صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۲۹۷۲
پایگاه بصیرت بررسی می‌کند:

راهبرد وحدت و رابطه انقلاب اسلامی با فلسطین

با اعلام روز قدس و ایجاد وحدت بین مسلمانان مشروعیت رژیم صهیونیستی در اذهان جهانیان زیر سؤال رفت و امروز شاهد گرایش مسلمانان در جهان اسلام به اندیشه‌های ناب امام(ره) و زنده شدن آرمان فلسطین در قلوب مسلمین جهان اسلام هستیم.
پایگاه بصیرت / حجت‌الاسلام احمدرضا زمانی

حماسه و جهاد / با نگاه به راهبردهای امام(ره) در مقابله با استکبار، راهبرد وحدت در مقابل مستکبران و صهیونسیت‌ها راهبردی حیاتی برای جهان اسلام است و از یک سو امر به معروف که وحدت در بین مسلمین و از سوی دیگر نهی از منکر که تفرقه است؛ می‌باشد.

و بر مبنای اندیشه امام(ره) بازگشت آرامش به جهان اسلام و مقابله با اشغالگران قدس از رهگذر وحدت محقق می‌شود و اعلام روز قدس از سوی امام در ابتدای انقلاب اسلامی ضربه‌ای کاری بر پیکر امپریالیسم بود.

تعیین روز جمعه آخر ماه رمضان به‌منزله روز قدس نه تنها مقابله با صهیونیسم، بلکه مقابله با تمام مستکبرانی بود که از صهیونسیت‌ها حمایت می‌کنند.

در اندیشه امام خمینی(ره)، صهیونیسم حرکتی بر ضد اسلام و مسلمانان است. ایشان با نام‌گذاری روز قدس و تغییر این مسئله از موضوعی صرفاً عربی به موضوعی اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ رژیم صهیونیستی فراخواند. در همین راستا، ایشان در تاریخ اول اردیبهشت سال 1358 فرمودند: «بر مسلمین و بر دولت‌های اسلامی است که باهم متحد شوند و این جرثومه فساد را از بن و بیخ برکنند

این نکته قابل ذکر است که مبارزه حضرت امام با رژیم اشغالگر قدس به اول انقلاب برنمیگردد؛ بلکه از سال 1341 است که امام در مصاحبه‌ای فرمودند: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است کمک او به اسرائیل است. حتی در زمان جنگ بین مسلمانان و اسرائیل، شاه به اسرائیل با فروش نفت کمک میکرد(1)

با نگاه به بیانات امام(ره) این نکته مشهود است که ایشان دست روی نقطه‌ای گذاشته‌اند که وجه مشترک همه مسلمین از همه طیف‌ها است و مسئله‌ای فرامذهبی، فرقهای و فراقومی است که این خود سبب وحدت کلمه در درون جامعه اسلامی می‌شود. لذا می‌فرمایند: «روز قدس، یک روز جهانی است؛ روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفان با مستکبران است. روز مقابله ملت‌هایی که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا بودند. در مقابل ابرقدرت‌هاست.»(۲)

و در جایی دیگر می‌فرمایند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست. روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. آنها که شرکت نمی‌کنند مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهایی که شرکت کردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در رأس آنها آمریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است؛ روز جدایی حق و باطل است.)(۳)

شهید دکتر فتحی‌شقاقی، از رهبران برجسته جنبش اسلامی فلسطین(حماس) درباره این منطق وحدت‌بخش اندیشه امام خمینی(رحمه‌‌الله‌علیه) می‌گوید: «هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینی (رحمه‌‌الله‌علیه)‌ نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل‌های‌شان زنده کند. ... با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما به خود آمدیم و دریافتیم که آمریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می‌توانیم معجزه کنیم. از این رو، ملت مجاهدان در فلسطین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را به دیده تقدیر می‌نگرند و امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) را از رهبران جاوید تاریخ می‌دانند.» (۴)

روز جهانی قدس و اهمیت آن

۱ـ مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت رژیم صهیونیستی

این اعلام از امر به معروف که همان وحدت مسلمین است؛ حکایت دارد. حاکی از تألیف قلوب و نوعی همگرایی بین مسلمانان است. این فریاد و مخالفت باید همگانی باشد، فردی و شهری و محله‌ای نیست .

ازاین‌رو امام می‌فرمایند: «مسلمین باید فریاد کنند. گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارد. نخیر شعار فایده دارد اما اگر همه فریاد بزنند. من تنها هیچ چیز نیست. فریاد یک محله یک شهر هیچ چیز نیست. (۵)

۲ـ زیرسؤال بردن مشروعیت رژیم صهیونیستی

با اعلام روز قدس و ایجاد وحدت بین مسلمانان مشروعیت رژیم صهیونیستی در اذهان جهانیان زیر سؤال رفت و امروز شاهد گرایش مسلمانان در جهان اسلام به اندیشه‌های ناب امام(ره) و زنده شدن آرمان فلسطین در قلوب مسلمین جهان اسلام هستیم.

۳ـ روز قدس سبب ناامنی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی

تهدید امنیتی برای این رژیم از رهگذر روز قدس با حضور وحدت‌آفرین مسلمانان خود عاملی است که میتواند این رژیم را از درون متزلزل کند. مسلمانان می‌توانند از این روز به‌مثابه یک اهرم فشار علیه منافع رژیم صهیونیستی استفاده کنند که خود عامل ناامنی در داخل مرزهای این رژیم خواهد شد.

۴ـ تبدیل مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی و اسلامی

خروج منازعه از قومی و نژادی بین اعراب و صهیونیست‌ها و تبدیل به یک مسئله جهانی از طرف امام(ره) روحی تازه به جان مبارزان فلسطین دمید که به جای یک مسئله ملی و ناسیونالیستی و انتخاب گزینه‌های چپگرا و گرایش به غرب و سازش به گزینه مقاومت اسلامی بیندیشد .

دستاوردهای روز قدس

۱ـ خنثیسازی توطئه‌های غرب و صهیونسیم علیه امت مسلمان

مشروعیت‌بخشی از طریق رسانه با طرح سرزمینی بدون ملت برای ملت بدون سرزمین از سوی گلدا مایر، وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی که بتوانند این شعار را به هر بیننده و هر شنونده‌ای القا و به یک باور تبدیل کنند. (مثل هولوکاست) اما امام(ره) با اعلام روز قدس و آوردن مسلمانان به صحنه برای مبارزه با رژیم اشغالگر قدس این مشروعیت‌بخشی را زیر سؤال بردند.

۲ـ مشارکت عمومی در بین مسلمانان از رهگذر کسب معنویت

ماه رمضان عاملی برای کسب معنویت و تزکیه نفس و ایجاد نوعی اراده جمعی بین مسلمین برای مقابله با جبهه باطل و بالا رفتن روحیه ایثار این اعتماد را به مسلمانان داده که می‌توان قدس شریف را آزاد کرد اگر وحدت بین آنها به وجود بیاید و این حضور در جمعه آخر رمضان حکایت از اندیشه ناب حضرت امام(ره) در جهان اسلام دارد که مي‌فرمايند: «در شب قدر مسلمانان با شب‌زنده‌داري و مناجات خود را از قيد بندگي غير خداي تعالي که شياطين جن و انساند، رها شده و به عبوديت خداوند در مي‌آيند و در روز قدس که آخرين روزهاي شهرالله اعظم است، سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرت‌ها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتکاران تاريخ را از کشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.»(۶)

۳ـ-آشکار کردن نفاق سران حکومت‌های غربگرا در جهان اسلام

همان‌طور که امام(ره) فرمودند روز جدایی بین حق و باطل است. ممانعت برخی از کشورهای منطقه در برگزاری تظاهرات حکایت از داشتن رابطه سیاسی با دولت و رژیم صهیونیستی را آشکار کرد و از آنجا که این روز، روز مقابله و رویارویی اسلام با صهیونیسم است، مواضع این دولت‌های غربگرا برای امت مسلمان روشن شد .

از این رو امام می‌فرمایند: «... روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد، متعهدین این روز را روز قدس می‌دانند و عمل می‌کنند به آنچه باید بکنند و منافقین ـ آنهایی که با ابرقدرت‌ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی ـ در این روز بی‌تفاوت هستند، یا ملت‌ها را نمی‌گذارند که تظاهر کنند.»(۷)

۴ـ بالا بردن تب اسلام‌خواهی در بین امت اسلامی

با اعلام روز قدس و تکرار آن در هر سال و اینکه ایران پرچمدار آن است، تب جمهوری اسلامی خواهی امت‌‌های منطقه بالا گرفته است. از این رو می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران و انقلاب بحق ملت ایران نقش بسزایی در ایجاد انگیزه برای حضور و ایجاد وحدت بین مسلمانان داشته است و هر سال حضور ملت ایران جان تازه‌ای در کالبد آزادیخواهان جهان دمیده و پایبند بودن به آرمان‌های امام و انقلاب را به رخ جهانیان کشیده است.

نتیجه

منشأ پیدایش این روز را فقط باید در اندیشه ناب امام(ره) جست‌وجو کرد که همواره خطر صهیونیسم را به مردم و ملت‌های مسلمان گوشزد کردند و اعلام جمعه آخر رمضان به منزله روز قدس ضربه‌ای کاری بر پیکر امپرالیسم وارد کرده که هر سال با فرارسیدن این روز شاهد تدابیر شدید امنیتی از ناحیه رژیم اشغالگر قدس هستیم. به امید آزادی قدس...

منابع:

۱ـ صحیفه نور، ج 4، مصاحبه در تاریخ 16/9/57.

2- همان، ج 8 ، صفحه 232.

۳ـ همان، جلد 12، صفحه 282.

4- همان، ج8، صفحه 233.

۵ـ همان، ج12،ص282 .

۶ـ همان، ج15، ص۷4ـ 73.

7- همان، ج 8 ، صفحه 232.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات