صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۹۳۷۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 مرداد 1395 شماره 4393

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر در عرصه اقتصاد هم عزم‌مان را جزم کنیم، می‌توانیم اقتصاد را شکوفا کنیم. چشم‌مان به دست دشمن نباشد که چه زمانی تحریم را برمی‌دارند؛ نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می توانیم بکنیم. (93/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پيش‌بيني‌هاي سياسي زودهنگام

هنوز چندين ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري که احتمالاً در ارديبهشت ماه سال 1396 برگزار خواهد شد، باقي مانده است؛ اما حرف و حديث‌هاي سياسيون درباره این رقابت سياسي آغاز شده است. تحليل‌هاي مختلفي در زمینه روند انتخاباتي آتي و وضعيت رقابت سياسي نامزدها مطرح شده است که به دليل زودهنگام بودن، قوّت چنداني براي قضاوت مخاطبان ندارند. در اين ميان، برخي از پيروزي قطعي آقاي روحاني و افزايش رأي وي خبر مي‌دهند. برخي ديگر هر چند به پيروزي احتمالي روحاني معتقدند، اما اين پيروزي را شکننده و با کاهش رأي دانسته و می‌گویند از ميان گزينه‌هاي موجود، فردي براي رقابت با رئيس‌جمهور دولت يازدهم وجود نخواهد داشت.
فرضيه رئيس‌جمهور چهار ساله نيز به تواتر بر سر زبان‌ها افتاده است و در ميان فعالان سياسي هواداراني دارد. برخي کارشناسان نشانه‌هايي براي واگرايي در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتداليون ارائه کرده و از احتمال رقابت گزينه‌اي اصلاح‌طلب با روحاني خبر مي‌دهند و برخی دیگر، از گزينه‌هايی، همچون رئيس‌جمهور دولت دهم به عنوان نامزد پيروز در رقابت با روحاني ياد مي‌کنند.
آخرين اظهارنظر در اين‌باره به آقاي مرتضي نبوي تعلق دارد که با اشاره به انتخابات 96، گفته است: «بهتر مي‌دانم اصولگرايان سرمايه‌گذاري‌شان را روي انتخابات شوراها انجام دهند تا رياست جمهوري؛ چراکه به هر حال آقاي روحاني دور دومش است و کانديداي اصلي رياست جمهوري دور دوازدهم، ايشان است.»
چنين اظهارنظراتي هر چند مي‌تواند در فهم اوضاع سياسي پيش رو براي افکار عمومي مفيد باشد، اما تنها نه با هدف آگاهي‌بخشي، بلکه با هدف جهت‌دهي به اذهان عمومي ارائه مي‌شود که بايد نسبت به آن حساس بود.
حقيقت آن است که تا انتخابات رياست جمهوري دوازدهم زمان زيادي باقي مانده و عوامل متعددي در شکل‌گيري آن سهيم است که سخن گفتن قاطع در اين زمينه را دشوار می‌کند. به نظر می‌رسد، آنهايي که با قاطعيت سخن مي‌گويند و نسخه مي‌پيچند، در مقام پيش‌گويي قرار دارند تا پيش‌بيني!

▼ گزارش روز 
مفسد یا قهرمان!
عکس بزرگ روزنامه «آرمان» از شهرام جزایری و تیتر یک قرار دادن فردی که سال‌ها به جرم فساد مالی در زندان بوده است، در اولین روز هفته جاری جای تعجب فراوان دارد! روزنامه وابسته به جریان کارگزاران و نزدیک به خانواده هاشمی که بارها تصاویر اعضای خانواده وی را بر صفحه اول خود قرار داده است، این‌بار تصویر شهرام جزایری را روی صفحه اول خود می‌آورد(!) و در جایگاه مبارزه با فساد، مسئولان سابق کشور را بدون ارائه ادلّه به فساد محکوم می‌کند و در مانور ثروتی می‌گوید هر ماه 500 میلیون تومان هزینه زندگی‌اش است و حتی گام را فراتر می‌گذارد و خود را یک نخبه معرفی می‌کند(!)؛ نخبه‌ای که مدعی می‌شود اگر در ایران به مثابه یک کشور جهان سوم حضور نداشت، حتماً امروز در مقام یک نخبه مورد ستایش همه بود!
اما واقعاً کجای کار می‌لنگد که یک مفسد اقتصادی که مدت‌ها به جرم تحصیل مال از طریق نامشروع، پرداخت رشوه به دفعات و به افراد مختلف، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی، تصرف غیرمجاز در اموال و وجوه توقیف‌شده و در زندان حضور داشته است، حالا با ادعای پاکدستی سخن بگوید؟! چه اتفاقی افتاده است که رسانه یک جریان تصاویر این فرد را روی صفحه اول خود قرار می‌دهد؟ در فرایند برخورد با این فرد یا دیگر مفسدان اقتصادی چه ایرادی وجود دارد که شهرام جزایری یا دیگران، همان‌گونه که پیشتر در رفتار یکی از شهرداران تهران که به فساد محکوم شده قابل مشاهده است! خود را در جایگاه مبارزه با فساد قرار می‌دهند و افکار عمومی نیز آن‌طور که باید و شاید نسبت به این مسئله واکنش نشان نمی‌دهد و شاهد نفرت عمومی بازدارنده برای تکرار نشدن آدم‌هایی از این دست نیستیم؟! به نظر می‌رسد، ضروری است بار دیگر به سازوکارهای مبارزه با فساد نگاهی بیندازیم و مسیری تأثیر‌گذارتر را به وجود آوریم!

▼ اخبار ویژه
1- احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دوام نیاورد

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که جزء وعده‌های 100 روزه رئیس‌جمهور بود، حالا در دومین سال خود دوام نیاورده و با چرخش 180 درجه‌ای به دو سازمان «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» تجزیه شده است. بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی اداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بار دیگر دستخوش تحول شده و قرار است از دل آن دو سازمان مجزا به نام‌های «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» متولد شود. به نظر می‌رسد، جرقه فیش‌های حقوقی و پاداش‌های کلان به نمایان شدن نقص‌ها و ضعف‌های نظام اداری منجر شده است.
2- هاشمی در لیست باشد همه‌تان را له می‌کنیم!
محمدرضا باهنر، نماينده سابق مجلس گفت: «از مجلس ششم تا الآن و اصلاً از سال 76 و انتخاب آقای خاتمی تا الآن اتفاقات زیادی افتاده است. شما می‌گویید اصلاح‌طلب‌ها حاضر نشدند اسم آقای هاشمی را در لیست بگذارند. من یک مقدار تندتر از این بگویم؛ آقای حجاریان که خدا ان‌شاءلله سلامت بدارد، پنج شش ماه مانده به انتخابات مجلس ششم به ما پیغام داده که یا اسم هاشمی را در لیست نگذارید یا همه‌تان را له می‌کنیم. نمی‌گفت اسم باهنر، موحدی کرمانی، خانم بهروزی و... را نگذارید، می‌گفت یا هاشمی را در لیست نگذارید یا همه‌تان را له می‌کنیم.»
 
▼ اخبار
1-   5/11 میلیون آمریکایی به غذا دسترسی ندارند
مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: 14 درصد از کل جمعیت آمریکا برای تأمین مواد غذایی به کمک‌های دولتی نیازمند‌ند، اما این کمک‌های غذایی در فواصل بسیار دوری است که دسترسی نیازمندان به مواد غذایی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. بر پایه نمودارهای ارائه‌شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، مردم فقیر مناطق جنوبی این کشور، از جمله ایالت‌های نیو مکزیکو، آریزونا و ایالت‌های هم‌مرز با مکزیک نسبت به دیگر مناطق آمریکا با مشکل بیشتری در تأمین مواد غذایی مورد نیاز خود روبه‌رو هستند. بنا به گفته اد بولن، تحلیلگر ارشد مؤسسه اولویت بودجه و سیاست آمریکا، خرید غذا برای مردم فقیر و قشر کم‌توان این کشور بسیار سخت است؛ چراکه افراد کم‌درآمد آمریکایی برای تأمین نیاز خود در چند جا کار می‌کنند. از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از فقرای آمریکایی یا بی‌خانمانند یا افراد پیری هستند که بدون دسترسی به وسایل نقلیه در فاصله بسیار زیادی از فروشگاه‌های ارائه‌دهنده کمک‌های دولتی قرار دارند.
2- حلقه منفعت‌اندیش اطراف روحانی وی را تهدید می‌کند
علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم گفت: به نظر من چیزی که در واقع شخص آقای روحانی را تهدید می‌کند، حلقه مصلحت‌اندیش و بعضاً منفعت‌اندیش نزدیک به رئیس‌جمهور است. من فکر می‌کنم دوستانی که در واقع در اطراف رئیس‌جمهور هستند، از اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 از آقای روحانی حمایت کنند، اطمینان حاصل کرده‌اند و از طرفی به دنبال آن هستند که جای پای خود را در آینده در جریان سیاسی مقابل هم حفظ کنند. من این خطر را حس می‌کنم که بلایی که در دولت دوم سازندگی برای آقای هاشمی پیش آمد، برای آقای روحانی هم رخ دهد؛ یعنی بعضی از مصلحت‌اندیشی‌ها موجب شود تا دولت مقداری تمایلش به سمت جناح راست سیاسی سوق یابد و یک‌سری نیروهای اصلاح‌طلب در آن کم‌رنگ شوند.
3- هجوم گسترده برند‌های معروف مشروبات الکلی به ایران
با وجود اینکه هنوز گشایش بانکی مناسبی برای فعالان اقتصادی حاصل نشده است، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بازار کشور پس از اجرای برجام از کالاهای مصرفی خارجی پر شده است. چنانچه در تابستان امسال به یک‌باره شاهد هجوم گسترده برندهای مختلف خارجی از آبمیوه گرفته تا انواع ماءالشعیر خارجی بدون الکل هستیم که به کشور وارد می‌شود و در یخچال سوپرمارکت‌ها قرار می‌گیرد و به قیمت‌های بالایی فروخته می‌شود؛ نکته تأمل‌برانگیزتر در این میان، حضور برخی از برندهای معروف تولیدکننده مشروبات الکلی و آبجوسازی در کشور است که در یک نمونه می‌توان به برندEFES  اشاره کرد که مشروبات بدون الکل خود را به شکل گسترده وارد بازار ایران کرده است.
4- تغییری را در وضعیت حقوق بشری ایران شاهد نیستیم
دولت انگلیس در تازه‌ترین گزارش حقوق بشری خود با دخالت آشکار در امور داخلی کشورمان مدعی شد: در سال 2015 شاهد تعامل ایران با نظام قانونمند بین‌المللی و حصول توافق تاریخی و مهم بودیم که محدودیت سفت و سختی را بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل می‌کند؛ اما با وجود این، وضعیت حقوق بشر ایران همچنان منشأ نگرانی است. در حالی که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور منتخب به افزایش آزادی‌های مدنی و شهروندی متعهد شد و در زمینه رفع تبعیض بر بانوان و اقلیت‌های مذهبی و همچنین ایجاد عرصه گسترده‌تر برای آزادی بیان، قول اصلاحات داده بود؛ اما شواهد ناچیزی از تغییری مثبت در این موارد وجود دارد.

▼ اخبار کوتاه
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: آسوشیتدپرس بخش‌هایی از برنامه بلندمدت هسته‎ای ایران را منتشر کرده که محرمانه بوده و تلقی ما این است که این اطلاعات از آژانس درز کرده است. نکته مهم در این میان این است که موضوع اعتراض به انتشار اسناد محرمانه ایران (برنامه بلندمدت هسته‌ای) نزد آژانس بین‌المللی مسبوق به سابقه بوده و در گذشته نیز به مراتب اتفاق افتاده است.
دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ایران گفت: آب معدنی‌های خاص نروژی برای سفارتخانه‌ها و آدم‌های خاص راهی بازار ایران شده است. پیمان فروهر افزود: این آب معدنی که از نروژ به برخی فروشگاه‌های خاص شمال تهران راه یافته، تا چندی پیش به صورت قاچاق به بازار می‌آمد، اما به تازگی سازمان غذا و دارو مجوز واردات این برند را صادر کرده است.
کرامت بهبهانی با تشریح مذاکرات جدید نفتی ایران و چین برای توسعه فاز دوم آزادگان شمالی، گفت: حجم ذخایر نفت در جای این میدان از 6/5 به ۷ میلیارد بشکه افزایش یافته است. وی افزود: هم‌اکنون حجم ذخایر نفت خام این میدان مشترک حدود پنج میلیارد و ۶۸۰ میلیون بشکه است.
جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه دولت بغداد شکست خورده‌ و وقت تجزیه کُردستان از عراق فرارسیده، ابراز امیدواری کرد، دولتی که قرار است در آمریکا روی کار بیاید، فرصت برای بحث و گفت‌وگو درباره این مسئله و آنچه گام برداشتن در مسیر صحیح خوانده، فراهم کند.
در برخی فروشگاه‌ها کفش پاشنه‌بلند مردانه عرضه شده است. حالا که پای کفش پاشنه‌بلند مردانه و کاشت ته‌ریش به بازار مد باز شده، می‌توان مدهای جدید پوشش و آرایش مردانه را نزدیک به «مبدل‌پوشی» و «زنانه‌پوشی» دانست؛ موضوعی که روانشناسان می‌گویند ناشی از یک اختلال شخصیتی است.
احمد الطیب، رئیس دانشگاه «الازهر» و مفتی اعظم مصر تقریب مذاهب اسلامی را خواستار شد و اعلام کرد: هر یک از علمای شیعه و سنی با صدور فتاوایی قتل سنی‌ها و شیعیان را تحریم کنند.
شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شده است، شرکت‌های امنیتی این رژیم مسئول تأمین امنیت بازی‌های المپیک 2016 ریو دو ژانیرو برزیل هستند و برای این کار مبلغ 5/2 میلیارد دلار دریافت کرده‌اند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات