بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۲۵

آراء سندرز به سود چه کسی واریز می شود؟

هرچند برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی دموکرات ها انتخاب نشد، اما فردی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود و این که آراء وی به سود چه کسی به گردش درآید، در تعیین نتیجه نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده تعیین کننده خواهد بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فخرالدین اسدی
سرانجام همان گونه که بر اساس نتایج رقابت های انتخاباتی صورت گرفته در ایالات مختلف آمریکا قابل پیش بینی بود، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده آمریکا توانست با استناد به آراء دلیگیت ها و سوپر دلیگیت ها به عنوان نماینده و نامزد نهایی حزب دموکرات در دور نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 معرفی گردد.
 هیلاری کلینتون در رقابتی تنگاتنگ با برنی سندرز توانست در ایالاتی تعیین کننده مانند نیویورک و کالیفرنیا به پیروزی رسد و البته به لطف حمایت سران حزب دموکرات و کسب آراء سوپر دلیگیت ها، فاتح رقابت درون حزبی دموکرات ها در دور نخست شود. چنانچه برنی سندرز اعلام کرده است، قرار است او با هیلاری کلینتون جلسه ای برگزار کند و در خصوص زمینه های همکاری با او مشورت نماید. هم اکنون اصلی ترین دغدغه مشترک هیلاری کلینتون و برنی سندرز، شکست دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکاست. اما فارغ از این تلاش مشترک، سوالات و ابهامات زیادی در خصوص گردش آراء سندرز به سود هیلاری کلینتون وجود دارد. 
آیا آراء برنی سندرز نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نهایت به سود هیلاری کلینتون به گردش در می آید ؟
 پاسخ این سوال سهل و ممتنع است! از یک سو، برخی تحلیل گران معتقدند اعلام حمایت سندرز از هیلاری کلینتون در دور نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا منجر به گردش آراء وی به سود کلینتون خواهد شد. این عده از تحلیل گران معتقدند که سندرز یک فرد است نه یک جریان! از این رو زمانی که وی تصمیم بگیرد از هیلاری کلینتون حمایت کند، آراء وی به صورت خودکار به سود کلینتون واریز خواهد شد. البته نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا هنوز این فرضیه را به صورت کامل تأیید نکرده است . به عبارت بهتر، باید در راستای اثبات و راستی آزمایی این فرضیه در انتظار نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا پس از اعلام حمایت رسمی  کامل سندرز از هیلاری کلینتون ماند. 
هم اکنون در نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا، اختلاف میان سندرز و ترامپ حدود 10 درصد (به سود سندرز) است، حال آنکه این اختلاف در مورد هیلاری کلینتون به مراتب کمتر (در حد برابر) است. حال باید در انتظار ماند و مشاهده کرد که آیا آراء سندرز در دور نهایی رقابت های انتخاباتی آمریکا به هیلاری کلینتون تعلق خواهد گرفت یا خیر! در این صورت، ترامپ با جمع جبری آراء سندرز و کلینتون مواجه خواهد شد و پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری امسال غیر ممکن خواهد شد. به اعتقاد این گروه از تحلیل گران، اگر آراء سندرز به سود کلینتون به گردش در نیاید، ترامپ همچنان جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال بخت و اقبال زیادی دارد. 
عده ای دیگر از تحلیل گران معتقدند که آراء سندرز به سود هیلاری کلینتون به گردش در نخواهد آمد. همان گونه که در مناظره های انتخاباتی رقابت های درون حزبی دموکرات ها شاهد بودیم، اختلاف میان هیلاری کلینتون و برنی سندرز در حوزه های مختلف سیاست خارجی و سیاست داخلی زیاد است. از این رو نمی توان سندرز و کلینتون را دو نامزد شبیه به یکدیگر دانست. از سوی دیگر، این عده از تحلیلگران معتقدند که تعدادی از طرفداران سندرز میان هیلاری کلینتون و ترامپ تفاوتی نمی بینند و حتی برخی طرفداران سندرز معتقدند که در غیاب وی، ترامپ می تواند نماینده و نماد ایجاد تغییر در سیاست های کلان آمریکا باشد. از این رو برخی رسانه های آمریکایی معتقدند که ممکن است بخشی از آراء طرفداران سندرز به سود ترامپ به گردش در آید!
واقعیت امر این است که هنوز نظرسنجی های قوی و متقنی در آمریکا که تایید کننده یا ابطال کننده فرضیات مطرح شده باشد، منتشر نشده است، اما مسجل است که برنی سندرز فردی تعیین کننده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود. اگرچه سندرز به دور نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 راه نیافت، اما این که آراء وی به سود چه کسی به گردش درآید، در تعیین نتیجه نهایی رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امسال تعیین کننده خواهد بود. از این رو باید در انتظار گردش آراء سندرز به سود یا زیان هیلاری کلینتون و ترامپ ماند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات