تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۲۴

شناخت ناقص نامزدهای انتخاباتی امریکا از ایران

دشمن علاوه بر اینکه شناخت کافی از ایران اسلامی ندارد، سرنوشت ایران را به توافق هسته‌ای گره زده است و دقیقاً به همین علت است که به خود جرأت داده تا تهدید، ارعاب و سیاست چماق و هویج را ابراز کرده و از موضع ضعف به ایران اسلامی بنگرد.
پایگاه بصیرت / شیرین زارع‌پور
از ابتدای شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه امریکا، نظرات متفاوتی که حاکی از دیدگاه‌های آنهاست از زبان نامزدها در مورد برجام شنیده شده است، اما موضع مقتدرانه رهبرمعظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام در مورد عملکرد احتمالی نامزد پیروز در انتخابات 18 آبان، نوامبر 2016 خط بطلانی روی تهدیدات نامزدهای امریکایی کشید.
ایشان با اشاره به زوایای پر ابهام برجام که موجب سوء استفاده دشمن شده است، فرمودند: ما البته برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد، لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همینطور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری امریکایند مدام دارند تهدید می کنند که ما می‌آییم پاره می‌کنیم نقض می‌کنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش می‌زنیم. این که حالا نقض نمی‌کنیم متکی است به دستور قرآن .... آنها اگر نقض کردند، ما هم نقض خواهیم کرد.
برجام، موضوعی است که کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا در مورد آن واکنش نشان داده‌اند و مواضع مختلفی در این مورد اتخاذ کرده اند. از بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه، دموکرات‌ها که اکنون کاخ سفید را در اختیار دارند، با توافق موافق بوده و نظری خلاف نظر نامزدهای جمهوری خواه دارند. اما شدت و ضعفی در تبلیغات انتخاباتی آن‌ها مشاهده می‌شود.
هیلاری کلینتون:
نامزد دموکرات امریکایی با حمایت مشروط از برجام، در موارد متعدد پایبندی خود را به دفاع از رژیم صهیونیستی اعلام کرده و خود را حامی سرسخت این رژیم می داند. وی در نهم سپتامبر در اندیشکده بروکینگز به این موضوع اشاره کرده و گفته است: با جان و دل از اسرائیل حمایت خواهم کرد و باقی ماندن برجام را مشروط به امنیت اسرائیل دانسته و خاطر نشان کرده است: اگر احساس کنم این توافق لحظه‌ای موجب تهدید اسرائیل می‌شود، آن را بر هم خواهم زد. هیلاری در 14 جولای 2015، همپای با کاخ سفید، ضمن ابراز خوشحالی می‌گوید: از حصول توافق خوشحالم و امیدوارم به بهترین نحو اجرا شود. وی این توافق را از جهتی ارزشمند می‌داند که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. این نامزد دموکرات، کاملاً همسو با سیاست‌های فعلی کاخ سفید و اوباما قدم برمی‌دارد و همانطور که اوباما هم اعلام کرده است، توافق هسته‌ای و دست نیافتن به انرژی هسته‌ای از طریق ایران، را لازم ولی کافی نمی‌داند و اضافه می‌کند: ما به مقابله با ایران، در خصوص موضوعات حقوق بشر و تروریسم ادامه می‌دهیم و هرگز اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.
دونالد ترامپ:
ترامپ، نامزد جمهوری خواه امریکایی، از سرسخت ترین منتقدان برجام است و توافق با ایران را قراردادی وحشتناک تلقی کرده است. وی در شبکه ان بی سی که خودش از حامیان مالی این شبکه است، ابراز می کند: من اگر مسئول مذاکرات بودم، به ایرانی‌ها می‌گفتم من هرگز پول شما را باز نخواهم گردانید، این اولین چیزی بود که به آن‌ها می‌گفتم.
ترامپ در گفتگو با نشریه دیلی کالر در هفتم سپتامبر 2015 نگرانی خود را از توافق اعلام کرده و اوباما را به باد انتقاد گرفته، می‌گوید: کسی هست به من بگوید این توافق تا چه حد بد است؟ و یا ایران تا چه حد از ما نفرت دارد؟ دیگر از این بدتر نمی‌شد. ترامپ هم مانند هیلاری و کاندیداهای دیگر امریکایی نگرانی خود را از به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی از طریق توافق اعلام داشته و در سخنرانی تبلیغاتی خود در 16 ژوئن، توافق هسته‌ای را خطرناک‌ترین عمل بر ضد اسرائیل می داند و در جای دیگری به انتقاد خود از توافق ادامه داده و می‌گوید: این توافق هسته‌ای با ایران یک بار دیگر به دنیا نشان داد که رئیس جمهور اوباما و دولتش تا چه حد بی‌کفایت هستند. اوباما به پند گرانبهای رونالد ریگان مبنی بر عدم توافق، بهتر از عقد توافق بد است، عمل نکرد و خواست به هر قیمتی توافق کند.
بازدارندگی، از سیاست های دیگر ترامپ است که آن را در کتاب ( موعد برخاستن) خود که در سال 2015 به چاپ رسید، اینگونه مطرح می کند: هدف اولیه امریکا در مورد ایران، باید مقابله با جاه طلبی‌های هسته‌ای این کشور باشد. برنامه هسته‌ای ایران به هر وسیله‌ای که شد باید متوقف شود، نمی توانیم که اجازه دهیم این رژیم رادیکال به سلاح هسته‌ای دست یابد و تروریست‌ها را هم تقویت کند.
بر اساس نظر سنجی بلومبرگ، در سطح ملی از میان این دو کاندید، در چند روز گذشته، هیلاری با اختلاف دو رقمی، از ترامپ در مرتبه بالاتری از رأی قرار دارد.
تدکروز:
کروز نامزد دیگر جمهوری خواه و منتقد سرسخت برجام است که تأکید مستمری روی پایبند نبودن بر توافق دارد و به صراحت اعلام می کند: بهتر است باور کنید اگر من رئیس جمهور شوم، در روزهای اول کاری خود برگه های این توافق بد را ریز ریز می کنم و در جای دیگری آن را در حد مسخره بودن تنزل داده و می‌گوید: همان روز اول این توافق چرت و مسخره را صد تکه می کنم. اتهام حمایت از تروریسم به ایران از دیگر نطق‌های تبلیغاتی کروز است: حامی مالی تروریسم اسلامی رادیکال ما را بازی داد و با زرنگی هر چه تمام 4 زندانی را با زمان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای معامله کرد.
برنی سندرز:
سندرز نامزد دموکرات و هم حزبی اوباما ، ضمن تشکر از رئیس جمهور و رهبران توافق هسته‌ای امریکایی، توافق را در صورتی مفید می‌داند که علاوه بر بازدارندگی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، مانع جنگ است و همین‌طور آن را پیروزی دیپلماسی بر قدرت‌نمایی می‌داند. از نظر وی راه حل دیپلماتیک از جنگ سودمندتر است.
مارکو روبیو:
این نامزد جمهوری خواه هم موضعی مخالف با توافق دارد و ضمن اعلام عدم پای بندی به توافق با وجود تأیید کنگره، آن را صرفاً توافق دولت اوباما می داند و می گوید: حتی اگر کنگره توافق را تأیید کند رئیس جمهور بعدی ملزم به رعایت آن نیست. این یک توافق با دولت اوباماست، ولی یک معاهده بین‌المللی برای ما محسوب نمی‌شود و اگر من رئیس جمهور شوم، در اولین روز کاری‌ام هر کاری اوباما کرده، لغو می‌کنم و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش می‌دهم. ما موضعمان را با یک تهدید نظامی برمی‌گردانیم.
جان کاسیک:
نامزد جمهوری خواهی که قصد دارد محتاطانه عمل کرده و صبر کند تا بازی از طرف ایران آغاز شود. یعنی اگر ایران قاعده بازی را برهم زد وی به عنوان رییس جمهور، تحریم های تازه‌ای علیه ایران وضع کند، اما در این باره توجه کافی هم به اروپا، چین و روسیه داشته باشد که در صورت به هم خوردن توافق، اروپا که بازارش را وارد ایران کرده است، حاضر به از دست دادن موقعیت خود در ایران نخواهد شد و امریکا در صورت عدم حمایت اروپا منزوی خواهد شد.
سخن پایانی:
نکته قابل توجه و مهم در سخنرانی‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی امریکا، نشان می‌دهد دشمن علاوه بر اینکه شناخت کافی از ایران اسلامی ندارد، سرنوشت ایران را به توافق هسته‌ای گره زده است و دقیقاً به همین علت است که به خود جرأت داده تا تهدید، ارعاب و سیاست چماق و هویج را ابراز کرده و از موضع ضعف به ایران اسلامی بنگرد. در صورتی که برجام از نگاه مسئولین ایرانی، تنها توافقی بوده است که در داخل، برخی را به تجربه دیگری در خصوص شناخت دشمن رسانده است و به فرمایش حضرت امام خامنه ای اگر ما به برجام پایبندیم به دلیل اعتقادات قرآنی ماست و اگر طرف مقابل توافق را نقض کند، ما آن را آتش خواهیم زد و با توانی که داریم در مدت کمتر از شش ماه به وضعیت قبل باز خواهیم گشت و با همان آی آر یک که همان ماشین های قدیمی است کشور را به هجده هزار سو می‌رسانیم. طرف مقابل هم خیال نکند که دست ما بسته است، با وجود پیش پرداخت هایی که داده‌ایم و تحریم‌های اولیه ای که برداشته نشده‌اند، با قطعات آی آر چهار که نسل پیشرفته دوم و سوم است، در کمتر از یک سال و نیم به صد هزار سو خواهیم رسید.
بنابراین پرداختن به توافق از زبان کاندیداها، تنها گمانه‌زنی‌هایی است که ایران اسلامی در سایه توانمندی‌های درونی خود و تیزهوشی رهبری نظام، تنها به دیده سخنرانی و وعده‌های تبلیغاتی به آن می‌نگرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات