حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> یادداشت حماسه وجهاد
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۵۶

آزادی قدس با روحیه، فکر و عمل انقلابی

روز جهانی قدس در فرهنگ عمومی مسلمانان جایگاه رفیعی پیدا کرده و مسلمانان در این روز از سراسر کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی برای نجات قدس شریف مطالبه‌گری می‌کنند.
پایگاه بصیرت / سردار محمدعلی آسودی

حماسه و جهاد / از سال 1948 میلادی که رژیم جعلی صهیونیستی با حمایت انگلیس خبیث، آمریکای جنایتکار و سازمان‌های بین‌المللیِ تحت نفوذ صهیونیست‌ها اعلام موجودیت کرد؛ 2 رویکرد برای مقابله و مبارزه با آن و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و قدس شریف وجود داشت؛ این 2 رویکرد عبارتند از:

الف‌ـ رویکرد سیاسی، دیپلماسی و اسلام آمریکایی با روحیه سازش؛

ب‌ـ رویکرد اسلام ناب محمدی(ص) و جهادی با روحیه، فکر و عمل انقلابی.

د ر این نوشتار به بررسی پیشینه، مراحل و جریان‌های مبارز طی 68 سال گذشته و تغییر رویکردی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله با رژیم صهیونیستی، با بهره‌گیری از اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) و روحیه، تفکر و عمل انقلابی صورت گرفته و جبهه مقاومت را به پیروزی‌های چشمگیر رسانده است؛ خواهیم پرداخت.

پیشینه مبارزه با رژیم صهیونیستی

از سال 1917 میلادی بر اثر به قیمومیت درآوردن سرزمین فلسطین از سوی انگلیس خبیث، زمینه اشغال این سرزمین مقدس به دست صهیونیست‌ها فراهم شد و رژیم صهیونیستی در سال 1948 با حمایت انگلستان و آمریکا اعلام موجودیت کرد. در مقابل این وضعیت جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت که فعالیت‌های آن مراحل مختلفی دارد:

مرحله اول‌ـ از سال 1948 تا 1967 میلادی؛ در این مرحله جنبش اسلامی در مناطق سه‌گانه اشغالی 1948 م، کرانه باختری و نوار غزه روش ثابتی نداشت؛ اما در کرانه غربی که به اردن ضمیمه شد؛ جنبش اسلامی به رسمیت شناخته شد و در نهایت جنبش فتح راه‌اندازی گردید.

مرحله دوم‌ـ پس از سال 1967 تا 1979 میلادی؛ در سال 1967 کرانه غربی و نوار غزه به اشغال کامل نظامیان صهیونیستی درآمد. اشغال کرانه غربی و نوار غزه عامل برقراری ارتباط بین مناطق سه‌گانه فلسطین، یعنی مناطق اشغالی 1948، کرانه غربی و نوار غزه شد و در نهایت جنبش ملی فلسطین شکل گرفت و کار رهبر فتح یاسر عرفات به دست‌بوسی همسر اسحاق رابین، نخست‌وزیر معدوم رژیم صهیونیستی انجامید.

مرحله سوم‌ـ پیروزی انقلاب اسلامی؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام(ره) فرمودند: «مستضعفان جهان باید قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده‌های غرب و وابستگان و تفاله‌های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتکال به قدرت اسلام و ایمان به پا خیزند و دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند و آزادی قدس شریف و فلسطین را سر لوحه خود قرار دهند و ننگ سلطه صهیونیسم، تفاله آمریکا را از دامن خود بزدایند.» به این ترتیب، موضوع قدس و فلسطین در اولویت جمهوری اسلامی قرار گرفت.

جریان‌های فکری گوناگون جنبش اسلامی فلسطین

جریان اول‌ـ اسلام سنتی است که اخوان‌المسلمین نمونه بارز آن است و به ابعاد تربیتی اسلام، آداب مذهبی و عبادت توجه بیشتری دارد.

جریان دوم‌ـ به مقابله دولت‌ها با رژیم صهیونیستی اعتقاد دارد؛ مانند حزب آزادی‌بخش اسلامی.

جریان سوم‌ـ جهادی است که جنبش جهاد اسلامی و جنبش حماس نمونه بارز آن است و تحت تأثیر انقلاب اسلامی و هدایت‌های حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) قرار دارند و معتقدند؛ مشکل فلسطین نه ملی است و نه ناسیونالیستی که فقط به عرب‌ها مربوط باشد؛ بلکه این امر به کل امت اسلام مربوط می‌شود. از نظر این تفکر، حل این مشکل با جنگ آزادی‌بخش مردمی اسلامی، که به نابودی رژیم صهیونیستی و برپایی دولت اسلامی در فلسطین خواهد انجامید؛ ممکن می‌شود.

عوامل مؤثر در مقابله با رژیم صهیونیستی

الف‌ـ روحیه انقلابی

برای ترویج روحیه انقلابی به منظور آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و قدس شریف به حضور همه مسلمانان با یک هدف مشخص در یک روز مقدس نیاز بود. از این رو حضرت امام خمینی(ره) در سال 1358 جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام «روز جهانی قدس» برای حضور یکپارچه آحاد مسلمانان در سراسر جهان به منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی برای آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و قدس شریف با شعارهای اسلامی اعلام فرمودند.

اعلام روز جهانی قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان سبب ایجاد روحیه انقلابی در بیشتر مسلمانان شد و به تدریج ترویج و گسترش یافت.

ب‌ـ فکر انقلابی

فکر انقلابی به راهبردها و راهکارهای اثربخش منجر می‌شود که از جمله می‌توان به راه‌اندازی جبهه مقاومت اشاره کرد. به همین دلیل شناسایی، آموزش، سازماندهی و تجهیز گروه‌های مؤمن، مسلمان و انقلابی در دستور کار قرار گرفت و هزاران جوان مسلمان مؤمن با روحیه انقلابی برای مقابله با رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کردند.

ج‌ـ عمل انقلابی

مسلمانان مؤمن انقلابی با هدایت انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات مهمی انجام داده‌اند که برخی از آنها عبارتند از:

۱ـ راه‌اندازی چندین انتفاضه برای مقابله با رژیم اشغالگر قدس با هدف تضعیف روحیه صهیونیست‌ها و تقویت روحیه مسلمانان و مبارزان و اثبات این نکته که با کمترین امکانات هم می‌توان با روحیه انقلابی و جهت‌گیری اسلامی با رژیم صهیونیستی مقابله کرد.

۲‌ـ تشکیل گردان‌ها، گرو‌هان‌ها و گروه‌های عملیات در لبنان(حزب‌الله)، غزه(جهاد اسلامی و حماس) و یمن(انصارالله) با حضور جوانان مؤمن و انقلابی.

۳‌ـ نبردهای بزرگ 33 روزه، 22 روزه، 8 روزه و 51 روزه در لبنان و غزه با ارتش مجهز رژیم اشغالگر قدس و نبرد مقاومت انصارالله یمن با رژیم فاسد آل‌سعود.

۴ـ شکستن هیمنه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی و فرو ریختن گنبد آهنین رژیم صهیونیستی از سوی حزب‌الله لبنان.

۵‌ـ حضور رزمندگان جهان اسلام در جبهه مقاومت و مقابله با تکفیری‌های جنایتکار.

وضعیت فعلی جبهه مقاومت

به لطف الهی اراده مسلمانان انقلابی بر آن شد تا با حضور در جبهه مقاومت به مقابله با رژیم صهیونیستی بپردازند که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای(دامت افاضاته) فرمودند: «مظهر اراده عمومی ملت‌های مسلمانان برای مقابله با آمریکا و اسرائیل است و ملت بزرگ، مؤمن و متحد ایران در روز قدس با دفاع مقتدرانه و آگاهانه از ملت مظلوم فلسطین تنفر عمیق خود را از صهیونیست‌ها نشان می‌دهد.»

روز جهانی قدس در فرهنگ عمومی مسلمانان جایگاه رفیعی پیدا کرده و مسلمانان در این روز از سراسر کشورهای اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی برای نجات قدس شریف مطالبه‌گری می‌کنند.

در غزه یگان‌های قدرتمند مردم با روحیه انقلابی برای مقابله با هر عملیاتی علیه رژیم غاصب صهیونیستی آماده هستند.

در لبنان حزب‌الله قدرتمند و مردم مسلمان، اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحیت برای مقابله با هر گونه حمله و تجاوز رژیم منحوس صهیونیستی آماده مقابله همه‌جانبه هستند.

در سوریه ارتش متحول شده و در کنار نیروهای مردمی که توانسته‌اند بیش از چهار سال مقاومت کنند؛ در حال مقابله با جنگ نیابتی و تکفیری‌ها هستند.

در عراق ارتش در کنار نیروهای مردمی قدرتمند با عنوان حشدالشعبی توانسته‌اند با حملات و تهاجمات تکفیری‌ها که با حمایت آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر صورت گرفته، همچنان مقابله کنند و در حال آزادسازی سرزمین‌های اشغالی هستند.

در یمن انصارالله در کنار ارتش متحول شده و گروه‌های مردمی بیش از یک‌سال‌ونیم با تجاوزات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند و پیروز میادین نبرد هستند و اجازه دستیابی وهابی‌ها به اهداف‌شان را نداده‌اند.

گفتنی است، شیطنت آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر به راه‌اندازی جنگ نیابتی از جانب مزدوران تکفیری منجر شده که باید برای مهار کامل جنایت تکفیری‌ها و قطع حمایت‌های آمریکا، غربی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه همچنان جبهه مقاومت حمایت و تقویت شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات