صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 29 خرداد 1395 شماره 4368

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این تصور غلطی است که با آمریکا می‌توانیم کنار بیاییم؛ این درست نیست؛ نمی‌توانیم بر توهم تکیه کنیم، بحث بر اصل موجودیت جمهوری اسلامی است و با مذاکره حل نمی‌شود. (95/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تروریسم در حال احتضار

پس از گذشت سه هفته از تلاش نیروهای مردمی و ارتش عراق برای بازپس‌گیری شهر فلوجه، سرانجام این شهر روز گذشته از چنگال تروریست‌ها آزاد شد. آزادسازی این شهر از آن رو اهمیت دارد که فلوجه به منزله یکی از مراکز مهم تجمع تکفیری‌ها و بعثی‌ها، منبعی برای ظهور تروریسم و عملیات علیه مردم عراق بوده است؛ به گونه‌ای که دولت عراق تاکنون نتوانسته بود با شیوع تروریسم در این شهر مبارزه جدی بکند و حتی آمریکا نیز با وجود اشغال عراق در سال 2003، به سمت فلوجه نرفته بود. در حقیقت، آزادسازی فلوجه نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه به شمار می‌آید و حاوی پیام‌های زیر است:
1- با توجه به متلاشی شدن اتاق فرماندهی داعش و ضربه بر بقایای حزب بعث در عراق، تضعیف تروریسم بعثی- تکفیری نخستین دستاورد این آزادسازی است.
2- آزادسازی فلوجه مقدمه‌ای برای آزادسازی موصل است؛ زیرا از این پس ارتش و نیروهای مردمی عراق می‌کوشند به سمت شمال رفته و حمله گسترده‌ای علیه داعش در موصل، یعنی مقر اصلی داعش در عراق آغاز کنند و اساساً عملیات آزادسازی فلوجه نیز با همین هدف طراحی و اجرا شد. از این رو، پیش‌بینی می‌شود، این پیروزی در جبهه‌های دیگر، مانند سوریه بر روحیه تروریست‌ها تأثیرگذاری منفی و در نقطه مقابل بر روحیه رزمندگان مقاومت، تأثیرگذاری مثبتی داشته باشد.
3- با توجه به نقش محوری نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) در آزادسازی فلوجه و حضور فرماندهان ارشد این نیرو در کنار مقامات ارتش عراق در ساختمان مقر فرمانداری فلوجه، طرح آمریکا برای حضور نداشتن نیروهای حشد الشعبی در موصل شکست خورده است؛ زیرا حضور حشدالشعبی در عملیات موصل به مطالبه‌ای عمومی تبدیل خواهد شد.
4- عملکرد ائتلاف ضدداعش به سرکردگی آمریکا زیر سؤال می‌رود؛ زیرا با وجود تشکیل ائتلاف دروغین مبارزه با داعش از سوی آمریکا تاکنون این ائتلاف هیچ عملیاتی علیه داعش نداشته و بلکه آن را تقویت نیز کرده است.
با توجه به آنچه گفته شد، امید آن می‌رود که به زودی تروریسم به پایان خط خود نزدیک شود.

▼ گزارش روز
پرسش‌های بی‌پاسخ!

بیانیه جدید وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و عمل به تعهدات فراتر از الزامات برجام(!)؛ به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در اسلو نروژ، ضمن اشاره به دیدار 70 دقیقه‌ای دو طرف درباره پیشرفت اجرای توافق هسته‌ای ادعا کرده است: کری به همتای ایرانی خود در این دیدار گفته است واشنگتن به تعهدات خود در زمینه لغو تحریم‌ها در چارچوب برجام عمل کرده و دولت آمریکا هم به متن و هم به روح برجام پایبند بوده و حتی برای تشریح معاملات مشروع با ایران به شرکت‌های خارجی بیش از حد تلاش کرده است! بر اساس این گزارش حتی جان کری مدعی است، شخصاً در این‌باره بیش از آنچه باید تلاش کرده است! اظهاراتی که درست شبیه همان نامه فدریکا موگرینی به مقامات دولتی ایران است که از سوی مسئولان تکذیب شد و حتی موجبات تعطیلی یک پایگاه خبری را به دلیل نشر اکاذیب فراهم آورد! این در حالی است که بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای توافق ژنو آشکارا مشخص است و آنها بدون آنکه از تبعات احتمالی اظهارات‌شان بیمی داشته باشند، موضوع را وارونه بر زبان می‌آورند و جای طلبکار و بدهکار در موضوع اجرای برجام را جابه‌جا می‌کنند؛ موضوعی که به نگرانی‌ها در این‌باره دامن می‌زند و بار دیگر مردم ایران را با پرسش‌های متعددی روبه‌رو می‌کند؛ از جمله اینکه آیا مسئولان ایرانی ضمانت اجرای قوی و الزام‌آوری برای تحقق منافع کشورمان در برجام در دست ندارند؟ آیا واقعیت برجام متفاوت از آن چیزی است که در زمان توافق جامع مشترک اعلام شد؟ پرسش‌هایی که هر روز یافتن پاسخ دقیق آنها سخت‌تر و البته تلخ‌تر شده و می‌شود!

▼ اخبار ویژه 
1- روحانی نامه کروبی را بی‌پاسخ گذاشت

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی گفته است: هنوز هیچ واکنشی از سوی حسن روحانی و دولت یازدهم به نامه پدرش خطاب به رئیس‌جمهور ایران مبنی بر تلاش برای تشکیل دادگاه علنی وی داده نشده است و «همچنان هیچ‌کس پاسخگوی ادامه حصر نیست.» به گزارش پایگاه «کلمه»، محمدتقی کروبی همچنین گفته است: «حصر کما فی‌السابق ادامه دارد» و «هیچ تغییری» در وضعیت پدرش ایجاد نشده است، «نه اوضاع بهتر شده و نه بدتر.» روز چهارشنبه نیز ۷۰ نفر از چهره‌های علمی ساکن آمریکا و کانادا در نامه‌ای به حسن روحانی با این ادعا که حصر سران فتنه غیرقانونی است، به «سکوت و بی‌اعتنایی» در این‌باره اعتراض کردند. آنها خطاب به روحانی نوشتند: تا زمانی که «قدم‌های مؤثر برای حلّ این مشکل برداشته نشود، جامعه جهانی نمی‌تواند عزم دولت شما را در اجرای اصلاحات داخلی به منصه تأیید برساند.» این افراد همچنین در این نامه از حسن روحانی خواستند تلاش کند تا دست‌کم «مقدمات برگزاری محاکمه متهمان در دادگاه عمومی صالح» فراهم شود.
2- کاهش نیروهای داعش
«جان برنان»‌ رئیس‌ سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) اعلام کرد: تعداد نیروهای داعش در سوریه و عراق در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و از رقم 33 هزار نفر در سال گذشته به 18 تا 22 هزار نفر رسیده است.
 
▼ اخبار
1- درگیری سپاه با ضدانقلاب در مرزهای شمال غربی
روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی رخنه دو تیم تروریستی ضد انقلاب در روز گذشته به منطقه مرزی اشنویه برای ایجاد ناامنی و شرارت در داخل کشور، رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه با انجام اقدامات دقیق و موفق اطلاعاتی، آنان را شناسایی کرده و طی یک عملیات تعقیب، گریز و درگیری متلاشی کردند و 12 نفر از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند. در این اطلاعیه با اعلام اینکه در این عملیات سه نفر از رزمندگان دلاور و غیرتمند سپاه اسلام به فیض شهادت نائل آمدند، آمده است: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر مدافعان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اشراف کامل اطلاعاتی و مراقبت‌های همه‌جانبه، هرگونه تحرک در مناطق مرزی را با دقت تحت نظر داشته و اجازه نخواهند داد امنیت پایدار و آرامش مثال‌زدنی مردم شریف استان‌های مرزی شمال‌غرب کشور مورد تهدید گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب و اشرار مسلح وابسته به نظام سلطه و صهیونیسم قرار گیرد.
2- آیا کمیسیون فرهنگی مجلس به ترکیب حداکثری می‌رسد؟
سرانجام پس از رایزنی‌های متعدد که از سوی هیئت‌رئیسه مجلس دهم شورای اسلامی انجام شد، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به میزان حداقلی خود، یعنی 19 نفر رسید. گفته می‌شود، رایزنی‌های هیئت‌رئیسه مجلس همچنان ادامه خواهد داشت تا تعداد اعضای کمیسیون به حداکثر این تعداد که بر اساس آیین‌نامه 23 نفر است، برسد. به نظر می‌رسد، با افزایش تعداد اعضای کمیسیون فرهنگی، علی لاریجانی به اولویت خود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است، بازخواهد گشت. بنابراین، طی روزهای گذشته افرادی، چون علی لاریجانی، احمد سالک‌کاشانی، آزادیخواه، علی مطهری، نصرالله پژمان‌فر، اصغر مسعودی، محمدعلی وکیلی،  مهدی شیخ، سیده فاطمه ذوالقدر، سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، طباطبایی‌نژاد، جمشید جعفرپور و کاظمی برای این کمیسیون اعلام شده بودند.
3- واکنش آمریکا به هشدار رهبر معظم انقلاب
تنها چند روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که در صورت نقض عهد آمریکا در توافق هسته‌ای، تهران به عمل متقابل دست می‌زند، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند خواهد ماند. «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دستیار ارشد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که در نشست شورای آتلانتیک صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگار «فارین پالیسی» در این‌باره، گفت: «معماری توافق هسته‌ای با ایران، بازدارنده‌های زیادی برای رئیس‌جمهور آتی قرار داده است تا آن را پاره نکند. اینکه وی تصمیم بگیرد بحران در خاورمیانه را تسریع بخشد و به‌طور بالقوه به اشاعه هسته‌ای یا جنگی دیگر منجر شود، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.»
4- آینده خاورمیانه را سپاه ایران رقم می‌زند
«ری تکیه» محقق روابط ایران و آمریکا و مقام سابق وزارت خارجه این کشور روز جمعه در یادداشتی آورده است: نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال شکل‌ دادن به آینده خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] هستند. وی پس از ذکر تاریخچه‌ای درباره شکل‌گیری سپاه، نوشته است: حمله شتابزده صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق به ایران در سال 1980 موجب افزایش قدرت و حیثیت این نیروهای نظامی شد. این محقق سپس به شکل‌گیری نیروی قدس اشاره کرده و نوشته است: این شاخه از سپاه مأموریت فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی را به عهده دارد و این نیروها در تأکید بر اینکه آمریکا به قدرتی هدر رفته در خاورمیانه تبدیل شده است، پیشگام بوده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
ریچارد برمان، قاضی فدرال آمریکا گفت: رضا ضراب که به اتهام نقض تحریم ایران در آمریکا بازداشت شده است، روزانه یک تن طلا صادر می‌کرده است و پنجاه و ششمین مالیات‌دهنده بزرگ در ترکیه به شمار می‌رود. وی دستور داده است تا زمان برگزاری محاکمه این تاجر ایرانی- ترک به اتهام کمک به انتقال میلیون‌ها دلار پول به ایران برخلاف تحریم‌های آمریکا، وی در زندان باقی بماند. ضراب پیشنهاد کرده است:50 میلیون دلار اوراق قرضه به ضمانت بگذارد که از طریق 10 میلیون دلار تضمین می‌شود.
عبـدالله ویسی، سرمربی جدید سپاهان با انتقاد از آپشن قراردادهای برخی بازیکنان، گفت: «ما دروازه‌بان می‌گیریم با یک میلیارد. بعد می‌گـوید هر بازی که گل نخوردیم 10 میلیون به من بدهید! ما تو را آورده‌ایم که گل بخوری؟ یا مهاجمی 700 میلیون می‌بندد و می‌گوید هر بازی که گل زدم و پاس گل دادم، 10 میلیون بدهید. ما تو را آورده‌ایم که گل نزنی؟ این آپشن‌ها خیانت به فوتبال ایران است.»
بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، برخی دستگاه‌های اجرایی مستقر در تعدادی از استان‌ها طی سال‌های گذشته و به دلیل تفاوت قیمت میان بنزین خودروهای پلاک سفید و قرمز، بدون رعایت تشریفات کامل قانونی مالکیت خودروهای دولتی را به شخصی تبدیل کرده‌اند که این ابتکار و صرفه‌جویی غلط، هم‌اکنون و پس از گذشت چند سال، موجب بروز مشکلاتی در احصای حقوق و مالکیت دولتی این خودروها شده است.
شهردار فرانسه ضمن اعلام همبستگی با اسرای فلسطینی در زندان‌های اشغالگران صهیونیست از کمپین بین‌المللی نامزدی «مروان برغوثی» برای دریافت جایزه صلح نوبل حمایت کرد. هیئت 16 نفره از شهرداران فرانسه با سفر به فلسطین قصد داشتند با مروان برغوثی، اسیر فلسطینی جنبش فتح در زندان‌های رژیم صهیونیستی ملاقات کنند، اما به دلیل مخالفت‌های شدید مقامات رژیم صهیونیستی تاکنون موفق به این دیدار نشده‌اند.
چند شرکت فولادسازی هند ماه آینده در قالب بخشی از توافق دو کشور برای توسعه خطوط ریلی و زیرساخت‌های بندر چابهار، 150 میلیون دلار تجهیزات ریلی به ایران صادر خواهند کرد.
در پی اعتراضات مردمی در عدن به دلیل نبود امکانات معیشتی و امنیت، شماری از وزرای دولت مستعفی یمن از این شهر فرار کرده و راهی اردن شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات