تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۳۴۹

محمدرضا عارف: در انتخابات رقابتي ٧٠ درصد راي داريم

(روزنام اعتماد – 1394/10/28 – شماره 3443 – صفحه 11)

در روزي كه اخبار غيررسمي از رد صلاحيت و عدم احراز صلاحيت طيف گسترده‌اي از كانديداهاي اصلاح‌طلب در حوزه‌هاي مختلف انتخابيه حكايت دارد سخنان محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در ديدار با اصحاب رسانه و دانش‌آموختگان علوم سياسي منتشر شد. عارف در اين ديدار كه مربوط به چند روز قبل است در خصوص وضعيت اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو گفت: در آستانه رويداد بزرگ انتخابات ٩٤ هستيم كه با توجه به شرايطي كه با آن روبه‌رو هستيم بايد دستور اصلي همه نخبگان و مسوولان كشور، حضور حداكثري مردم در انتخابات باشد. ما به حضور بالاي مردم در انتخابات اسفند ماه نياز داريم، هم شرايط منطقه و هم شرايط كشورمان ايجاب مي‌كند كه مردم در روز انتخابات حضوري با نشاط و چشمگير داشته باشند كه لازمه حضور حداكثري مردم برگزاري انتخاباتي رقابتي با حضور همه سلايق موجود در نظام است.

عارف در ادامه به برنامه اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس اشاره كرد و يادآور شد: اگر جريان اصلاحات عملكرد منسجمي داشته باشد و مسوولان زمينه حضور اصلاح‌طلبان در رقابت انتخاباتي را مهيا كنند، تا ٧٠ درصد راي مي‌تواند براي اصلاح‌طلبان باشد.

وي در ادامه با اشاره به ثبت‌نام گسترده نخبگان در انتخابات مجلس تصريح كرد: من نمي‌خواهم امتياز حضور پرشور نخبگان در ثبت‌نام براي نمايندگي مجلس را به حساب خودمان بگذارم كه به ما لبيك گفتند. فضاي ارزشمند، خوب، بانشاط و اميدواري كه بر كشور حاكم شده است باعث شد بسياري از نخبگان وارد كارزار انتخابات شوند و اين خيلي مايه اميدواري است و سرمايه ارزشمندي براي كشور است كه هزاران نخبه در انتخابات اسفندماه ثبت نام كرده‌اند.

عارف به روند بررسي صلاحيت‌ها اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري فرمودند حتي كسي هم كه نظام و رهبري را قبول ندارد بيايد راي بدهد. اين سخنان اين اميدواري را مي‌دهد كه بررسي صلاحيت‌ها در چارچوب قانون باشد و اميدوارم همه دست‌اندركاران امر انتخابات با توجه به شرايط داخلي و بين‌المللي به گونه‌اي عمل كنند كه حق هيچ كس در انتخابات از بين نرود و كليه اقدامات فقط براساس قانون باشد.

درگير دامي كه برخي رسانه‌ها براي ما پهن كرده‌اند، نمي‌شويم

وي در خصوص سهم زنان در ليست‌هاي انتخاباتي نيز اظهار كرد: در خصوص بانوان بحثي كه مطرح است بحث كارشناسي و فني است. نمي‌شود ٥٠ درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و متخصصان كشور زن باشند ولي نقش آنها در مديريت مياني به بالا دو يا سه درصد باشد. نمي‌شود كه بخواهيم در منطقه جايگاه اول را داشته باشيم ولي تنها به اكتفاي ٥٠ درصد نيروي متخصص مرد. پس زنان به عنوان يك وظيفه نه به عنوان يك امتياز بايد در صحنه انتخابات حضور داشته باشند به همين دليل حضور قابل توجه زنان در انتخابات مجلس در دستور كار گفتمان اصلاحات به صورت جدي قرار دارد.

عارف با اشاره به سياست‌هاي اصلاح‌طلبان، در پاسخ به تخريب‌هاي رسانه‌اي گفت: اصلاح‌طلبان به موضوعاتي كه رسانه‌هاي افراطي براي سرگرم كردن جريان اصلاحات مطرح مي‌كنند واكنش نشان نمي‌دهند. تفكر اصلاحات مشخص بوده و تفكر ناب انقلاب و تفكر امام (ره) است. ما هميشه در چارچوب قانون و نظام حركت كرده‌ايم ما به رويكرد آرامش معتقديم و درگير دامي كه برخي رسانه‌ها براي ما پهن كرده‌اند نمي‌شويم. مردم جواب آنها را در اسفندماه و در انتخابات خواهند داد.

راهپيمايي ٢٢ بهمن و نقش مردم

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به در پيش بودن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در ٢٢ بهمن اشاره و خاطرنشان كرد: بايد بدانيم ٢٢ بهمن امسال يك وضعيت خاصي دارد البته مردم هر سال در ٢٢ بهمن نشان مي‌دهند كه مسائل نظام و ارزش‌هاي آن را با عملكرد دولت‌ها مرتبط نمي‌دانند. مردم مي‌دانند كه حضور آنان پشتوانه انقلاب است و امسال به صورت خاص با توجه به شرايط منطقه و ضرورت نقش‌آفريني بيشتر كشورمان در حل و فصل مسائل منطقه‌اي در دوره پسابرجام بايد حضورپرشورتري در راهپيمايي ٢٢ بهمن داشته باشند.

اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي شاهكار كردند

به گزارش بنياد اميد ايرانيان، وي در ادامه با اشاره به اجرايي‌ شدن برجام، تصريح كرد: بايد به مناسبت اجرايي شدن برجام و لغو تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران از همه عزيزاني كه اين پروژه ملي و مهم را مديريت كردند اعم از وزير محترم امورخارجه، كارشناسان خبره هسته‌اي و جناب آقاي دكتر صالحي كه در يك پروژه سنگين انصافا شاهكار كردند، تشكر كنم. دوستاني كه در مذاكرات بين‌المللي شركت كرده‌اند فضاي اين جلسات را درك مي‌كنند به خصوص در اين دوره از مذاكرات كه ايران با قدرت‌هاي بزرگ جهاني رو به رو بود و اشتباهي كه منافع ملي را به خطر بيندازد از سوي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي صورت نگرفت.

عارف همچنين به اعتماد رهبر معظم انقلاب به اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي اشاره كرد و گفت: مواضع رهبر معظم انقلاب در طول مذاكرات هسته‌اي بسيار شجاعانه و راهگشا بود و پشتوانه قوي براي اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بود. باورم بر اين است كه در اين مذاكرات دستاوردهاي ارزشمندي داشتيم. البته مي‌توان نقد هم صورت بگيرد البته نقد بايد همراه با انصاف باشد نه تخطئه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كه به نوعي زير سوال بردن امنيت ملي كشور است.

نتوانستيم سرمايه اجتماعي كسب شده در دوم خرداد را حفظ كنيم

عارف در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اصلاح‌طلبان از اتفاقات گذشته درس مي‌گيرند و اين جريان براي بررسي عملكرد خود در انتخابات مجلس چه برنامه‌اي دارد، گفت: به دلايلي ما نتوانستيم سرمايه اجتماعي كسب شده در دوم خرداد را حفظ كنيم. اكثر فعالان جبهه اصلاحات وارد دولت و مجلس شدند و عملا از سرمايه اجتماعي كه در دوم خرداد خلق شد غافل شديم و نتيجه اين غفلت در انتخابات ٨٤ بروز كرد. رييس بنياد اميد ايرانيان با اشاره به فلسفه تشكيل بنياد باران يادآور شد: در بنياد باران كه از مديران دولت اصلاحات تشكيل شده است قرار بود آسيب‌شناسي دوران اصلاحات صورت گيرد. جلساتي هم در ابتدا با اين رويكرد برگزار شد ولي در ادامه آن آسيب‌شناسي كه مد نظر بود انجام نشد.

وي با بيان اينكه رقيب جريان اصلاحات با ترفندهاي مختلف تلاش مي‌كرد به جامعه القا كند كه اصلاح‌طلبان از ارزش‌ها فاصله گرفته‌اند، تصريح كرد: رقيب جريان اصلاحات با توجه به امكاناتي كه در اختيار داشت از جمله صدا و سيما تلاش زيادي كرد تا جامعه متدين كشور را به اصلاح‌طلبان بدبين كند كه در مقطعي هم تا حدودي موفق شد. البته برخي چهره‌هاي جريان مقابل اصلاحات در محافل خصوصي به تدين و پايبندي اصلاح‌طلبان به ارزش‌ها اذعان مي‌كردند ولي متاسفانه در سطح رسانه‌اي و در بين افكار عمومي به گونه ديگري سخن مي‌گفتند.

رييس بنياد اميد ايرانيان ادامه داد: ما بايد اين نگرش را عوض مي‌كرديم اما امكانات در اختيار ما نبود و به همين دليل به اين فكر افتاديم بنيادي را با محوريت جوانان راه‌اندازي كنيم كه اتاق فكري در يك پروسه طولاني و نه در يك انتخابات و نه در يك دوره براي تغيير اين نگرش باشد، به همين دليل بنياد اميد ايرانيان را با همراهي نسل جوان راه‌اندازي كرديم و تا حدودي هم در اهداف خود موفق بوديم. عارف همچنين با اشاره به وقايع انتخابات مجلس هشتم و انصرافش در آن مقطع زماني به دليل تبعيت از خرد جمعي اظهار كرد: در انتخابات مجلس هشتم به دنبال ردصلاحيت بسياري از اصلاح‌طلبان توسط هيات‌هاي اجرايي انصراف دادم. اين كار از سوي من انجام شد ولي برخي دوستان در عرصه ماندند، اينكه تا چه ميزان اين اقدام درست بود بايد آسيب‌شناسي شود.

وقتي براي انتخابات سال ٩٢ شروع به برنامه‌ريزي كرديم، تنهاي تنها بوديم

وي در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس نهم خاطرنشان كرد: در انتخابات مجلس نهم در گروه اميد ايرانيان معتقد بوديم مي‌توان اقليتي تاثيرگذار در مجلس داشته باشيم ولي در نهايت تصميم گرفته شد ليستي از سوي اصلاح‌طلبان در آن انتخابات منتشر نشود و نتيجه اين عملكرد را در مجلس نهم مي‌بينيم كه چگونه در برابر دولت قرار دارد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٢ افزود: وقتي براي انتخابات سال ٩٢ شروع به برنامه‌ريزي كرديم واقعا تنهاي تنها بوديم. بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب بي‌انگيزه بودند و تنها توانستيم طي جلسات متعدد با جوانان و دانشجويان كه به دليل حوادث ناگوار ٨٨ سرخورده شده بودند آنها را به صحنه بياوريم و همين جوانان بسياري از اصلاح‌طلبان را به ميدان آوردند و در نهايت در انتخابات ٩٢ نتيجه گرفتيم.

وي افزود: بعد از ٢٤ خرداد بسياري از دوستان ما متوجه شدند كه راهبرد گذشته‌شان پاسخگو نبوده است. اصلاح‌طلبان نمي‌توانند از مسووليت شانه خالي كنند و كنار بكشند. كنار كشيدن و عافيت‌طلبي در قاموس اصلاح‌طلبي نيست. در ذات اصلاح‌طلبي تحقق آرمان‌هاي انقلاب و حاكميت ارزش‌ها با منش‌ قانوني و رعايت قانون و مقررات و نگاه به آينده وجود دارد.

عارف تصريح كرد: در ٢٤ خرداد سال ٩٢ سرمايه اجتماعي جديدي خلق شد كه چگونگي حفظ اين سرمايه مورد بحث بود. يك تجربه دوم خرداد پيش‌رو داشتيم كه بعد از آن همه به قدرت ورود پيدا كردند و مسووليت اجرايي گرفتند. به همين دليل تصميم بر اين شد حداقل شخص خود من وارد قدرت نشود تا بتوانم با كمك دوستان اين سرمايه اجتماعي را حفظ كنيم. با دكتر روحاني هم در اين مورد صحبت كردم كه اگر در بيرون از مجموعه دولت براي حفظ اين سرمايه اجتماعي فعاليت كنم، بهتر مي‌توانم در خدمت كشور و دولت باشم چون مي‌دانستيم آن سرمايه‌اي كه به دست آورده‌ايم بايد پايدار باشد. خوشبختانه تاكنون موفق بوديم و اين سرمايه اجتماعي در انتخابات اسفند به كمك جريان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا خواهد آمد.

جرياني دايما مي‌گويد بايد دولت تدبير و اميد يك‌ دوره‌اي باشد

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به سوالي درخصوص ادامه فضاي امنيتي در دانشگاه‌هاگفت: آن فضاي امنيتي كه در دانشگاه‌ها حاكم بود هنوز در برخي مراكز آموزش عالي ادامه پيدا كرده است كه حتي رييس‌جمهور محترم هم نسبت به تداوم اين فضا گلايه كرده است و به نظرم اگر فضاي امنيتي در دانشگاه‌ها ادامه پيدا كند با چالش‌هاي مختلفي رو به رو مي‌شويم. بايد هر چه سريع‌تر فضاي فرهنگي بر كليه واحدهاي آموزش عالي حاكم شود.

وي ادامه داد: جرياني تمام هدف خود را در زير سوال بردن عملكرد دولت مي‌داند و دايما مي‌گويد بايد دولت تدبير و اميد يك دوره‌اي باشد، براي همين شخصا و تمام جريان اصلاحات در انتخابات اسفند از تمام حيثيت‌مان مايه مي‌گذاريم تا پيروز انتخابات شويم تا برنامه‌هاي جرياني كه مي‌خواهد دولت تدبير و اميد يك دوره‌اي باشد با شكست روبه‌رو شود و در انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ بتوانيم همان روند انتخابات سال ٩٢ را دنبال كنيم.

رييس بنياد اميد ايرانيان در ادامه به ضرورت تشكيل شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اشاره كرد و گفت: ضرورت و نياز تشكيل شوراي عالي سياستگذاري در همه محافل اصلاح‌طلبي مطرح شد كه بايد همه با هم باشيم و سازوكاري كه در اين خصوص انديشيده شد اين بود كه شوراي عالي سياستگذاري تشكيل شود كه در نهايت با تشكيل اين شورا اميدواري براي همگرايي و وحدت اصلاح‌طلبان بيش از گذشته شد.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=35335

ش.د9405447

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات