را در رسانه‌ها دیده‌ام. تاکنون درباره ریاست مرکز پژوهش‌ها در مجلس بحثی مطرح نشده است و گزینه احتمالی وجود ندارد؛ اما با توجه به عملکرد آقای کاظم جلالی در پست ریاست مرکز پژوهش‌ها، احتمالاً او در این پست باقی می‌ماند.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، بیش از 200 فرد مسلح در قالب یک گروه سازمان‌یافته از تروریست‌های جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) با عبور از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شدند و به مواضع نظامیان سوری حمله کردند.
بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی گمرک ایران، کشورهای چین، فدراسیون روسیه، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و آمریکا در فهرست کشورهای عمده طرف معامله واردات کالا به ایران قرار دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات