صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۲۷۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 5 تیر 1395 شماره 4373

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در شرایط فتنه همچون قضایای سال ۸۸، نباید سخن، سکوت، اقدام و حتی نوع نگرش، موجب تقویت فتنه شود. (95/4/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
خروج عبرت‌انگیز!

رأی 52 درصدی مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا، زلزله‌ای سیاسی است که از آن به منزله وارد شدن شوک به اقتصاد جهانی و اتحادیه اروپا نام می‌برند. در واقع، در میان پیامدهای این قضیه، از جمله استعفای دیوید کامرون، ‌نخست‌وزیر انگلیس، تأثیر بر بازارهای مالی جهان و...، این موضوع بر کشور ما نیز تأثیراتی خواهد داشت. فارغ از تأثیرات سیاسی و اقتصادی این موضوع، یک مسئله مهم در این زمینه،‌ زیرسؤال رفتن مفروضات دیدگاه‌های کسانی است که در ایران فرایندهای جهانی شدن را یکسره به منزله فرصت ارزیابی کرده و خواهان ادغام ایران در این فرایندها هستند. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا که به مثابه یکی از مهم‌ترین تابلوهای موفق تجارت آزاد، برداشته شدن مرزها، کم‌رنگ شدن استقلال و حاکمیت ملی و برجسته شدن الگوهای فدرالی اداره امور و... نماد و الگویی برای جهانی شدن فرض می‌شود و نظریه‌پردازان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند که آینده جهان در اثر گسترش امواج جهانی شدن به احتمال زیاد چیزی شبیه اتحادیه اروپا خواهد بود، اکنون با خروج انگلیس از آن ‌ناکارآمدی خود را نشان داده است. سخنان تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس، در حمایت از جدایی از اتحادیه مبنی بر اینکه با انبوهی از مسائل در حوزه سیاست، اقتصاد، امنیت،‌ توسعه و.. روبه‌رو بودیم و چاره‌ای جز خروج از اتحادیه نداشتیم،‌ گواهی بر این مدعاست.
بنابراین، یک درس مهم این موضوع برای کشورمان این است که به جای اندیشیدن برای ادغام شدن در فرایندهای جهانی، باید از هم‌اکنون به فکر تقویت بنیان‌های قدرت درونی کشور بود. بی‌شک الگوهایی چون اقتصاد مقاومتی، مقولاتی چون استحکام‌بخشی ساخت درونی قدرت یا تأکید بر ضرورت حفظ استقلال کشور که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده‌اند، با نظر به این موضوع و برای مصونیت‌سازی کشور از تبعات این پدیده ارائه شده است. بنابراین، اگرچه جهانی شدن به مثابه یک واقعیت ما را احاطه کرده است، اما برای رویارویی با این پدیده، چاره کار ادغام صرف در آن نبوده، بلکه تنها در صورت تقویت درون می‌توان از فرصت‌های نهفته در آن بهره برد و از تهدیداتش برحذر ماند.  

▼ گزارش روز  
آغاز یک دومینو

آیا اتحادیه اروپا از هم می‌پاشد؟ این بزرگ‌ترین سؤال و نگرانی است که از زمان اعلام رأی مردم بریتانیا به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا در میان سیاستمداران و رهبران اروپا ایجاد شده است! دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که نتوانست مردم کشورش را برای ماندن در اتحادیه قانع کند، گفته است که کناره‌گیری خواهد کرد. وزیر خارجه آلمان از تصمیم مردم انگلیس ابراز تأسف کرده و وزیر خارجه فرانسه نیز رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا را مایه تأسف خوانده است؛ اما مردم انگلیس تصمیم خود را در این‌باره گرفته‌اند و 52 درصد از شرکت‌کنندگان انگلیسی در همه‌پرسی درباره ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا، به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند، تا دولت انگلیس به کناره‌گیری از این اتحادیه ملزم شود؛ اما چرا سیاستمداران اروپایی تا این حد نگران این موضوع هستند؟
در این‌باره می‌توان گفت: شاید این تصمیم به ظاهر تنها خروج یک عضو از اتحادیه اروپا به نظر برسد؛ اما درواقع تأثیرات آن بسیار فراتر از آن است. تغییر در روابط انگلیس با کشورهای عضو این اتحادیه، خدشه بر وجهه بین‌المللی و تأثیرگذاری اتحادیه اروپا و مهم‌تر از همه کاهش انگیزه دیگر کشورها برای ادامه حضور در این اتحادیه و کوک کردن ساز جدایی آنها را در پی خواهد داشت؛ چنانچه هنوز این همه‌پرسی اجرا نشده است، برخی از احزاب و نیروهای کشورهای مختلف خواستار برگزاری همه‌پرسی‌های مشابه در کشورشان شده‌اند. مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، اقدام انگلیسی‌ها را یک پیروزی توصیف کرده و از دولت فرانسوا اولاند خواسته است ادامه عضویت در اتحادیه اروپا را به رأی عمومی بگذارد. رهبر حزب ضد مهاجرت هلند هم گفته است، این کشور نیز باید در این زمینه همه‌پرسی برگزار کند؛ سخنانی که از آغاز دومینوی خروج کشورها از اتحادیه اروپا و فروپاشی این اتحادیه خبر می‌دهد.

▼ خبر ویژه
دلارهای بوئینگ برای حمایت از توافق هسته‌ای

پایگاه خبری «شبکه فاکس نیوز» آمریکا با انتشار گزارشی نوشت: یک دیپلمات ارشد دولت کلینتون که از نفوذ سیاسی خود برای جلب حمایت از توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کرده، گویا در تمام طول مدت حمایت از توافق، از شرکت بوئینگ پول می‌گرفته است؛ شرکتی که اکنون [با دستیابی به توافق هسته‌ای] و با رفع تحریم‌های ایران در آستانه توافقی میلیاردی با تهران است. «توماس پیکرینگ» سال گذشته و پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای، به صورت آشکارا برای به ثمر رسیدن آن تلاش می‌کرد. او با انتشار یادداشت در روزنامه‌ها، ارتباط با مقامات بلندپایه و حتی شهادت دادن در کنگره، به حمایت از توافق هسته‌ای می‌پرداخت. فاکس‌نیوز در ادامه نوشت: «اکنون با اجرایی شدن توافق هسته‌ای، شرکت بوئینگ به توافقی به ارزش 5/2 میلیارد دلار با ایران‌ایر دست یافته است که امکان‌پذیر بودن آن تنها به دلیل دستیابی به توافق هسته‌ای است.» «پیکرینگ» یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه در دولت بیل کلینتون و سفیر آمریکا در روسیه بوده است. او همچنین در دولت‌های سابق سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، اسرائیل و کشورهای دیگر بوده است.
 
▼ اخبار
1- تحریم‌های واشنگتن مانع‌ تجارت اروپایی‌ها با ایران است
«لسلی تسو» مشاور ارشد میز ایران در اداره امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا با اشاره به هراس شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران به دلیل تحریم‌های واشنگتن، گفت: واشنگتن می‌داند تحریم‌های این کشور علیه ایران در تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران مانع‌تراشی می‌کند. گفتنی است، شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی در ماه‌های گذشته بارها از همکاری نکردن آمریکا برای روشن کردن ابهامات در قوانین تحریم‌های به‌جامانده علیه ایران شکایت کرده‌اند. جریمه‌های سنگینی که آمریکا در سال‌های گذشته به بهانه نقض تحریم‌های ایران علیه بانک‌های بین‌المللی وضع کرده، موجب شده است این بانک‌ها از انجام هر تراکنشی با ایران هراس داشته باشند.
2- هشدار جنبش اهل‌الحق عراق به سفیر شرّ و فتنه
دبیرکل جنبش اهل‌الحق طی سخنانی در جمع عراقی‌های مقیم تهران، «ثامر السبهان» سفیر عربستان در بغداد را سفیر شرّ و فتنه خواند و به او درباره پیامدهای ترک نکردن خاک عراق هشدار داد. قیس خزعلی درخواست برای مبارزه با «داعشی‌های سیاسی» در منطقه خضراء بغداد را امر مبارکی توصیف کرد و خواستار پایان دادن به کار تعدادی از مسئولانی شد که مانع وقوع فرایند سیاسی در عراق هستند. العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز با ارسال پیامی به داعشی‌های سیاسی تأکید کرد دست از اصلاحات و مبارزه با فساد برنخواهد داشت؛ زیرا اصلاحات دارویی است که موجب تحول اوضاع کنونی خواهد شد.
3- افشای تلاش‌های آل سعود برای مقابله با ترویج تشیع در مصر
پایگاه اینترنتی «ساسه پست» مصر گزارش داد، مجموعه‌ای از اسناد افشاشده حاکی از آن است که «احمد القطان» سفیر عربستان سعودی در قاهره همواره با نمایندگان الازهر، به ویژه شیخ آن و شماری از شخصیت‌های اسلامی در تماس است و برای هماهنگی با آنان به منظور مقابله با آنچه «ترویج تشیع در مصر» می‌نامد، تلاش می‌کند. این مسئله، محتوای یکی از نامه‌های افشاشده وزارت خارجه عربستان درباره حمایت غیرمستقیم عربستان سعودی از نشست مطبوعاتی «محمد حسان»، از مبلّغان سلفی را تأیید می‌کند که بر اساس آن قرار شد طرحی زیر نظر الازهر برای مقابله با تشیع اجرا شود.
4- تحلیل روزنامه اعتماد از نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات96
روزنامه «اعتماد» در مطلبی نوشت: اصولگرایانی که نمی‌خواهند روحانی در پاستور بماند برای تحقق این هدف از محمود احمدی‌نژاد حمایت خواهند کرد یا محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی؟ يا آنكه به چهره‌هاي جوان‌تر و جديدتري رو خواهند آورد؟ همين است كه در ميانه سياهه فهرست كانديداهاي احتمالي اصولگرايان نام‌هاي جديدتري هم وجود دارد: عزت‌الله ضرغامی، پرويز فتاح، محمدحسين صفارهرندي، عليرضا زاكاني، علي باقري‌كني و صادق واعظ‌زاده. بايد به انتظار نشست و ديد كدام يك از گروه‌هاي جناح راست در انتخابات ٩٦ «با روحاني» خواهند بود و كدام يك از احزاب نو اصولگرايان «بر روحاني».
5- تصمیم‌های دوگانه درباره حقوق و دستمزد سال 95
در حالی که بر اساس ضوابط اجرایی بودجه امسال، دولت مصوب کرده بود همه دستگاه‌های اجرایی که پیش از سال 95 بدون موافقت شورای حقوق و دستمزد برای برقراری فوق‌العاده‌ای اقدام کرده‌اند، به پرداخت آن در سال 95 مجاز نیستند، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به دستگاه‌های دولتی، با توجه به مصوبه جدید شورای حقوق و دستمزد، برقراری فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده شغل دستگاه‌های اجرایی که با پیشنهادهای سازمان مدیریت و معاونت توسعه مدیریت رئیس‌جمهور (سابق) به تصویب هیئت وزیران رسیده است، مجاز است.

▼ اخبار کوتاه
علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با اعضای شورای مرکزی تجمع عربی و اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ‌آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم عالم بزرگ بحرین مورد احترام علما، مردم و حوزه‌های علمیه جهان اسلام است و شخصی شناخته‌شده و مجاهدی فی‌سبیل‌الله به شمار می‌رود و آنچه سردار سلیمانی، مسئول سپاه قدس انجام داد، کار بسیار مهمی بود و بدین معناست که جهان اسلام در قبال اقدام دولت بحرین ساکت نخواهد نشست.
حسینعلی امیری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور گفت: تدابیر ویژه امنیتی برای شب‌های قدر اندیشیده شده و معاون امنیتی وزارت کشور نیز مسائل مربوط به امنیت تهران را رصد می‌کند. وی تصریح کرد: کنترل محسوس و نامحسوسی بر اماکن مذهبی در شب‌های قدر برقرار است، اما با این حال از مردم عزیز و شریف ایران می‌خواهیم هرگونه حرکات مشکوک و ضد امنیتی را به نهادهای امنیتی گزارش کنند.
شیخ‌صهیب حبلی، عضو تجمع العلماء‌المسلمین و از علمای برجسته اهل سنت لبنان، جنایات آل‌سعود را فراتر از رفتارها و جنایات کفار قریش توصیف کرده و با محکوم کردن اقدام آل‌خلیفه در سلب تابعیت از عالم مجاهد آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم، از امت اسلام خواسته است به طور جدی در برابر این رژیم که مرتکب اقدامات احمقانه علیه مردم شریف بحرین می‌شود،‌ بایستند.
به گزارش رادیو عبری سرتیپ «امیر ایشل» فرمانده یگان هوایی ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، سامانه ضد موشکی گنبد آهنین هرگز نمی‌تواند امنیت این رژیم را در برابر موشک‌های مقاومت تأمین کند. سران ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی مدعی تقویت سامانه ضدموشکی گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت شده بودند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در نشست سازمان همکاری شانگهای در پایتخت ازبکستان تأکید کرد: ما بر این باوریم که پس از حلّ‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران و پس از برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل، دیگر هیچ مانعی برای عضویت ایران در سازمان شانگهای وجود ندارد.
مهرداد لاهوتی بائوج، نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم با اشاره به عزم نمایندگان مستقل برای تشکیل فراکسیون سوم، گفت: با توجه به تهیه اساسنامه فراکسیون مستقلان، قصد داریم پس از تعطیلات رسماً اعلام موجودیت کرده و انتخابات هیئت‌رئیسه فراکسیون را برگزار کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات