تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۸۸

آستان قدس رضوی؛ نماد اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی

يكي از مسئولاني كه طي چند ماهه اخير توانسته در جهت خواسته‌هاي مقام معظم رهبري گام بردارد و به معناي واقعي كلمه همت جهادي را به نمايش بگذارد، حجت‌الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي است.
پایگاه بصیرت / سعيد پورملائي‌هريس
تحقق شعار سال يا همان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نيازمند وجود طبقه‌اي از مسئولان و مديران انقلاب اسلامي است كه با عمل و اقدامات خود نه تنها در مسير خدمت به مردم عمل كرده و به نحو احسن از عهده وظايف محوله به خود بر اساس شرع، قانون و اخلاق بر‌آيند بلكه بستر لازم براي برآورده شدن مطالبات رهبري را نيز فراهم كنند. در تحقق شعار سال مردم و مسئولان هر كدام وظايف خاص خود را دارند كه اگر اين وظايف به خوبي انجام شود در پايان سال مي‌توانيم شاهد برداشته شدن قدم‌هاي مؤثر در جهت رشد و توسعه كشور باشيم، اگر چه تاكنون نزديك به 90 روز از ابتداي سال گذشته و حركت قابل توجهي در اين مسير روي نداده است.
يكي از مسئولاني كه طي چند ماهه اخير توانسته در جهت خواسته‌هاي مقام معظم رهبري گام بردارد و به معناي واقعي كلمه همت جهادي را به نمايش بگذارد، حجت‌الاسلام رئيسي توليت آستان قدس رضوي است كه با آن كه مدت كوتاهي است مديريت اين آستان مقدس را بر عهده گرفته است، اما توانسته الگوي مناسب از يك كارگزار نظام جمهوري اسلامي ايران در عرصه مديريت جهادي و اقتصاد مقاومتي را ارائه دهد.
حجت‌الاسلام رئيسي كه در مدت حضور در قوه قضائيه و تجربه سمت‌هاي كلان مديريتي اين قوه، بيشتر جايگاه حقوقي و قضايي خود را علني كرده بود، اكنون در مدت كوتاهي از توليت آستان قدس رضوي، عملاً توانسته عيار يك مدير ارشد و تراز انقلابي را به نمايش بگذارد. فعاليت‌هاي پردامنه و پرحجم، با برنامه و رويكردي مردمي و انقلابي كه در سايه رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب در حكم انتصاب وي نمود يافت، ايجاب مي‌كند تا وي را به عنوان يكي از مديران موفق جمهوري اسلامي ايران معرفي كنيم تا آنكه سرلوحه مديران ارشد دولتي و ساير دستگاه‌ها در سال اقتصاد مقاومتي قرار گيرد. حال آنچه مردم از مسئولان توقع دارند اين است كه آن‌ها موانعي كه در عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي وجود دارد را برطرف كنند و زمينه را براي ورود تمام ظرفيت‌ها به عرصه‌هاي مختلف جهت تحقق اقتصاد مقاومتي مهيا سازند. در اين زمينه‌ها نظم حرف نخست را مي‌زند و اگر همه كارها بر پايه نظم جلو برود حتي اگر نتيجه آنگونه كه ما مي‌خواهيم نشد، باز مردمي كه تلاش‌ها را مشاهده كرده‌اند قضاوتي منصفانه نسبت به تلاش‌هاي مسئولان كرده و در حمايت از كارگزاران نظام در عرصه‌هاي مختلف ترديدي به خود راه نداده و همچنان پشتيبان انقلاب خواهند بود. زمان‌شناسي مؤلفه مهم و مؤثر ديگري است كه مي‌تواند در تحقق شعار سال نقش پررنگي را ايفا كند اگر چه در اين مسئله كه پايه تمام برنامه‌هاست مشكل ما بسيار بنيادي است، به طوري كه تاكنون سراغ نداشته‌ايم كه زمان‌شناسي حرف نخست در بين برخي از مسئولان باشد.
جدّيت براي عمل به دستورات رهبري را بايد در توليت آستان مقدس حرم رضوي مشاهده كرد. رهبر معظم انقلاب در حكم انتصاب حجت‌الاسلام رئيسي در دو بند جداگانه مهم، «رسيدگي به زائران آن بارگاه مقدس به ويژه ضعفا و نيازمندان» و «خدمت به مجاوران و به ويژه مستمندان و مستضعفان» را از جمله وظايف توليت جديد آستان قدس دانستند. در همين راستا، حجت‌الاسلام رئيسي اولويت خود را بر اجراي دستورات رهبر انقلاب در حكم انتصاب قرار داده است كه از جمله آن مي‌توان به رويكرد جديد آستان قدس در زائرمحوري آن هم جهت تدارك ميزباني شايسته از زائران طبقات متوسط و پايين اشاره كرد. وي در اين خصوص از«ساخت زائرسراهايي جديد براي رفاه حال زائران» گرفته تا «تلاش براي بهره‌گيري از معماري اسلامي در شهر مشهد»، «عيادت و دلجويي از جانباز مدافع حرم»، «تشكيل معاونت امداد مستضعفان»، «ملاقات هيئت اعزامي آستان قدس رضوي با خانواده معلم فداكار خاش»، «خدمات فرهنگي و اجتماعي آستان قدس رضوي در مناطق محروم» و «رسيدگي به محرومان و ديدار خانواده‌هاي حاشيه شهر مشهد» را مورد توجه قرار داده است. جهت‌گيري صحيح و چنين اقدامات شايسته‌اي مي‌تواند الگويي براي ساير مسئولین قرار گيرد كه رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره اقتصاد مقاومتي بارها مسئولین را مورد خطاب قرار داده و از آن‌ها خواسته‌اند تا در جهت رسيدگي به حال مستضعفان و محرومان قدم اساسي و عملي بردارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات