صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۴۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 2 تیر 1395 شماره 4372

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اقتصاد مقاومتی اگر به معنای واقعی اجرایی شود، هم عزت ملی و هم نیازهای کشور را تأمین می‌کند؛ چون متکی به ظرفیت‌های داخلی است. (95/3/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نیاز تولید به کاهش سود تسهیلات

 در پی کاهش نرخ تورم، مدیران عامل بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری نرخ سود سپرده‌های بانکی خود را از اول تیرماه به 15 درصد کاهش دادند. البته پیش از این چند بانک خصوصی این طرح را آغاز کرده و نرخ‌های سود سپرده خود را کاهش داده بودند؛ بر اساس این رئیس شورای عالی کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را اعلام کرد و در واقع با این اقدام قصد داشت که به اجرای این طرح مشروعیت ببخشد. این اقدام بانک‌های خصوصی در ظاهر در راستای کاهش نرخ تورم و متناسب با آن بوده است؛ اما واقعیت این است که بالا بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی در حالی که نرخ تورم در مرز تک‌رقمی قرار گرفته است، به ضرر بانک‌هاست. این واقعیت وقتی مشخص می‌شود که هنوز تغییری در کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با کاهش نرخ سود سپرده‌ها اتفاق نیفتاده است. در حالی که بخش تولید کشور هم‌اکنون با مشکلات فراوانی، از جمله بالا بودن نرخ سود تسهیلات دست‌وپنجه نرم می‌کند.
بر اساس منطق اقتصادی، با کاهش نرخ تورم بی‌تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند. با وجود اینکه بانک مسکن از دیروز در کاهش سود تسهیلات پیش‌قدم شد، اما هم‌اکنون سایر بانک‌ها نیز باید روی کاهش نرخ سود تسهیلات متمرکز شوند؛ چراکه قسمت حساس و فوری اقتصاد در بخش تولید و کارآفرینی و نیازهای ضروری مردم در کاهش نرخ سود تسهیلات است. حال اگر نرخ تسهیلات به سرعت کاهش پیدا نکند، اقدام داوطلبانه بانک‌ها، نوعی فرافکنی و فرار رو به جلوی مدیران بانکی است و در اصل بانک‌ها با این اقدام به نفع خود و نه به نفع سپرده‌گذاران عمل می‌کنند و روند کاهشی نرخ سود قطعاً به رشد و توسعه اقتصادی کمک نمی‌کند. طبق برآوردهای کارشناسی به نظر می‌رسد، تقاضا برای پول از نظام بانکی در بازار رسمی دو برابر میزان عرضه است. وقتی این میزان دو برابر باشد، کاهش سود تسهیلات دشوار خواهد بود؛ زیرا کاهش نرخ سود تکافوی عرضه و تقاضا را نمی‌کند و به همین دلیل بالاتر خواهد بود، در این صورت سود اصلی را بانک‌ها به دست می‌آورند.

▼ گزارش روز  
ثمره مجاهدت جوانان انقلابی

عملیاتی که تروریست‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند، در قالب بمب‌گذاری و انفجار از راه دور، عملیات انتحاری، انفجار خودرو حامل مقادیر انبوه مواد انفجاری در مراکز تجمع و پرتردد مردم بود که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی شد و تعداد 10 تروریست تکفیری- وهابی در تهران و سه استان مرزی و مرکزی کشور دستگیر شدند. هم‌اکنون بازجویی از تروریست‌ها و روند پیگیری‌های اطلاعاتی و عملیاتی در داخل و خارج از کشور به طور همزمان و همه‌جانبه ادامه دارد؛ این عبارات، توضیحات وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران و درباره بیانیه اخیر وزارت اطلاعات مبنی بر دستگیری گروه‌های تروریستی در کشور است؛ دستگیری که بار دیگر امنیت بی‌نظیر جمهوری اسلامی در قلب ناامن‌ترین منطقه جهان را به نمایش گذاشت و افکار عمومی را به اهمیت وجود امنیت در کشور و دلایلی که این آرامش و آسودگی را در شهرها و روستاهای ایران اسلامی سبب شده است، سوق داد.
 به یادمان آورد که اگر امروز چه در پایتخت و چه در دورترین شهرها و روستاها با خیال آسوده زندگی در جریان است و هیچ‌کس نگران حملات تروریستی نیست، به سبب رشادت‌های جوانان مؤمن و انقلابی است که کیلومترها دورتر از مرزهای جمهوری اسلامی در برابر تروریست‌ها ایستاده‌اند و این اشقیا را از نفس انداخته‌اند؛ بار دیگر به ما یادآوری کرد که امنیت شهرهای کشور نتیجه نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که سال‌های سال با همه سم‌پاشی‌ها و هوچی‌گری‌های جریان‌های ضد انقلاب و ضد مردم ایران ادامه یافت تا امروز ثمره آن آشکارا در برابر ما قرار داشته باشد. اکنون بر همه ما روشن شد که اگر در شهر ما صدای گلوله به گوش نمی‌رسد، به دلیل رشادت‌های سردار سلیمانی‌هاست که اسلحه را زمین نگذاشته‌اند و به لبخندهایی که در پس آن ظلم‌ها پنهان است، دل نبسته‌اند و فریب بازی دشمن را نخورده‌اند.

▼ خبر ویژه 
بنیاد هیفوس و پشت‌پرده شبکه‌ فعال فمینیستی در ایران

بنیاد «هیفوس» اصلی‌ترین منبع تغذیه و سازماندهی شبکه فعال فمینیستی است (اعضای شاخص آن در داخل با اقدام به موقع دستگاه امنیتی بازداشت شدند) که مستقیماً از طرف وزارت خارجه هلند مأمور اجرای مدل براندازی نرم نه از طریق آشوب و لشکرکشی خیابانی، بلکه از راه‌های پیچیده‌تری، چون نفوذ در فضای فرهنگی و اجتماعی، استحاله فرهنگی- دینی، کادرسازی و تشکیل جنبش‌های اعتراضی در پوشش مطالبه حقوق شهروندی است. دموکراسی و حقوق بشر، فرهنگ‌ها و نسل‌ها و رسانه، سه حوزه اصلی هستند که هم‌اکنون در اولویت برنامه‌های این بنیاد برای تغییر در جامعه ایران در دستور کار قرار داده است. شواهد و اتفاقات داخل و خارج از کشور نشان می‌دهد، طی ماه‌های اخیر این جریان شدت بیشتری گرفته است. برای نمونه، در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال 2014 جنجال بر سر حضور زنان در ورزشگاه‌ها تشدید شد. هیفوس با شعار «توانمندسازی زنان» و استقلال زنان از مردان حتی در امر بچه‌دار شدن، یکی از اصلی‌ترین حامیان پدیده‌هایی، چون «زندگی مجردی»، «ازدواج سفید» و «خانواده تک والدی» است.
 
▼ اخبار
1- موافقت ترکیه با تشکیل کشور کُردی در شمال سوریه
منابع عربی- کردی می‌گویند، چراغ سبز آمریکا سبب شده است کردها خط قرمز ترکیه را با عبور از رود فرات زیر پا بگذارند و در کنار سدّ «تشرین» در اطراف شهر منبج قرار گیرند. به نوشته «السفیر» طبق اطلاعات فاش‌شده، ژنرال آمریکایی پس از آن به ترکیه می‌رود و در دیدار با اردوغان، تصمیم باراک اوباما را به وی ابلاغ می‌کند و بار دیگر به کوبانی بازمی‌گردد تا کردها را از توافقات انجام‌شده آگاه کند. این روزنامه ادامه می‌دهد: ترکیه از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) خواسته است عملیات نظامی در استان دیاربکر و جنوب شرق ترکیه را متوقف کنند تا آنها نیز با عملیات کردها در منبج و غرب فرات موافقت کنند.
2- سیستم گمرکات کشور سه روز تعطیل شد!
مجتبی پیشوایی، فعال اقتصادی و واردکننده مواد اولیه با انتقاد از وضعیت نابسامان گمرک در روزهای اخیر، اظهار کرد: اوضاع در گمرکات کشور خوب نیست و بیشتر فعالان اقتصادی با مشکل روبه‌رو هستند. از روز شنبه سیستم کل گمرکات کشور قطع شده است. وی افزود: متأسفانه مسئولان بدون اینکه زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، سیستم گمرک را یکپارچه کرده‌اند و شرایطی ایجاد شده که سیستمی که نباید یک ثانیه هم قطع شود، سه روز است که قطع شده است. این فعال اقتصادی گفت: مهم‌ترین عواقب خطرناکی که مشکلات این روزهای گمرک برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است، رونق بیشتر انبارداری و تعطیلی خط تولید کارخانجاتی است که منتظر مواد اولیه هستند.
3- چرایی ناکامی «فراکسیون امید» در کسب ریاست کمیسیون‌ها
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره علل ناکامی‌های اخیر فراکسیون امید در مجلس دهم، گفت: «عوامل متعدد و پیچیده‌ای موجب این اتفاق شد که بخش اصلی آن به کم‌تجربگی مجموعه لیست امید برمی‌گردد و اینکه منتخبان لیست امید به ویژه با فضای خاص مجلس و مناسبات حاکم بر آن که بعضاً اخلاقی هم نیستند، آشنایی عمیق نداشتند.» صادقی درباره شائبه‌های موجود در زمینه مسائل پشت پرده گفت: «در مجلس اخلاقیاتی حاکم است که با اخلاقیات متعارف تفاوت دارد. به عنوان مثال دروغگویی در مجلس یک اصل و راستگویی یک استثناست.»
4- مدیرعامل بانک رفاه برکنار می‌شود
بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته درباره دریافت حقوق‌های نامتعارف از سوی مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک رفاه و نظر به دستور و تأکید رئیس‌جمهور نسبت به عزل مدیران متخلف در این زمینه، «علی صدقی» مدیرعامل بانک رفاه از سمت خود برکنار می‌شود. گفتنی است، به دنبال ارسال فهرست مجموعه حقوق‌های دریافتی متوسط یک سال اخیر مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی از سوی اعضای هیئت دولت به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری دستور تشکیل کمیته‌ای سه‌نفره برای رسیدگی و تطبیق این دریافتی‌ها بر اساس قوانین و مقررات را صادر کرده است.
5- تشکیل کمیته صنعت هسته‌ای در کمیسیون صنایع و معادن
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جلسه اخیر این کمیسیون، گفت: در این جلسه، نحوه اولویت‌های کمیسیون صنایع و معادن در دوره دهم بررسی شد. سعید باستانی بررسی برنامه ششم توسعه را مهم‌ترین اولویت کمیسیون انرژی مجلس دانست و افزود: افزون بر کمیته هوا و فضا، معادن و مواد معدنی، پتروشیمی، ارتباطات و صنعت و فناوری‌های نوین، پیشنهاد شده است که کمیته‌ صنعت هسته‌ای نیز تشکیل شود. وی تأکید کرد: بازدید از صنایع مادر و معادن در دستور کار اعضای این کمیسیون قرار دارد.

▼ اخبار کوتاه
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی گفت: از ۲۶۶ فروند هواپیمای موجود در ناوگان، ۱۰۰ فروند زمینگیر است و ۱۶۶ فروند عمر مفید ۲۳ سال دارند که باید تا یک سال آینده از رده خارج شوند. عباس آخوندی درباره قرارداد ایرباس‌‌ها اظهار داشت: با کمپانی ایرباس موافقت‌نامه اولیه به امضا رسیده است و مذاکرات ادامه دارد. وی یادآور شد: کل هواپیماهای با سال تولید 2000 میلادی به بعد در ناوگان ایران فقط 12 فروند است.
ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با فعالان حزبی با حضور برخی فعالان سیاسی در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم، سیدجواد امام که نقش فعالی در جریان فتنه 88 داشت، پیش از سخنان رئیس‌جمهور با فریاد رفع حصر سران فتنه را خواستار شد که روحانی سکوت کرد و در ادامه با بلند شدن صدای صلوات میهمانان حاضر در مراسم، وی نیز مجبور شد که بنشیند. وی که در حال حاضر مسئولیت بنیاد «باران» را عهده‌دار است، از سوی مراجع قضایی در جریان فتنه سال 88 به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
پایگاه شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گزارش داد، به تازگی چهار نفر از مشاوران نظامی آمریکایی در شمال سوریه بر اثر حمله افراد مسلح که احتمال می‌رود از اعضای داعش بوده باشند، زخمی شدند. این حادثه در نهم ژوئن جاری زمانی که گلوله‌های ضد تانک به نزدیکی مقر مشاوران شلیک شد، رخ داد که انفجار خودروی نزدیک آنها را نیز به همراه داشت.
جلایی‌پور، از اعضای شاخص فتنه گفت: حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در انتخابات ٩٦ قطعی است. اصلاح‌طلبان، نیروهای اعتدالگرا و اصولگرایان میانه‌‌رو حتماً باز هم در حمایت از حسن روحانی به میدان می‌آیند؛ چراکه این ائتلاف سه‌ضلعی باطل‌السحر تخریب‌های نیروهای آفندی در دوره حساس کنونی است.
«روسیا الیوم» در یادداشتی درباره برکناری معاون وزیر امور خارجه نوشت: مقامات عمان به حسن روحانی و محمدجواد ظریف توصیه کرده‌اند با برکناری «امیرعبداللهیان» حسن نیّت خود را به عربستان نشان دهند.
«سی‌ان‌ان» گـزارش داد: داعـش اطلاعـات مربوط به 77 تأسیسات نیروی هوایی ناتو و آمریکا را در سراسر جهان جمع‌آوری و منتشر کرده است تا به برنامه‌ریزی حامیان خود برای انجام حملات کمک کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات