اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۳۸

چگونه به یک اقتصاد قدرتمند تبدیل می شویم؟

ما در حال حاضر بدهی خارجی معوق نداریم یعنی همه بدهی های ما بروز پرداخت شده است. همه 8میلیارد دلار بدهی خارجی ما پرداخت و مشکلی وجود ندارد. ظرفیت خارجی بانک مرکزی هم مطلوب است یعنی 29 میلیارد دلار. مجموع دارایی های خارجی ایران 130میلیارد دلار است که البته عمده آن به خاطر تحریم ها بلوکه است. از این طرف ما افزایش خدمات عمومی داریم مانند طرح تحول سلامت که موجب رضایت 70 درصدی در این بخش شده است.
پایگاه بصیرت / غلامرضا مصباحی مقدم
فهم درست از اقتصاد مقاومتی:
خداوند می فرماید: دشمن را جوری بترسانید تا نتواند به شما حمله کند که به این راهبرد بازدارندگی می گویند. اکنون به برکت رهبری حضرت آقا و دفاع مقدس نیروهای مسلح آماده هستند و در زمینه نظامی موفقیت داشته ایم. اما متاسفانه در عرصه اقتصادی دچار آسیب ها و غفلت هایی هستیم که از سه دهه گذشته به یادگار مانده است. زمینه برای مقاومت اقتصادی به گونه ای که دشمن را به خضوع و تسلیم وادارد فراهم نشده است. اقتصاد مقاومتی یعنی یک الگوی اقتصادی، بومی  و اسلامی برای استمرار مقاومت در برابر نظام سلطه جهانی و در برابر تهدیدات خارجی و چالش های داخلی.
اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی از نوعی که در ایتالیا، اسپانیا، یونان و پرتغال وجود دارد نیست. این 4کشور عضو اتحادیه اروپا و قاعدتا مورد حمایت اروپا و ایالات متحده آمریکا بودند و بدون هیچ چالش داخلی و بیرونی دچار شرایط اقتصاد ریاضتی شدند. ایتالیا بهترین این 4کشور از نظر اقتصادی و یونان بدترین است. بدهی های این کشورها بر درآمد سالانه غلبه کرده و قدرت رفع آن وجود ندارد. درآمد ملی سالانه آمریکا 16تریلیون دلار است و بدهی 17هزار میلیون دلار است که شامل داخلی و خارجی است. اما قدرت اقتصادی ایالات متحده قادر به فائق بودن بر آن و توانایی بازپرداخت را دارد. اوباما معتقد است جنگ های گذشته آمریکا که هزینه هایش را بالا برده بود را کاهش دهد. جنگ عراق یک بدهی 5تریلیون دلاری برای این کشور به وجود آورده بود. اما هنوز مداخلات خارجی هزینه زا دارند.  
ژاپن که یک کشور پیشرفته اقتصادی است و تا چندی پیش جایگاه دوم اقتصادی جهان را داشت. بدهی ملی اش 2.7 برابر درآمد سالانه این کشور است. درآمد ملی 8تریلیون دلار و بدهی آن 22 تریلیون دلار است. ولی قدرت اقتصادی ژاپن هم می تواند آن را مدیریت کند که در میان مدت این بدهی را کاهش دهد و در دام اقتصاد ریاضتی نیفتد. اما اقتصاد ایتالیا که جایگاه هفتم را در اقتصاد جهان دارد با درآمد ملی سالانه 960میلیون دلار و بدهی بیش از 3 برابری باعث شده در تنگنای اقتصادی بیفتد که علی رغم کمک های داخلی و خارجی از جمله صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نتوانست از مخمصه اقتصادی خارج شود اما وضعیت جمهوری اسلامی ایران مطلقا اینگونه نیست. اقتصاد ریاضتی یعنی برنامه های ریاضتی و کاهش هزینه های عمومی(کاهش هزینه های پارلمان و سنای ایتالیا، کم کردن تعداد سفارت خانه ها و کاهش حقوق مدیران و کاهش هزینه های عمومی بهداشت و درمان و خدمات اجتماعی به توده های مردم با بالا بردن ساعت کار و کاهش دستمزدها) که موجب نارضایتی های گسترده در این کشورها شد.
ما در حال حاضر بدهی خارجی معوق نداریم یعنی همه بدهی های ما بروز پرداخت شده است. همه 8میلیارد دلار بدهی خارجی ما پرداخت و مشکلی وجود ندارد. ظرفیت خارجی بانک مرکزی هم مطلوب است یعنی 29 میلیارد دلار. مجموع دارایی های خارجی ایران 130میلیارد دلار است که البته عمده آن به خاطر تحریم ها بلوکه است. از این طرف ما افزایش خدمات عمومی داریم مانند طرح تحول سلامت که موجب رضایت 70 درصدی در این بخش شده است.
مقاوم سازی اقتصاد به عنوان یکی از اصول اقتصاد مقاومتی:
فهم دیگر از واژه اقتصاد مقاومتی مقاوم سازی اقتصاد است. یعنی کاهش ضربه پذیری در برابر شوک های اقتصادی. اقتصادی که سریع خود را بازیابی کند و در برابر آن اقتصادی که نتواند در برابر ضربه ها برگشت کند اقتصاد نامقاوم است. اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا چندی پیش سیاست های آن را ابلاغ کردند به این معنی نیست. به عنوان مثال اقتصاد عربستان 90 درصد وابسته به نفت و 10 درصد مربوط به اقتصاد داخلی است. یعنی اگر شوک به اقتصاد عربستان وارد شود این اقتصاد از هم می پاشد. اقتصاد عربستان نیازمند مقاوم سازی هست ولی به مفهومی که مقام معظم رهبری مطرح کردند نیست. چون مدیران عربستان کاملا در خدمت نظام سلطه جهانی هستند و کشورهای غربی سریع این مشکل را برایش جبران می کنند. بنابراین عربستان مقاوم سازی اقتصادی می خواهد کما این که بعد از جنگ یمن برای سال 2030 میلادی برنامه ریزی کرده به تنوع درآمدها و نوعی اقتصاد مقاوم برسد. اما ملت ایران ملتی است انقلابی که باعث شده کشور از چنگ استکبار جهانی خارج شود.
ابلاغیه ها و برنامه های اجرایی اقتصاد مقاومتی:
شرق و غرب برای این که ما نفت خود را نفروشیم و نتوانیم از ظرفیت ارزهای خارجی استفاده کنیم یا از ظرفیت خدمات مهندسی بهره برداری کنیم علیه ما متحد می شوند. ما هم به مقاوم سازی نیاز داریم و هم به راهبردهای اقتصاد مقاومتی. برای این منظور مانیاز به فرهنگ سازی داریم چون اکنون در حال جنگ با قدرت های اقتصادی جهانی هستیم که اگر از نظر اقتصادی قدرتمند شویم آنها در شرایط برابر با ما معامله می کنند و گرنه نمی توانیم دوام بیاوریم. تا 10 سال قبل ما در زمینه اقتصادی الگوی بومی حاصل فکر داخلی و ملی نداشتیم و تابع الگوهای وارداتی نیمه سوسیالیسم و نیمه لیبرالیسم بود.  
امروزه با ابلاغ چشم انداز بیست ساله و ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 در سال 85 و سیاستهای کلی برنامه های توسعه به عنوان اسناد بالادستی و بخصوص در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه 92 اگر دولتهای آغاز پیروزی انقلاب بهانه داشتند که الگو نداریم دولتهای امروزی نمی توانند این سخن را بگویند. این سیاست ها مبتنی بر مبانی اسلامی و شرایط ایرانی از جمله اوضاع جغرافیایی،سابقه تاریخی، ظرفیت نخبگی، منابع طبیعی و شرایط منطقه ای و بین المللی به عنوان 24 بند تدوین شده است. حضرت آقا در سخنرانی نوروزی در مشهد مقدس 10 راهبرد و رهنمود را برای اقتصاد مقاومتی مشخص فرمودند. مانند نخبگی جوانان ما که بالاتر از متوسط جهانی است و در المپیادها می درخشند در حالی که چین از نظر نخبگی پایین تر از متوسط جهانی اما دومین قدرت اقتصادی دنیاست. ما در برنامه های توسعه گذشته رشد 8درصد پیش بینی کرده بودیم که محقق نشد اما مجددا در برنامه ششم رهبر معظم همین را پیش بینی فرمودند که البته ما دنبال بالاتر هستیم چون ما در دوران اوج هستیم و می توانیم در دهه های آینده به رشد اقتصادی همپای آلمان، فرانسه و انگلیس برسیم. طبق آمار دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا ایرانیان بالاترین نخبگی و درآمد را در بین مهاجرین تمام کشورها دارند. نقش انسان در اقتصاد نقش اول و نقش سرمایه نقش دوم است و ما بحمدالله از نظر سرمایه انسانی هیچ کمبودی نداریم. اگر اقتصاد ما دانش بنیان شود به رشد اقتصادی مطلوبی می رسیم. یعنی تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و تجاری سازی محصول و اینکه ارزش محصولات تجاری بیشتر مبتنی بر علم باشد.  
نگاهی به منابع عظیم الهی برای شکوفایی اقتصاد مقاومتی:
ایران از نظر ذخایر اثبات شده انرژی فسیلی(نفت و گاز) روی هم رفته در جهان مقام اول را داراست(مقام چهارم نفت و دوم گاز) که پتانسیل بسیار بالایی ست. تولید روزانه نفت ما 3میلیون بشکه که 1.7 میلیون بشکه را تبدیل به فرآورده های نفتی می کنیم و بقیه را صادر می کنیم می رسد در حالی که در برنامه آمده که باید صادرات ما تا پایان سال جاری به 2میلیون و 250 هزار بشکه برسد. تولید گاز ما با اضافه شدن یکی از فازهای پارس جنوبی روزانه 600میلیون متر مکعب است که صادرات ما تنها 50میلیون بشکه و بسیار اندک است. 28 میلیون به ترکیه و بقیه به صورت فشرده با کشتی انتقال داده می شود. ما به اندازه چین 1میلیارد و 400میلیون نفری یا اروپا 400میلیونی گاز مصرف می کنیم. بیش از فرانسه بنزین و گازوئیل مصرف می کنیم. روزانه 72 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم که در ایام پیک مصرف مانند 13 فروردین امسال به رقم فاجعه آمیز 105میلیون لیتر رسید. باید اصلاحی در ساختار خودروهای تولیدی داشته باشیم که مقدار مصرف در هر 100کیلومتر را به 4لیتر کاهش دهیم که باعث افزایش صادرات بنزین خواهد شد. ما روزانه 92 میلیون لیتر گازوئیل در بخش خانواده،حمل و نقل بار و کشاورزی مصرف می کنیم.
میانگین مصرف گازائیل ما در 100 کیلومتر 40 لیتر که برای برخی کامیونهای فرسوده به 60 لیتر هم میرسید در حالی که این رقم در ترکیه میانگین 20 لیتر است.  علاوه براین مدیریت حمل و نقل ما ضعیف است یعنی یک سر پر و در برگشت خالی، که باعث ضرر است. این است که گازوئیل در ترکیه لیتری 7هزار تومان یعنی 20برابر ایران است اما نرخ حمل و نقل بار بسیار ارزانتر از ایران است. علت ارزانی گازوئیل در ایران اول آنکه تولیدی است و ثانیا دولت از مصرف آن مالیات نمی گیرد در حالی ترکیه آن را به قیمت تمام شده وارد می کند و دو برابر قیمت تمام شده مالیات می گیرد. سوخت در ترکیه مشمول 200درصد مالیات است. یک سوم درآمد مالیاتی ترکیه از ناحیه انرژی است. همچنین مقایسه ناوگان های نو و مدیریت خوب حمل و نقل.
خام فروشی، پاشنه آشیل اقتصاد ملی:
ما نفت و گاز را خام صادر می کنیم که مخالف ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است. ما در زمستان که پیک مصرف است طبق قرارداد با ترکیه صادرات گاز را متوقف می کنیم، به پالایشگاه ها به جای گاز، مازوت می دهیم و تزریق گاز به سایر چاه های نفت که موجب استحصال بیشتر آن می شود را در فصل زمستان متوقف می کنیم که مبادا مصرف خانوارها دچار مشکل شود. در حالی که اصلاح سیستم گرمایشی خانوارها از شوفاژ به پکیج می تواند مصرف گاز را به یک چهارم یا یک پنجم تقلیل دهد. در این صورت به تبع صادرات گاز ما افزایش می یابد. با بهینه سازی مصرف انرژی سالانه 100میلیارد دلار صرفه جویی می کنیم. ما به جای صادرات نفت خام و یا گاز خام و حتی صادرات پتروشیمی که ماده اولیه هزاران محصول است باید محصولات نهایی را که باعث ارزش افزوده بالا می شود را صادر کنیم. ایشان در همین زمینه به صادرات سنگ به صورت خام اشاره کردند که در حالی که می توانیم آن را به فرآورده تبدیل کنیم به ایتالیا صادر می کنیم. مثلا سنگ خام ما در ایتالیا برش می خورد و چند برابر قیمت به خود ما فروخته می شود. اکنون 17هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم در اختیار بانک هاست که رقم بسیار درشتی است. در حالی که با پول های خرد خانوارها می توان دست به تولیدات متنوع صنعتی زد. پول خرد در بانکها و موسسه های اعتباری باعث ایجاد مصیبت شده و در خدمت تولید نیست.
 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات