تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۶۸۵

داعش راهپیمایی جنبش روشنایی کابل را به خاک و خون کشید

خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نقل از وزارت داخله افغانستان، گزارش داد: این حمله انتحاری ۸۰ شهید و ۲۳۱ زخمی بر جای گذاشته است.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت، خبرنگار العالم در این باره گزارش کرد این انفجار در مسیر راهپیمایی هزاران تن از شیعیان هزاره و جنبش موسوم به روشنایی در کابل روی داد.
در همین حال رویترز گزارش کرد که گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است. به نقل از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، وزارت داخله افغانستان اعلام کرد که این حمله انتحاری ۸۰ شهید و ۲۳۱ زخمی بر جای گذاشته است.
این در حالیست که گروه طالبان اعلام کرد که انفجارهای امروز در میان تظاهرکنندگان کابل موسوم به جنبش روشنایی ربطی به این گروه ندارد و توطئه ای برای ایجاد تفرقه است.
معترضان به انتقال خط برق 500 مگاواتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ موسوم به جنبش روشنائی، از صبح دیروز تظاهرات خود را از غرب کابل آغاز کردند، اما نیروهای امنیتی با اتخاذ تدابیر شدید و مسدود کردن راه ها به آنان اجازه ندادند در مسیرهای پیش بینی شده راهپیمائی کنند. اعضای جنبش روشنایی مسیر ده گانه آغاز تظاهراتشان را اعلام کرده بودند و قرار بود که در مقابل ارگ ریاست جمهوری تجمع کنند اما نیروهای امنیتی جاده های منتهی به ارگ ریاست جمهوری را با کانتینر مسدود کرده است واز چوک دهمزنگ به آن طرف اجازه رفتن به آنها را ندادند.
معترضان قصد داشتند به طرف کاخ ریاست جمهوری حرکت کنند و در آن جا با برپائی چادرهای صحرائی، تا تحقق خواسته های خود متحصن شوند.
تظاهرات در شرایطی برگزار شد که افراد محوری این جنبش اعلام کردند با تصمیم دولت برای انتقال برق به بامیان، برگزاری تجمع های اعتراض آمیز بی معنا خواهد بود.
شاهدان عینی گفتند که 3 مهاجم قصد عملیات داشتند که دو تن از آنان خود را در بین تظاهرات کنندگان منفجر کردند و یک تن دیگر توسط پلیس هدف قرار گرفت و کشته شد.
بعد از انفجار شرکت کنندگان در تظاهرات متفرق شدند، اما دقایقی بعد شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» گزارشی از محل انفجار پخش کرد و به نقل از حامیان جنبش روشنائی گفت که این تظاهرات تا زمان تحقق خواسته های آنان ادامه خواهد داشت.
«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان نیز بعد از انفجار دیروز به نیروهای امنیتی و بیمارستان ها دستور داد تا برای درمان زخمی ها رسیدگی فوری صورت گیرد شود. طبق آخرین خبرها به نقل از خبرگزاری آوا، اشرف غنی، امروز یکشنبه را عزامی عمومی در افغانستان اعلام کرده است.
در همین رابطه گفتنی است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، این اقدام انتحاری را محکوم کرد. به گزارش ایرنا، ظریف در پیامی توییتری، این اقدام را نتیجه تفکرات افراط گرایانه و عمق شرارت داعش دانست.
وزیر خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن حمله تروریستی افغانستان، خواستار اتحاد شیعیان و اهل سنت برای مبارزه با داعش شده است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات