صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 29 تیر 1395 شماره 4389

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اینکه تأکید داریم مردم، با بصیرت، باآگاهی، با دانایی وارد بشوند به خاطر این است که بدانند دشمن چه می‌خواهد. وقتی شما دانستید دشمن چه می‌خواهد عکس آن عمل خواهید کرد. (94/11/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فواید بیشمار یک کارت

یکی از ابزارهای لازم و ضروری برای عملیاتی‌سازی نظام یارانه‌ها و مدیریت سوخت کشور طراحی کارت سوخت خودرو بود. با اختصاص سهمیه بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت از اوایل تیرماه ۸۶ عملاً دولت وارد مرحله کنترلی و نظارتی این کالای راهبردی شد که فواید و محاسن آن بر کسی پوشیده نیست و بارها از زبان شخصیت‌ها و صاحب‌نظران جناح‌های مختلف جاری شده است. در جریان تصویب قانون بودجه 95، قوه مجریه به حفظ کارت سوخت و عرضه مجدد بنزین دو نرخی ملزم شد؛ اما با شروع کار مجلس دهم، دولت برای حذف مصوبه مجلس قبلی در قانون بودجه 95 اصلاحیه‌ای برای مجلس فرستاد. وزارت نفت و شخص وزیر نفت که پیش از این از تداوم استفاده از این کارت‌ها دفاع می‌کردند، حال اصرار عجیبی بر حذف کارت سوخت دارند و انگیزه‌ای برای اجرای این قانون ندارند و به دنبال فرصتی برای لغو آن هستند. با این وضعیت مجلس در برابر یک آزمون مهم کارشناسی قرار دارد و آن اینکه بدون در نظر گرفتن فواید بیشمار کارت سوخت آن را حذف کند یا دولت را به حفظ آن ملزم نماید. فارغ از مباحث پشت صحنه و احتمال بهره‌برداری‌های خاص از آن به دو حسن کارت سوخت اشاره اجمالی می‌شود؛ اول اینکه با طراحی و اجرای کارت سوخت مصرف‌کنندگان به رعایت محدوده مجاز مصرف (سهمیه‌ها) ترغیب شدند و روند افزایشی مصرف این حامل انرژی که نرخ رشد آن حدود 10 درصد بود، متوقف شد که اگر این کار صورت نمی‌گرفت با افزایش تعداد خودروهای جدید، مصرف فعلی بسیار بیشتر از این بود و ما را به یک واردکننده بزرگ تبدیل می‌کرد. در نتیجه، مصرف این فرآورده مهم نفتی در کشور به خوبی مدیریت شد؛ به‌گونه‌ای که در طول هشت سال اخیر در محدوده کمتر از ۷۰ میلیون لیتر در روز باقی ماند. این دستاورد ارزشمند زمانی به دست آمد که کشورهای غربی در پی تحریم بنزین و ایجاد اختلال جدی در حمل‌ونقل کشور و زندگی مردم بودند. دوم اینکه با ایجاد این زیرساخت شفافیت اطلاعات در حوزه‌های حمل‌ونقل و سوخت کشور افزایش یافت و قاچاق بنزین کاهش چشمگیری پیدا کرد؛ از این‌رو حاکمیت باید با حفظ زیرساخت کارت سوخت، به منظور بقای آن برای روز مبادا فکر اساسی کند.

▼ گزارش روز
معادله گنگ!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره برجام و نحوه اجرای آن از سوی طرف مقابل می‌گوید، آمریکا در زمینه اجرای تعهداتش نمره پایینی می‌گیرد؛ علی‌اکبر ولایتی در این‌باره اظهار می‌کند آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده است! رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به تکرار درباره خلف وعده آمریکایی‌ها در اجرای برجام سخن به میان می‌آورد که در آخرین نمونه در دیدار رئیس کمیسیون دفاعی و امنیت ملی مجلس سنای ژاپن گفته است، بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، ایران به تمام تعهدات خود در توافقنامه هسته‌ای از کاهش سانتریفیوژها تا کاهش آب سنگین و مواد غنی‌شده عمل کرده است، اما از سوی طرف‌های مقابل، به ویژه آمریکا بدعهدی انجام پذیرفته است و اگر قرار باشد تحریم‌ها برداشته نشود و مبادلات بانکی انجام نپذیرد، دلیلی برای این توافقنامه وجود نخواهد داشت. موضوعی که بارها و بارها از زبان مسئولان دیگر دولتی و غیردولتی تکرار شده است. چنانچه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به صراحت از نقض برجام سخن به میان آورده است!
اما در برابر این همه تأکید بر نقض برجام هیچ سخنی درباره اینکه حال پس از عهدشکنی آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی باید چه راهکاری را در دستور کار خود قرار دهد، سخنی به میان نمی‌آید! به راستی، چرا با توجه به ادعای در دست داشتن ضمانت اجراهای لازم، از اعمال هیچ فشار یا اقدام عملی برای پایان دادن به بدعهدی‌های طرف مقابل خبری نیست؟ آیا دستان جمهوری اسلامی ایران واقعاً در برابر بدعهدی‌های آمریکا خالی است و متن برجام ضمانت اجراهای قوی و الزام‌آور را ندارد(!) یا اینکه به دلیل مصلحت‌اندیشی‌های نابجا منافع کشور و مردم در حال قربانی شدن است؟ در هر دو صورت مجلس و دیگر نهادهای مسئول باید از دولت و در رأس آن دستگاه دیپلماسی پاسخ بخواهند که چرا شاهد هیچ اقدام عملی جدی در تحقق منافع ملی کشور در برابر این بدعهدی‌ها نیستیم!

▼ خبر ویژه
فروش آزادانه غذاهای حرام در برخی فروشگاه‌های پایتخت

فروش گوشت حیوانات حرام‌گوشت در هایپرمارکت‌ها و برخی سوپرمارکت‌های خاص در شمال تهران راهی برای جذب مشتری بیشتر و راضی نگه داشتن نوکیسه‌هایی شده است که با هر ترفندی می‌خواهند خاص بودن‌شان را به رخ اطرافیان بکشانند. کافی است به بعضی هایپر مارکت‌ها و سوپرمارکت‌های لوکس شمال شهر سری بزنیم که قفسه‌های‌شان را از اجناس خارجی و وارداتی پر کرده‌اند؛ فروشگاه‌هایی که به معنای واقعی می‌توان در آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را یافت. در این میان، چندین ردیف از قفسه‌ها هم از کنسروهای گوشت‌های خاص پر شده‌اند که رسماً خوردن آنها برای اکثریت قریب به اتفاق مردمان کشورمان، حرام اعلام شده است. نگاهی به استفتائات مراجع عظام تقلید نیز مؤید همین موضوع است و آنها خوردن گوشت‌هایی، چون حلزون، هشت‌پا، ماهی مرکب و خرچنگ را حرام اعلام کرده و تأکید کرده‌اند: «از غذاهای دریایی تنها ماهیان فلس‌دار و میگو حلال است و گیاهان دریایی نیز مانعی ندارد.» این در حالی است که هیچ برخوردی با این فروشگاه‌ها نمی‌شود و همچنان قفسه‌های سوپرمارکت‌های شمال شهر پر از کنسروهای گوشت خرچنگ، صدف و هشت‌پا است.
 
▼ اخبار
1- تشدید شکاف در کارگزاران و اختلاف بین کرباسچی و مرعشی
در پی تشدید اختلاف سیاسی بین سیدحسین مرعشی، رئیس کمیته سیاسی حزب کارگزاران با غلامحسین کرباسچی، دبیرکل و برخی دیگر از اعضای شورای مرکزی این حزب، حسین مرعشی مدت‌هاست در جلسات کارگزاران شرکت نمی‌کند. یکی از اعضای حزب کارگزاران در این‌باره گفت: مرعشی در حالی پس از درگیری لفظی با غلامحسین کرباسچی تصمیم گرفته است در جلسات حزب کارگزاران شرکت نکند که گفته می‌شود حضور برخی چهره‌های جوان، از جمله محمد قوچانی موجب تشدید اختلاف سیاسی بین طیف مرعشی با طیف کرباسچی شده است. نسبت خانوادگی حسین مرعشی با هاشمی‌رفسنجانی موجب شد تا برخی اعضای حزب نظرهای وی را به اظهارنظرهای دبیرکل حزب ترجیح بدهند. این اختلافات موجب ایجاد یک شکاف بزرگ در حزب کارگزاران شده است. گفتنی است، حدود یک سال پیش هم محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در اعتراض به برخی مناسبات در حزب کارگزاران از این تشکل استعفا داده بود.
2- تحلیلگر آمریکایی: کنگره اجازه استفاده ایران از سیستم مالی دلار را ندهد
«مارک دوبویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی و یکی از تحلیلگران سرشناس آمریکایی در بیانیه‌ خود از کنگره خواست، تدابیر تحریمی بیشتری را برای اعمال فشار بر ایران به کار گیرد و به صراحت اعلام کند که هیچ مؤسسه مالی آمریکایی حق انجام معامله با نهادهای ایرانی را ندارد و برای لغو این ممنوعیت رئیس‌جمهور ایران باید متعهد شود که از حمایت از تروریسم و نیز توسعه غیرقانونی موشک دست بردارد و به قربانیان تروریسمی که در ارتباط با ایران بوده، غرامت پرداخت کند. همچنین، اگر باراک اوباما با قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت کرد، کنگره باید همان مجازات‌های تعیین‌شده برای سازمان‌های تروریستی خارجی در «فرمان اجرایی 13224» را از طرق دیگر علیه سپاه اعمال کند.
3- جان کری: داعش در عراق و سوریه در حال فرار است
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفت: افزایش عملیات‌های تروریستی داعش در کشورهای مختلف، نشان‌دهنده فرار داعش در سوریه و عراق است. وزیر خارجه آمریکا حملات اخیر همچون تیراندازی در باشگاه شبانه «اورلاندو»، واقعه «نیس» فرانسه و حمله به فرودگاه استانبول ترکیه را کم‌اهمیت دانست و گفت: این موارد بازتابی از تحکیم این گروه در مقر خود (سوریه و عراق) نیست. سی‌ان‌ان به نقل از جان کری تأکید کرد: آمریکا هر کاری که در توان دارد، برای بیرون راندن داعش از عراق و سوریه انجام می‌دهد و این گروه 40 تا 45 درصد از قلمرو خود را در این مناطق از دست داده است.
4- دفاع رئیس سازمان حقوق بشر انگلیس از جاسوسان انگلیسی
رئیس سازمان حقوق بشر انگلیس ضمن توصیه به دولت جدید این کشور مبنی بر احتیاط در روابط دوجانبه با ایران، دستگیری جاسوسانش در ایران را راهبردی از سوی ایران برای نبرد در عرصه دیپلماتیک با غرب دانست. «آلن هوگارت» در یادداشتی در روزنامه «گاردین» گفت: ضرورت دارد خانم «ترزا می» نخست‌وزیر جدید انگلیس به شهروندان انگلیسی حاضر در زندان‌های ایران کمک کند. در بخشی از یادداشت این مقام انگلیسی آمده است: «دیوید کامرون» نخست‌وزیر سابق انگلیس در نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران از وی خواسته بود تا کمال فروغی، جاسوس سرویس‌های مخفی انگلیس را که در ایران دستگیر شده است، آزاد کند.

▼ اخبار کوتاه
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه را در بین رأی‌دهندگان لاتین با اختلاف زیادی شکست دهد. نظرسنجی مشترکی که شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» و «وال‌استریت ژورنال» انجام داده‌اند، نشان می‌دهد بیش از 76 درصد رأی‌دهندگان لاتین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کلینتون رأی خواهند داد و این رقم برای ترامپ به کمتر از 14 درصد رسیده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه صنف طلا و جواهر با رکود سنگین و شکننده‌ای همراه است، گفت: در چند سال اخیر ۷۰۰ واحد تولیدی طلا و جواهر در تهران و در مجموع 15 درصد واحدهای طلا و جواهر موجود در کشور تعطیل شده‌اند. کشتی‌آرای ادامه داد: این تعطیلی‌ها در حالی رخ داده که با رشد جمعیت و افزایش فضای فیزیکی شهرها باید به همین میزان واحدهای تولیدی طلا و جواهر در کشور اضافه می‌شد.
«گیلعاد اردان» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم است. «آوگیدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی به کمیته نظامی و امور خارجی کنست ادعا کرد، باید پاسخ مناسبی به دشمنان اسرائیل [رژیم صهیونیستی] که مشغول اجرایی کردن گام بعدی نقشه‌های‌شان علیه این رژیم هستند، داده شود.
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نباید تبصره 22 بودجه 95 حذف شود. انتظار داریم نظر ستاد کل در لوایح و طرح‌های مرتبط با نیروهای مسلح اعمال شود. گفتنی است، در لایحه دولت پیشنهاد حذف این تبصره که مربوط به تقویت بنیه دفاعی کشور است، ارائه شده بود.
«سیدعلی گیلانی» برجسته‌ترین رهبر جدایی‌طلب منطقه جامو و کشمیر، برای نخستین‌بار در نامه‌ای به ایران و چین، حمایت و میانجیگری فوری آنها را برای حلّ بحران رو به وخامت کشمیر خواستار شد.
پایگاه انتخاباتی حسن روحانی با نام «امید 96» آغاز به کار کرد. گفتنی است، پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر تشکیل ستاد انتخاباتی وی از سوی حسین فریدون منتشر شده بود.
پایگاه لبنانی «النشره» نوشت: «مجتهد» فعال توئیتری عربستانی به تازگی گفته است که «محمدبن‌سلمان» جانشین ولیعهد سعودی از کودتای نظامی در ترکیه مطلع بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات