صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 23 خرداد 1395 شماره 4364

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هداف اصلی استکبار در راهبرد نفوذ: «تأثیرگذاری در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر»، «تغییر باورها» و «تغییر محاسبات و مواضع مسئولان» (95/3/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نسل مجازی و فراخوان‌های تلگرامی

امروز ما در کنار خود نسلی را حس می‌کنیم که به نسل مجازی معروف شده است؛ جوانانی که قرآن را در موبایل خود می‌خوانند، تسبیحات را با نرم‌افزار تسبیح بجا می‌آورند، ادعیه را از برنامه‌های اندروید می‌خوانند، سؤالات و جزوات امتحانی را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند و هزاران مورد از این رفتارهای خوب و ده‌ها هزار مورد رفتار ناپسند دیگر که از طریق نرم‌افزارهای موبایلی و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام، فیس‌بوک و... از این نسل شاهـد هستیم.
امروز هنگامی که با فرزند خود در حال صحبت کردن هستیم، او صفحه لمسی گوشی خود را بالا و پایین می‌کند؛ در عین حال در ده‌ها گروه و کانال اجتماعی عضویت دارد و می‌تواند در حالی که به سخنان پدر خود گوش می‌دهد، در همه آن گروه‌ها اظهار نظر کند و حضور فعال خود را به اثبات برساند. این خصوصیات یک لحظه از جوان نسل مجازی است که حتی می‌تواند شغل مجازی پردرآمدی هم داشته باشد یا فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای از خود نشان دهد که به چشم والدین نیاید. امروز نسل به شدت مجازی‌شده‌ای در کنار ما قد برافراشته‌اند که سایه آن بر سر زندگی واقعی سنگینی می‌کند، اکنون این نسل که برخی آن را دارای شکاف و فاصله با خود می‌دانند، هر روز فعالیت و دامنه کارش گسترده‌تر می‌شود و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی قدرت تغییر بسیاری از معادلات را دارد، می‌تواند در عرصه دیپلماسی عمومی به کمک بیاید، در جبهه‌های دفاع از حرم پیشتاز باشد و به برخی از مطالبات عدالت‌جویانه یاری برساند؛ البته در روزهای گذشته فراخوان‌های شبکه‌های اجتماعی سبب بروز ناهنجاری‌هایی در پاساژ کوروش و کرج شد که این هم از تبعات منفی آن است؛ هر چند که عضوگیری گروه‌های فساد و تبهکاران در این شبکه‌ها هم راحت‌تر شده است. وقتی که اعضای شورای عالی مجازی در همه کانال‌ها عضو هستند، نشان می‌دهد که فرصت اندک است و تا این سرزمین را از دست نداده‌ایم، باید نیروها، سربازان و جوانان را برای فعالیت‌های هدفمند در این عرصه به کار بگیریم.

▼ گزارش روز
تصمیم با ماست

کارخانه لوازم خانگی ارج رسماً تعطیل شد؛ اگرچه این خبر هنوز از سوی مدیران این شرکت و برخی از مسئولان وزارت صنایع تکذیب می‌شود؛ اما واقعیت ماجرا این است که چه ارج همچنان با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهد و چه دستگاه‌هایش خاموش، کارگرانش اخراج و درهایش پلمپ شده باشد، تفاوت چندانی وجود ندارد، چراکه این موضوع انکارشدنی نیست و همه اذعان دارند که کارخانه ارج با قدمتی نزدیک به 70 سال دیگر توان رقابت با این حجم از واردات را ندارد، وقتی من و تو ایرانی برای خرید لوازم زندگی به دنبال حک شدن نام هر کشوری به جز کشورمان روی کالاها می‌گردیم، واضح است که ارج و... نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند. وقتی سرمایه‌گذار ایرانی به دلیل قوانین دست و پاگیر تولید و عدم حمایت نهادها و سازمان‌های مسئول از یک سو و سهولت و سودآوری چندین برابر واردات کالا از سوی دیگر انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد، معلوم است که چرخ‌های کارخانه‌هایی همچون ارج از کار بیفتد. هنگامی که اصل 44 (خصوصی‌سازی) با وجود تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب انجام نمی‌شود و در برخی موارد به بدترین شکل ممکن اجرا می‌شود، نباید انتظار انتشار اخباری غیر از این داشت. واقعیت تلخی است، اما باید پذیرفت که تعطیلی کارخانه ارج، تصویری واقعی از اوضاع تولید کشور است که ما ایرانیان از مسئولان و مدیران دولتی تا سرمایه‌گذاران و مردم در ایجاد آن نقش داشته‌ایم و اگر امروز تعطیلی ارج ما را متنبه کند و خود را تغییر بدهیم، می‌توانیم به شکوفایی و رونق تولید در آینده امیدوار باشیم، اما اگر موضوع را انکار کرده یا تنها به اظهار تأسف بسنده کنیم، باید منتظر سرنوشت مشابه برای شرکت‌ها و نشان‌های دیگر ایرانی باشیم؛ تصمیم با ماست.

▼ اخبار ویژه
1- از مجلس راحت‌تر ‌می‌شود به جهنم‌ رفت

مجتبی رحماندوست، نماینده مجلس نهم در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مالی نمایندگان مجلس گفت: در مجلس دو اتوبان کشیده شده است؛ یکی به سمت بهشت می‌رود و دیگری به سمت جهنم. از طریق مجلس راحت‌تر می‌شود به جهنم رفت تا از طریق جاهای دیگر! بله، این بار خود را بستن درباره افرادی صدق می‌کند که کار خلاف می‌کنند، اهل معاملات و ساخت و پاخت هستند، یا هدیه‌های کلان می‌گیرند و با رفتن به سفرهای خارجی حق مأموریت‌های زیادی دریافت می‌کنند.
2- کمیسیونی با 34 گزینه و تنها 3 داوطلب!
شش کمیسیون مجلس دهم پرمتقاضی است و همین «ازدحام حضور» سبب تأخیر شروع فعالیت رسمی مجلس شده است؛ اما برخی کمیسیون‌ها نیز با کمبود متقاضی روبه‌رو هستند. کمیسیون قضایی و حقوقی از جمله کمیسیون‌های کم‌مشتری مجلس دهم به شمار می‌رود؛ در حالی که سوابق تحصیلی 34 نفر از نمایندگان در زمینه‌های حقوقی و قضایی و متناسب با این کمیسیون است.
3- رونمایی از نماد اقتصاد پسابرجامی!
سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس، تعطیلی کارخانه ارج را نماد اقتصاد پسابرجامی دانست و گفت: ما متوجه منظور آقای رئیس‌جمهور از گشایش پس از برجام نمی‌شویم، شاید در ولنجک تهران گشایشی پیدا شده است!
 
▼ اخبار
1- اندیشکده گیت استون: در ایران دقیقاً هیچ چیز عوض نشده است

اندیشکده «گیت استون» وابسته به جریان نو‌محافظه‌کار آمریکا در گزارشی نوشت: از زمانی که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران شده است، از تغییرهای اساسی در ایران به آمریکایی‌ها گفته شده، اما در واقع در این کشور هیچ چیزی عوض نشده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان قدرتمند و خطرناک است و حمایت این کشور از امور خرابکارانه افزایش یافته است. همچنین از شعارهای ایران علیه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] به عنوان «غده سرطانی بدخیم» و آمریکا به منزله «شیطان بزرگ» کاسته نشده است. این در حالی است که از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی، سیاست آمریکا در قبال ایران عوض شده و دولت آمریکا دوست دارد به مردم کشورش در این‌باره دروغ بگوید؛ اما این ادعا که دولت روحانی تا حدودی نیروهای میانه‌رو را به قدرت آورده و اینها افرادی هستند که غرب می‌تواند و باید با آنها تعامل کند، اشتباه است.
2- حذف یارانه 700 هزار نفر در تیر ماه
احمد میدری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات و بازرگانان را از جمله افراد پردرآمد توصیف کرد و گفت: بر همین اساس دولت در سال گذشته موفق شده است یارانه سه میلیون و 300 هزار نفر از این جمعیت را حذف کند. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون تعداد افرادی را که هنوز یارانه آنان حذف نشده است و جزء اعضای هیئت علمی، قضات و بازرگانان به شمار می‌آیند، 700 هزار نفر برشمرد و افزود: در صورتی که دولت در این خصوص مصوبه‌ای نداشته باشد، تیر امسال یارانه این افراد نیز حذف خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه از ابتدای امسال یارانه هیچ فردی قطع نشده است، تعداد کل یارانه‌بگیران را در کشور حدود 75 میلیون نفر دانست و گفت: افزون بر این سالیانه یک میلیون و 200 هزار نفر به این جمعیت افزوده می‌شود.
3- کمک 1000 میلیارد تومانی خیّرین به حوزه سلامت کشور
دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمک 1000 میلیارد تومانی خیّرین به حوزه سلامت، از طراحی سامانه یاس 190(yas190.ir) خبر داد و گفت: همه افراد برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها و تقویت امکانات حوزه سلامت می‌توانند به آن مراجعه کنند. دکتر هاشمی با تأکید بر اینکه باید بی‌ریا به مردم دردمند کمک کرد، افزود: موانع زیادی برای مشارکت خیرین در امور خیریه وجود دارد، اما نباید اسیر وسوسه‌های شیطان شد که مسئولان گذشته اقداماتی انجام نداده‌اند، پس چرا ما انجام دهیم. از شما می‌خواهم که اسیر این افکار نشوید و از فرصتی که خدا برای شما فراهم کرده است، نهایت بهره را ببرید.
4- احتمال تشکیل فراکسیون سوم در مجلس
سیداحسن علوی، نماینده مردم سنندج با اشاره به احتمال تشکیل فراکسیون سوم در مجلس اعلام کرد: فضای سیاسی حاکم بر دوره دهم تا حدودی با دوره‌های گذشته متفاوت است. در ادوار گذشته، اکثریت مجلس یا در اختیار اصولگرایان بود یا در دستِ اصلاح‌طلبان، اما در دوره دهم، گروه سومی به نام مستقلان هم حضور دارند. نماینده مردم سنندج در مجلس دهم یادآور شد: به طور کلی، تشکیل فراکسیون سوم می‌تواند نتایج مثبتی برای نمایندگان مستقل داشته‌ باشد و اگر برای تصدی جایگاهی در مجلس نامزد شوند، می‌توانند ۸۰ رأی فراکسیونی داشته باشند و با رایزنی در صحن، آرای خود را به بالای ۱۰۰ رأی ارتقا دهند.

▼ اخبار کوتاه
گفته می‌شود، پلیس مبارزه با فساد رژیم اشغالگر قدس سرگرم بررسی‌های محرمانه درباره نخست‌وزیر این رژیم است. به گزارش شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی واحد مبارزه با فساد پلیس این رژیم سرگرم تحقیقات علیه نتانیاهو است. این شبکه صهیونیستی اعلام کرد، تحقیقات جاری درباره احتمال دست داشتن نخست‌وزیر این رژیم در پرونده‌های کیفری سرّی است و ارتباطی به اتهامات و پرونده‌های قبلی وی، مانند دریافت کمک‌های مالی برای سفرهای خارجی خود ندارد.
بهروز نعمتی در واکنش به اعلام عدد ۱۸۰ عضو در فراکسیون ولایت و به حساب آوردن نمایندگانی، همچون جلالی، جعفرزاده، لاهوتی و خودش تصریح کرد: فعلاً در هیچ فراکسیونی حضور ندارم و این فراکسیونی که به‌عنوان ولایت مطرح شده، نه هیئت‌رئیسه دارد، نه احکام آن تشکیل شده و نه اساسنامه‌ای دارد؛ در واقع ما در جلسه‌ای ائتلافی، صرفاً درباره ریاست آقای لاریجانی با یکدیگر به توافق رسیدیم.
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره تهدید عربستان سعودی به قطع‌ کمک‌های مالی، رئیس دیده‌بان حقوق بشر گفت: حق با بان کی‌مون بوده و شورای امنیت اجازه اخاذی به ریاض را داده است. به دنبال تصمیم دبیرکل سازمان ملل، انتقادات شدید بین‌المللی از شخص بان کی‌مون به دلیل تسلیم شدن در برابر فشارهای عربستان سعودی مطرح شده بود.
امسال فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی راه‌اندازی می‌شود و میزان تولید گاز کشور روزانه نزدیک به یک صد میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد. در سال‌های گذشته با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تولید گاز کشور افزایش قابل توجهی یافت؛ به‌گونه‌ای که پارسال رکورد تولید روزانه 730 میلیون متر مکعب گاز نیز به ثبت رسید.
سیدپیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران درباره زمان اجرایی شدن طرح تولید نفت سفارشی گفت: در اجرای این طرح، یک شرکت اروپایی و پژوهشگاه صنعت نفت کشورمان مشارکت دارند که پس از تحقق آن، از طریق امتزاج و ترکیب انواع نفت، نفت خام مورد نظر مشتری، تولید و تحویل داده می‌شود.
به تازگی برخی رسانه‌ها گزارشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد برخی از بیمارستان‌های خصوصی مبلغی بین 80 تا 140 هزار تومان پول لوازم آرایشی به حساب کارکنان خانم پرستار با عنوان پاداش واریز می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات