سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۸۶

انقلابی‌گری؛‌ مفهومی ذی‌مراتب

مقام معظم رهبری با مشکک(ذی‌مراتب) دانستن مفهوم انقلابی‌گری می‌خواهند با تفکر دوگانه‌سازِ دروغینِ «تندرو» و «میانه‌رو» مقابله و آن را خنثی کنند. به باور ایشان، اینگونه نیست که ملت یا انقلابی وگرنه غیرانقلابی یا ضدانقلاب باشند، بلکه انقلابی‌گری مفهومی با درجات مختلف است و به میزان‌های متفاوت در افراد مختلف وجود دارد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / مصطفی قربانی

مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه انقلابی بودن فقط منحصر به دوران مبارزه یا دوران امام (ره) نیست، فرمودند: «انقلاب و انقلابی‌گری برای همه‌ی دوران‌ها است و انقلاب یک رود جاری است و همه‌ی کسانی که براساس شاخص‌های انقلابی‌گری عمل کنند، انقلابی هستند حتی جوانانی که امام (ره) را هم ندیده باشند».

ایشان سپس درخصوص این موضوع به بیان سه نکته و هشدار پرداختند:

1- طرز تفکری که انقلابی‌گری را مساوی افراطی بودن می‌خواند، و مردم را به «تندرو» و «میانه‌رو» تقسیم می‌کند، سوغات بیگانگان و سخن دشمنان است و نباید وارد فرهنگ سیاسی کشور شود.

2- توقع یک میزان انقلابی‌گری از همه‌ی کسانی که در مسیر شاخص‌ها و جهت‌گیری‌های انقلاب حرکت می‌کنند، اشتباه است و اصل بر این است که شاخص‌های انقلابی‌گری وجود داشته باشد.

3- ممکن است فردی نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی، بهتر حرکت کند و فرد دیگری با شدت و جدیت او حرکت نکند اما هر دو انقلابی هستند و نمی‌توان هر فردی را که در مسیر شاخص‌های انقلاب قرار دارد اما خوب حرکت نمی‌کند، متهم به غیرانقلابی‌گری و ضد انقلاب بودن، کرد.

با توجه به آنچه نقل شد، به نظر می‌رسد که مقام معظم رهبری در تعریف و شمول انقلابی‌گری و انقلابیون، برخلاف دیدگاه‌های مضیقی که دایره انقلاب و طرفداران آن را محدود به خود و یا اقلیتی خاص می‌کنند، انقلاب و انقلابی‌گری را دایره‌ای وسیع می‌دانند و البته مسلم است که شرط قرارگرفتن در این دایره، وجود شاخص‌های انقلابی‌گری در افراد و مجموعه‌هاست. با این وجود، در بحث از چیستی، چرایی و اهمیت این موضوع،‌ توجه به چند نکته ضروری است:

1- اولین نکته در خصوص چرایی طرح این موضوع، مقابله و خنثی‌سازی دوگانه‌سازی‌های دروغین بیگانگان است. در واقع،‌ مقام معظم رهبری با مشکک(ذی‌مراتب) دانستن مفهوم انقلابی‌گری می‌خواهند با تفکر دوگانه‌سازِ دروغینِ «تندرو» و «میانه‌رو» مقابله و آن را خنثی کنند. به باور ایشان، اینگونه نیست که ملت یا انقلابی وگرنه غیرانقلابی یا ضدانقلاب باشند، بلکه انقلابی‌گری مفهومی با درجات مختلف است و به میزان‌های متفاوت در افراد مختلف وجود دارد.

2- نکته دیگر فراهم کردن زمینه برای چرخش منطقی و مناسب نخبگان و جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری در دستگاه دیوانی کشور است؛‌ زیرا با عنایت به اینکه کشور در آستانه یک گذار برون نسلی قرار دارد،‌ که طی آن نسل دوم و سوم انقلاب باید جایگزین نسل اول انقلاب شود و به نوعی مسئولیت‌های خطیر انقلاب،‌ نظام اسلامی و کشور را برعهده بگیرد، مقام معظم رهبری می‌خواهند با این مسأله احتمالی که ممکن است در برخی جاها به نیروهای مؤمن و انقلابیِ جوان،‌ میدان داده نشود، مقابله و خطرات آن را گوشزد کنند. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که باتوجه به اینکه نسل اول انقلاب باید دیر یا زود پرچم انقلاب را به نسل‌های بعد واگذار کند، مقام معظم رهبری با تأکید بر این مسأله هم می‌خواهند برای تسهیل ورود نسل‌های دوم و سوم انقلاب به عرصه‌های خطیرتر مقدمه‌چینی کنند و هم به نوعی به آنها اعتماد به نفس و روحیه خودباوری را تزریق کنند.

3- نکته مهمتر اینکه، بیانات واضح معظم‌له مبنی بر «انقلاب یک رود جاری است»، «اصل بر این است که شاخص‌های انقلابی‌گری وجود داشته باشد» و «نمی‌توان هر فردی را که در مسیر شاخص‌های انقلاب قرار دارد اما خوب حرکت نمی‌کند، متهم به غیرانقلابی‌گری و ضد انقلاب بودن، کرد» نشانگر این است که ایشان می‌خواهند انقلاب چتر وسیعی باشد که به طور حداکثری در زیرمجموعه آن افراد و گروه‌های مختلف تعریف شوند و نه اینکه با نگرش‌های مضیق به انقلاب و انقلابی‌گری، به راحتی به عده‌ای برچسب زده شود و طرد شوند. اهمیت این موضوع بدان سبب است که باتوجه به شرایط حساس کشور، هم‌افزایی مردم با هم و مردم با مسئولان، در راستای اهداف انقلاب، نه تنها خنثی‌کننده نقشه‌های شوم دشمن است، بلکه ضامنی اساسی برای عبور موفق از چالش‌های پیش‌روی نظام و حل مشکلات موجود است. به نظر می‌رسد که نامگذاری شعار سال 95 با عنوان «دولت، ملت؛‌ همدلی و همزبانی» نیز ناظر به این موضوع باشد. بویژه اینکه معظم‌له در پایان بیاناتشان بر اتحاد دولت و ملت تأکید کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات