سیاسی >>  مجلس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۴۱
گفتگو با رئيس کميسيون اقتصادي مجلس نهم

بررسي ضعف‌ها و قوت‌های مجلس نهم

آغاز به کار مجلس نهم با اواخر دولت آقاي احمدي‌نژاد همزمان شد به طور کلي تعامل مجلس نهم با دولت نهم خيلي خوب نبود. کشمکش‌ها و بحثهايي که اتفاق افتاد باعث آزرده خاطر شدن حضرت آقا گرديد که اين اتفاق نبايد مي‌افتاد! اما در دوره آقاي روحاني رياست مجلس نهم تعامل خوبي با ايشان داشتند و سعي بر اين بود که تعامل خوبي صورت بگيرد. بسياري از نمايندگان نظارت و سوالات خود را انجام مي‌دادند اما در خيلي از موارد هيئت رئيسه سعي مي‌کرد مانع از هرگونه تنش شود.
پایگاه بصیرت / گفتگو با رئيس کميسيون اقتصادي مجلس نهم

مجلس نهم با تمام فراز و نشيب ها به کار خود پايان داد. از اين رو خبرنگار پايگاه بصيرت گفت و گويي را با ارسلان فتحي پور رئيس کميسيون اقتصادي مجلس نهم شوراي اسلامي ترتيب داده تا مروري داشته باشيم بر عملکرد چهار ساله اين مجلس که شما را به خواندن آن دعوت مي‌کنيم.

به نظر شما نقاط قوت مجلس نهم چه بود؟

مجلس نهم يک مجلس ولايتمدار و اصولگرا بود و در تمام مسائل با رهبر معظم انقلاب همراهي مي‌کرد و بر اين اساس وظيفه قانونگذاري را انجام مي‌داد. از مهمترين مسائلي که در مجلس نهم اتفاق افتاد اصلاح قوانين مادر به ويژه قوانين اقتصادي بود، از جمله اين قوانين اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم بود.

قانون ديگري که در مجلس نهم تصويب شد، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. اهميت اين قانون از آن جهت است که موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز حياتي‌ترين موضوع در اجراي اقتصاد مقاومتي است. اصلاح قانون نظام صنفي، قانون بيمه شخص ثالث و قانون بيمه حوادث طبيعي از ديگر قوانين اقتصادي مجلس نهم بود.

موارد ديگري از جمله مسئله مقابله با آمريکا در رابطه با موضوع توقيف دارايي‌هاي جمهوري اسلامي ايران از جمله مباحثي بود که در آخرين روزهاي مجلس نهم انجام شد.

در مجلس بحث مشاغل حساس مطرح شد که توانستيم اعلام نظر مراجع چهارگانه حتي سپاه را در اين زمينه قانوني کنيم و مقرر شد اين اعلام نظر از جمله ملاک هاي تاييد صلاحيت قرار بگيرد.

مجلس نهم در رابطه با بحث برجام فعاليت خوبي داشت، اما کمي سرعت اين کار تند شد و ما نبايد اجازه مي‌داديم رهبر معظم انقلاب در اين رابطه هزينه شود، مي‌بايست مواردي که مدنظر حضرت آقا بود را در قانون ذکر مي‌کرديم. ما در اين زمينه مسئول هستيم و نمايندگان مجلس جزو افرادي هستند که نبايد بگذارند رهبر معظم انقلاب در بسياري از موارد هزينه شوند. اعتقاد بنده بر اين است که يک مجلس اصولگرا بايد پايبند به ارزشها و اصول انقلاب اسلامي باشد. مجلس يک نهاد بسيار مهم در جمهوري اسلامي است از اين رو وظيفه نمايندگان مجلس نيز بسيار حساس و مهم است و تريبون مجلس نبايد به تريبون تبليغات براي دشمنان انقلاب تبديل شود.

از ديدگاه شما چه مواردي را مي توان به عنوان نقاط ضعف مجلس نهم برشمرد؟

مجلس نهم در موارد بسياري توانست منويات رهبر معظم انقلاب را رعايت کند. اکثر نمايندگان مجلس نهم افرادي ولايتمدار بودند، اما مشکلي که در مجلس نهم پيش آمد بحث اصولگرايان و اصولگرايان رهروان ولايت بود. ما بايد جبهه مشخصي ايجاد مي‌کرديم. اختلافي که به وجود آمد سبب جدا شدن اينها از هم بود، در حالي که همه ما به دنبال يک هدف بوديم و هستيم. مسئله مهم و اساسي اصولگرايي و انقلابي بودن مجلس است، به دنبال اين حزب و آن حزب رفتن و هر چه که باعث شود اصولگرايان از هم جدا شوند و فاصله بگيرند به ضرر نظام تمام خواهد شد. نمايندگان مجلس بايد هميشه يکپارچگي، اتحاد و وحدت خود را حفظ کنند تا بتوانند همراه هم فعاليتهاي انقلابي را به درستي انجام دهند. به طور کلي وجه اشتراک اکثر نمايندگان مجلس نهم ولايتمداري و پايبندي به انقلاب بود.

مهمترين عرصه‌هايي که مجلس نهم در آنها نقش‌آفريني کرد کدام عرصه‌ها بود؟

مباحث اقتصادي، مقابله با استکبار جهاني، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اصلاح قوانين مزاحم در رابطه با اقتصاد مقاومتي از جمله مسائل مهمي بود که مجلس نهم به آنها پرداخت که متاسفانه نتوانستند اين کار را به سرانجام برسانند، اما کميسيون اقتصادي موفق به انجام اين کار را شد. شش ماه وقت گذاشت تمام قوانيني که مغاير با سياستهاي حضرت آقا در زمينه اقتصاد مقاومتي بود را بررسي کرد.

يکي از کارهاي انقلابي مجلس در راستاي حل مشکل معيشت مردم رفع موانع توليد بود و حمايت از توليدات داخلي از جمله اقدامات موثري بود که مجلس نهم به آنها پرداخت.

قوانين مربوط به اقتصاد مقاومتي که در مجلس نهم به آنها پرداخته شد هنوز به صورت عملياتي در نيامده است؟

در حال حاضر که عملياتي نشده اما قوانيني که در اين زمينه مورد نياز بود در مجلس نهم بررسي و تصويب شد اما در جهت عملياتي شدن آن قوانين هنوز اتفاقي نيفتاده است.

تعامل مجلس نهم با دولت نهم و دهم را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

آغاز به کار مجلس نهم با اواخر دولت آقاي احمدي‌نژاد همزمان شد به طور کلي تعامل مجلس نهم با دولت نهم خيلي خوب نبود. کشمکش‌ها و بحثهايي که اتفاق افتاد باعث آزرده خاطر شدن حضرت آقا گرديد که اين اتفاق نبايد مي‌افتاد! اما در دوره آقاي روحاني رياست مجلس نهم تعامل خوبي با ايشان داشتند و سعي بر اين بود که تعامل خوبي صورت بگيرد. بسياري از نمايندگان نظارت و سوالات خود را انجام مي‌دادند اما در خيلي از موارد هيئت رئيسه سعي مي‌کرد مانع از هرگونه تنش شود.

در عرصه سياست خارجي و دفاع از عزت ملت ايران مجلس نهم چه اقداماتي انجام داد؟

ما تعامل خوبي با دنيا داشتيم اما نکته مهمي که وجود دارد اين است که سياست خارجي ما بايد باور کند که دشمن اصلي ما آمريکا و رژيم صهيونيستي است و نبايد حرف دشمن را باور و به دشمن اعتماد کرد. به طور کلي ارتباطات و رفت و آمدهاي خارجي کشور خوب است اما اتفاق خاصي هم نمي‌افتد! تحريم ها که همچنان پابرجاست و در رابطه با سيستم پولي بانکي هم تا به حال اتفاق خاصي نيفتاده است. تنها اتفاقي که افتاده در حد سفرهاي خارجي دولتمردان است و تمام تغييرات تنها روي کاغذ اتفاق افتاده و در عمل هيچ خبري نيست.

به نظر شما هيئت رئيسه مجلس نهم تا چه اندازه در مديريت موفق بوده اند؟

مديريت مجلس خوب بود، تلاش هيئت رئيسه مجلس نهم بر اين بود که از مسائل تفرقه‌انگيز پرهيز کند، مديريت مجلس نهم توانست تعامل خوبي را ايجاد کند و نيز مانع از ايجاد تنش و رفتارهاي ناشايست در مجلس شد، اما به هر حال از وظايف نماينده مجلس به عنوان منتخب و نماينده مردم اين است که از حق و حقوق نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران دفاع کند و بتواند در مقابل حرکت‌هاي ضدارزشي بايستد و با آنها مقابله کند.

به نظر شما عملکرد مجلس نهم در بحث قانونگذاري باکيفيت بود؟

هر روز توليد کردن قوانين دست و پاگير به نفع کشور نيست، بلکه نمايندگان مجلس بايد سعي کنند در مسائل اقتصادي قوانيني که مورد نياز کشور است را تصويب کنند و از طرف ديگر نظارت خود را بر اجراي قوانين بيشتر و دقيق‌تر انجام دهند.

بهترين خاطره‌اي که شما از دوران نمايندگي مجلس شوراي اسلامي داريد چه خاطره‌اي است؟

در حوزه انتخابيه بنده اتفاقات خوبي افتاد که باعث خوشحالي من شد؛ بحث ايجاد اشتغال، ايجاد دو شهرستان و ايجاد سدهاي بزرگ از جمله کارهاي انقلابي بود که خاطره خوبي در سطح حوزه انتخابيه براي بنده به جاي گذاشت. در بُعد ملي هم در مواردي که ما توانستيم از منويات رهبر معظم انقلاب دفاع کنيم و قوانيني که در رابطه با اقتصاد مقاومتي، تسهيل فضاي کسب و کار، اشتغال، رفع موانع توليد و مبارزه با استکبار جهاني در مجلس تصويب شد و انقلابي بودن مجلسي که بنده در آن توفيق خدمتگذاري داشتم نيز از جمله خاطرات خوب براي من هستند.

يکي ديگر از خاطرات خوب من در مجلس نهم اين بود که در جريان 9 دي ما نمايندگان مجلس کفن پوشيديم و بيرون آمديم و بر دهان جريان فتنه زديم.

شما چه توصيه‌اي به نمايندگان مجلس دهم داريد؟

توصيه من اين است که هميشه روحيه انقلابي داشته باشند، بدانند که دوره چهار ساله مجلس به سرعت مي‌گذرد بنابراين از فرصتي که به دست آوردند به بهترين نحو استفاده کنند. مجلس در راس امور است، نمايندگان مجلس بايد هميشه فرمايشات رهبر معظم انقلاب را نصب العين قرار بدهند و بدانند که هر کس از خط رهبري منحرف شود آخرت خود را باخته است و به جايي جز رسوا شدن نخواهد رسيد. مردم به نمايندگان منتخب اعتماد کردند، نمايندگان مجلس نيز بايد قدر اين اعتماد را بدانند، به مسائل معيشتي مردم بپردازند، حواسشان به جريانهاي فتنه‌گر باشد. نمايندگان مجلس بايد در مقابل جريانهاي فتنه‌گر محکم باشند، اراده قوي داشته باشند و اقتدار خود را حفظ کنند. نمايندگان بايد بدانند تريبونهاي مجلس با ريختن خون هزاران شهيد به دست آنها رسيده است، اگر انقلاب، دفاع مقدس، رهبري حضرت امام(ره) و رهبري حضرت آقا نبود اين پست و مقام ها به نمايندگان مجلس نمي‌رسيد، بنابراين نمايندگان مجلس مديون انقلاب، نظام و خون پاک شهدا هستند و وظيفه دارند هميشه از آنها حراست کنند. نمايندگان مجلس بايد پاکدامن و پاکدست باشند، بايد وظيفه نظارتي خود را به دقت و درستي انجام دهند و اجازه ندهند جريان فساد در راس امور قرار بگيرند. نمايندگان مجلس بايد با استکبار جهاني مقابله کنند ساده‎‌زيستي، خدمت به مردم و پيگيري فرمايشات رهبر معظم انقلاب را نصب العين خود قرار دهند. نمايندگان مجلس در رابطه با اشتغال جوانان بايد قوانيني را تصويب کنند تا مشکل بزرگ بيکاري در کشور ريشه‌کن شود.

تهيه و تنظيم : سيد محمد مشکوة الممالک


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات