بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۲۵۶

افزایش فقر در اروپا

گزارش موسسه یوروستات نشان دهنده تداوم بحران های اقتصادی در اروپا و ناتوانی اروپای واحد در حل و فصل این بحران هاست. این روند در حالی تشدید می شود که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیگر مقامات اروپایی همچنان سیاست های ریاضتی را در اتحادیه اروپا تمدید کرده اند. به راستی اروپای واحد به کدام سو می رود؟
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری

گزارش اخیر موسسه یوروستات، شوک تازه ای را به شهروندان اروپایی وارد کرده است. بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا از هدف خود برای کاهش شمار افراد در معرض خطر فقر تا سال ۲۰۲۰ فاصله گرفته و همواره شهروندان بیشتری در این اتحادیه در معرض این خطر قرار می گیرند.
این گزارش موسسه یوروستات نشان دهنده تداوم بحران های اقتصادی در اروپا و ناتوانی اروپای واحد در حل و فصل این بحران هاست. این روند در حالی تشدید می شود که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیگر مقامات اروپایی همچنان سیاست های ریاضتی را در  اتحادیه اروپا تمدید کرده اند. به راستی اروپای واحد به کدام سو می رود؟
واقعیت امر این است که بحران اقتصادی اروپا نه تنها به قوت خود باقیست، بلکه روز به روز بر شدت و حدّت آن افزوده می شود. با این حال این بحران تحت تاثیر بحران های اجتماعی ناشی از حضور پناهجویان و همچنین بحران های امنیتی ناشی از تحرکات تروریستی در اروپای واحد قرار گرفته است. به عبارت بهتر، بحران اقتصادی در اروپا از بین نرفته است، بلکه در ذیل یک سلسله بحران های جدید خود را پنهان کرده است. به نظر می رسد مقامات اروپایی نیز از این روند چندان ناراضی نیستند! با این حال تشدید فقر و شاخصه های فلاکت اقتصادی در اروپای واحد سبب شده است تا شهروندان اروپایی بیش از پیش از اروپای واحد فاصله بگیرند. رای اخیر شهروندان انگلیسی مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا و تمایل بسیاری از شهروندان اروپایی مبنی بر تبعیت از تصمیم مردم انگلیس، موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد!
بحران اقتصادی امروز اروپا در زندگی روزمره شهروندان این منطقه همچنان حس می شود. افزایش نمادها و شاخصه های بحران مالی در اروپا  و کاهش رتبه های اعتباری بانک ها و رشد نرخ بیکاری در کشورهایی که همچمنان با بحران مالی درگیر هستند، بسترساز بسیاری از بحران های اجتماعی در اروپا بوده است. بحران بدهی های خارجی در کشورهای اروپایی را نیز باید به سلسله بحران های اقتصادی و اعتباری در غرب اضافه کرد. مطابق پیش بینی های صورت گرفته قرار بود تا قبل از سال ۲۰۱۲ میلادی، این بحران ها حل و فصل شده و نمادهای رشد اقتصادی جایگزین نمادها و شاخصه های ریاضت اقتصادی شود. با این حال همچنان ریاضت اقتصادی در غرب ظهور و بروز ویژه ای داشته و خود را در بودجه ریزی سالیانه کشورها نشان می دهد.
چنانچه از اظهارات مقامات اروپایی بر می آید، فعلا تاریخ مصرفی برای طرح ریاضت اقتصادی متصور نیست. بر این اساس ریاضت اقتصادی شهروندان اروپایی همچنان ادامه خواهد یافت. اخیرا زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان در اظهاراتی کاملا تبلیغاتی در سفر به یونان اعلام کرد که بالاخره روزی سیاست های ریاضتی پایان خواهند یافت! او این اظهارات را در دیدار با الکسیس سپیراس نخست وزیر یونان بیان کرده است. این در حالیست که شهروندان یونانی به شدت نسبت به طرح های ریاضتی و استمرار آن که باعث فلج شدن کشورشان شده است ناراضی بوده و این نارضایتی را در دو انتخابات سراسری برگزار شده در سال 2015 ابراز کردند.
در مجموع اتحادیه اروپا در تحقق اهداف اعلامی خود در مبارزه با فقر به شدت ناکام مانده است. در این خصوص اروپای واحد چشم اندازی را برای سال 2020 ترسیم کرده است که اساسا نشانه ای از رسیدن به این چشم انداز وجود ندارد. بر این اساس باید تعداد افراد فقیر از بیش از 118 میلیون نفر در سال 2010 به کمتر از 100 میلیون نفر در سال 2020 کاهش پیدا می کرد، اما از سال 2010 تا کنون و با وجود اعمال سیاست های ریاضتی، شاهد افزایش تعداد افراد فقیر در اروپا بوده ایم. بدیهی است که اگر این روند پیش برود (که نشانه ای از توقف آن نیز وجود ندارد)، در سال 2020 نیز شاهد افزایش تعداد افراد فقیر در اروپا و متعاقبا نارضایتی های اقتصادی ناشی از آن خواهیم بود./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات